| Författare |
Meddelande |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
 Re: Volvcedes.
mrshadow skrev: Visst är Scania L/LB/LK eller Volvo N/F/G byggen häftiga att se idag och även som modeller, men för mig är de veteran och entusiast bilar. Håller dock själv på och konverterar en LT111 från Brekina till virkesbil, med ett tidstypiskt tvåaxlat släp av Ilsbotyp. Men huvudvikten är dock på 20-25 år nyare modeller.
Först ett riktigt veteranbygge... Pulvertanktrailer med Wiking 110 som dragare.   Penselmålat... synd att första airbrushen låg ca fem år fram i tiden vid det bygget. Sedan min huvudinriktning... tunga transporter.  Jämför firmanamnet på bilarna med bildernas url! Sedan har det stått lite stilla till förmån för MJ-bygge i modulform... bara nåt enstaka på gång. Här ett exempel...  Herpa T164 med chassiebakdel från Herpa tungdragare, Kibris Atlaskran igen och en trailer med flak från UGJ:s Kilaforstrailer på ett kortat chassie från Kibris kranmotviktstrailer.   SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2010 03 21, 4:59 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 20:29 Inlägg: 272 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Claes L skrev: Malmbilarna som går åt Boliden har i alla år varit tandemdrivna med stödaxel längs bak. Förutom två bilar som Boliden ägde själva på 80-talet som var 5-axliga. Idag finns det bara två åkerier som kör malm åt Boliden, alla har 5-axliga vagnar sedan 90-talet. Totalvikten är 72 ton. Boliden har både byggt någon väg och gett till Vägverket sedan har man väl bidragit till vägunderhåll och ombyggnad. Känner igen de där ekipagen. En av döttrarna pluggade i Arvidsjaur runt millenieskiftet och då rullade det bl.a. sådana där genom byn. De ser ju inte allt för bökiga ut, att få till i liten skala Fast man kanske först böör färdigställa några av de pågående projekten 
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 03 21, 11:53 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Lenke skrev: Vadå inte haka upp sig på sådant?! Varför inte skicka mail till Herpa?! Om du Svante hade beställt ett Rc-lok av Roco, och när du packar upp det så får du se att det sitter ett underrede från ett Br218! Bryr du dig inte då? Eller tänker du att "korgen var ju rätt iallafall". Sådant jävla tjöt det kan bli när en ledstång på ett lok sitter 1/10mm fel! Vi som vill ha modeller av bilar, ska vi inte också få vara missnöjda! Eller är det bara förbehållet lokköpare?!
Men såna kompromisser är det på lok och vagnar också. Just Märklin har ju SJs personvagnar som är 20% för korta, det ser jättekonstigt ut i mina ögon. Här är inga millimeter fel, det är halva DECIMETER åt skogen. För att inte tala om alla ommålade och ommärkta Liliputvagnar som såldes som "typisk svensk godsvagn littera Tjolahopp med det röda taket".. Eller Heljans sadeltakshus med 12 kvadratmeter boyta. Visst går det att få exakta modeller, men storserietillverkarna fuskar. Herpa kan säkert ta fram tre dussin korrekta chassin, men då kommer inte en lastbilsmodell att kosta tresiffriga belopp längre. Att göra en sprutform för plast lär ju kosta ett par hundratusen, och på nåt sätt måste Herpa kunna räkna hem investeringen. Är folk beredda att betala 1800:- för en korrekt Scania, eller i alla fall tillräckligt många för att det ska löna sig att ta fram en sådan modell? Det kanske de är, jag vet inte... Å andra sidan finns det ju möjligheten för den händige att ta fram option-delar till Herpa/AWM/Albedo/Rietze/Brekina-lastbilar i form av korrekta chassin, dieseltankar, batterilådor, bakaxlar, boggier, skärmar, lyftbord, kranar etc. i små serier (resin, mässing etc.) och kunna göra sig en hacka på det.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 03 31, 8:21 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Om Herpa klarar av att ta fram rätt chassie(nästan) till en Volvo 4*2 tractor, skall det väl inte vara så bökigt att ta fram ett chassie till en Volvo 6*2 rigid. Den har ju bara längre hjulbas. AMW klarade ju av samma sak på nittiotalet. Titta på dom flesta gamla AMW, eller AWM som dom heter nu. Tänker på modellen av Galliker och Royal Greenland. Där är tom motorn lik en volvomotor. Rätt utformning av batt.låda, lufttankar och ljuddämpare. Kanske är det så att tillverkarna inte bryr sig längre, och tror att marknaden nöjer sig med nästanmodeller. Men det gör inte jag! Har inte fått svar från Herpa ännu. Fortsätter att maila tills dom svarar. Om fler omtalar problemet så kanske dom slutar med merca chassie på en Volvo. Men det är bara ett önsketänkande.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2010 03 31, 21:48 |
|
 |
|
Calle W
Trafikchef
|
Goddag. Till Lenke: Anledningen till att AWM:s första modeller var så bra ,och nästan på pricken,var att de gav ut fordon som var gjorda av gamla Albedoformar. Bröderna Forkel var entusiaster och ville ha så lika modeller som förebilderna själva. Sedan råkade de gilla Volvo och Scania. De körde själva Volvo F12 i två omgångar. De bilarna finns återgivna som modeller med rekalm för Albedo på skåpsidorna. Det var på slutet som de tappade greppet om marknaden och gick under. Efter första omgången så gjorde då AWM egna formar och började göra avkall på detaljrikedomen. Kvantitet framför kvalitet har det alltid handlat om för dem. Det har ju också skapat en marknad för småtillverkare som gör extradetaljer som tankar och batterilådor. Själv tycker jag att man får leva med vissa felaktigheter,så länge det kommer användbara modeller. Risken är annars att Herpa slutar ge ut sådana modeller och bara fokuserar på den tyska marknaden med Mercedes och MAN. Det jag tycker är dåligt med Herpa är att inte samtliga hytter och chassin ligger ute för försäljning i reservdelsshopen. Det skulle underlätta väsentligen om de gjorde det och samtidigt slå undan benen fö Ebay lite.För då slipper man jaga lämpliga modeller där för ombyggnation och kan istället köpa dem direkt. Samtidigt som de ger ut halvdana modeller i ena ändan så leder de utvecklingen i den andra med nya och lite udda modeller. Vilket är bra. Vill man ha en exakt modell så får man skapa den själv. MVH. Calle W
_________________ En lydig man är en lycklig man-tydligen.
|
| 2010 04 01, 0:45 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Lenke skrev: Kanske är det så att tillverkarna inte bryr sig längre, och tror att marknaden nöjer sig med nästanmodeller. Men det gör inte jag!
Så är det ju alltid - själv nöjer jag mej inte med tyska hus i skala 1:118 på klubbanan, så det finns inga husbyggsatser från stortillverkarna där överhuvudtaget. Däremot finns det några gamla M-Hobbybyggsatser.. Nu bygger ju vi efter lite äldre förebilder, så Herpas och AMWs lastbilar går bort helt, men det finns några Albedo (Volvo F88, Volvo F89, Scania 141 som jag har för mig att jag köpte av Svante för övrigt) och Brekina (Scania 76). Brekina-Scanias chassi såg bedrövligt ut även i mina ögon, eftersom Brekina använder samma chassi till ALLA sina lastbilar...och det är nåt gammalt 40-talistiskt tyskt junk. Men som sagt, Evert Gröns balkar är bra grejor till t.ex hjälpramar  Albedobilarna har felakriga chassin de också, fast det skär sig inte i ögonen på samma sätt som Brekina...
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 04 01, 10:14 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Lenke skrev: Köpte den här bilen för ett tag sen och fick hem den idag. Såg kanon ut innan jag öppnade kartongen. Det är en volvohytt på ett mercedeschassie.  Blev jäkligt besviken, då jag nu måste köpa ytterligare en bil för att få rätt utseende på bilen jag skall bygga. Hade tänkt att det skulle bli en krokbil med runda asfaltsbaljor typ Akron eller CMT. Tänk på detta om ni köper bilen. Köp en annan Volvo med rätt chassie också. PS. Har mailat Herpa om detta. Ska bli kul att se vad dom svarar. http://www.modellhobby.se/index.php?mai ... tity=39417 Så kom då äntligen svaret fråh Herpa! Hello Mr Andersson thank you for your interest in our models. That is correctly, since we do not have special Volvo chassis, by Mercedes is used. Best Regards Heidi Heindel
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2010 04 30, 16:45 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
"Ja visst fuskar vi. So what?"
|
| 2010 04 30, 17:19 |
|
 |
|
Fredrik.Anderson
Tågklarerare
|
_________________ ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR http://www.olandsjarnvag.se/
|
| 2010 04 30, 21:50 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
... eller möjligen Frau oder Fräulein. Heidi ger mig vibbar av dirndl-kjolar och getter i Alperna... Icke förty så få man beundra en sådan stiff upper lip, "was sagten Sie, Volvo, zei should be prroud of having a Mertzedes undercarriage!" "Bedenken sie zat vee almost von two vorld vars while the British lost all ze battles except ze last one..."
|
| 2010 04 30, 21:59 |
|
 |
|
Fredrik.Anderson
Tågklarerare
|
Alles klar Johan! So ist es dann! Heidi Mercedesmickler kunte nicht ein Volvochassi machen!  Ich brauche meine lederhosen! 
_________________ ÖLANDS JÄRNVÄGAR & SKUTOR http://www.olandsjarnvag.se/
|
| 2010 04 30, 23:03 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Fredrik.Anderson skrev: ... Ich brauche meine lederhosen!  "Inner meine Lederhosen, kann ich mir selbst sein" för att nu travestera Docenternas klassiker "Bakom mina solglasögon" .... 
_________________ Also sprach der
|
| 2010 05 01, 0:03 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Ein bier und ein knödel bitte! Men tillverka ett volvochassie då för helv...... 
|
| 2010 05 01, 14:37 |
|
 |
|
mrshadow
Trafikledare
Blev medlem: 2010 01 30, 20:29 Inlägg: 272 Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
|
Hmm Svaret från Herpa ungefär som väntat.. Vi får glädja oss åt att det är ett "nästan" Scaniachassi på Pushern då.. Nu lär vi nördar inte vara så många procent eller kanske ppm av kunderna, så risken är att de bryr sig är inte såå stor. Hur många av kunderna vet hur olika chassien ser ut i verkligheten ?? Även undertecknad hittar "nya" saker på bilarna i real world emellanåt, fast jag har branschvana sedan 40år...
_________________ http://www.mrshadow.se
|
| 2010 05 01, 15:59 |
|
 |
|