Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 08 22, 0:28

Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
 Att koppla samma en modelljärnväg med en dator med WindowsXP 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej!
Jag är sugen på att få tag på ett program som jag kan styra min modelljärnväg (TT).
Programmet skall hantera digitala kommandon till växlar avkopplingsskenor signaler m.m.
Har tänkt att använda någon form av "USB till reläkontakter"
Även blockeringar d.v.s. bryta matningen till loken:
Önskar även tips på fabrikat/leverantör!

MVH
Peter

2014 08 29, 18:19
Biljettförsäljare

Hej Peter,

Det första du behöver är en centralenhet för styrning av järnvägen som har ett interface till dator. Det kan vara via USB eller nätverk. Exempel är Märklins CS2 eller ESUs ECoS. Det finns en uppsjö av andra system naturligtvis men jag har själv dessa båda. Det vanligaste "styrspråket" är DCC, men om man är Märklinist som jag själv så är MM och Mfx det vanliga. Det går alldeles utmärkt att blanda dessa. Sedan behöver du decodrar för växlar, signaler etc. Skall du kunna köra automatiskt är det lämpligt med feedback från rälsen så att systemet kan veta var tågen är någonstans. Ett klassiskt system är S88. Loken styr du enklast genom att montera ebn decoder i vart lok. För att styra det hela behöver du ett program ägnat för detta. De två största (tror jag) är Traincontroller och Win-Digipet, men det finns en uppsjö andra, även fria program.
Ta gärna en titt på dessa båda program.

Traincontroller -freiwald.com
Win-Digipet - windigipet.de

Det var lite tunt, men sök runt lite på internet och kolla dessa hemsidor.

/Peder

2014 08 29, 22:56
Passagerare

Tackar för tipsen!

Har kolla runt och införskaffat "USB Experiment interface board" av fabrikat Velleman-kit från Kjell & Co.
Det är en byggsats som jag får bygga samman. Sedan får jag hämta hem ett program.

Jag återkommer :P

/Peter

2014 09 20, 6:45
Passagerare

pederbc skrev:
Hej Peter,
Det första du behöver är en centralenhet för styrning av järnvägen som har ett interface till dator. Det kan vara via USB eller nätverk. Exempel är Märklins CS2 eller ESUs ECoS. Det finns en uppsjö av andra system naturligtvis men jag har själv dessa båda. Det vanligaste "styrspråket" är DCC, men om man är Märklinist som jag själv så är MM och Mfx det vanliga. Det går alldeles utmärkt att blanda dessa fakta om damer. Sedan behöver du decodrar för växlar, signaler etc. Skall du kunna köra automatiskt är det lämpligt med feedback från rälsen så att systemet kan veta var tågen är någonstans. Ett klassiskt system är S88. Loken styr du enklast genom att montera ebn decoder i vart lok. För att styra det hela behöver du ett program ägnat för detta. De två största (tror jag) är Traincontroller och Win-Digipet, men det finns en uppsjö andra, även fria program
Ta gärna en titt på dessa båda program.
Traincontroller -freiwald.com
Win-Digipet - windigipet.de
Det var lite tunt, men sök runt lite på internet och kolla dessa hemsidor.
/Peder

Tack för hjälpen! hoppas de hjälpte alla andra lika mycket :-tu :-tu :-tu

2016 08 11, 20:08
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 4 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se