Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 16, 16:10

Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
 Zovix blivande hyllbana. 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Hej alla modellrallare här. Jag är en kille på 30 år, höll på en hel del med märklin som barn, med mer eller mindre seriösa projekt. Sedan blev man tonåring och märklinet hamnade på vinden, bortglömt...

Nu sitter jag där med Villa, (vovve) katt, (Volvo) audi, fru och barn och börjar längta efter en avkopplande sysselsättning där jag fortfarande är hemma och kan umgås med min familj och ändå inte sitter limmad vid datorn. Surfade runt lite på olika sidor, hittade en hel del kuliga projekt och har insett att modelljrnvgen har tagit stora steg frammåt sedan jag höll på. Klickade runt och helt plötsligt hade jag råkat beställa en sådan här....

Bild

En märklin 29940 startsats med T44 digitalt lok. Den damp ner hemma idag.

Jag passade även på och börja planera om vrt förråd/skräprum till blivande hobbyrum. Har köp en del konsoller och som ni förstår är det hyllbana på g.

Lite bilder....

Bild

Bild

Jag använder mig av stolen för att måtta in konsollen mot skrivbordshöjd. Planerar att ha ett hobby/arbetsbord under tågbanan. Jag ställde ut lite utav mina gamla lok och vagnar för att kunna måtta in lite mer. Man får en liten uppfattning om hur det skulle kunna bli.

Bild

Vidare måste jag ju dela med mig av bilder på märklinet!

Bild

Bild
Är det förresten någon som vet något om det röda dieselloket, är för mig en okännd modell av okännt årtal. Jag fick den begagnad när jag var 12 så det är nog inte purungt....

Bild
Lite Märklin M-räls... 

Fortsättning följer....

2012 04 11, 20:13
Moderator
Användarvisningsbild

Välkommen till forumet.

Alltid kul när man får nya saker att se här.

Ha det bra.

2012 04 11, 20:37
Profil WWW
zovix skrev:
Klickade runt och helt plötsligt hade jag råkat beställa en sådan här....

Haha, ja det är nog fler än jag här som känner igen sig i det beteendet. Det har blivit några impulsköp genom åren. Grattis till ett trevligt köp! :up:

2012 04 12, 22:43
Moderator
Användarvisningsbild

zovix skrev:
Bild
Är det förresten någon som vet något om det röda dieselloket, är för mig en okännd modell av okännt årtal. Jag fick den begagnad när jag var 12 så det är nog inte purungt....

Hejsan!

Om jag inte ser fel så tycker jag det ser ut som ett av Märklins standardlok av typen DHG 500. Återfinns i senaste Märklinkatalogen med artikelnummer 36501.
Jag kan dock ha fel.

Ha det bra.

2012 04 13, 17:50
Profil WWW
Biljettförsäljare

Nej det är det inte, vad jag kan förstå.

Jag ska se om jag kan fixa lite bättre bilder på loket... Den största skillnaden är att mitt lok bara har två axlar!.

Mvh Magnus

2012 04 14, 6:16
Konduktör

Är inte det röda loket ett Primexlok?

Har ett likadant själv, och det är väldigt simpelt i utförandet. Inga rutor i hytten, ingen belysning och endast två axlar med blanka hjul.

2012 04 14, 10:25
Moderator
Användarvisningsbild

zovix skrev:
Nej det är det inte, vad jag kan förstå.

Jag ska se om jag kan fixa lite bättre bilder på loket... Den största skillnaden är att mitt lok bara har två axlar!.

Mvh Magnus

Ja, det var lite svårt att se på bilden men lite likt är det i alla fall. Märklins lok har ju 3 axlar så där skiljer det sig en del.

Hoppas du kan få fram en bättre bild så går det nog att se bättre.

Ha det bra.

2012 04 14, 12:36
Profil WWW
Biljettförsäljare

Jag delade upp frågan om det röda loket till en separat tråd.

Nu vidare till banan, jag har satt upp lite hyllor lite mer permanent och börjat leka lite med räls och lok. Än så länge är det bara experiment, men men...

Bild
Ignorera hyllan om sticker ut i rummet, den ska bort. Kan även nämna att contact cleaner och gamla utkänta bomulssockor är utmärkt för rengöring utav oxid på gammal räls.

Bild

Bild

Jag har även funderat en del på hur jag ska bygga banan och börjar landa in mot fokus gruvtrafik typ dannemora - hargshamn, d.v.s. Upplänsk/roslags miljö med utbyggd persontrafik (finns ej i verkligheten). Tyngden kommer ligga på godstransporter och rangering/lastning/lossning.

Förebilden Green Cargo kommer köra nämd sträcka med två T44 lok och 22 malmvagnar. Tågvikten beräknas bli 2000 ton.

Med vänlig hälsning, Magnus

2012 04 17, 21:14
VD
Användarvisningsbild

Intressant ide!

Förebilden? menar du Danermora då? för där ska dom till att börja med och köra de 12 vagnar från Nacco so nyligen inspekterats,i väntan på att resten av de 12 eller 14 vagnarna kommer mot sommaren och dragkraften blir troligen en ombyggd T44 so heter Td och är ombyggd i Randers Danmark av Bombardier.

Men jag tycker du ska köpa lite Green Cargo dekaler och märka din T44:a :foto:

2012 04 20, 14:59
Konduktör

ser fint ut ska följa detta mer bilder :up:

2012 04 20, 19:10
Biljettförsäljare

viktor96 skrev:
Intressant ide!
.
Förebilden? menar du Danermora då? för där ska dom till att börja med och köra de 12 vagnar från Nacco so nyligen inspekterats,i väntan på att resten av de 12 eller 14 vagnarna kommer mot sommaren och dragkraften blir troligen en ombyggd T44 so heter Td och är ombyggd i Randers Danmark av Bombardier.

Men jag tycker du ska köpa lite Green Cargo dekaler och märka din T44:a :foto:

Ja det kommer jag nog göra ;-). Jag ska ha ett T44 lok till en har tyvärr inte hittat det än (kan begränsa sökningen till vinden) så det är en låda jag inte hittat.

Japp förebilden kommer bli dannemora -hargshamn, med en väl utbyggd hamn med rangerspår, i andra änden en gruva. Enkelspårsjärnväg i roslagsmiljö med mötesstationer. Kommer dock addera några tunnlar för att dölja en spårhelix mm.

2012 04 21, 8:18
VD
Användarvisningsbild

Jag diggar iden stort ska bli kul och följa,det blir lite spår vid gruvan också ungefär som vid förebilden?

Här är en vagn som du skulle kunna köra med på banan liknar ungefär den vagnen som ska gå i Dannemora bara att den ser pytte lite anourlunda ut mot den och den i förebilden är grå,men de går ju och måla om du vill de...

http://www.eurorailhobbies.com/erh_deta ... k=PK-54631

:wink:

2012 04 23, 21:21
Biljettförsäljare

viktor96 skrev:
Jag diggar iden stort ska bli kul och följa,det blir lite spår vid gruvan också ungefär som vid förebilden?

Här är en vagn som du skulle kunna köra med på banan liknar ungefär den vagnen som ska gå i Dannemora bara att den ser pytte lite anourlunda ut mot den och den i förebilden är grå,men de går ju och måla om du vill de...

http://www.eurorailhobbies.com/erh_deta ... k=PK-54631

:wink:

Tack för vagntipset! Kommer försöka köpa på mig en del malmvagnar, förebilden kör ju 22st men det kommer inte jag göra, så lång järnväg kommer jag inte bygga ;-).

Men snarare 7 eller 10 vagnar i ett tågset.

Ja det kommer att bli en anpassad modell om man säger så, men med verklighetens spårplan som insperation.

Jag kommer att försöka mig på 4 stationer på 3 olika nivåer; Hargshamn - Gimo - Dannemora gruvor och sedan en avstickare från hargshamn - hallstavik.

Jag har för avsikt att införa persontrafik hallstavik - uppsala (gimo) och en hel del gods och rangering. Hargshamn har idag 5 kajer och hanterar malm, timmer, container/lastbil och styckegods i verkligheten. Vilket är en perfekt förebild för mj-hamn! Precis som i verkligheten blir det mycket enkelspår vilket ställer krav på mötesstationer mm.

Förebilden http://www.hargshamn.se/

2012 04 23, 22:41
Biljettförsäljare

Nu har jag börjat speka lite med spårplaner mm. Dessutom har jag varit mycket aktiv på tradera.. och köpt på mig lite fynd.

Jag börjar med spårplaner.

Först spårsallad, alla nivåer ihopbakade.

Bild

Nivå 1. Den sitter på 120cm höjd för att kunna ha ett skrivbord under.
Bild

Nivå 2. sitter på 145cm höjd runt hela rummet
Bild

Nivå 3 sitter på 170cm.
Bild

Kommentera gärna spårplanerna, och stigningen i helixen blir ung 3,5-4 grader.

Mvh Magnus

2012 04 29, 11:48
Tågvärd
Användarvisningsbild

Riktigt bra. men du måste vara närmare två meter för att kunna betrakta tågen högst upp.

2012 04 30, 15:40
VD
Användarvisningsbild

Riktigt bra ser verkligen bra ut men håller nog med Joel faktiskt kanske ha den lite lägre.

Snart kommer ju T68 lok i modell och bland annat ett av Railcare:s lok kanske är något som är värt att
köpa så småningen om,Railcare körde ju timmer till halstavik med T68 lok,sen fixar du några Adam Modellbau vagnar
så kan även Railcare köra lite tåg,även fast jag tror Gc tog över körningen för ett litet tag sen men kan va kul
och få in andra operatörer in på banan? bara en ren tanke.

:-ab

2012 05 01, 11:43
VD
Användarvisningsbild

Hur går de med bygget?
:-D

2012 08 08, 21:11
Tågvärd
Användarvisningsbild

hej såg du köpte en Startsats med C- räls så glöm nu inte att du kan köra ej kan köra Digitalt med blå tranfo ..
koppla ej upp den om du kör digitalt .risken är att du förstör decodrar på loken då om dom är digitala...
har du bara analog ej digitalbana så är det ok...du kan ju köra digital både på C & m räls med MS
men tänk då på att ej koppla in den blå tranfo bara !!( ett litet varnings tecken bara) ( grå tranfo är ok artnr 6647 )
annars tycker jag att din ide är ok !!ska bli kul att följa ! :-tu

2012 08 09, 21:51
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Hittade en bild på en Dannermora vagn exakt i 1/87 byggd av Jörgen Edgar
http://jorgenedgar.se/galleri/sverige.html

:up:

2012 09 18, 19:03
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 19 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se