Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:27



Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 ZInkpest - och hur man skyddar sig ifrån det. 
Författare Meddelande
Passagerare

Blev medlem: 2012 06 18, 16:49
Inlägg: 9
Hej!

Den förhatliga "zinkpesten". :cry:

Läste bl.a. om "Pocher-lok-katastrofen" i annan länk. Sorgligt det där med "zinkpest". Jag har dock läst en del korrosionslära genom åren, och vill härmed dela med mig av mina blygsamma kunskaper :oops: . Det hela är ganska krångligt, men jag gör mitt bästa för att det skall vara lätt att förstå. Här kommer det:

1. Det vi inom MJ kallar "zinkpest" är helt enkelt "korrosion" eller "rost". Metall bryts ner och intar formen av oxider. Detta sker på olika sätt i olika material. För att förstå det hela så börjar vi med ett enkelt batteri typ bilbatteriet. Här har vi metallplattor av bly coh zink. Dessa metaller har olika "elektrodpotential". Se skapar helt enkelt en elektrisk ström mellan sig! Detta under förutsättning att strömmen får något att "vandra" i. Här kommer batterisyran in i bilden och utgör en s.k "elektrolyt". När strömmen i bilbatteriet vandrar från den ena polen till den andra, så följer metallen med och hamnar som en beläggning till den andra metallen. När batteriet laddas upp så vandrar den tbx igen! Så enkelt är det!

2. Nu tar vi en titt på vanligt järn som rostar. Järnet är alltid förorenat med andra material och förekomst av andra metaller. Därmed så har vi material med olika elektrodpotential. Inte sällan så sitter "järnet" ihop med andra metaller i konstruktionen, och därmed har vi allt som behövs utom "elektrolyten". Nu tillsätter vi lite fukt! Därmed kan salter i ytan lösas upp, och salterna tillsammans med fukten blir en alldeles utmärkt elektrolyt! Den elektriska korrosionsprocessen är därmed igång, och metallen bryts ner. Skillnaden nu är att den sker helt okontrollerat. Man kan skydda järnet t.ex. genom montage av en zinkklump mot stålet. Särskilt då konstruktionen ligger i vatten. Då "styr" man den elektriska processen till i hubvudsak denna punkt, och zinken kommer att "ta smällen" i så måtto att elektronflödet i metallen söker sig via zinken ut mot omgivningen. Detta p.g.a. just "elektrodpotentialen" (Volt) mellan metallerna. Denna metod används t.ex. på fartyg, oljeplattformar etc. Ytterligare fördjupningar i olika typer av korrosionsskydd av stål blir här överflödigt, men "summan av kardemumman" är att det hela handlar om en elektrisk process: Anod+katod(=material med olika elektrodpotential)+en elektrolyt=korrosion!

3. Ficklampsbatteriet är nästa exempel. Höljets insida är belagt med zink (-pol). I mitten sitter en kolstav (+pol) Emellan dessa finns en "gel" (=elektrolyt). När en strömförbrukare kopplas in så äts zinken upp i så måtto att den övergår i zinkoxid och hamnar på kolstaven. När zinken är slut så är strömmen slut! (lite chematiskt, men så enkelt är det.

4. Under efterkrigstiden så var det svårt att hitta metaller av god kvalitet. Således var de "zinktackor" som modelltillverkarna använde vid gjutning ofta av mycket dålig kvalitet. De var nästan uteslutande förorenade med bl.a. stora mängder bly, vilket innebär vaddå? Jo - Ett bilbatteri! Således behövdes bara fukten för att åstadkomma en katastrof i metallen. Fukt finns alltid såvida man inte i torr miljö absolut hermetiskt tillsluter metallen som därmed skyddas. En annan viktig faktor är att korrosionsprocessen kräver syre för att fungera!. Nu börjar det klarna - Vi har en dålig metallkombination i gjutgodset på gamla modeller, och fukten i luften gör att processen snabbas på... Hur stoppar vi nu det hela? Hur skyddar vi oss?

5. Här följer några slutsatser: Det gäller att få bort den konstanta tillförseln av fukt och syre från våra klenoder! Vår vanliga luft innehåller bådadera! Dessutom så vet vi att syre är en förutsättning för att hålla igång pkorrosionsprocessen - m.a.o. Korrosion förbrukar syre, och detta faktum kan användas till vår fördel!

6. Min slutsats för hur man skyddar sig:
A. Välj en dag med hög och klar luft utomhus. Gärna en dag med minusgrader och klarblå himmel! En sådan dag innehåller luften väldigt lite fukt.
B. Lägg ut modellen i denna luft, och låt den ligga någon timme tills den är både kall och fullständigt torr. Detsamma gäller ev. originalkartong/förpackning. Lyft ut modellen ur densamma och låt den bli vädrad.
C: Ta nu fram en lagom stor plastpåse. Placera klenoden i sin kartong, och stoppa hela rasket i plastpåsen. Se nu till att försluta det hela till 100%, och ha kvar så lite luft som möjligt i påsen.
D. Ta därefter in hela rasket inomhus igen. Nu kan det bildas lite kondens utanpå påsen, och detta är helt naturligt. Dock kommer den att förbli kruttorr invändigt! Om inte - ja, då är inte påsen tät!
E: Placera nu modellen där du vill förvara den.

Det som nu händer är, att det lilla syre som finns i förpackningen kommer att förbrukas direkt under ínledningen av korrosionsprocessen. Därefter avstannar denna process helt! Samma resultat kan uppnås genom torr vacuumförpackning, men detta ligger helt klart utanför normalrallarens möjligheter. Vill man ta fram och njuta av sina klenoder så är det inte fel att göra det på vintern. Välj då en klar fin dag så att du kan packa tbx den med tanke på korrosionsskydd igen!

Hoppas att detta kommer till lite nytta så att klenoderna överlever längre :-ab .


2012 06 18, 17:35
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
Det var inget dåligt första inlägg & intressant dessutom :up:

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2012 06 18, 18:38
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2012 06 18, 16:49
Inlägg: 9
Fernis skrev:
Det var inget dåligt första inlägg & intressant dessutom :up:

en får tacke... :oops:


2012 06 18, 23:59
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2008 12 27, 20:35
Inlägg: 100
Jag penslar motorolja på de utsatta ställen ock har konstaterat att det stoppar upp zinkpestens härjande. På ett äldre ånglok som är svart försvinner den vita pesten till nästan svart o smälter därmed in i helheten. Om jag tar död på pesten vet jag inte men bra ser det ut iallafall.


2012 06 21, 23:35
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 22, 13:50
Inlägg: 1152
Tyvärr är ju zinkpest inget gammalt fenomen utan det förekommer ju även idag. Klein Modellbahn var ju hårt drabbat, flera av deras lok och någon vagn har ju haft problemet.


Stefan

_________________
KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!


2012 06 22, 9:53
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2012 06 18, 16:49
Inlägg: 9
N205 skrev:
Jag penslar motorolja på de utsatta ställen ock har konstaterat att det stoppar upp zinkpestens härjande. På ett äldre ånglok som är svart försvinner den vita pesten till nästan svart o smälter därmed in i helheten. Om jag tar död på pesten vet jag inte men bra ser det ut iallafall.


Detta fungerar genom att "barriärverkan" uppstår. Oljan förhindrar kontakten med atmosfären! Därmed utestänger du tillgången till fukt & syre. Det gäller bara att se till att oljan man använder inte är vattenlöslig! Vissa oljor blandar sig med vatten och bildar emulsion. Dessa är inte att rekommendera. Ett annat sätt är att måla med en 2-komponent färg som bildar en tät film. Använd inte en s.k. rostskyddsprimer då dessa ofta innehåller zink. Bättre är en epoxi, polyuretan eller acryl. Dessa har samtliga starka lösningsmedel, och plast förstörs då det är "vått". Efter härdning är det däremot inga problem alls. Då dessa färger är genomhärdade tål de dessutom lösningsmedel. Med denna metod kan ytorna fås snygga igen, men objektet har då förlorat sin status som samlarobjekt då det inte längre är i originalutförande.

Förresten - Trevlig midsommar! Då detta skrivs står nypotatisen på spisen, och nybben är just framtagen ur frysen! Är nu i Mellbystrand, och regnet började för en kvart sedan :-(. Bra för jordbruket men inte för undertecknad!


2012 06 22, 12:41
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2010 02 17, 20:15
Inlägg: 1011
Man kan ju undrar om det är lönt med lokmodeller utav zink!
Till och med Märklin har ju i fåtal haft problem med zinkpest.
Men då har det i så fall varit slarv med tillverkningen av zinkgjutningen.
Mycket handlar om luften som innehåller koldioxid.
Även bronsstatyer påverkas av pesten i luften genom att oxiderar.
Kemikalier äter genom metallen.


2012 07 09, 20:14
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.158s | 13 Queries | GZIP : On ]