Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 20, 15:57



Svara på tråd  [ 16 inlägg ] 
 Fråga om gångegenskaper Jeco Y6 AC 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa Jecos Y6:a med "ost" och norrlandsplog. Kom över boken "Rälsbussar från Svenska Järnvägsverkstäderna och deras samtida" till facilt pris nu i helgen och nu blev suget efter en Y6 ännu större. Fick se i boken att just den kombinationen Y6 med norrlandsplog och UFV släp var poppis på inlandsbanan :) .

Så då undrar jag alltså om Jecos modell fungerar bra på Märklinspår. Ni som har en Y6/Y7 i växelströmsutförande, är ni nöjda med modellen? Tacksam för synpunkter! :-D

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 09 13, 23:09
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2010 01 22, 23:45
Inlägg: 9
Hej min funkar bra i samtliga växlar,kan tappa kontakt i märklins 4vägs växel vid krypkörning i lägsta hastighet.
Mvh lasse


2011 09 14, 20:39
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 20:32
Inlägg: 1908
Ort: Örebro
3R AC skrev:
Jag står i valet och kvalet om jag ska köpa Jecos Y6:a med "ost" och norrlandsplog. Kom över boken "Rälsbussar från Svenska Järnvägsverkstäderna och deras samtida" till facilt pris nu i helgen och nu blev suget efter en Y6 ännu större. Fick se i boken att just den kombinationen Y6 med norrlandsplog och UFV släp var poppis på inlandsbanan :) .

Så då undrar jag alltså om Jecos modell fungerar bra på Märklinspår. Ni som har en Y6/Y7 i växelströmsutförande, är ni nöjda med modellen? Tacksam för synpunkter! :-D

Ska du ha tag i det för reapriset så är det nog kört,finns inte kvar längre.
bermod


2011 09 14, 20:50
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Tack för infon Lasse :) . Jag är impad om den överhuvudtaget kan ta sig igenom Märklins 4-vägsväxlar. Inte ens alla Märklins egna modeller kan ta sig igenom den.

"Ska du ha tag i det för reapriset så är det nog kört,finns inte kvar längre.
bermod"

Nä den fanns väl aldrig med på rea i AC utförande vad jag vet. Hade den det så hade jag redan skaffat en.

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 09 14, 21:15
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2010 01 22, 23:45
Inlägg: 9
Jag köpte den på rea fick lägga till för decoder o ombyggnad ca 600kr.


2011 09 14, 21:55
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 20, 11:48
Inlägg: 502
På mina Y6:or (av den senaste Jeco-generationen) tar släpskon i tankattrapperna under rälsbussen vid passage i slanka K-rälsväxlar och dito korsningsväxlar varvid Y6:an tvärstannar. Man får "såga" ett mellanrum i "tanken" så att släpskon får fritt spelrum... eller byta till en kortare släpsko...

Jag har ännu ej gjort detta men åtgärden lär väl bli av när/om banan byggs med K-rälspartier.

:wink:


2011 09 14, 21:58
Profil
Passagerare

Blev medlem: 2010 01 22, 23:45
Inlägg: 9
Skulle ha skrivit att jag bara kört på c-räls,har tyvärr ingen k-räls,
Lasse


2011 09 14, 22:06
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Da 915 skrev:
På mina Y6:or (av den senaste Jeco-generationen) tar släpskon i tankattrapperna under rälsbussen vid passage i slanka K-rälsväxlar och dito korsningsväxlar varvid Y6:an tvärstannar. Man får "såga" ett mellanrum i "tanken" så att släpskon får fritt spelrum... eller byta till en kortare släpsko...

Jag har ännu ej gjort detta men åtgärden lär väl bli av när/om banan byggs med K-rälspartier.

:wink:

Jo det börjar kännas bekant med handpåläggning för att få loken/motorvagnarna att funka som dom ska... På MJ-hobbyexpertens hemsida bekriver dom att modellen redan har "kort" släpsko :?: Då kanske det problemet är åtgärdat :?:

Får nog bli en sådan trots allt.

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 09 14, 22:58
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 11:42
Inlägg: 290
Min Jeco Y 6:a för AC har den långa släpskon, detta är positivt för kontakten genom slanka K-växlar och "engelsmän" (dubbla korsväxlar alltså), det fungerar bra genom ett urtag i tanken under bussen som åstadkoms lätt i och med att tanken är av ihålig plast, -urtaget syns inte från sidan.
Alla spår och växlar fungerar bra (även M-räls) men i "engelsmännen" finns risk för stopp i låga farter. Till skillnad från t ex Jecos T 44 är ljudfunktionen riktigt bra även vid analog körning! :-D
/Larsess


2011 09 15, 9:04
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Jaha ja, då har min Y6:a anlänt. UFV släpet var rejält snett (slagsida) och fick justeras tills det blev rakt. Provkörningen av Y6:an inleddes med att lamporna blixtrade några gånger och sedan dog helt. Därefter fortsatte bara problemen... Får ta kontakt med MJ-hobbyexperten och se vad som kan göras.

Och så satt det inte alls någon "norrandsplog" montera som jag hade förväntat mig :?

Den som vet med sig att man har bristande tålamod och lätt för att få vredesutbrott gör bäst i att undvika Jecomodeller :evil:

Nåja. Jag får äta något gott ikväll så jag blir snäll och glad igen :wink:

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 09 23, 13:40
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 08 11, 0:06
Inlägg: 316
Ort: Norrk
Du har väl inte kört loket med en gammal transformator? Jag har hört att de äldre Märklintransformatorerna har för hög utspänning och steker dekodern. Eftersom lamporna blinkade till och slocknade låter det nästan som så.


2011 09 23, 23:04
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Nej nej. Absolut inte. Jag körde med min MS1:a. Det är bara strålkastarna i A-änden som spökar. På andra sidan fungerar dom perfekt. Jag har kört Y6:an fram och tillbaka på min lilla tillfälliga "bangård" och den går utmärkt genom växlarna. Däremot stannar den ofta mitt i spåret p.g.a dålig kontakt. Har provkört F-697 loket och T43:an (båda Jeco) på samma sträcka så det är inte spåret det är fel på, tror jag :? . Kontaktproblemet är säkert bara olja på fel ställen men ljusfenomenet hajjar jag inte riktigt. Det är även något konstigt med ljudet för modellen svarar bara undantagsvis på knapptryckningar. Ibland får man trycka ett flertal gånger på funktionsknapparna innan nåt händer.

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 09 24, 16:29
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2008 03 21, 16:18
Inlägg: 39
Låter konstigt.
Har inga problem med min Y7 och har heller aldrig haft. Självklart måste rälsen vara ren, men Y7:an är inte den allra kinkigaste modellen med det.
Kanske ska du be om att få byta exemplar?


2011 10 16, 16:36
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2009 07 24, 0:25
Inlägg: 253
Något som var mycket irriterande med mitt ex.(AC-versionen)var att den stannade och slirade i minsta motlut.Detta åtgärdades med bly och slirskydd från Märklin.Nu funkar det bra.Vad jag noterade när jag bytte slirskydden är att Jeco´s "plastiga" dito är helt klart smalare än vad spåren i drivhjulen är.Märklins version fyller spåren till full bredd.


2011 10 16, 17:52
Profil
Tågvärd

Blev medlem: 2008 05 28, 23:11
Inlägg: 44
Även om vissa lok funkar bra så kan det ändå vara spåret (punktkontakterna) som det är dålig kontakt på!
Kör både 2R och 3R på min C-räls och det är faktiskt 2R som har bäst strömupptagning!!!
Det som kan skilja är om släpskon inte ligger exakt horisontellt i sidled vilket gör att den kan ha kontakt lite mer på höger eller vänster sida om punktkontakterna! Det kan också skilja mellan körriktningarna!

Min C-räls används väl inte för ofta och det brukar hjälpa att putsa av punktkontakterna när vissa lok strular!
Det blir väl oxid på dom kanske!
Mvh. Peter


2011 10 16, 17:57
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Jag har skickat in min Y6:a på reparation hos MJ-hobby. När jag snackade med dom på telefon så trodde dom att det kan vara ett kretskort som spökar. Detta har tydligen varit fallet på några Y6/Y7 modeller. Får hoppas att det går att få ordning på den.

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2011 10 17, 17:02
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 16 inlägg ] 

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 


Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.154s | 15 Queries | GZIP : On ]