Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 20, 16:18

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
 Z-skala 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

en enkel fråga är det någon som bygger med Z-skala? Känns som en ovanlig skala med få lok har jag fel? :?:
Bygger på HO själv :mrgreen:

2010 02 24, 21:37
Trafikledare

Hej!

Här kan du läsa mer om Z-skalan och de tillverkare som finns:
http://en.wikipedia.org/wiki/Z_scale

Bild

Modeller är modellen!
http://www.lattermann.com/mainline

2010 02 25, 12:47
Tågvärd
Användarvisningsbild

Jädrar vad smått, intressant att man kan tycka det är kul att bygga så smått.Tack för texten :mrgreen: :o

2010 02 25, 20:15
Passagerare

Hej...

Nu kanske detta inte var en så ny tråd jag hoppade in i men det finns faktiskt en del z-rallare i Sverige. Vi är nog inte så många och inte så organiserade men det blomstrar rätt starkt i Norge för att titta i vårt närområde.

Där det just nu växer till med Z-skala är USA och Japan med engagerade tillverkare såsom MTL, AZL och Rokuhan i spetsen. Svårigheten för oss i skalan är att försöka få tag i spännande modeller om man kör svenskt - det blir en hel del kitbashande om man ska kunna göra det på riktigt.

Själv bygger jag amerikansk/kanadensiskt i Z-skalan på min hemmabana (http://www.trainboard.com/grapevine/ent ... erid=16867) och skånskt i N-skala.

Petter

2012 10 01, 20:24
Passagerare

Hej-bygger både Z 1:220 och skala 1 1:32-om du är intresserad av att köra amerikanskt så finns det hur mycket som helst-kolla www.zscalemonster.com
De stora tillverkarna av lok och vagnar är Microtrains och AZL (American Z lines) dessa lok har svänghjul och oftast borstlös (coreless) motor-
gångegenskaperna är i klass med de bästa H0-lok- vill man köra Europa så är det Märklin som gäller. Det finns en småtillverkare Freudenreich som tillverkar skandinaviska lok och vagnar-
Utsökt kval. Nyligen kom Rc3 #1050 i svart utförande-maxon motor och svänghjul- en blå Rc2 är på gång och kanske också Green cargon och Tågab-
Har just köpt ´Rc3 loket-krypkörning motsvarande knappt 3 km/h var inga problem-
Det är inga billiga lok precis men kval. är därefter
mvh
Lars

2014 01 28, 18:28
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 5 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se