Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 17, 7:31

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Finns förnyat intresse för plåtar till 80-talare i skala N 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare

Finns förnyat intresse för konverteringsplåtar till 80-talsvagnarna i skala N ?? (A7/B7, BF4/BF7)

Bild
Prototypmodell B7 - Blå/röd 1994 - 2006 -->>
---------------------------------------------------------------------------------------

Under senaste tiden har jag fått allt fler spridda förfrågningar om jag har möjlighet att åter ta fram etsplåtar till den ombyggnadsats till SJ:s 80-talsvagnar i skala N som jag tidigare sålde.

För att ta beslut behöver jag ett mer samlat grepp om intresset och provar att ställa en intresseförfågan här på forumet. (Har lite svårt att nå ut med frågan i andra kanaler)
Jag behöver rätt snabba besked om några verkligen är allvarligt intresserade och av antalet satser var och en i så fall behöver.
--------------------------------------
Senaste datum för att anmäla intresse blir söndagen den 9:e april, inom två veckor alltså!
För att vara krass, jag behöver en samlad beställning på minst 15 satser för att kunna gå vidare, är intresset mindre låter jag frågan vila tills nästa år.

------------------------------------

Fram till den 9:e april kan jag hålla denna tråd uppdaterad med uppgifter om intresset är hett eller svalt.
Efter den 9:e april kommer jag om antalet är tillräckligt att begära omgående besked om definitivbokning för att kunna lägga beställning.

Det kommer inte att utgå någon förbokningsavgift, utan fakturan kommer i vanlig ordning först när jag har produkterna klara för leverans.

Olle Frykmo / Frykmo Modellbyggeri

-------------------------------

För er som inte känner till dessa konverteringssatser kan följande vara värt att veta:
Satserna består inte av en komplett vagn, utan endast en fint etsad kåpa, bygginstruktion och med passande dekaler som tillval.
Man behöver alltså en lämplig donatorvagn där man återanvänder underrede, tak och inredning efter smärre justeringar.

Kåpan är anpassad till en på marknaden rätt vanlig personvagn, Roco/Fleischmann Eurofima, t.ex Rocos IC-vagn nr 24303
eller vagnar med den typen av underrede. Längden på dessa vagnar är 165 mm över buffert.
Vagnarna brukar fortfarande finns tillgängliga på tyska eBay.

Andra varianter av Eurofimavagnen från Fleischmann eller Minitrix passar inte.

Ombyggnadssatsen togs ur produktion när Möllehem tog fram en komplett byggsats, inklusive underrede, till 80-talsvagnarna.
Då kändes min produkt lite överflödig. Men just nu råder tydligen brist på 80-talare i skala N, så varför inte?

-----------------------------------------

Leveranstiden från etsfirrman efter beslut om "GO" kan vara relativt lång, 8-12 veckor.
Den tiden kan vara bra att utnyttja till att köpa in donatorvagnar så ni har hemma när satserna är klara :-)

Priset kommer att bero på antalet plåtar jag får beställning på:
- Riktpris 225:- per sats, men vid ett större antal kan vi kanske åter landa på originalpriset 200:-

Plåtarna finns för följande varianter
- SJ A7/B7 1:a/2:a klass personvagn
- SJ BF4/BF7 2:a klas personvagn med resgodsavdelning

Det kan finnas möjlighet att även ta fram en helt ny plåt till manövervagnen AFM7
Men den satsen kommer av olika orsaker att bli minst hundralappen dyrare.

Som tillval finns dekaler för följande målningar
- Brun A7/B7, BF 75:- räcker till tre vagnar
- Svart A7/B7, BF 75:- räcker till tre vagnar
- Blå/röd A7/B7 75:- räcker till en personvagn
- Blå/röd BF 75:- räcker till en vagn med godsavdelning

--------------------------------------------------

Bild

Bild på en isärplockad donatorvagn av Eurofima-typ

Bild

Bild på etsplåt och tillvikt kåpa.

Bild
Prototypmodell B7 - Brun 1980-1996 c:a

Bild
Prototypmodell AF7- Svart 2005 -->>

Bild
Manövervagnen AFM7 i svart (vagnen på bilden är extrautrustad :-D )

2017 03 23, 22:54
Biljettförsäljare

Försökte komplettera inlägget, men det gick inte att ändra i det så det får bli ett tillägg.

Det kan vara bra att veta var man skall anmäla intresset också :roll:

Skicka besked om intresse till: info@frykmodell.se

2017 03 25, 9:47
Biljettförsäljare

Det finns tillräckligt med intresse för konverteringsplåtar till 80-talsvagnarna i skala N !

Efter knappt en vecka är responsen tillräckligt positiv för att kunna göra en extra beställning av plåtar till A7/B7 och BF4/BF7 vagnarna. :-D
Om trenden håller i sig borde det kunna bli så pass stort intresse att jag även skulle kunna tänka mig att återuppta produkten som lagervara.
Just nu har jag fått in förbokningar på totalt 21 konverteringssatser, plus ett antal "jag är intresserad" men utan konkret uppgift om antal.
Gränsen för beställning hade jag satt till 15 stycken, så det kommer att bli minst en ny omgång.

Efter den 9 april (slutdatum för förbokning) kommer jag att via mail be att få bekräftelse på att inkomna förbokningar blir definitivbokningar
och därefter lägga order till etsfirman. Priset kommer att stanna vid 225:- per sats. Hur jag än räknar blir det lägsta pris.
Dock kan viss rabatt erhållas vid beställning vid fler än 10 satser. (Jo, det finns redan en sådan bokning :up: )

Leveranstiden är ännu lite oklar, räkna med 6-10 veckor.

Bild

Skicka besked om förbokning före den 9:e april till:
info@frykmodell.se
Kom ihåg att uppge typ av sats och antal

-------------------------------------------------

Plåtarna finns alltså för följande varianter
- SJ A7/B7 1:a/2:a klass personvagn
- SJ BF4/BF7 2:a klas personvagn med resgodsavdelning

Som tillval finns dekaler för följande målningar
- Brun A7/B7, BF 75:- räcker till tre vagnar
- Svart A7/B7, BF 75:- räcker till tre vagnar
- Blå/röd A7/B7 75:- räcker till en personvagn
- Blå/röd BF 75:- räcker till en vagn med godsavdelning

Men beslut om dekaler kan vi vänta med tills definitivbokningen.

----------------------------------------------

Önskemål om nya varianter.

Ändrat innehåll, se nästa inlägg

2017 03 29, 20:07
Biljettförsäljare

Ändring vad gäller planer för nya modeller.
Efter att ha sovit på saken så har jag tänkt om lite vad gäller möjligheten att ta fram nya varianter.

Just nu har jag som sagt inte tid för utvecklingsarbete.
Men om allt går som planerat kommer jag om ganska precis ett år att få 8 extra fritidstimmar månd-fred
Några av dom extra timmarna kommer jag nog att lägga på Modellbyggeriet. :-ab

Så om ni kan tänka er en lite mer långsiktigt planering borde det kunna finnas en konverteringssats till en restaurangvagn klar till hösten 2018
Men det betyder också att manövervagnen får vänta tills dess, det var mer att göra på den än vad jag trodde.

2017 03 30, 6:06
Biljettförsäljare

På söndag, den 9:e april är det sista dag för att boka leverans i denna extrabeställning
Information om vagnstyper (A7/B7 och BF) och priser finns tidigare i tråden......

Skicka förbokningen till: info@frykmodell.se
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Intresset var så pass bra att jag har tagit två beslut som positivt kommer att påverka tillgången till plåtarna.

1) Jag kommer att återuppta satserna som lagervara ett tag framöver.
Så även om du inte är med i denna första beställning, kommer det förhoppningsvis gå att beställa enstaka (eller flera) exemplar lite längre fram.

2) Jag passar även på att byta etsfirma, även om man då behöver ta fram nya verktyg till de gamla ritningarna.
Bytet innebär kraftigt förkortade ledtider och istället för 8-12 veckor för den första leveransen räknar jag med att
kunna leverera inom fyra veckor och sedan vid behov få påfyllning inom två veckor från beställning.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
I dagsläget har jag fått bokningar för 28 stycken A7/B7 och 3 stycken BF-vagnar.

Under helgen kommer jag att via e-post stämma av antalet satser med er som bokat.
Och höra efter om det behövs dekaler till byggena, fundera på om och vilken sorts dekaler ni behöver fram till dess.

// Olle Frykmo

2017 04 06, 21:47
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se