Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2017 11 18, 18:27



Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
 Volvo F88 referensbilder 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1505
Ort: On the foothills of the headlines!
Hej,

Den här dök upp på en lokal fordonsträff...

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2012 10 01, 22:11
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 21:15
Inlägg: 1686
Ort: Stockholm
****
Snyggt Svante!
Ska´re plåtas för dokumentering, så ska´re plåtas runt om :-ab

HJP


2012 10 01, 22:31
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1505
Ort: On the foothills of the headlines!
HJP skrev:
****
Snyggt Svante!
Ska´re plåtas för dokumentering, så ska´re plåtas runt om :-ab

HJP


He.. he... fick jaga både ungar och vuxna för att få bilderna innan det blev för mörkt! :lol:

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2012 10 02, 0:02
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 30, 21:38
Inlägg: 171
Fina och mycket instruktiva bilder för modellbyggare, sådana behövs. Dock har jag en liten anmärkning, - jag tycker inte att framhjulen är riktigt typiska för en F88. Fälgarna verkar "utflyttade", minskad offset, eller vara bredare än standard. Jämför med bifogad bild.

Bild


2012 10 02, 8:55
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 30, 8:36
Inlägg: 1297
Ort: Huddinge
Bild

Jag är osäker på om jag visat detta ekipage tidigare - ursäkta om jag avviker från ämnesrubriken med en siffra,
men i samband ned modellbygge så spelar det inget roll med denna referens.
Bilden är i svart/vitt, men färgsättningen var klassisk konsumblå hytt med ljusgrått chassi och bulktank.
/ LYR


2012 10 02, 11:24
Profil
Tågklarerare

Blev medlem: 2007 06 24, 22:00
Inlägg: 154
Ort: Stor Stockholm - Norrort
Svante Andersson skrev:
Hej,

Den här dök upp på en lokal fordonsträff...

Bild

SA


Är det inte lite Svelastkänsla över den? Då tänker jag framför allt på ljusskylten på taket och färgsättningen.

Lars-Erik L

_________________
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/ och MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/
K


2012 10 02, 12:49
Profil
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Min första tanke var också att det var en gammal Svelast-bil, det är inte så många andra som haft kort hytt på sina dragbilar :mrgreen: . Men det verkar som om den här gått med tank-, bulk- eller tipptrailer i och med hydraultank och anslutningar... fast det kan ju ha tillkommit på senare år.

Mycket bra och trevliga fotografier, ser gärna mer av sådant :up:

Men att använda den som referens tror jag att man ska vara lite försiktig med i och med att den är lite modifierad med slanglösa däck, vidvinkelspegel på högerdörren, de gula lamporna på taket och durkplåten på rambalkarna... det fanns inte på den tiden, utan har förmodligen tillkommit vid renoveringen som verkar vara av allra högsta klass. Jag harvade omkring i en FB88 av samma årsmodell i två år när jag började köra lastbil en gång i tiden, visserligen hade jag en boggiebil med sovhytt och släp ... men grundkonstruktionen är ju samma, och lite skadad blir man ju med att lägga märke till detaljer som skiljer sig från originalet då :roll: :mrgreen: .

Jag hittade den här bilden i SJ:s kundtidning Transportjournalen nummer 3, 1980. Det enda som har tillkommit på den här bilen, som är av lite senare årgång, är vindavvisarna på hytthörnen och det lilla volvomärket i grillen. Det är lite svårt att se på den här bilden, men takskylten är lite välvd framåt.
Bild

/Stellan

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 02, 16:22
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:21
Inlägg: 1505
Ort: On the foothills of the headlines!
Stellan skrev:
Min första tanke var också att det var en gammal Svelast-bil, det är inte så många andra som haft kort hytt på sina dragbilar :mrgreen: . Men det verkar som om den här gått med tank-, bulk- eller tipptrailer i och med hydraultank och anslutningar... fast det kan ju ha tillkommit på senare år.

Mycket bra och trevliga fotografier, ser gärna mer av sådant :up:

Men att använda den som referens tror jag att man ska vara lite försiktig med i och med att den är lite modifierad med slanglösa däck, vidvinkelspegel på högerdörren, de gula lamporna på taket och durkplåten på rambalkarna... det fanns inte på den tiden, utan har förmodligen tillkommit vid renoveringen som verkar vara av allra högsta klass. Jag harvade omkring i en FB88 av samma årsmodell i två år när jag började köra lastbil en gång i tiden, visserligen hade jag en boggiebil med sovhytt och släp ... men grundkonstruktionen är ju samma, och lite skadad blir man ju med att lägga märke till detaljer som skiljer sig från originalet då :roll: :mrgreen: .

/Stellan


Jodå, visst finns det nymodigheter på den bilen. Framför allt är det ju inte 20" hjul utan 22,5". Och man ser direkt att bilen är renoverad och lackad i bitar... ska inte vara några blanka skruvar på originalmonterade delar utan allt i chassiet ska vara lackat ihop.

SA

_________________
"Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."


2012 10 02, 22:44
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 9:23
Inlägg: 496
Stellan skrev:
Jag hittade den här bilden i SJ:s kundtidning Transportjournalen nummer 3, 1980. Det enda som har tillkommit på den här bilen, som är av lite senare årgång, är vindavvisarna på hytthörnen och det lilla volvomärket i grillen. Det är lite svårt att se på den här bilden, men takskylten är lite välvd framåt.
Bild

/Stellan


Fin bild där... liknar nästan den jag har som förebild på mitt Svelastprojekt... här syns oxå att takskylten är välvd :-D
Bild
Bild

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2012 10 03, 17:01
Profil
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Läckert bygge! Det är "bara" lite färg på hytten som saknas :P ... är det något du bygger på just nu, eller är det ett vilande projekt? Här är ett annat Svelastekipage från Transportjournalen nummer 2, 1979. Kort hytt på en G88 och sidolyft för containers ... en modell jag verkligen saknar. Här ser man lite tydligare att takskylten är svängd också...

Bild

/Stellan

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 03, 19:21
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 9:23
Inlägg: 496
Tack! ja det är väl både vilande och under bygge... ska få ändan ur släpet och måla med färgsprutan bara, brukar ta lite tid och ta mej ner i källaren så ibland penselmålar jag men vill spruta den grå på hytten så det blir bra....
På den här bilden på den gamla Kalmar Terminal ser man välvningen på takskylten rätt bra... lustigt oxå att den ser ut att sitta på ett gammalt takräck till en personbil...typ gammal taxiskylt...
http://www.motorstown.com/images/kalmar-terminal-01.jpg

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2012 10 03, 21:26
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 05 30, 9:23
Inlägg: 496
Här några F88´or till och en F89´a oxå!! :-D
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

_________________
Facebooklänk: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151224233924072.455427.752809071&type=1&l=3d10f93f8d


2012 10 03, 22:06
Profil
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Både GDG och Svelast hade den typen av tackräcksfäste för sina takskyltar på många bilar, varför kan man ju fråga sig. Jag lade märke till en liten detalj de lyckats få med på Gullfiberbilen, en liten gasoltub på ramen för kupévärmaren som började bli modern i början av -70 talet. En urusel konstruktion, för när man behövde värme i hytten på vintern så hade ju gasen "frusit" och blivit flytande :mrgreen:

Eftersom F88 och F89 är i sort sett samma bil exteriört så passar jag på att lägga in en bild på "min" F89, tagen på Björkäng motell runt 1977 -78. Här hade förmodligen den rätta takskylten råkat ut för något eftersom det sitter en bilspeditionsskylt på en Tir-bil. Lägg märke till den låga totalhöjden på bilen, den var bara 3,7 meter på den tiden... så 1:87 modellerna stämmer oftast rätt så bra i höjdskalan

Bild

/Stellan

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 03, 23:06
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2007 10 24, 19:30
Inlägg: 438
Don Håkano skrev:
Här några F88´or till och en F89´a oxå!! :-D
Bild


BILSPEDITION dekalen stämmer dåligt med för tiden.
Texten har helt fel typsnitt både för den äldre gula texten och den nyare vita texten.
Möjligen har man tittat på den vita bilspedition texten som kommer senare och försökt efterlikna denna men i gul färg.
I all välmening, så man inte brukar denna bils logga som förlaga vid framställning av dekal för bilspedition.

BJ (som är petig på typsnitt)

Så här ser såg det ut på den tiden. Datortypsnitt var inte uppfunnit när bilden togs.
Bild

_________________
MRW. Ny kalender 2013
http://www.mrw1.se/pdf_filer/kal2013.pdf


2012 10 04, 0:01
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Det är nog sant att man kanske inte ska lite för mycket på renoverade bilars autenticitet. Minnet sviktar med åren, och det är nog lätt att "ta något ur högen" som man tycker ser bra ut. Nu när man inte behöver köpa dyr film och ladda kamerorna med, utan det bara är att knäppa hur många bilder som helst så är det bra att göra som Svante... ta bilder från så många vinklar som möjligt.

Här är en bild ur Bilspeditions årsredovisning 1970 där man kan se både Bilspeditions och Autotransits logotyper på kapellet... och bilen är nästan en F88, så den platsar väl i tråden också? :wink:
Bild

Jag plockade fram två gamla "dekaler" från olika tidsepoker ur gömmorna. Autotransit är ca 30 cm lång, och är från mitten av -70 talet som man satte lite där det passade... baksidan av Adr-skylten, bakrutan på personbilen och en massa andra ställen där man tyckte att den passade :-D .
Bild


Bilspeditionsskylten är från tidigt -60 tal och är av hårdplast som är 60 cm lång, och 4 mm tjock. Den skruvades i bildörrarna eller baklämmarna, så den var ju lite klumpigare än de senare klisterdekalerna :mrgreen:
Bild

Hoppas att man kunnat bidra med något intressant historik :wink:

/Stellan

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 04, 11:01
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 18:28
Inlägg: 479
Bild
Här är en FB 88 tippbil, Kalmar Åkericentral 69, med ett släp som knappt syns. Den lastar vägsalt på Barlastholmen, en del av Kalmar Hamn. Bilen är blå, något åt den franska blå, med underdel i vitt och röda fälgar. Släpet är i samma färg. Bilen hade en brorsa, som också ägdes också av chauffören, en F88 2-axlad dragbil med en 1-axlad tippsemi och en 2-axlad flatbedded trailer för betongelement. Tyvärr fick jag ingen bild på den och den såldes senare till Algeriet med flatbedded trailern och tippsemin blev släpvagn hos någon bonde. Bilen ersattes av en FB 89. Året när fotot togs är tidigt 70-tal och innan den nya F serien kom. 8)


2012 10 05, 18:38
Profil
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Såna här bilder än verkligen trevliga och bra underlag för modellbyggande, och visar på den mångfald av variationer på hur en lastbil var utrustad :-D . Några kul detaljer är det lilla siktfönstret nere på högerdörren, det fanns tydligen bara på den nordiska marknaden... och vindavvisarna som var på modet vid den tiden. De gjorde ingen större nytta, men satt på nästan alla frambyggda bilar i och med att det var ett tillbehör som såldes överallt och som sagt var modernt då :P

En annan liten detalj är de små halkskydden på framskärmen var det också många som satte dit ett extra, det var bara ett original från början. Men de extra halkskyddet var bra att ha när man skulle upp på flaket eller hyttens stege.

Här är ett par sidor ur en broschyr från Floby där de visar olika tillbehör de sålde till i stort sett alla svenska lastbilar.
Bild

Luftkonditioneringen tror jag var av märket "kysor", och den passade i takluckans hål när man tagit bort själva luckan... detta är som synes före tiden med integrerad AC :mrgreen:
Bild

/Stellan

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 05, 19:56
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2010 01 30, 19:29
Inlägg: 398
Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
F88;an på SA,s bilder är ju nästan FÖR fin..
Det var ju ofta lite si och så med lackering på ram etc på den tiden..
Färg som täckte ja, men sedan inte alltid lika noga.
Gummibanden under tankinfästningen var nod det första som tappade färg, åtmindstånde delvis.
Den där modellen av AC har man monterat några av.. I takluckan...
Det var faktiskt ett orginaltillbehör på (OT :mrgreen: ) de från Södertälje.

Mycket snyggt fotat av SA och hoppas på fler sådana serier..

Har med några bilder på en FB88 bärgare från Ramsele 2010 samt 2012
Har en orenoverad GB89 !! med lastväxlare på bild från 2011

_________________
http://www.mrshadow.se


2012 10 06, 18:54
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2012 08 14, 21:24
Inlägg: 159
Ort: Göteborg
Bärgaren var läcker, vad kan det vara för bygge tro... det ser väldigt amerikansk ut. Men volvos G-modeller är helt enkelt en otroligt tuff bil, en av mina favoriter :-D Är lite nyfiken på om du tänker ha den i det här härliga bruksskicket, eller om det ska bli mer "showbil". Gillar den skarpt som den är nu :up:

Den ser till och med tuff ut i ritat skick :-D
Bild

_________________
Chaufför Emeritus ;)


2012 10 07, 14:12
Profil
Trafikchef

Blev medlem: 2010 10 23, 18:28
Inlägg: 479
Bild
Här är en annan FB 88 från andra sidan. :wink: Det är också från början på 70-talet. Den korta hjulbasen och tippflaket med trälämmarna gav den en viss charm. Den var mörkblå. Det här var brytningstider för Volvo. Den nya N-serien hade inte många år på nacken och F-serien hade inte dykt upp än. 8) Längst nere till höger är ett baklyse tillhörande en Volvo PV. :-D


2012 10 07, 15:32
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.142s | 13 Queries | GZIP : On ]