| Författare |
Meddelande |
|
Lenke
Trafikchef
|
 Re: Vilka lok vi köpt senast
Ett ACME Green Cargo. Kunde inte hålla fingrarna istyr! Och apropå Dm3 så har jag funderat på att sälja mitt Baron men jag behåller det nog. Kan ju stiga ännu mer eftersom det inte passar in riktigt på min blivande anläggnig, men vad f..n, man får väl improvovisera. Hejs.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2011 11 11, 20:59 |
|
 |
|
cgn1954
Trafikledare
Blev medlem: 2009 10 15, 16:40 Inlägg: 292 Ort: Tyresö, Stockholm
|
HEJ HEJ Ja, temat med BR59 och tyska epok II + III vagnar blev ju klar för någon vecka sen så då ere dax liksom hitta på ett nytt tågtema. Vi som inte kan eller hunnit med en egen bana (än) får ju idka hobby på sätt som är möjligt. :=) Nyss kom en T44 hem, en Märklin vitrinmodell som är rätt ok. Går bra, det som behövs är väl att skita ner loket lite, ser lite sterilt ut. Beträffande mitt tema G21 - se tråden "Vilka vagnar vi köpt senast". Märklin 37941, nytt/nyskick, bra köp på eBay från Belgien, ganska precis 2100 kr inkl. frakt. Nyss plåtad hemmavid. 
_________________ Bästa Hälsningar /CGN

|
| 2011 11 12, 0:47 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
 Kan det bli mer italienskt? Har så smått börjat samla på mej äldre Limalok, dom har sån härligt karaktär Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2011 11 12, 16:05 |
|
 |
|
DRG
Tågvärd
|
Hej...... Kul att du börjat samla på dej äldre Lima Stefan. Med deras stora sortiment finns det en hel del trevliga lok att välja på...... Har en del äldre Lima själv. Köp gärna oxå några brittiska lok i 00 skala. Limas 00 lok ger mycket lok för pengarna.....
Kan inte påstå att jag direkt sammlar men jag gillar franska järnvägar och köper då och då något äldre Jouef lok. Oxå mysiga lok med karaktär.......
Mvh Jan.......
|
| 2011 11 15, 19:30 |
|
 |
|
Johnny
Trafikledare
|
Tre nya lok. En resa till Malmö gjorde att jag besökte Modell-Digital och köpte ett grått Rc. En ledig dag tog jag bilen till NMJ utanför Oslo. Där köpte jag ett El 18. På eBay.de hittade jag ett V 60 (inte Volvo...  ) från Trix. Tyckte väl priset var lite högt, jämfört med T44 och Ludmilla som jag tiidigare köpt i modeller från Trix. Anledningen visade sig när jag fått loket och tittade i manualen; loket har telexkoppel, som ju kan vara praktiskt på ett rangerlok. 
_________________ DC sedan 1961. DCC sedan 2001
|
| 2011 11 26, 23:41 |
|
 |
|
micke321
Konduktör
|
 Märklin SJ T44 364  Märklin SJ Ue 592
|
| 2011 11 27, 17:54 |
|
 |
|
Coppas
Moderator
|
Under Hjulmarknaden fick jag då även till slut tillfälle att möta upp en kompis. Vi hade nämligen sambeställt varsin modell från en mindre köksbordstillverkare i Belgrad och nu fick jag till slut ta emot den. Det rörde sig då om modeller av JŽ klass 661, dvs. den 16-cylindriga kusinen (GM-EMD G16) till det som i Sverige blev T42 (G12). Tyvärr gick det inte helt skadefritt genom transportens vedermödor, men skavankerna var ändå försumbara. Avbrutna buffertar går alltid att fixa och i övrigt hade en luftslang lossnat samt en ljusledare skakat loss vilket i stort sett är småsaker. Kruxet är nog dock att själva modellasken sedan själv borde legat i en större 'lådda' men, men.... Lokmodellen är nu bara provkörd, men då det är moderna Mehano-delar i grundkonstruktionen så gick det helt godkänt. Vill man så kan man ju alltid byta motor vid behov. Modellen är även försett med NEM362-fickor samt att man kan byta ut banröjaren så att man kan använda antingen modellkoppel eller om man istället föredrar skalkoppel. Överlag får både färg och detaljer klart godkänt och det optiska intrycket som jag har av originalet stämmer bra med det som modellen visar.
| 2011 11 27, 23:16 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Coppas skrev: Under Hjulmarknaden fick jag då även till slut tillfälle att möta upp en kompis. Vi hade nämligen sambeställt varsin modell från en mindre köksbordstillverkare i Belgrad och nu fick jag till slut ta emot den. Det rörde sig då om modeller av JŽ klass 661, dvs. den 16-cylindriga kusinen (GM-EMD G16) till det som i Sverige blev T42 (G12). Tyvärr gick det inte helt skadefritt genom transportens vedermödor, men skavankerna var ändå försumbara. Avbrutna buffertar går alltid att fixa och i övrigt hade en luftslang lossnat samt en ljusledare skakat loss vilket i stort sett är småsaker.
Kruxet är nog dock att själva modellasken sedan själv borde legat i en större 'lådda' men, men.... Lokmodellen är nu bara provkörd, men då det är moderna Mehano-delar i grundkonstruktionen så gick det helt godkänt. Vill man så kan man ju alltid byta motor vid behov. Modellen är även försett med NEM362-fickor samt att man kan byta ut banröjaren så att man kan använda antingen modellkoppel eller om man istället föredrar skalkoppel. Överlag får både färg och detaljer klart godkänt och det optiska intrycket som jag har av originalet stämmer bra med det som modellen visar.
Nu snackar vi lok, dedär gillar jag starkt  Har en fetish för stora och brutala lok, gärna mer bilder framöver om tillfälle ges 
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2011 11 27, 23:45 |
|
 |
|
Coppas
Moderator
|
Ska försöka att få till lite fler bilder vid tillfälle. Sen är väl tanken att det ska in en ljuddekoder för plats finnas det. I grund satt det GM EMD 567C-motorer i dessa, men versioner efter 1966-1967 fick istället motorer av habrovink EMD 645. Några av de äldre loken har även senare uppgraderats till 645:or. Att hitta den typen av ljuddekodrar bör dock nog inte vara något större problem.
| 2011 12 03, 16:57 |
|
 |
|
Kristian
Moderator
|
Coppas skrev: Ska försöka att få till lite fler bilder vid tillfälle. Sen är väl tanken att det ska in en ljuddekoder för plats finnas det. I grund satt det GM EMD 567C-motorer i dessa, men versioner efter 1966-1967 fick istället motorer av habrovink EMD 645. Några av de äldre loken har även senare uppgraderats till 645:or. Att hitta den typen av ljuddekodrar bör dock nog inte vara något större problem. jag skulle rekommendera att ta en titt på Soundtraxx tsunami-dekodrarna, särskilt i kombination med deras nya "high bass" högtalare(2w kontra 0,2 w i effekt), De har både 567:an och 645:an i sitt sortiment. Man hör klart skillnad på en 567:a och 645:a eftersom 645:an har högre maxvarv 900rpm, mot 567:ans 835rpm. På soundtraxx hemsida finns ljudklipp att lyssna på. Tror ingen dekodertillverkare slår dem på fingrarna i dagens läge. /Kristian
| 2011 12 03, 17:57 |
|
 |
|
Coppas
Moderator
|
Leffe skrev: Det är speciellt varför är du så intreserad av det loket. Tja, egentligen är det ju inte enbart just det här loket i sig utan att jag allmänt gillar lite udda förebilder och går på det som lockar mig helt enkelt. Ett mj-intresse behöver ju inte heller strikt rikta in sig på nationella förhållanden. Kikar jag bland de modeller jag har så finns det t.ex. en del rena jänkemodeller från olika bolag, dock med viss förkärlek för Cheaspeake & Ohio. Framförallt så har jag då en viss blandning från Europas olika håll och kanter. Har då lokmodeller från NSB, SJ, DSB, VR, BR, DR(G), DR, DB, ÖBB, NS, SNCF, SNCF, CFL, SBB, RENFE, ČSD och JŽ/ЈЖ. Däremot så har jag kanske en extra svaghet för just 661-loken. Visserligen är jag född och uppvuxen i Stockholm, men har ena delen av mina rötter i Serbien (Jugoslavien) och den andra i Värmland av alla ställen. Gillar därför även NKlJ, men det är en annan femma. Dessa stora och tunga diesellok stötte man dock ofta på sommartid och lika mycket som att man såg DB-dieslar vid Puttgarden så höll man koll på 441- och 661 lok när man kom ned till Jugoslavien. Lite nostalgi är alltså självklart inblandad i detta fall. Nu börjar deras muller att tystna, men än så länge finns det en hel del individer kvar i trafik. Tyvärr har inte ekonomin i denna del av Europa hängt med så järnvägarna har ofta varit satta på undantag. Nu börjar det bli bättre och i vissa fall börjar man nu även alltmer elektrifiera även de mindre banorna så snart lär nog det sista 661-loket ha rullat. Länkar till några bilder från 2009 på Railfaneurope.net/The European Railway Server som visar 661-lok i min fars hemstad. Att järnvägen levt på sparlåga syns ganska tydligt. I flera fall utgörs lokaltågen här numera annars av f.d. SJ litt. Y1. Ett plundrat och övergivet 661-lok på ett sidospår till lokstationen i Kraljevo. Länk 1En växlingsrörelse där nytt lok kopplas till lokaltåget på linjen Lapovo- Kragujevac - Kraljevo - Čačak - Požega. Länk 2 Länk 3Länk 4Länk 5Kristian skrev: Jag skulle rekommendera att ta en titt på Soundtraxx tsunami-dekodrarna, särskilt i kombination med deras nya "high bass" högtalare(2w kontra 0,2 w i effekt), De har både 567:an och 645:an i sitt sortiment. Man hör klart skillnad på en 567:a och 645:a eftersom 645:an har högre maxvarv 900rpm, mot 567:ans 835rpm. På soundtraxx hemsida finns ljudklipp att lyssna på. Tror ingen dekodertillverkare slår dem på fingrarna i dagens läge. Tackar för det. Lyssnade av lite och det påminner en hel del om vartann. Visst satt det i grund en 567C i dessa lok, men jag tycker inte att Soundtraxx 567, 1st generation låter helt rätt. Istället är det 645:an utan turbo som är den jag tycker kommer närmast det ljudet jag tänker på och en hel del lok av denna typ fick även sina motorer bytta under åren. Satsar nog på något sådant om jag inte hittar just en 657C någonstans.
| 2011 12 03, 18:30 |
|
 |
|
cgn1954
Trafikledare
Blev medlem: 2009 10 15, 16:40 Inlägg: 292 Ort: Tyresö, Stockholm
|
HEJ HEJ Jag fick för mig att beställa Lenis specialare av Rc 1016 (Märklin 30430). Erbjudandet kom i februari 2011 och till slut dök så loket upp dagarna före jul. Några vagnar behövs tycker jag (annars blir det inget tåg!) så det fick bli 6 stycken från NMJ. Roade mig att jämföra det nya loket (Rc 1016) med ett annat jag har - Märklin 3043.7 från 1982 (Rc 1018) - och de är ju väldigt lika fast det gått nästan 30 år. Eller är de inte lika? Skriver kanske en lite utförligare text om jämförelsen mellan 3043.7 och 30430 - om intresse finns. Beträffande loket à ca 2.500 kr så känns det inte som om den har de mest utvecklade detaljerna. Jag jämför då med andra Märklin typ ånglok (dyra) som har en fantastisk detaljeringsgrad. Det här är fortfarande en mellanklass ifråga om detaljer och finish. Inte enkel Hobby utan nånstans mitt emellan. Roco är nog ett strå vassare eller hur? Som sagt - finns intresse så skriver jag en text om vilka skillnader som finns - gammalt och nytt. God Jul och sånt... :=) Jag gillar den gamla SJ-loggan i fören.
_________________ Bästa Hälsningar /CGN

|
| 2011 12 23, 23:46 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
Två Limalok till och billiga var dom också   Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2011 12 26, 22:50 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
|
| 2012 01 02, 20:53 |
|
 |
|
Coppas
Moderator
|
Alltid kul med lite mera udda modeller... Det enda som är lite trist är att britterna aldrig fastnade för H0 för annars hade det nog funnits ett ruskigt skojigt utbud.
| 2012 01 02, 23:18 |
|
 |
|
Kristian_K
Tågbefällhavare
|
Igår fick jag hem detta Decauville-tågsätt av fabrikat Jouef.  Loket låter förskräckligt så motorn ska bytas ut. Men sött är det! 
_________________ Med ett schysst växelklot slår man världen med häpnad!
|
| 2012 01 03, 19:21 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Det blev igår ett köp av ett Kleinbahn-lok 1020 som kommer att gå ett bistert öde tillmötes,ska bli ett driv till Etsmodellers etsplåt till Mg-loket. 
|
| 2012 01 04, 13:25 |
|
 |
|
JoT
Konduktör
|
Märklins insiderlok 2011, en modell av DB Baureihe 50.40 
_________________ H0, Tyskland, Märklin.
http://www.jarnvagsbloggen.blogspot.com
|
| 2012 01 15, 13:44 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
bermod skrev: Det blev igår ett köp av ett Kleinbahn-lok 1020 som kommer att gå ett bistert öde tillmötes,ska bli ett driv till Etsmodellers etsplåt till Mg-loket.  Loket kom idag och jag har provkört det analogt,och det är bara att lyfta på hatten eller tummen  det går som en dröm nästintill ljudlöst och går att krypköra så man knappt ser att det rör sig,och ingen nackdel det väger ca 400gr,allt till ett pris på drygt 1000:-kr nytt från Kleinbahn,det är heller ingen lyxig förpackning utan en kartong som är helt anpassad til loket där det är inslaget i lite papper och en vikt kartong runt loket,det är nu bara näst synd att slakta det för att ha som driv i ett bygge till ett Mg-lok bermod 
|
| 2012 01 17, 18:10 |
|
 |
|
Kjedlund
Tågklarerare
|
bermod skrev: Det blev igår ett köp av ett Kleinbahn-lok 1020 som kommer att gå ett bistert öde tillmötes,ska bli ett driv till Etsmodellers etsplåt till Mg-loket.  Intressant att läsa att loket har så goda köregenskaper. Det gör att jag också är intresserad av att skaffa ett som donator av drivning till en Bosse Ekmark-sats som ligger i garderoben. Jag undrar bara hur bra måtten på Kleinbahloket stämmer med måtten på den bifogade Mg-ritningen. 
|
| 2012 01 18, 9:55 |
|
 |
|