Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 02 21, 1:31

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Hur se skillnad på 2R DC och 3R AC på ett Lima-lok? 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hoppas jag ställer den här dumma frågan i rätt avdelning ...

Jag har ett Lima Ra-lok ute på Tradera till försäljning (http://www.tradera.com/lima-sj-ra-rapid ... _175598684), men löjligt nog så vet jag inte ens om det är ett 2R DC eller 3R AC-lok. Loket saknar förvisso släpsko, men det är ju ingen garanti för att det inte är 3R AC (har tidigare haft ett sådant som inte heller hade någon "släpdoja").

Är det någon som vet hur man enkelt kan avgöra vilken version det är jag har, helst utan att behöva "bryta sig in i " loket?

2013 02 21, 18:58
Lokförare

Om du kan låna eller har själv ett universalinstrument/multimeter eller en summer kan du mäta resistansen mellan hjulen på samma axel. Nu utgår jag från ett Lima El14 lok som jag hade en gång. På det loket satt en släpsko, så i och för sig så var det solklart att det var ett 3-räls lok. På det loket var hjulen på samma axel inte isolerade som de är på likströmslok, dvs. mäter du med instrument så har du kontakt mellan hjulen, på ett likströmslok är det inte kontakt mellan hjulen.
Hoppas mitt tips är till hjälp :?

2013 02 21, 19:47
Trafikchef
Användarvisningsbild

T43 skrev:
På det loket var hjulen på samma axel inte isolerade som de är på likströmslok, dvs. mäter du med instrument så har du kontakt mellan hjulen, på ett likströmslok är det inte kontakt mellan hjulen.
Men om hjulen på likströmsloket är avsedda att ta upp ström från rälsen är de väl elektriskt förbundna med motorn och därmed med varandra? Fast motorn ger så vitt jag förstår i så fall viss resistans, så det borde bli ett helt annat mätresultat än om du kortsluter instrumentet (t ex mäter över hjulen på samma axel på ett 3R-lok). Dvs den av T43 föreslagna metoden borde fungera ändå.

2013 02 21, 20:07
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se