Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 16, 16:53

Svara på tråd  [ 19 inlägg ] 
 Fråga angående märklins rökgenerator 72270 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej. Jag vet inte om jag lägger frågan i rätt forum men jag provar här.
Jag har precis köpt en rökgenerator (72270) till pojkens ånglok nu i jul (lok 37037). Installationen var inga problem, och jag fyller på 2 droppar av rökvätskan som det står i manualen. Det börjar ryka fint, men det håller ju inte mer än kanske 10 sekunder sedan tar det slut. Är det normalt??
Jag har hittat en film på https://www.youtube.com/watch?v=J1INwTto4q4 där det ryker i minst 40 sekunder. Har jag fått en felaktig röksats, eller kan man minska spänningen till den på något vis, det är märklins grejjer vi kör, med mobile station som styrenhet.

Vätskan är märklins 02420 vätska, så det skall väl förhoppningsvis vara ok

Hoppas det finns någon vänlig själ därute som vet något om detta, grabben blev ju ganska besviken, och det vore roligt om det gick att få röken att räcka lite längre.

Mvh Pierre

2012 12 26, 13:30
Trafikledare

Du kan helt lugnt fylla på betydligt mer.Jag köpte Märklins BR23 som en plojgrej förra året och pluggade i röksatsen (7226) och fyller på med 7-8 droppar vid varje tillfälle och det funkar hur bra som helst.Jag brukar köra tills det har tagit slut och har aldrig haft problem eller behövt använda rensprylarna.Hej och Hå.... Ånga På! :-ab

2012 12 26, 13:58
Lokförare

ubbehuggkubbe skrev:
Du kan helt lugnt fylla på betydligt mer.Jag köpte Märklins BR23 som en plojgrej förra året och pluggade i röksatsen (7226) och fyller på med 7-8 droppar vid varje tillfälle och det funkar hur bra som helst.Jag brukar köra tills det har tagit slut och har aldrig haft problem eller behövt använda rensprylarna.Hej och Hå.... Ånga På! :-ab

Samma här...fyll på bara. Jag har lok nr 37021 (Mallet m kondenstendern) med dubbla skorstenar o ditto rögaggregat som jag brukar fylla nästan upp till kanten vid framvisning av banan. Med såpass mycket rökvätska kan det ta en stund, 20-30 sek, innan effekten kommer men sen du..... Röken brukar hålla på 4-5 min o ofta får vi öppna ett fönster for att vädra :-)............men publiken är nöjd.

2013 01 25, 20:32
Tågbefällhavare

Hej

Hade också väldiga problem med röksatsen till detta lok, fick ta av kåpan och justera röksatsen flera ganger och råkade överfylla.

Mycket svårt få I lagom mycket vätska, väntar nu på leverans av pippetter så man kan droppa ner, hoppas det gör det enklare.

Fråga 1) Är det någon som haft problem med att detta lok inte klarar små stigningar?

Mitt klarar inte en lutning upp till 3cm på 70 cm om man inte kör over halva maxfarten, vilket är onaturligt fort.

Fråga 2) Är det fler som upplever detta lok som högljut på motorljudet?

Mitt överröstar ljuddekodern.

// Ny gammal rallare

2014 06 17, 10:24
Lokförare

Problemet är välkänt tyvärr.
Jag har tänkt att flytta drivaxeln ( den med slirskydden ) från längst fram till längst bak. Vet ej om det löser problemet men kan vara värt ett försök kanske...
Mht väsnande motor kan det hjälpa att smörja med fett i drivlinan dock blir det inte helt tyst. Maskinen är tyvärr ganska högljudd. Jag kör i moderat till låg fart för inte att överdöva driftljudet.

2014 06 17, 23:50
Tågbefällhavare

Hej N205

Har du haft loket länge?
Mitt är nyinköpt och nytt (restlager antar jag). Men harnu skickat det till Märklin, för via telefon sa dom att så skall det inte vara (men annat kan de ju inte säga). Får se om de gör något.

Har du fleanmält ditt?

Tråkigt för sonen som köpte det för sina pengar och sedan kan han inte nyttja det förutom på ett varv på banan, vilket är ca 15% av banan.

Om det är kännt fel borde ju Mäklin värna om sitt märke och återkalla loken som konstruktionsfel.

Vet du om andra lok med tender har samma problem med stigningar (hörde att en orsak kan vara kopplet mellan tender och loket och att rörelsemarginalen uppåt är för liten så loket lyfts av tendern)?

// Jorwes
:(

2014 06 18, 8:31
Lokförare

Hej jorwes
Jag köpte mitt lok på Tradera för länge sedan och det står mest som uppställningslok bredvid remisen. Har försökt att minska fjäderverkan både från löpvagnen i fören samt släpskon men det gav ingen större effekt. Loket verkar även ha problem att passera vissa växlar (M-räls) står bara o slirar.
Återkom gärna om Märklin har en lösning.

2014 06 18, 21:28
Tågbefällhavare

Ett tips jag fick var att öka springan på tender där kopplet går in (inte ifrån Märklin utan en annan MJare) då vart det mer utrymme och tender lyfte inte loket, som verkar kunna vara anledningen. Men eftersom mitt var helt nytt vill jag låta Märklin försöka först.

Återkommer om jag får någon lösning från Märklin.

2014 06 18, 22:28
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Något man skall se upp med när det gäller stora tenderlok är att cellofan kartongen har en utbuktning som skall anpassas mot springan mellan lok och tender ovanifrån. Om man inte är noga med detta kommer lok och tender att pressas ned och om jag förstår saken rätt kommer detta att leda till att kopplet mellan tender och lok kröks. Jag vill inte påstå att detta är problemet med ditt lok men det är alltid värt att uppmärksamma detta problem för alla MJ-rallare som kör stora ånglok och använder originalkartongen som förvaring.

/Geranium84

2014 06 19, 9:26
Tågbefällhavare

Hej

Lite off ursprunget på tråden, men lite mer info om vad Märklin säger om loket, eftersom jag lovade svara er om detta :)

Efter 4 månader I Tyskland, med en resa tillbaka utan konstaterat fel dock, så har de nu svarat att denna typ av lok (som ju är samma platform som fler andra) skall ha dessa köregenskaper, dvs att det inte skall klara en stigning på 1 cm på 1 meter raka.
Deras förslag till åtgärd är att byta ut ett hjulpar till ett med slirskydd. Detta trots att man Ganske enkelt kan se att det är tender som lyfter loket.

Märklin visar sig från sin bästa sida. :( :(

2014 09 29, 20:21
VD
Användarvisningsbild

Låter tyvärr som om svaret från Göppingen var lite tvetydigt. Å andra sidan är det där med stigningar lite vanskligt rent allmänt. Normalt sett så brukar man i mj-sammanhang rekommendera max 3 cm stigning per meter, men det beror sedan även på om det är på rakspår, kurva (och i så fall även hur snäv en ev. kurva är) liksom även hur tvärt stigningen kommer. Lite mer info finns även i denna tråd på SvMJF.

2014 09 29, 21:11
Tågbefällhavare

jo Coppas, håller med att det är ett tvetydigt svar. Dels så är det väll inte ens säkert att fler slirskydd räcker (undrar om de garanterar det eller om man skall betala för en gissning), sedan kan väl det ge andra problem som enklare urspårningar och strömupptagnings fel.

Intressanta är ju dock att på en raka gjord av C räls hos återförsäljaren, raka som är ca 1 meter (lite till) där vi la under distanser för att få max höjd med en liten noch lasercut ask (ca 1cm max tjock) så fastnade loket direkt när stigningen startade efter första skenan.
Så hur de kan säga att detta är normalt är intressant, speciellt med tanke på att fler lok görs på samma plattform.

2014 09 29, 21:31
Tågbefällhavare

N205 och ni andra, nu är ångloket tillbaka efter lååååång vistelse I Goppingen. Fast nu med dubbla slirskydd och det funkar!!

M säger att de testat loket I 4% lutning med 6 vagnar a´ 200gram st.

Så N205, kanske något för dig med att göra om en drivaxel till axel med slirskydd.

2014 10 21, 19:16
Lokförare

Grattis.
Fick du betala för denna "uppgradering" eller tog Märklin den på sig som ren kundservice?

2014 10 22, 0:22
Tågbefällhavare

nopp, inget goodwill från Märklin inte, de tyckte ju att tåget gick som det skulle. Så 30€ I Märklins ficka.

:down:

Men handlaren var mer seriös och tog en del av kostnaden då han ansåg att det inte var enligt vad ett ånglok från Märklin borde klara.
:up: :up: :up:

Så handlaren insåg värdet I att behålla en glad kund som kan nyttja sina pengar till att köpa fler saker, medans Märklin hellre ville få betalt för allt och inte såg möjligheten att sälja fler lok.

2014 10 22, 10:02
Tågbefällhavare

Och gällande trådens ursprungsfråga så kan jag konstatera att det är en jättestor skillnad mellan de två röksattserna från Märklin (72270 och 7226).

72270 om monteras underifrån är helt enkelt mycket sämre, den rymmer mindre. är känsligare för montering och fyllnad. Man kan motera en och få det att funa för att sedan efter ett tag sluta, ommontering, funka, sedan sluta funka etc. Medans 7226 funkar direkt och rymmer med, röker mer etc.

2014 10 22, 10:17
Lokförare

Nu har jag bytt ut till bakre drivhjul m slirskydd. Finns komplett hos Märklin (artnr 225778) o passar perfekt. Vilken skillnad!!! Det blev ett helt annorlunda lok. Nu orkar det dra nästan hur mycket som helst och tillhör numera de starkaste på banan. Det blev slut med att ständigt stå o slira i kurvväxlarna också :-D
Märklin tar ca 130kr för komplett drivhjul med bussningar, kugghjul och slirskydd påmonterade och alltihop passar i maskinen utan problem.
Tyvärr tar Märklin hutlöst betald för porto och emballage ca 175kr men man kan ju passa på att köpa lite extra reservdelar och annat, det gjorde jag.

Så till alla som har detta lok: Bytt hjulpar till sånt med slirskydd om ni har problem enl ovan.

Om detta tips passar alla varianter av Märklins standardlok P8 vet jag inte men just på 37037 fungerar det ypperligt.

2014 10 31, 2:21
Tågbefällhavare

N205
Va kul att det vart bra och att loket slipper stå ledsamt I hyllan och se alla andra lok få leka och själv bara titta på :)

Synd bara att Märklin inte förstår att det är fler som upplever att det inte är OK egenskaper från början, de borde bjudit på delarna.

2014 10 31, 10:56
Passagerare

piosa skrev:
Hej. Jag vet inte om jag lägger frågan i rätt forum men jag provar här.
Jag har precis köpt en rökgenerator och låna pengar till resan (72270) till pojkens ånglok nu i jul (lok 37037). Installationen var inga problem, och jag fyller på 2 droppar av rökvätskan som det står i manualen. Det börjar ryka fint, men det håller ju inte mer än kanske 10 sekunder sedan tar det slut. Är det normalt??
Jag har hittat en film på https://www.youtube.com/watch?v=J1INwTto4q4 där det ryker i minst 40 sekunder. Har jag fått en felaktig röksats, eller kan man minska spänningen till den på något vis, det är märklins grejjer vi kör, med mobile station som styrenhet.

Vätskan är märklins 02420 vätska, så det skall väl förhoppningsvis vara ok

Hoppas det finns någon vänlig själ därute som vet något om detta, grabben blev ju ganska besviken, och det vore roligt om det gick att få röken att räcka lite längre.

Mvh Pierre

Har det löst sig, hur gick det till slut?

2016 03 06, 1:58
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 19 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se