Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:34

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Vilken är din absoluta favoritlokmodell? 
Författare Meddelande
VD
Användarvisningsbild

Med hänvisning till vad Jona skrev i denna tråd om att detta med favoritlok kan tas i en annan tråd så tar jag upp tåten här... För att för en gångs skulle göra det till en liten utmaning så handlar det då om att välja en enda modell av de man äger. Alltså inte en favoritmodell som man skulle vilja köpa, önskar sig eller vad det nu är och inte heller dela upp det hela på en favoritdiesel, ett favoritellok osv. Alltså enbart en säger en enda av de lokmodeller man råkar ha i sin egen roster kan väljas. Kanske är lätt när man inte har så många och värre för de som har fler. :mrgreen:

För egen del är min absoluta favorit Rocos tyska växellok av typ 160. Det är kanske inte höjdarmodell på så vis, men mina skäl är mera nostalgiska än något annat även om de inte går alltför illa. Modellen har funnits i ett par olika varianter och jag minns att jag första gången såg det i glasdisken på gamla Stor & Liten på Regeringsgatan i City. Det fanns sedan även ett exemplar i ett vitrinskåp på Lektjänst i Solna under en del år, men det var alltid något annat som kom i vägen när jag äntligen skrapat ihop tillräckligt. Butiken hann till slut upphöra utan att jag gjort slag i saken, men jag fortsatte att sukta. På senare år så har jag fått tag i flera ex. med andra loknummer och de är som sagt kanske inte någon höjdare i sig, men för min del är min första Br 160 som jag fick fatt på ändå en favorit som står sig.

Bild

Roco - DB Br 160

2012 04 17, 19:04
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Kul med trådar där man får skriva lite om "det egna tyckandet"...

Har lite svårt välja men det blev denna, vad jag vet det tyngsta ånglok tyskarna haft. Fin modell också....

BR 45, Märklin 37452 - rätt maffig... finns några original kvar tror jag, bl a
en som brann som man nu restaurerar i Tyskriket. Hade jag Stig Helmers kom-
pisar som kan köpa lok så skulle jag satsa på ett BR 45. Mäktigt - och det
ska bo i Västberga.
:)
Bild

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2012 04 17, 20:27
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag får nog ändra mitt inlägg :) . Favoriten måste ändå bli Rocos Rc. För min del blir det Rc5 1374 i AC utförande. Lok klassiker på svenska spår och en utmärkt modell som smyger fram på lägsta körsteget och med vackert utförd lackering. Fortfarande den bästa Rc modellen och som det ser ut så kommer ingen annan tillverkare släppa en Rc-modell som kan bräcka den (tyvärr).

En toppen modell som lätt ger ett visst habegär efter fler 8) .
Bild

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2012 04 20, 21:44
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inget svårt val... en gång i tiden var det mitt HAMO Rc 1010 som totalt nedlastat med bly klarade av att dra alla mina dåvarande vagnar. Det tåget var 8,5 m långt och det fanns dragkraftmarginal för mer.

Men det förhållandet gick i graven under min nuvarande "moderna" period av modellrallande. Jag hade i ganska många år ett Jeco TGOJ Bt-lok nedpackat och okört i sin låda som togs fram till en tjugondaknutkörning på SWB:s dåvarande bana i gamla kraftverket i Västerås. Loket, Bt 306, ville knappt röra sig och jag kände nästan för att sälja av skiten men jag fick ett tips av en annan besökare. Låt loket stå och slira en stund i CRC:s elektronik och kontaktspray 2-26, gör sedan rent hjulen med kemiskt ren bensin och låt det hela bli helt torrt. Kör sedan!

Som tur var hade jag en skvätt CRC 2-26 kvar från mina miniracingdagar och följde rådet jag fick. Och över alla under... redan på mitt meterlånga testspår hemma uppförde sig loket exemplariskt. Så vid nästa tillfälle att få köra på SWB:s bana hade jag loket med mig och mycket riktigt... Bt 306 uppförde sig som ett helt annat lok, inga tendenser till stopp någonstans fastän banan inte var i allra renaste skick.
Däremot kändes dragkraften lite klen men ju mer jag körde, desto bättre blev även denna detalj.
Och de som i modul och andra sammanhang sett detta lok i drift vet vad jag snackar om. Tar med sig det mesta som finns på banan och tar jag det sedan i mult med mitt Bt 310 finns det nästan inga gränser... inga stationer är tillräckligt långa för de tåg som går att få med sig med de två maskinerna i spetsen.

Men det är 306:an som är den absolut bästa. Går lite jämnare, startar lite mjukare och frågan är om det inte även drar lite bättre...

Alltså, jag har Jeco TGOJ Bt 306 som klar favorit numera! :up:

SA

PS: Bild kommer senare... avataren får gälla tills vidare.

2012 04 20, 22:24
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jeco F 702.

2012 04 20, 23:39
VD
Användarvisningsbild

Jag tror att denna, en Mak G1206, DLL0907D är min favoritmodell, ett Trixlok med klockankarmotor, det går otroligt fint och är starkt som tusan.

Bilagor:
G12061.jpg
G12061.jpg [ 177.63 KiB | Visad 7701 gånger ]

2012 04 21, 20:00
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det måste bli min egenhändigt byggda Z-43 i NOLLAN fortfarande inte riktigt klar fönster och lite annat ska dit.
bermod
Bild

2012 04 21, 20:14
Kommunikationsminister

Mitt favoritlok är detta Kleinbahnlok, ett Re 4/4

Bild

Har ytterligare ett ex som saknar strömbyglar.

Stefan

2012 04 21, 22:23
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ett svårt val, men det faller ändå på detta till syvende och sist:

Bild

Märklins modell av DB BR 38 (f d KPEV P8), artikelnr 3098 version 1 - inhandlat i Bayern den underbara sommaren 1968! Minns att jag var jätteimpad av att man hade "vänt på motorn" i denna modellen och därför kunde förse modellen med "inredd" förarhytt i stället för att ha en jättelik spole synlig genom hyttfönstren som övriga Märklin ångloksmodeller hade vid denna tid.

2012 04 23, 0:50
Tågvärd
Användarvisningsbild

förmodligen Märklins 30430

Bilagor:
46732x2.jpg
46732x2.jpg [ 46.1 KiB | Visad 7644 gånger ]

2012 04 23, 8:51
Tågvärd

Svår fråga egentligen. Har några hundra att välja på av de flesta fabrikat.
Men det får bli Märklin 3022, modellen av Tyska Br E94 , fick mitt exemplar
i julklapp antingen 1968 eller 1969. Trots mycket hård tjänst går loket än
idag lika fint som när det var nytt. Slitaget på det är oxå mindre än minimalt
så det ser mycket fint ut.
E 94 är ett av mina absoluta lokfavoriter, är mycket förtjust i elloksveteraner,
speciellt tyska sådana......
Mvh Jan...

2012 05 21, 19:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Märklins D101

http://www.swedishbrasscar.com

2012 05 29, 14:17
Lokförare

NOHAB-erna. Absolut. Särskild den danska MY.

2012 06 21, 23:41
VD
Användarvisningsbild

N205 skrev:

Nja, nu har du nog fått det lite om bakfoten då denna tråd inte handlar om favoritloktyp... kom ihåg vad som står allra först i denna tråd... :wink:

"För att för en gångs skulle göra det till en liten utmaning så handlar det då om att välja en enda modell av de man äger. Alltså inte en favoritmodell som man skulle vilja köpa, önskar sig eller vad det nu är och inte heller dela upp det hela på en favoritdiesel, ett favoritellok osv. Alltså enbart en säger en enda av de lokmodeller man råkar ha i sin egen roster kan väljas."

I det här fallet får du nog vara lite mer noggrann... och bara välja en enda bland de modeller du själv äger, dvs din absoluta favorit och inget annat! 8)

2012 06 22, 9:51
Lokförare

Coppas skrev:
N205 skrev:

Nja, nu har du nog fått det lite om bakfoten då denna tråd inte handlar om favoritloktyp... kom ihåg vad som står allra först i denna tråd... :wink:

"För att för en gångs skulle göra det till en liten utmaning så handlar det då om att välja en enda modell av de man äger. Alltså inte en favoritmodell som man skulle vilja köpa, önskar sig eller vad det nu är och inte heller dela upp det hela på en favoritdiesel, ett favoritellok osv. Alltså enbart en säger en enda av de lokmodeller man råkar ha i sin egen roster kan väljas."

I det här fallet får du nog vara lite mer noggrann... och bara välja en enda bland de modeller du själv äger, dvs din absoluta favorit och inget annat! 8)

Oj.....ja ibland går det lite för fort :oops:
Men OK jag äger ett tjugotal Nohabmodeller mest Märklin ock ska jag välja ut en av dessa måste det nog bli DSB MY 1126. En ovanlig rolig fantasifull lackerad versjon av detta lok iom att det i verkligheten har kört som försöksobjekt på olika rangerbangårdar i Danmark. Man ville prova om man kunde ha ett 100% radiostyrd rangerlok. Försöket föll bra ut men loket föll offer för de allt högre miljökraven ock går nu bara som museumslok några enstaka gånger per år.

2012 06 22, 13:10
VD
Användarvisningsbild

Ingen fara på taket, det är bara jag som är lite retsam. Tråden uppstod annars mest för skojs skull då det kan vara kul att se om det gick att få till det lite som en utmaning.

I synnerhet för de som hållit på några år så kan det nog bli lite av en vånda att bara kunna välja en enda enskild modell av de man samlat på sig. :-D

2012 06 22, 18:02
Kommunikationsminister

:-tu :up: Min favorit är Of2, Od, Oa, Pb och Y1. :-ab :-ab

2012 06 22, 19:28
VD
Användarvisningsbild

Alla mina lok är favoriter men om någon/några står lite över de andra så är det väl antingen min förbättrade Rc 1010 (rödlyse + bromsskivehjul) med 60-talsvagnar efter eller min bruna Dm3 med ljud och med 52 malmvagnar efter (har monterat fler axlar med slirskydd för att den ska orka dra alla vagnarna). Även ångloket Märklin nr 3000 ger mig fina barndomsminnen, lyset tittade jag mycket på som liten, dagens ånglok har inte samma fina ljussken då lysdioder används.

Om jag ändå måste välja en så blir det nog till slut Dm3an, den är brun vilket ger en speciell "svenskkänsla", har koppelstänger vilket är mysigt att titta på, har samma lyse som Rc-loken med röd lykta, loket är stort, ljudet är fint och gången är fin och så kan den dra ett mycket långt tågsätt vilket är fascinerande att titta på.

Jag har sett loket live, dvs Rocos 976-977-978, har många foton på det och har varit inne i exakt samma lok också.
:-ab :up: :-D :foto:

2012 06 24, 0:19
VD
Användarvisningsbild

Som sagt... finessen och utmaningen i tråden är att välja en enda godbit bland de lokmodeller man har, dvs. ens absoluta och unika favorit och inte flera. :ata:

Så kom igen nu, så svårt kan det väl inte vara så ni bara måste ha flera att välja emellan... :mrgreen:

2012 06 24, 0:40
VD
Användarvisningsbild

Dm3 976-977-978 är ETT lok och kör som en enda enhet. Detta lok är just nu min favorit när jag måste vålja.

2012 06 24, 1:25
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se