Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 05 20, 21:26

Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 Vilka fordon vi köpt senast. 
Författare Meddelande
Trafikchef

Du la kommentaren mitt i natten och jag hade dragit mig tillbaka. Mina idéer i ombyggnad är att ta av flaket, tom att ta av hytten. Det är inte aktuellt just nu att såga och skära. Jag har mina andra projekt att ta hand om, just nu är det bränsletankar och cykelskydd. Det lilla biet får vänta. Skaka liv i den där tråden - gör det!

2011 05 14, 11:17
VD

Fick tag i en ny Herpa 836002 Scania T142e med bulktrailer idag på Nostalgimässan till priset av femti spänn! Vet inte vad jag ska ha den till men ska bli något kul. Det var en norrman sålde Rocovagnar för 100kr och Herpabilar för 50kr. Länk till en likadan bil.

http://www.modelautos1op87.nl/model00011.php

Hejs.

2011 10 02, 20:53
VD
Användarvisningsbild

Var förbi en av mina favoritbutiker i västra Stockholm häromdagen. Förutom en Lada 2121 i 1:87 från Neo som jag skulle hämta (beskriven o visad i en annan tråd) så bara 'råkade' jag falla för vissa andra frestelser i skala 1:43 från Minichamps, bl.a. då en Mercedes-Benz 200 (W 115) i form av en tysk polisbil som bara dök på mig… Lite nostalgi är dock inblandad då jag minns dem väl från färder på autobahn under 1970-talet. Har även en 1960-tals tysk ambulans på G i form av en 190D (W 110), men den får vänta lite tills kameran återhämtat sig. En dito taxi är beställd från annat håll, men levereras först om någon vecka eller så. :mrgreen:

Bild

Bild

Bild

Bild

Minichamps 400034090 / Mercedes Benz 200 (W 115, serie 2)

2011 10 03, 6:14
Konduktör
Användarvisningsbild

Anskaffet meg 2 stk Ferrari 166 MM Stradale Rossa 1949
Bild

Bild

JMK - Pontiac Firebird 1969
Bild

Facel Vega
Bild

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from. ~ Charles Schulz

2011 10 07, 22:36
VD
Användarvisningsbild

Finns en butik på Odengatan 38 i Stockholm som bara heter »1:43 Models« och som är en avläggare till en gammal leksaksbutik som en gång låg tvärs över gatan och hette något i stil med Kreuz eller Kreutsers eller vad det nu var. Man för numera ett slags Törnrosatillvaro och verkar mest driva det hela som ett slags hobbyprojekt. I alla fall är det nog inte någon större omsättning på så vis även om man säger sig handla med både nya och begagnade modellbilar i främst skala 1:43.

Brukar kika in ibland om jag har lite tid över och då och då hittar man en del intressant som ofta verkar ha hamnat i butiken av en ren tillfällighet. T.ex. de två nedanstående modellerna från Norev. Det är i grund gamla formar/modeller från 1960-talet och de håller skala 1:86, men det kan man nog leva med. Dragbilens förebild var då en Unic, firman gick sedermera upp i Fiat och vidare in i Iveco om jag inte missminner mig.

Bild

Norev 550005 / Unic ZU 100 ∞ 1954-1956

Bild

Norev 550006 / Unic ZU 100 ∞1954-1956

Sen fick jag även upp den Minichamps Mercedes-Benz ambulans i skala 1:43 som jag fått fatt på tidigare. Det är då baserad på W 110-serien och troligen är originalet karosserat av Binz eller möjligen Miesen. Hur som helst så är det en trevlig modell som egentligen inte alls passar in hos mig, men europiska bilar från 1960-talet och tidigt 1970-tal har jag som sagt en viss svaghet för.

Bild

Bild

Minichamps 400037270 / Mercedes-Benz 190 (W 110) ∞ 1961

2011 10 08, 17:16
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
... Sen fick jag även upp den Minichamps Mercedes-Benz ambulans i skala 1:43 som jag fått fatt på tidigare. Det är då baserad på W 110-serien och troligen är originalet karosserat av Binz eller möjligen Miesen. Hur som helst så är det en trevlig modell som egentligen inte alls passar in hos mig, men europiska bilar från 1960-talet och tidigt 1970-tal har jag som sagt en viss svaghet för.

Men men men - det står på sockeln att detta ska vara en M-B 190!!! Där vill jag å det bestämdaste resa mina invändningar, den yttre skillnaden mellan 190- och den efterföljande 200-modellen var väl i huvudsak utformningen på de främre blinkersarna. 190-modellen hade en "klassisk" liten blinkerslykta med orange glas placerad en god bit bak och i överkant av framskärmarna (precis som på föregångarna "bull-Mercan") medan 200-modellen hade större kombinerade blinkers- och parkeringsljus-lamphus under de främre strålkastarna - precis som din ambulansmodell, som därmed måste vara baserad på M-B 200 men inte 190!

2011 10 09, 1:02
VD

Mölle-Mats skrev:
Coppas skrev:
... Sen fick jag även upp den Minichamps Mercedes-Benz ambulans i skala 1:43 som jag fått fatt på tidigare. Det är då baserad på W 110-serien och troligen är originalet karosserat av Binz eller möjligen Miesen. Hur som helst så är det en trevlig modell som egentligen inte alls passar in hos mig, men europiska bilar från 1960-talet och tidigt 1970-tal har jag som sagt en viss svaghet för.

Men men men - det står på sockeln att detta ska vara en M-B 190!!! Där vill jag å det bestämdaste resa mina invändningar, den yttre skillnaden mellan 190- och den efterföljande 200-modellen var väl i huvudsak utformningen på de främre blinkersarna. 190-modellen hade en "klassisk" liten blinkerslykta med orange glas placerad en god bit bak och i överkant av framskärmarna (precis som på föregångarna "bull-Mercan") medan 200-modellen hade större kombinerade blinkers- och parkeringsljus-lamphus under de främre strålkastarna - precis som din ambulansmodell, som därmed måste vara baserad på M-B 200 men inte 190!

Om man tittar riktigt noga på Coppas bilder så ser man att det faktiskt sitter en blinkers precis framför backspegeln, den är i och för sig lätt att missa om man inte förstorar upp bilden.

/stefan

2011 10 09, 15:42
VD
Användarvisningsbild

Jo, den lilla blinkersen sitter där. Å andra sidan har Mats rätt då det egentligen ska vara ren plåt under strålkastarna vilket det då inte är. Alltså både stämmer det samtidigt som det inte stämmer med den face-lift som kom 1965 när 190 blev 200. Har hittat en originalbild på en ambulans av denna typ, men där sitter speglarna närmare fronten än flygelblinkerserna medan det på modellen är tvärtom. Då dessa bilar byggdes på av externa karossörer* så kan man kanske anta att de fick viss extrautrustning eller kanske pga en skada eller motsvarande har bytt flyglar och då fått den uppgraderade versionen trots att det är en 1961 års 190 i grund. Vill minnas mig att det även hände på vissa taxibilar och Mercedes-Benz 190/200 - W 110 var ganska vanlig även här. Å andra sidan kan ju även Minichamps ha gjort fel eller kapat ett hörn eller två... :wink:

*Avd. för värdelöst vetande: :mrgreen:

Mercedes-Benz tillverkade sin första egna helbyggda kombi 1978, baserad på W 123-serien. Kombibilar av habrovink Mercedes-Benz hade tidigare tillverkats av externa karossörer som tyska Binz, Miesen och Pollmann. Mestadels rörde det sig då om ambulanser och begravningsfordon. Efter 1965 så tillkom den belgiska karossören IMA som då initialt (via Mercedes-Benz) erbjöd vanliga kombibilar på W 110-serien och denna modellvariant kallades för Universal och i Sverige för Safari. Brittiska Crayford samt portugisiska Santos kom sedan även de, tillsammans med de tidigare, att göra specialbyggen på W 108/109/110/111/112/114/115/116 och då både i form av kombibilar, men även sådant som cabrioleter och pick up-bilar.

2011 10 09, 16:09
VD

Det kan sitta lampor under strålkastarna även på MB 190 som på denna bild från Wikipedia (bild 2 för att visa att det verkligen är en 190)

Bild Bild

/stefan

2011 10 09, 20:11
VD
Användarvisningsbild

Jo, jag betvivlar det inte utan motsvarande återfinns t.ex. på originalbilden jag länkade till. Troligen gick det som sagt nog att köpa till i efterhand då flyglarna i sig inte förändrades i någon högre grad. I grund kom dock, så vitt jag förstår, de nedre blinkersarna i samband med faceliften och uppgraderingen till 200-versionerna så både du och Mölle-Mats har rätt beroende på hur vilken synvinkel man ser på det. :wink:

2011 10 10, 11:06
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
Jo, jag betvivlar det inte utan motsvarande återfinns t.ex. på originalbilden jag länkade till. Troligen gick det som sagt nog att köpa till i efterhand då flyglarna i sig inte förändrades i någon högre grad. I grund kom dock, så vitt jag förstår, de nedre blinkersarna i samband med faceliften och uppgraderingen till 200-versionerna så både du och Mölle-Mats har rätt beroende på hur vilken synvinkel man ser på det. :wink:

Jag kan mycket väl tänka mig att det var mycket populärt att modifiera M-B 190-modellen med 200-modellens främre blinkers på sin tid - ett mycket enkelt och billigt sätt att "byta upp sig" till en nyare årsmodell! :-D Höll själv på med dylika modifieringar av SAAB 96:or, och har bl a skurit hål i framskärmarna på -68:ans och äldre årgångar för att kunna montera de blinkerslyktor som kom på senare årgångar ...

Sedan så slog det mig - i Danmark har man ju haft lag på sidoblinkers sedan "urminnes tider" (åtminstone så långt tillbaka som jag kan minnas) - och då kanske det var smidigt att montera 190-modellens sidoblinkers även på 200:orna. Kanske är det någon gammal dansk ambulans som varit förebild för Minichamps modell rent av?

En snabb sökning hos Redningskorpsets Venner gav träff på en M-B 190 b Ambulans, men tyvärr så är den av lite äldre modell, d v s 1960 års, och därmed av föregångaren "Bull-Merca"-typ.Här ser vi dock att de typiska orange sidoblinkersarna även kompletterats med en mindre vit lykta under huvudstrålkastarna - så kanske dansk lag påbjöd inte bara sidoblinkers utan även blinkers fram (och M-B var väl rätt ensamma om att ha sidoblinkers men inga blinkers fram ...)!

http://www.zone-redningskorpset.dk/hote ... 1a00439412

Och håll med om att "danskern" är dj-a läcker i den röda och svarta lackeringen.

2011 10 10, 12:35
Trafikchef
Användarvisningsbild

Ort: Södra Fjälltrakterna en bit från närmaste järnspår, men nära älgspår..
Inte den absolut senaste investeringen, men nästan :)
Delvis är det helt nytt i vart fall :mrgreen:
Bild

Har mött denna fordonskombination några gånger senaste året.
Wallners har både Scania och Volvo, som drar Goldhofer trailers med vindkraft moduler.
Bild

2011 10 12, 13:48
Profil WWW
Trafikchef

Bild

Jag köper mina modeller i delar eller kan man kalla det projekt? Som ni ser så är det ännu ett grusbilsprojekt. :-D Det är en bil för mycket pga att det alltid ligger två i varje påse. Tyvärr saknas det ännu delar för att göra upplägget komplett. Det är ett helt fristående och har inte med Benaluprojektet att göra. Det är något jag har sett och har ändrat lite för anpassas till Herpas katekes. :wink:

2011 10 14, 22:46
VD
Användarvisningsbild

Fick då ytterligare tillskott till mina 1:43-bilar. Vet att jag nog borde se åt andra hållet, men här har jag i alla fall (nåja, allt som oftast) fokus på taxibilar vars förebilder jag har någon form av personlig relation till. :mrgreen:

Det jag fick hem var då just den Mercedes-Benz 200 (W 110) i taxi-version som jag väntat på. Den är väl (jämför då med ambulansen i tidigare inlägg som då verkar vara baserad på ett modifierat original) även mera förebildsenlig, men det kan ju även bero på att kombiversionerna byggdes på annat vis. Tyvärr fick jag betala ett visst överpris för den då just denna modell gjorts i en ganska liten upplaga, men då jag försöker att begränsa mig här så må det vara hänt i undantagsfall.

Bild

Bild

Bild

Minichamps 400037295 / Mercedes-Benz 200 [W110] – 1965

2011 10 15, 17:39
VD

Ulf skrev:
Bild

Jag köper mina modeller i delar eller kan man kalla det projekt? Som ni ser så är det ännu ett grusbilsprojekt. :-D Det är en bil för mycket pga att det alltid ligger två i varje påse. Tyvärr saknas det ännu delar för att göra upplägget komplett. Det är ett helt fristående och har inte med Benaluprojektet att göra. Det är något jag har sett och har ändrat lite för anpassas till Herpas katekes. :wink:

Ser ut som en DAF i XF serien. 105a kanske? Ska bli intressant att följa detta bygge.

Hejs.

2011 10 15, 18:24
VD
Användarvisningsbild

Fortsätter på min allt vingligare färd in i 1:43-träsket då dessa två Minichamps-modeller hamnade hos mig i strax före jul och packades upp först i mellandagarna… även om de var beställda långt tidigare. Nu gav jag dock sedan mig själv nyårslöftet att låta detta med skala 1:43 vara, men som alla nyårslöften så lär jag väl bryta det med. :mrgreen:

Egentligen var jag mest ute efter barockängeln, men bubblan fick följa med som utfyllnad då fraktkostnaden ändå blev detsamma och jag även då vurmar för tyska polisbilar i detta utförande. Folkan påstås ha sin hemmatillhörighet hos polisen i Braunschweig medan BMW 501:an ska ha varit baserad i München.

Bild

Bild

VW 1303 – 1972

Bild

Bild

BMW 501 – 1953

2012 01 08, 1:35
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Coppas skrev:
... Egentligen var jag mest ute efter barockängeln, ...

Den här kanske egentligen är diskvalificerad i den här tråden för det var ett bra tag sedan jag köpte den, men icke förty så känner jag att jag måste visa upp den:

Här återfanns tidigare en bild av en EKO-modell av en barockängel. Tyvärr så hade den länken drabbats av TinyPics återanvändarsjuka och visade nu istället en bild på Waco Jacko... [sic! ] vilket iofs kanske var trevligt för de som gillade artisten ifråga, men det har ju inte så mycket med modellbilar att göra och har därför tagits bort.

Fabrikat EKO (förstås! 8) ), och skalan är H0.

Mod.edit: Bildlänk borttagen. Inläggets författare meddelad.

2012 01 10, 1:04
VD
Användarvisningsbild

Barockänglar är alltid trevliga... även om de första versionerna vara ganska motorsvaga. Sedan kom ju 502 med en V8 som sedermera även 501 fick och efter några år till så bytte ju bilden namnt till BMW 2600 har jag för mig att det var.

2012 01 10, 10:01
VD
Användarvisningsbild

Apropå barockänglarna så kunde jag inte låta bli (trots att den var ganska dyr) att införskaffa en av Brekinas nya BMW 502 som tillverkats i samarbete med Resina och är gjord i just resin i en mindre serie. Originalcabbarna har jag för mig inte byggdes av BMW utan de snickrades ihop hos en firma vid namn Baur. Gillar ju annars BMW överlag så jag ska nog även se till att få fatt i någon av Brekinas modeller av BMW 503.

I samma veva så passade jag även på att plocka på mig ett av CMW:s alster i form av en Chevrolet Impala vers. 6. Har för mig att Caprice var mera vanligt förekommande i Sverige, men nog fanns det även en å annan Impala. Ett par rullade som taxibilar hos gamla Solna Taxi när det begav sig och vissa åkare där hade ju en viss svaghet för jänkare och importerade t.o.m. själva.

Bilagor:
Filkommentar: BMW 502 - 1954 (Brekina # 24501)
DSCN5620.JPG
DSCN5620.JPG [ 112.16 KiB | Visad 11345 gånger ]
Filkommentar: Chevrolet Impala - 1978 (Classic Metal Works # 30170)
DSCN5608.JPG
DSCN5608.JPG [ 108.46 KiB | Visad 11345 gånger ]

2012 08 12, 11:50
Trafikchef

Hittade en frambyggd rundnosad Magirus m tipptyp 50tal på gävlemarknaden i helgen.
Med samma grill som deras rundnosar.
Tror inte den funnits r/l, hittar inget liknande på nätet.

Sen hittade jag en Mersa V170 skåp, Metzgerwagen, en Tempo Kurier/Matador last och en MB319.
Det blir nog en Hederlige Harrys lastbilsförsäljning med tiden.
På allhelgona ska jag kolla om Michas i Berlin har ett Goggoskåp, ett Lloydskåp och/eller ett Dekaskåp.

2012 10 11, 21:34
Profil YIM
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 65 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se