| Författare |
Meddelande |
|
Ante
Tågklarerare
|
Hoppas att T 44 kan få denna utrustning som standard. Den lämpar sig ju som tung rangerdiesel.
/A
|
| 2009 01 16, 10:25 |
|
 |
|
T43
Lokförare
|
 TMZ Stena
Här är mitt senaste inköp,
Ett mycket fint lok som går riktigt bra, ett problem bara när jag monterade Bachmanns dekoder nr:36-554 i den, det röda slutljuset fungerade bara åt ett håll och då via F1, (ej riktningsberoende)
Lödde bort den svarta tråden från lysdiodkortet i båda ändar och drog en ny tråd där den svarta var lödd till regulatorn för det vita ljuset och nu fungerar det plus att jag fick en ledig funktion via F1 tangenten.
Jag har monterat växlarhandtag på den och smutsat ner den lite på boggiesidorna och plogarna plus lite på de stora gallren på sidorna.
och så några bilder på den stora.
Är det någon här på forumet som vet vad det är för vagnar efter loken?
En bild på kretskortet hur jag drog kablarna.

|
| 2009 01 23, 0:00 |
|
 |
|
faller hansen
Kommunikationsminister
|
jäklar vilken fin pjäs du fick tag i där. ser ju riktigt bra ut ju, spesigelt bild två. synd att ja bara kör epok 4. för det är bra maffit ser tungt ut på bilden oxå.
//hansen
| 2009 01 23, 2:45 |
|
 |
|
T43
Lokförare
|
faller hansen skrev: jäklar vilken fin pjäs du fick tag i där. ser ju riktigt bra ut ju, spesigelt bild två. synd att ja bara kör epok 4. för det är bra maffit ser tungt ut på bilden oxå.
//hansen
Jo jag tackar,
jag har bestämt mig för att försöka samla på de lok och vagnar som jag ser mer eller mindre varje vecka från mitt jobb, och då när HobbyTrade
kom med den här modellen  då var det ju ingen tvekan om att införskaffa ett exemplar.
|
| 2009 01 23, 19:36 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
faller hansen skrev: då var det tid igen en utterst härlig maskin. ett rivarossi lok. nära det jag hade när jag körde två räls som jag dumt nog sålde. ja ja nu har jag ett igen och det är inte så kass i blåt heller 
De tyska E 18/BR 118 (och "systermodellen" E 19/BR 119) är i mitt tycke de allra vackraste elloken som någonsin tillverkats - och då speciellt i favvofärgen mörkblått! Man får gratulera till ett mycket fint nytillskott på den Faller-Hansenska banan!
De här loken har ju förekommit i modell från en rad olika tillverkare, bl a Märklin/Trix, Roco och Rivarossi. Rivarossis version har jag aldrig haft förmånen att se i. r. l., men av dina bilder att döma så är det en himla fin modell!
En liten Messerschmitt-kommentar dock (hoppas du ursäktar) - de här loken var väl utpräglade snälltågsmaskiner och sågs nog aldrig med godsvagnar i kroken!?!
Nå, för att visa att jag själv inte enbart är insnöad på Märklin-modeller från 60-talet av små Henschel-dieslar så visar jag här upp ett av mina senaste inköp som är "i andra änden av spannet" i samlingen:
De omvittnat dåliga gångegenskaperna har jag inte ens dristat mig till att prova (har ingen anläggning ...) - men nog pryder hon sin plats i "svenske-vitrinen" allt, vår svenska Drottning i tolkning av Heljan!
Hon inspirerade mig även till att "återköpa" en modell som jag egentligen redan rensat ut ett par ex av ur samlingarna när jag fokuserade på Märklin-modeller från 63-69 - deras modell 3092.1 från 74-76 av Königliche Bayerisches Staatsbahnens S 3/6 som väl i mina ögon (tillsammans med "den vackra Württembergskan" Königliche Württembergisches Staats-Eisenbahnens Klasse C) är de enda lok som kan ge vårt svenska ång-F en match i skönhet.
[/img]
|
| 2009 01 23, 20:21 |
|
 |
|
Likvid
Biljettförsäljare
|
nidom skrev: Denna nätta varelse anlände ikväll. nidom [img][img]http://i40.tinypic.com/301q2if.jpg[/img][/img]
Oj oj vad vacker... 
|
| 2009 01 23, 23:42 |
|
 |
|
Magnus P3
Trafikchef
|
 Re: TMZ Stena
T43 skrev: Här är mitt senaste inköp, Ett mycket fint lok som går riktigt bra, ett problem bara när jag monterade Bachmanns dekoder nr:36-554 i den, det röda slutljuset fungerade bara åt ett håll och då via F1, (ej riktningsberoende) Lödde bort den svarta tråden från lysdiodkortet i båda ändar och drog en ny tråd där den svarta var lödd till regulatorn för det vita ljuset och nu fungerar det plus att jag fick en ledig funktion via F1 tangenten. Jag har monterat växlarhandtag på den och smutsat ner den lite på boggiesidorna och plogarna plus lite på de stora gallren på sidorna.
Snyggt med växlarhandtagen! Har du tillverkat dom själv? Av vad?
Vid en snabbkoll på nätet verkar det som om enbart Stenas TMZ har växlarhandtag.
|
| 2009 01 24, 11:16 |
|
 |
|
faller hansen
Kommunikationsminister
|
Mölle-Mats skrev: faller hansen skrev: då var det tid igen en utterst härlig maskin. ett rivarossi lok. nära det jag hade när jag körde två räls som jag dumt nog sålde. ja ja nu har jag ett igen och det är inte så kass i blåt heller  De tyska E 18/BR 118 (och "systermodellen" E 19/BR 119) är i mitt tycke de allra vackraste elloken som någonsin tillverkats - och då speciellt i favvofärgen mörkblått! Man får gratulera till ett mycket fint nytillskott på den Faller-Hansenska banan! De här loken har ju förekommit i modell från en rad olika tillverkare, bl a Märklin/Trix, Roco och Rivarossi. Rivarossis version har jag aldrig haft förmånen att se i. r. l., men av dina bilder att döma så är det en himla fin modell! En liten Messerschmitt-kommentar dock (hoppas du ursäktar) - de här loken var väl utpräglade snälltågsmaskiner och sågs nog aldrig med godsvagnar i kroken!?! Nå, för att visa att jag själv inte enbart är insnöad på Märklin-modeller från 60-talet av små Henschel-dieslar så visar jag här upp ett av mina senaste inköp som är "i andra änden av spannet" i samlingen:  De omvittnat dåliga gångegenskaperna har jag inte ens dristat mig till att prova (har ingen anläggning ...) - men nog pryder hon sin plats i "svenske-vitrinen" allt, vår svenska Drottning i tolkning av Heljan! Hon inspirerade mig även till att "återköpa" en modell som jag egentligen redan rensat ut ett par ex av ur samlingarna när jag fokuserade på Märklin-modeller från 63-69 - deras modell 3092.1 från 74-76 av Königliche Bayerisches Staatsbahnens S 3/6 som väl i mina ögon (tillsammans med "den vackra Württembergskan" Königliche Württembergisches Staats-Eisenbahnens Klasse C) är de enda lok som kan ge vårt svenska ång-F en match i skönhet.  [/img]
helt klart ursäktar jag och ja jag är hel nöjd med detta. har aldrig hatt ett lok som går så grant och tyst. ta ett märklin lok då får man nästan upp på start späningen typ 100/150 på den grå 230v trafon men detta börjar reda att krypa vid 10/20.
helt klart rekomderar jag dej att pröva ett rivarossi lok om du får mölighet, du blir inte besviken. detta är mitt andra och nu och som sakt de går och ser hel okej ut.
det gröna du fick tag i det är oxå ett vill ha lok i mina ögon sätt, gratolera till ett mycket fint köp av vad man ser på bilderna. 
| 2009 01 24, 13:56 |
|
 |
|
magcar
Trafikledare
|
Mitt senaste inköp är denna Lima T43.

|
| 2009 01 24, 14:46 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
faller hansen skrev: det gröna du fick tag i det är oxå ett vill ha lok i mina ögon sätt, gratolera till ett mycket fint köp av vad man ser på bilderna. 
Man tackar! Ja det är en himla grann maskin i mina ögon, och jag har t o m varit och besett den verkliga förebilden på Bayerska Järnvägsmuséet i Nördlingen för knappt 5 år sedan. Tyvärr så stod hon inne i lokstallet så det var lite svårt att få till någon bra bild ...
Som modell så har ju Märklin gett ut den här i ett otal färgsättningsversioner både från Länderbahn-epoken och sedemera även i svart/rött som DRG/DB BR 18.4 genom åren, liksom att det även finns franska och belgiska varianter (en del av de här loken utgjorde ju krigsskadestånd efter WW I).
Märkllins grundmodell kom ju redan 1974, och även om den "faceliftats" under resans gång så märks väl åren ... Digitala versioner finns ett antal, de har "ljudmodul" med ångloksvissla och klocka men inget "tuff-tuff-ljud". Även varianter med Delta-dekoder förekommer rätt ofta.
Allra snyggaste modellen jag sett av S 3/6:an är dock Rocos, den är formidabelt fint detaljerad!
Så du har många varianter att välja och vraka bland när du ska köpa ett sådant här! 
|
| 2009 01 24, 16:18 |
|
 |
|
faller hansen
Kommunikationsminister
|
ja och det är bar en lok modell det.
och vill ha listan vågar jag snart inte titta på. min sambo sa en gång (du kan ju bara köra ett till tre st samtidig, så vad ska du ha fler till) vad seger man då
men i dag har hun givit upp fick förövrit den ny br55an av henne.
| 2009 01 24, 16:26 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
faller hansen skrev: ja och det är bar en lok modell det. och vill ha listan vågar jag snart inte titta på. min sambo sa en gång (du kan ju bara köra ett till tre st samtidig, så vad ska du ha fler till) vad seger man då men i dag har hun givit upp fick förövrit den ny br55an av henne.
Ja herrejisses, tänk på alla lok man vill ha! Kan ju bli hur många som helst ... 
|
| 2009 01 24, 20:57 |
|
 |
|
kilowatt
Trafikchef
|
Mölle-Mats skrev: Ja herrejisses, tänk på alla lok man vill ha! Kan ju bli hur många som helst ... 
Och nu har Br 60 med tvåvåningsvagnar kommit på önskelistan 
_________________ D
|
| 2009 01 24, 22:25 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
kilowatt skrev: Mölle-Mats skrev: Ja herrejisses, tänk på alla lok man vill ha! Kan ju bli hur många som helst ...  Och nu har Br 60 med tvåvåningsvagnar kommit på önskelistan 
Mmmmmmm! 
|
| 2009 01 25, 1:13 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Senast köpte BR80 lilla ånglok och ska ombygga till V3. Om det går. Men stämmer inte måttet och ändå trevligt att ha V3 diesellok.
|
| 2009 01 25, 8:17 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
 ÅNGVAGN!
... från Trix, redan fördärvad genom ommålning och någonting som till äventyrs ska likna dekalering...
Mjölby-Hästholmens Järnvägs Ångvagn No 1, ett ständigt sorgebarn (fast modellen fungerar som en dröm!).
Att det sedan inte är en exakt avbild framgår väl med all önskvärd tydlighet av ett leveransfoto. Minns tyvärr inte var jag hittade det för rätt längesedan, samma foto finns i den lilla boken om MHJ som museiföreningen i Vadstena gav ut för, hemska tanke, i år 24 år sedan. Men modellen fungerar väl för att skapa "rätt stämning" runt lilla MHJ-projektet.

|
| 2009 01 25, 23:02 |
|
 |
|
kilowatt
Trafikchef
|
Det är vad jag kallar en "försvenskning" med hjärtat och ett stort leende.
Det är så man skall leka med tåg.
_________________ D
|
| 2009 01 25, 23:07 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Tja i brist på modell att bygga så...
Rent scratchbygge värjer jag mig fortfarande för...
|
| 2009 01 25, 23:09 |
|
 |
|
faller hansen
Kommunikationsminister
|
| 2009 01 30, 21:49 |
|
 |
|
kaffesweden
Konduktör
|
Mycket fint lok! Grattis! Är det Lima eller Piko?
|
| 2009 01 30, 23:06 |
|
 |
|