Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 11 17, 1:36

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 X2000, Heljan, SC 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Har fått tag på ett ex av Heljans X2000, för 3-räls. Behövde fixas en del, bl a är det motorerna. Det är två st Tenshodo WB31, som sitter i drivenhetens boggier. Problemet är att när jag ansluter ström till motorerna genom släpskon eller direkt till motorerna, så snurrar de inte utan de verkar röra sig fram och tillbaka. Vilket resulterar i att drivenheten står och vibrerar på rälsen. Jag har öppnat motorerna och kollat drivningen, men har inte hittat något fel. Kan någon säga mig vad detta beror på?

2015 10 05, 20:13
Trafikchef

Hur driver du motorn, med vilken typ av ström eller decoder?

Är det en allströmsmotor eller likströmsmotor?

2015 10 05, 22:32
VD

pallep skrev:
Har fått tag på ett ex av Heljans X2000, för 3-räls. Behövde fixas en del, bl a är det motorerna. Det är två st Tenshodo WB31, som sitter i drivenhetens boggier. Problemet är att när jag ansluter ström till motorerna genom släpskon eller direkt till motorerna, så snurrar de inte utan de verkar röra sig fram och tillbaka. Vilket resulterar i att drivenheten står och vibrerar på rälsen. Jag har öppnat motorerna och kollat drivningen, men har inte hittat något fel. Kan någon säga mig vad detta beror på?

Det är det som händer om du försöker köra en likströmsmotor på växelström. Du måste likrikta spänningen från spåret innan du matar in den i motorn. Använd ett elektroniskt omkopplarrelä för DC-motorer eller en digitaldekoder.

/stefan

2015 10 06, 8:53
Biljettförsäljare

Ok, då kan jag förstå problematiken. Om jag då tar en ESU eller Mfx-dekoder och sätter den mellan släpsko och motorer, så skall det fungera. Jag jobbar vidare.
Tack för er hjälp!

2015 10 06, 9:10
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se