Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 07 20, 22:30

Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
 Mjuklödning med eller utan flussmedel 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej!

Ny i konsten att mjuklöda, så jag lär mig bl.a. genom att via YouTube "learning by watching".

Vad som slagit mig är, att filmer från t.ex. England och USA, används så gott som ALLTID flussmedel vid lödning av dioder, skarvning av kablar m.m.

Filmer med svensk anknytning, så används så gott som ALDRIG flussmedel vid mjuklödning.

När man köpter lödtenn från t.ex. Kjell o Co så skall det tydligen finnas flussmedel i kanaler i det lödtenn de säljer.

Någon som kan upplysa mig i mitt mörker.

Användning av flussmedel eller inte?

2015 03 03, 12:09
VD

Elektroniklödtenn innehåller flussmedel men det går att använda 'externt' flussmedel som tex https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=82-900-33&toc=0&q=flussmedel från Elfa.
Jag kunde inte hitta något motsvarande hos varken Kjell eller Classe. Flussmedlet skall vara för elektronik, inget annat bös.

/stefan

2015 03 03, 16:53
Biljettförsäljare

Flyter tennet ut fint behövs inget extra flussmedel vid eletroniklödning. Det räcker bra med det som finns i kanalerna i lödtennet. Komponenter är oftast redan förtenta. Det kan ibland vara svårare att få tennet att flyta ut på kopparbanor på mönsterkort och ledningar, men flussmedlet i tennet brukar räcka. Om inte använd endast flussmedel avsett för lödning av elektronik.

Det fanns förr ett flussmedel att köpa i form av en grön vätska som var väldigt effektiv, men jag skulle inte våga använda denna vid elektroniklödning. Någon som känner till var man kan få tag på denna vätska eller något lika effektivt?

2015 05 31, 9:50
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hette Effekto och finns här:http://www.meltolit.se/Flussmedel-foer-mjuklodning.htm

SA

2015 05 31, 10:27
Lokförare

Svante Andersson skrev:

Var det inte det man förut kallade för "lödvatten" ?

2015 07 21, 18:07
Biljettförsäljare

Lödvatten är en benämning på en typ av flytande flussmedel som består, om jag förstått rätt, av inget annat än en zinkkloridlösning. Lödvatten ska inte användas vid lösninga av elektronik eftersom det kan vara korrosivt.

Effekto är ett varumärke för en typ av flytande flussmedel som förmodligen har ett mer sammansatt innehåll? Innehåller också zinkklorid och uppgesd vara korrosivt.

Ibland kanske det kan vara nödvändigt/underlätta att använda t.ex. Effekto även då man löder viss ektronik? Är det OK att göra det om man tvättar noga när man lött klart?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fluss
http://www.meltolit.se/Flussmedel-foer-mjuklodning.htm
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6dning#Mjukl.C3.B6dning

2015 07 21, 19:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

UMJ skrev:

Ibland kanske det kan vara nödvändigt/underlätta att använda t.ex. Effekto även då man löder viss ektronik? Är det OK att göra det om man tvättar noga när man lött klart?

Nej, ingen Effekto vid elektroniklödning tack! Finns bättre saker för sådant... och se till att det som ska lödas är rent.

SA

2015 07 26, 13:14
Biljettförsäljare

Medlet jag tänker på kan vara Effekto. Det var en grön vätska i små plast flaskor. Dundereffektivt om man vill företenna något eller löda på någon metall som inte verkar vilja "vätas" med smällt tenn. (Hästlängder effektivare än lödpasta (sådant där brunt kladd som en del kallar "lödfett", men som jag förstår är allt annat än fett utan snarare baserat på en kåda?) Hur som helst var vätskan Effekto så är den korrosivt.

SA föreslår du något annat minst lika effektivt som, men skonsammare än den gröna vätskan?

2015 07 26, 15:11
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Effekto nr5 var/är väl elektronik, en brun kladdig sörja har jag för mig (har ca. 1liter i garaget någonstans),
Sen fans det ett flertal nummer till, har en grön och en röd soppa, kommer inte ihåg just i skrivande stund vilka det var, men kan kolla om nån vecka.

Robban

2015 07 26, 23:16
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Det blev en lång vecka (host host hopppsan jaja), men:

Bild

Kunde inte låta bli den här heller

Bild

2015 09 22, 22:09
Trafikchef
Användarvisningsbild

Robban skrev:
Bild

Intressant text på den flaskan: innehållet är tydligen såväl "Oskadligt - Giftfritt" som "VÅDLIGT Farligt att förtära".

2015 09 25, 10:21
Passagerare

Som redan sagts har de absolut flesta elektronikkomponenter förtennade ben och elektroniklödtenn har inbyggt flussmedel. Räcker inte det för att få tennet att flyta ut så är lödytan antingen förorenad eller inte lödbar. Förorenad yta kan putsas med putsduk av hård skumplast, fil eller sandpapper. Som icke lödbara ytor räknas framförallt aluminium och rostfritt. Aluminium är inte intressant i sammanhanget, men rostfritt går faktiskt att löda i om man använder lödfett avsett för kopparrör inom VVS.

För att löda mässing används gärna 12%-ig fosforsyra som lödvatten. Mycket effektiv (håll näsan borta), men den lämnar efter sig rester som kan orsaka korrosion. Säkrast att skölja lödstället i varmt vatten efteråt eller köra i diskmaskin.

Temperaturen vid lödning är viktig. Normal tennlödning kräver ca 350º, att löda rostfritt kan kräva 400º. Ska man löda SMD-LED bör man sänka temperaturen till 300º. Lödspetsen har också en viktig funktion för värmeöverföringen, tunn lödspets för över begränsad värme, men rekommenderas för elektronik. Tjock lödspets krävs för att löda stora mässingsytor mot varandra.

Det finns alltså inget enkelt recept för lödning, man får anpassa lödstället och lödspetsen till det optimala.

2018 07 12, 16:14
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 12 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se