Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 20, 15:36



Svara på tråd  [ 18 inlägg ] 
 Ånglok i H0n3, vad finns att köpa? 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:35
Inlägg: 320
Jag leker med tanken på att få in lite smalspår i min framväxande modulbana. Etsplåtar med svenska vagnar i H0n3 finns det ett antal att välja på, men hur är det med svenska eller åtminstone svensk-liknande ånglok? Den tänkta epoken är fram till cirka 1920.

Jag kan tänka mig framtida experiment med omspårade H0e-modeller eller scratchbyggen, men innan dess skulle jag behöva ett fungerande lok för att testa nylagd räls m.m.

(Jag ställer frågan på Svenskt MJ-forum också.)

_________________
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal


2010 10 16, 17:58
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 18, 22:04
Inlägg: 1144
Det finns några varianter på Z4p dieseln från:
- Rimbo Grande
- Byggsvenskt,
- HNJ Verkstad
- Lokstall1 (osäker)

Har säkert glömt nå´n 8)

Ånglok är det värre med om du inte lyckas få tag i ett JECO/RimboGrande Np-lok som gjordes för både H0e och H0n3.

HNJ Verkstad är på gång med flera olika, bl a Kp (1'C) och Gp (1'D-2) för H0n3 (och kanske också för H0e dock osäker).

I övrigt blir det nog ameriaknska loggers av olika slag.

Här slutar mina kunskaper i ämnet. :oops:

Mvh

/Peter

_________________
/Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887


2010 10 16, 18:06
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2010 02 17, 20:15
Inlägg: 1011
Brimalm ska tillverka ånglok S2p som kompositserie.
Men nu kan jag inte avgöra om detta gäller för HOn3 spår...
När loket kommer ut,återstår att se.


2010 10 16, 18:30
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 07 27, 17:12
Inlägg: 1217
Ort: Lund
S2p borde vara för H0n3 som nästan stämmer överens med svensk 3-fota bana. Vore det för H0m så skulle det väl heta S2t?

_________________
Bild


2010 10 16, 23:27
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Jag tror H0n3 och Goofy hänvisar till att Np-loket fanns i två varianter; för 9 mm spår vilket ju är mest "praktiskt" då det motsvarar N-skaleräls, och dessutom finns räls och växlar för smalspår att köpa, dels 10,5 mm spårvidd, vilket skulle motsvara 891 mm spår, och där man väl blir hänvisad till att bygga räls själv vilket väl är ok om man förväntas ha några fler decennier kvar att leva än jag...

Men rätta mig om jag har fel: Jag har alltid trott att H0n3 och H0e är samma sak; lok och vagnar för 9 mm spår, där H0n3 är den amerikanska och H0e den europeiska beteckningen? Man kan ju förvirra bilden (vilket bl a jag har gjort) med 00e-materiel så blir det plötsligt engelskt smalspår, vilket rimligen måste blir skalmässigt ännu smalare än H0e...


2010 10 16, 23:33
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 11 03, 22:23
Inlägg: 1330
Ort: Borrby
H0e är ju skala 1:87 på 9mm spårvidd och motsvarar 783,9 mm i fullskala; vilket stämmer bra mot 802 mm smalspår.
H0n3 är i skala 1:87 på 10,5 mm spårvidd och motsvarar 914 mm i fullskala; vilket är väldigt nära tre fot (891 mm) men även exakt mot tre US fot (914 mm). 3:an i H0n3 står just för tre fot.
H0n3 är ju "mestadels" en US-spårvidd, medan H0e är ju mycket vanligare i Europa.
Sedan finns ju H0m (meter) också, det är ju 1:87 på TT räls; 12 mm spårvidd. Väldigt populär i RSA..... :-D

_________________
Ars pro pecunia
Min MJ-sida:
RR Information central
Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild


2010 10 16, 23:46
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 07 27, 17:12
Inlägg: 1217
Ort: Lund
H0n3 är 10,5mm och motsvarar amerikansk 3' bana som är 917mm. H0e, 9mm, motsvarar väl 750mm eller där ikring? Sedan finns det väl H0n2 och H0n2½?

_________________
Bild


2010 10 16, 23:50
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 26, 10:00
Inlägg: 898
HOn3 10,5 mm räls finns det flera tillverkare av Johan.I Sverige säljer Rimbo-Grande tex.

_________________
Bild
http://loktok.blogg.se/


2010 10 16, 23:54
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 11 03, 22:23
Inlägg: 1330
Ort: Borrby
H0n2 1/2 är väl det samma som H0e fast beskrivet enligt NMRA norm?

_________________
Ars pro pecunia
Min MJ-sida:
RR Information central
Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild


2010 10 16, 23:55
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 07 27, 17:12
Inlägg: 1217
Ort: Lund
Jag tror det

_________________
Bild


2010 10 16, 23:57
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 11 03, 22:23
Inlägg: 1330
Ort: Borrby
H0n2 är väl 1:87 på 6.5 mm spårvidd (Z-räls) om jag inte missminner mig.
Och Nn3 är väl 1:160 på Z räls, smått så det förslår.....

_________________
Ars pro pecunia
Min MJ-sida:
RR Information central
Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild


2010 10 17, 0:02
Profil YIM WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 09 12, 8:59
Inlägg: 415
Ort: göteborg
Graffen skrev:
H0n2 1/2 är väl det samma som H0e fast beskrivet enligt NMRA norm?
Visst är det så. Skrivs ibland även H0n2.5. Benämns (och skrivs) dessutom ofta H0n30. 30 tum är ju samma sak som 2½ fot.
Graffen skrev:
H0n2 är väl 1:87 på 6.5 mm spårvidd (Z-räls) om jag inte missminner mig.
Du missminner dig. H0n2 är 1:87 på 7 mm spårvidd, motsvarar exakt två engelska fot. Amerikansk uppfinning, NMRA-norm finns. 1:87 på 6,5 mm spårvidd är ett europeiskt påfund för spårvidder runt 600 mm, NEM-norm finns. Benämns av NEM H0i, med biformen H0f. Då och då dyker istället benämningen H06,5 upp i t ex kataloger, någon enstaka gång även H0z. "i" står för "Industri", "f" för "Feldbhan" och "z" - tja, det får ni räkna ut själva, liksom "6,5".

Om det amerikanska sättet att skriva: "H0" betecknar förstås skalan, "n" står för "narrow gauge", dvs smalspår, och siffrorna i slutet för (den tänkta) förebildens spårvidd uttryckt i engelska fot eller tum. F ö byter ofta amerikanerna ut siffran 0 i H0 mot bokstaven O, alltså HOn2½, HOn2.5, HOn30, HOn2. Kan vara bra att veta t ex när man googlar efter amerikanskt material.

Johan Molin skrev:
Man kan ju förvirra bilden (vilket bl a jag har gjort) med 00e-materiel så blir det plötsligt engelskt smalspår, vilket rimligen måste blir skalmässigt ännu smalare än H0e...
Att kalla 009 för 00e är onekligen lätt förvirrande...Rör sig alltså om skala 1:76 på 9 mm spårvidd, används i Storbritannien för (tänkta) förebilder med 2 - 2½ engelska fots spårvidd. Motsvarar i själva verket 2 fot 3 tum, vilket betyder att de som bygger Talyllyn eller Corris Railway får rätt spårvidd på sina modeller, alla andra fuskar. De värsta fuskarna är förstås folk utanför öriket som, i likhet med Johan Molin och jag själv, låtsas att 009-modellerna är i 1:87 och använder dem på H0e-banor. Usch och fy!

_________________
Bild H0e/H09/H0n30 samt 009
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa


2010 10 17, 7:46
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 10 31, 1:02
Inlägg: 6958
Härligt! Skönt att man inte är för gammal för att lära sig något nytt – och här var det massor av nyheter för mig! Nu gäller det bara att komma ihåg allt också...


2010 10 17, 9:45
Profil
Lokförare

Blev medlem: 2007 09 06, 14:10
Inlägg: 148
hej alla!

Vore det inte bättre att tala om spårvidd istället för kryptiska beteckningar.?Flera tillverkare gör det bl a Brimalm som skriver ut vilken spårvidd modellen har,

De har en byggsats till smalspårsånglok som är nästan färdigt - kan ha axlar för antingen 9 eller 10.5 mm.

Se denna länk
http://www.brimalm.com/index.php?option ... 84&lang=sv


2010 10 17, 17:07
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 09 12, 8:59
Inlägg: 415
Ort: göteborg
GOJ skrev:
Vore det inte bättre att tala om spårvidd istället för kryptiska beteckningar.?Flera tillverkare gör det
Visst kan man göra det, och många gör det också som du påpekar. Men redan strax efter yngre medeltidens slut bestämde sig NEM för suffixen m, e och i för förtebildsspårvidder runt metern, 750 mm respektive 600 mm, och NMRA för suffixet n + förebildsspårvidd uttryckt i fot eller tum. Vi får nog dras med dessa beteckningar tills världsrevolutionen utbryter, dvs åtminstone till nästa fredag i alla fall. Ser ju lite tjusigt vetenskapligt ut också, nästan som kemiska formler. Jämför t ex HNO3 och H0n3. Att inte alla vet vad beteckningarna står för innebär dessutom att man kan känna sig initierad och så där lagom exklusiv, och det är ju inte ofta man har möjlighet till det, så det gäller att ta till vara varje chans!

_________________
Bild H0e/H09/H0n30 samt 009
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa


2010 10 17, 18:14
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:35
Inlägg: 320
Jag tackar för tipsen!

Ja, jag borde ha skrivit ut spårvidden, det finns tillräckligt många konstiga förkortningar ändå i den här hobbyn. Och om någon fortfarande undrar så är det alltså 10,5 mm spårvidd jag frågar om.

För att summera:
* Brimalm har ett litet sött O&K-lok.
* HNJ Verkstad har Kp och Gp på gång.
* Brimalm har planer på att tillverka S2p någon gång i framtiden.
* JECO/Rimbo Grande Np kan eventuellt komma i ny upplaga.

_________________
Smalspår - moduler - H0n3 - DCC - svenskt 1910-tal


2010 10 18, 9:49
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 12 25, 13:56
Inlägg: 31
Om man vill just ha ett lok som kan köras med ganska snabbt. Vad tror ni kommer vara bästa valet? Iofs är de flesta modellerna inte släppta, men att bygga drivenheter kan ibland vara lite trixigt. Gp från HNJ kan vara komplext med många axlar, Brimalms O&K å andra sidan kommer å andra sidan bara att ha två axlar att ta upp ström med.

Någon som vågar sig på en kvalificerad gissning?


2010 10 20, 22:11
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2007 06 18, 22:04
Inlägg: 1144
Har ännu inte gett mig på att bygga drivningar, det återstår. Men om man tittar på geometrier och så´nt så är det ju lättare att få stil på ett tvåaxligt lok jämfört med tre- eller fyraxliga. Nu finns det ju inte så många tvåaxliga ånglok. Brimalms O&K är väl ett undantag på ett sätt, men ett bra sådant. När det gäller strömupptagning tror jag inte det är någon fara. Det har bevisats med råge genom alla de Z-lokomotorer som tillverkats.

Vanligaste smalspårsloken i den så kallade verkligheten var väl treaxliga med eller utan främre löpaxel. Alltså likt HNJs kommande Kp (om de inte var S-maskiner med löpaxel både fram och bak).

Skulle jag gissa något så blev det att satsa på ett Kp, eller i väntan på det helt enkelt beställa en Zp/Z4p-diesel (tvåaxlig) till att börja med för att komma igång. Det finns flera olika varianter att tillgå redan idag som sagts tidigare.

För egen del ska en Västervikslokomotor Zp (den minsta) och en Np från Jeco få känna räls under hjulen framigenom.

Mvh

/Peter

_________________
/Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3.
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887


2010 10 20, 22:56
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 18 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.157s | 13 Queries | GZIP : On ]