Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:28

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 vilken t44 ska man köpa DC 
Författare Meddelande
Tågklarerare

1, har läst både här inne och på svensk mj om trix och jecos t44!
Har sen innan 1 jeco av första serien och en av andra samt även en av den sista med ljud som jag är nöjd med! är trixen mkt bättre? fundera på att köpa den gröna jeco eller en orange trix! eftersom inte jeco verka komma med någon av den första målningen!

2, hur ovanlig i modell är denna målningen på t44? har aldrig sett någon på bild på något forum innan!
Bild

2010 01 17, 13:44
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Trix T44, har sett flera olika ekipage i trafik, går värdelöst. Stannar upp och rycker till, är så otroligt damkänslig så man måste nästintill rengöra banan med kemiska ämnen för varje varv maskinen ska köra. En sak och lägga till här, på just rengjorda spår, ja alltså på med kemi och kör sedan, då har TRIX bra krypkörningsegenskaper, 3 meter på 7 minuter eller dylikt blev det vid en provkörning. Men vänta inte för länge med att testa, hinner det ramla ett enda liten damkorn på spåret, då är du körd....

Jeco av generation 2 går bra och ser fina ut, MEN jag skulle inte säga detsamma om generation 1.

Så rådet är, glöm trix, och köp en Jeco generation 2 med ljud direkt istället.

Hur detaljerna är får annan redogöra för. Men hellre ett lok som är nästan rätt men går bra, en ett snyggt lok som måste stå uppställd.

På fråga 2.

Den där färgen finns även kvar idag på minst 1 st T44 men har numera green cargo dekal. Tyvärr har individens nummer ramlat bort ur mitt huvud.

/Jona

2010 01 17, 16:29
Profil ICQ WWW
Tågklarerare

Jona skrev:
Trix T44, har sett flera olika ekipage i trafik, går värdelöst. Stannar upp och rycker till, är så otroligt damkänslig så man måste nästintill rengöra banan med kemiska ämnen för varje varv maskinen ska köra. En sak och lägga till här, på just rengjorda spår, ja alltså på med kemi och kör sedan, då har TRIX bra krypkörningsegenskaper, 3 meter på 7 minuter eller dylikt blev det vid en provkörning. Men vänta inte för länge med att testa, hinner det ramla ett enda liten damkorn på spåret, då är du körd....

Jeco av generation 2 går bra och ser fina ut, MEN jag skulle inte säga detsamma om generation 1.

Så rådet är, glöm trix, och köp en Jeco generation 2 med ljud direkt istället.

Hur detaljerna är får annan redogöra för. Men hellre ett lok som är nästan rätt men går bra, en ett snyggt lok som måste stå uppställd.

På fråga 2.

Den där färgen finns även kvar idag på minst 1 st T44 men har numera green cargo dekal. Tyvärr har individens nummer ramlat bort ur mitt huvud.

/Jona

ja det är en sådan som jag har sen gen 2 har en gen 1 med dekorder i den orkar med lite mer i stigninga mot gen 2

fråga 2 var med hur många som har den målningen i modell? eller om någon vet hur många som tillverkades! har aldrig sett någon på tradera tex

2010 01 17, 16:32
Tågvärd

Jona skrev:
/Jona

För att krångla till det hela: Har kört min Trix T44 på mitt provspår i bokhyllan utan några som helst problem. Provspåret består av begagnad (Inköpt för länge sedan från en rökare - luktar fortfarande rök...) Fleischmann Profi-räls som aldrig rengjorts. Jag plockar upp den ur en låda, sätter ihop den och sedan ligger den där några månader innan den plockas isär igen, ner i lådan och sedan upp igen när något nytt lok behöver provköras. Man kan inte säga att rälsen brukar vara superren :-D

Mats

2010 02 22, 14:13
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Rundis skrev:
För att krångla till det hela: Har kört min Trix T44 på mitt provspår i bokhyllan utan några som helst problem. Provspåret består av begagnad (Inköpt för länge sedan från en rökare - luktar fortfarande rök...) Fleischmann Profi-räls som aldrig rengjorts. Jag plockar upp den ur en låda, sätter ihop den och sedan ligger den där några månader innan den plockas isär igen, ner i lådan och sedan upp igen när något nytt lok behöver provköras. Man kan inte säga att rälsen brukar vara superren :-D

Mats

Själv har vi provat TRIX T44 på rengjorda tilligspår, och eftersom dom är det bästa man kan köra på, alla lok jag ahr brukar gå bra på smutsiga tilligspår, lok som inte kör på andra spår, typ går sämre på roco-line går bättre på smutsiga tilligspår än på rena roco-skenor.

Men TRIX T44 gick verkligen dåligt även på rena tilligspår. Den går bra digitalt, hyfsat, den går godkänt, den rör sig, men inte mer än så. Men glöm tanken och köra den analogt. Då gick den än sämre.

Har provkört 2 olika lok med liknande fel.

Men verkar som om det är ett lotteri numera med inköp av modell. Vissa går bra, medan andra lok eller vagnar av samma modell från samma tillverkare går dåligt.

Ta hobbytrads hbis som just kommit med, dom jag själv har, eller som kompisarna har, går helt utmärkt, medan vissa på forummet har beklagat sig på dom.

/Jona

2010 02 22, 16:18
Profil ICQ WWW
Tågvärd

"Lotteri" verkar vara ordet... Synd, eftersom dålig kvalitetskontroll kan skrämma bort en kund för livet.

Mats

2010 02 22, 16:35
Trafikledare

Min (Trix) T44 gick mycket bättre efter att jag lagt extra tyngd i loket. Har stundom en testbana (Fleischmann Profi-Gleis) på vardagsrumsbordet som oftast begagnas av min snart 5-årige son, men som ibland får trafikeras av mina fordon. T44:an har gick bra sist när jag plockade fram den.

I mitt tycke är loket alldeles för lätt för en såpass stor modell, närapå i gammal Lima-klass, trots metallkåpan, och jag tror det är en stor del av problemet.

/Ricard

2010 02 23, 9:13
Tågklarerare

blir nog en jeco jag köper till! sen står jag i valet och montera dekoder i den som jag har bild på här uppe eller lägga ut den på tradera! har inte riktigt bestämt hur jag ska jag ska göra!

2010 02 23, 13:34
Kommunikationsminister

Jeco 2:a generationen med ljud
Är dock lite osäkert om Jeco hade åtgärdat om NEM-koppel,som var i viss mån problem på 1:a generationen.

2010 02 23, 23:04
Kommunikationsminister

Men hur är det att köra på en Peco spår då med T44...?

2010 02 23, 23:07
Trafikchef
Användarvisningsbild

Goofy skrev:
Men hur är det att köra på en Peco spår då med T44...?

Peco code 100 fumkar finfint för mig i alla fall 8)

2010 02 24, 11:25
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se