Stinsen - Mötesplatsen för modellrallare sedan 2007
http://www.stinsensforum.se/

Järnvägen till Marieborg
http://www.stinsensforum.se/jarnvagen-till-marieborg-t8439.html
Sida 1 av 1

Författare:  Niclas [ 2011 09 13, 22:12 ]
Inläggsrubrik:  Järnvägen till Marieborg

Är ingen stor modellbyggare, men jag gillar att köra tåg! :-D
Och gillar man att köra tåg måste man ha en modelljärnväg att köra dem i. Sagt och gjort.

Efter 20 år i träda hittade jag en möjlighet att bygga ett rum i garaget. Rummet är inte stort men får duga. Det mäter 3,5 x 3,0 meter, och med lite färg på väggen och ett laminatgolv så känns det riktigt ombonat.

Har hållit på i 1,5 år nu. Det går väl inte snabbt direkt, men det är kul!

Marieborg är slutstation på huvudbanan från Stockholm, nästan sex timmar bort. Det går två dagliga IC-tåg till Stockholm och ett nattåg. Från Marieborg utgår även tåg mot Göteborg tre gånger om dagen varav ett är genomgående från Berlin.

För Marieborg är också en hamnstation med tågfärjeförbindelser till Sassnitz.
Året är 1991, och muren har nyligen fallit i östeuropa. Nyfikenheten på de nya länderna är stor, och resandet med järnväg mot forna Östtyskland är på uppgång. Förutom dagtåget Göteborg-Berlin går det även ett nattåg Stockholm-Berlin samt ett nattåg från Stockholm med vagnar mot Prag, Budapest, Belgrad (MOFS) och Moskva (TiToL).

Första station efter Marieborg är Munksjö. Här utgår en bibana mot Åvanå med tre rälsbussturer och ett godståg.

Bilaga:
318.jpg
318.jpg [ 144.59 KiB | Visad 16902 gånger ]

Nattåget från Berlin har dragits i land och börjat resan mot Stockholm.

Bilaga:
Mu Reg Y7.jpg
Mu Reg Y7.jpg [ 139.39 KiB | Visad 16902 gånger ]

I Munksjö blir det tågbyte för resenärer med rälsbussen mot Åvanå. Många tror att Ulricehamn-Sjötofta var den sista linjen i Sverige som trafikerades med Y6/Y7, men så är alltså inte fallet. Trafiken är starkt nedläggningshotad, då järnvägen en gång i tiden drogs via Griphult istället för den större orten Stensnäs där de moderna bussarna nu passerar.

Bilaga:
Bo Y7.jpg
Bo Y7.jpg [ 96.1 KiB | Visad 16902 gånger ]

Uppehåll i Backbo.

Bilaga:
Åå Y7 1.jpg
Åå Y7 1.jpg [ 69.05 KiB | Visad 16902 gånger ]

Framme i det ännu trädlösa och tämligen kala Åvanå.

Bilaga:
AB2.jpg
AB2.jpg [ 130.07 KiB | Visad 16902 gånger ]

I Marieborg står sovtåget mot Stockholm och Oslo uppställt inför kvällens avgång. Det går en tuff match mot Linjeflyg som satt in sina splitter nya Boeing 737-500 jämte trotjänarna Fokker 28 på linjen Marieborg-Arlanda. SJ:s södra försäljningsområde slåss mot huvudkontoret för att få de nyrenoverade WL5:orna till Marieborg, men förgäves. WL2 är vad som gives hugade resenärer.

Bilaga:
Postterminal.jpg
Postterminal.jpg [ 138.19 KiB | Visad 16902 gånger ]

Det råder full aktivitet i postterminalen för att lasta posttåget mot Tomteboda. Här tillåts ingen försening. Posten måste fram!

Författare:  torsten [ 2011 09 13, 22:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Oj vilken tjusig bana du har byggt :-D

(Jag måste börja bygga min nya bana nu i höst :roll: :roll: )

Författare:  pareng [ 2011 09 13, 23:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Kul med flera återfallsrallare :)

Författare:  H0n3 [ 2011 09 14, 19:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Kul!!
Ytterligare en inspirerande bantråd :-D

Mera! :-D

Mvh

/Peter

Författare:  Sture Bylén [ 2011 09 14, 20:14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Bara att instämma med de övriga. Nya anläggningstrådar är alltid spännande och y-rälsbussen är alltid vacker. :-D
Kör på bara, Niclas!

Författare:  3R AC [ 2011 09 14, 21:37 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Trevligt bygge :) . Kul att du utformat en trafikidé till banan också. Sånt är alltid kul.

Författare:  Niclas [ 2011 09 17, 12:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Tack alla!
Jag kör några bilder till.
Bilaga:
Mbg vxl.jpg
Mbg vxl.jpg [ 146.58 KiB | Visad 16679 gånger ]
Det är tidig morgon i Marieborg. Posttåget 9823 från Tomteboda växlar vid postterminalen. På spår fyra står dagens lokalgodståg, 6730, mot Åvanå redo.
Bilaga:
Bo bro Y7.jpg
Bo bro Y7.jpg [ 184.07 KiB | Visad 16679 gånger ]
Rälsbussen från Åvanå 07.50 går direkt till Marieborg via Munksjö. Det är en populär avgång för både arbetspendlare och för dem som vill till staden för att besöka utbudet av butiker och caféer. I Munksjö finns det även anslutning med tåg mot Rallersta och Göteborg.
Bilaga:
Mu Rc5 backe.jpg
Mu Rc5 backe.jpg [ 179.54 KiB | Visad 16679 gånger ]
Här är är Göteborgståget åt andra hållet, mot Marieborg, på ingång mot Munksjö strax efter lunch.
Bilaga:
Åå T44 3.jpg
Åå T44 3.jpg [ 162.82 KiB | Visad 16679 gånger ]
I Åvanå pågår samtidigt växling med dagens godståg. Några vagnar ska till lastkajen medan några ska till godsmagasinet. Tidigare kördes även timmer ut från Åvanå, men dessa transporter går nu med bil till Munksjö varifrån det blir tåg vidare mot sågverken i Värmland. Banan har inte tillräcklig bärighet för de tunga timmertågen, men förhoppningarna står till att Banverket vill göra en banförstärkning så att timmertågen åter kan gå från Åvanå.
Bilaga:
Mu timmer.jpg
Mu timmer.jpg [ 133.11 KiB | Visad 16679 gånger ]
Här i Munksjö lastas numera timmret, och vagnarna växlas sedan in i lokalgodståget mot Marieborg där de sedan åter växlas in i fjärrgodståg.
Bilaga:
Mbg 211.jpg
Mbg 211.jpg [ 140.9 KiB | Visad 16679 gånger ]
I Marieborg har färjan M/S Baltic lagt till och Ub:n har dragit av sov- och liggvagnarna från Budapest, Prag och Moskva. Här ses den tjeckiska liggvagnen och den ryska sovvagnen. I liggvagnen är det varmt och småsvettigt bland alla ryggsäckar och matsäckar. I den ryska sovvagnen vet vi inte riktigt vad som försigår. Resenärerna där är ofta lite hemlighetsfulla av sig. Klockan är runt tio på förmiddagen och ännu återstår nästan sex timmars resa innan tåget är framme i Stockholm.

Författare:  Svenne [ 2011 09 17, 20:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Trevlig trafikbeskrivning. Har du möjligen spårplanen på bild?

Författare:  Niclas [ 2011 10 09, 18:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Tyvärrhar jag ingen aktuell spårplan, men ska försöka fixa en.
I princip består anläggningen av fyra våningar.

0. Tågmagasin "Rallersta" med fem uppställningsspår och rundslinga.
1. Marieborg station med "tågfärja", postterminal och några uppställningsspår.
2. Munksjö station där bibanan aviker mot Åvanå.
3. Åvanå station.

Var tvungen att slå till på en T21 nu när MJ Hobbyexperten rear. Loket går fint efter några justeringar av CV-värdena.
Bilaga:
T21 Backbo.jpg
T21 Backbo.jpg [ 73.88 KiB | Visad 16516 gånger ]

Godståget passerar Backbo hållplats. Korna tar ingen notis utan idisslar vidare.
Bilaga:
T21 Åvanå 1.jpg
T21 Åvanå 1.jpg [ 84.85 KiB | Visad 16516 gånger ]

Rundgång i Åvanå.
Bilaga:
T21 Åvanå 2.jpg
T21 Åvanå 2.jpg [ 95.3 KiB | Visad 16516 gånger ]

Snart klart för returresan ner mot Marieborg.

Författare:  Niclas [ 2012 07 08, 15:33 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Var ett tag sedan jag uppdaterade min tråd om Järnvägen till Marieborg. Har hänt en del sedan sist i alla fall.

Bild
Det börjar arta sig i Griphult. Nu finns en liten hållplats med omgivande björkängar. Det är sällan någon går på eller av här, men det händer. Dagens södergående godståg, 6731 draget av Jeco T43 212, var ovanligt kort...

Bild
I Marieborg har jag fått till några plattformar med belysning. Det går så sakteliga framåt. På spår ett står Csardaz, direkttåget från Belgrad, Budapest och Prag som nyligen dragits av färjan. Det är nu redo att fortsätta färden mot Stockholm. Dragare är Jeco Rc2 1100 som drar bra men går något ryckigt.

Bild
Samma tåg sett från stationsparken. En lång del av resan är avklarad för resenärerna i de ungerska vagnarna men fortfarande återstår drygt fem timmar upp till Stockholm.

Bild
Munskjö har fått lite mer grönt. Kan tydligen aldrig bli för mycket. Här behövs också någon form av bakgrundsbild för att göra det mer fotovänligt än vad de vitmålade väggarna nu är.

Bild
En översiktsbild hur det hänger ihop. Längst bort Åvanå, i mitten Griphult, i nederkant en del av Marrieborg och rakt under fotografen utanför bild, Munksjö.
Under alltihop finns ett tåggarage, Rallersta, med plats för sex tåg i dagsläget. Måste bygga ut med ytterligare ett spår när X2000 snart är på ingång.

Bild
Har också snyggat till utfarten från Marieborg sedan sist. Ny tunnelöppning, en liten kohage och en frilastplats där T44 nu vilar sig. Ska förstås upp mer detaljer vad det lider. Har tex köpt sådana där skyltar "Livsfarlig ledning" som ska upp vid övergången. Även om just livsfarliga ledningar saknas för närvarande...

Författare:  Niclas [ 2012 08 17, 17:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Idag anlände X2000 till Marieborg!

Detta var en stor framgång för SJ försäljningsområde Syd som kämpat för detta mot huvudkontoret i Stockholm. Det blir en avgång i vardera riktningen. M-L avgår X2000 514 från Marieborg mot Stockholm klockan 06.08 med ankomst klockan 10.50 vilket är en halvtimme snabbare än dagens snabbaste IC-tåg, tåg 13/16. Åt andra hållet avgår X2000 515 M-F,S från Stockholm klockan 17.45 med ankomst Marieborg klockan 22.28.

Dagens två IC-tågpar går kvar men får ändrad tidtabell. Det blir alltså en rejäl utökning på trafiken till Marieborg.

Äntligen kan Linjeflyg få en match! Lite skakis är man på Marieborg flygplats där Linjeflyg nyligen satt in de nya och större Boeing 737-500 på några avgångar jämte de tidigare och mindre Fokker 28.

Ännu har försäljningsområdet inte haft någon framgång med nattåget och kampen att få WL5. Där rullar alltjämt de slitna WL2:orna.

Bild
September 1991. Här har tåg 515 just ankommit till Marieborg. Senare under hösten kommer SJ även att sätta in en bistrovagn i tåget.

Bild
Nu blir det vila tills imorgon bitti. Till vänster står nattåget mot Stockholm och Oslo redo att avgå. Med den nya snabbtågsförbindelsen kommer nattåget bli ett mindre attraktivt alternativ. Men om detta vet järnvägstjänstemännen i Marieborg ännu inget.

Bild
Nytt och fräscht. "X2000. Enklare än flyget. Snabbare än tåget."

Bild
X2000 514 på första avgången mot Stockholm. Här passerar tåget Munksjö i realtivt god fart strax före halv sju på morgonen. Sth på sträckan fram till Rallersta är 100 Km/h, men eftersom X2 får gå med 20 procents överhastighet är det alltså 120 km/h som gäller. Fast den första kurviga och backiga biten ut från Marieborg och förbi Munksjö blir det lägre hastigheter.

Författare:  mjtag [ 2012 08 17, 18:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Härligt, och trevligt att dom får åka ett tåg i den gamla, snyggare, färgsättningen i stället för den gråa. :up:

Författare:  Niclas [ 2013 06 05, 18:41 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Har lagt upp två små filmer på Youtube.
Den ena är egentligen knappt en film, utan mer en demonstration av (det fina) ljudet i Jecos Rc när det avgår med utlandståget Csardas som kommit med färja från Sassnitz och nu ska vidare från Marieborg mot Stockholm.
Den andra filmen är ett första försök att klippa ihop några sekvenser när vi följer rälsbussen litt Y7 från Marieborg via Munksjö upp till Åvanå.
I filmen blir det tydligt att jag måste ta tag i att försöka måla en bakgrund...

Ta det för vad det är: Järnvägen till Marieborg (till Youtube)

Bild

Bild

Författare:  Niclas [ 2014 02 07, 13:52 ]
Inläggsrubrik:  Re: Järnvägen till Marieborg

Har hänt en del sedan senast på järnvägen. Framför allt mer detaljer i form av människor.
Jag har även fixat till bortre vänstra hörnet, ersatt den fula sjön med en industri, och kluddat på lite bakgrund.

Här kan ni följa bygget:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13665.0

Eller gå till:
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?board=13.0 och klicka på "Järnvägen till Marieborg".

Där ser ni också hur det började en gång i tiden, för så där fyra år sedan, och utvecklingen fram till idag.

Sida 1 av 1 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/