Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 21, 19:16



Svara på tråd  [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 stora problem med mina NMJ personvagnar :( 
Författare Meddelande
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
jag köpte 4 st. NMJ Topline Personvagnar och måste konstatera att dom går som skit på min bana, spårar ur hela tiden i kurvor och växlar, samt att backa med dom i en kurva är inte att tänka på, någon fler som har samma problem och kanske kommit på en lösning?

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 15:32
Profil
VD

Blev medlem: 2007 06 19, 0:13
Inlägg: 675
Ort: Västerås
Hej!
Kör du Märklin M-räls?

_________________
Pömseboda-Blåshålet Järnväg, sommaren 1969 i H0 DC.


2012 04 01, 15:35
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
Märklin C-räls

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 15:48
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Vill inte måla f-n på väggen, men det låter som det klassiska problemet med för små radier för skalmodeller. Mera skalariktiga modeller ställer ofta högre krav och ska helst ha lite vidare radier. I de flesta fall brukar de allra snävaste (t.ex. Märklins R1, Rocos R2 mm.) bara vara att glömma. Tilläggsfrågorna blir därför vad du har för radier på kurvorna och om du då märkt någon orsak till urspårningarna?

Nu vet jag inte exakt vad NMJ specat sina vagnar för, men de ska väl vara skalenligt långa och då är, oavsett rälsfabrikat, sällan de de allra tväraste och minsta kurvradierna alltid så lämpliga. Tyvärr blir det ofta så att t.ex. boggierna tar i någonstans, att koppelautomatiken inte hinner med, att buffertar går omlott osv. vilket gör att vagnarna dras/trycks av i kurvorna. I annat fall kan det helt vara så att att de tar i något vid sidan om spåret (Märklins växellyktor brukar kunna vara en sådan detalj) och petas av just fördenskull.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2012 04 01, 16:23
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
nu kör jag med dom snävaste radiena, men dom går även som krattarslen genom raka växlar.
en sak jag ska prova är att tynga ner dom då dom vaggar ganska mycket jf. med Märklinvagnarna och se om det hjälper

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 16:51
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Har du bytt hjul? På 3R-spår är det inte alltid nödvändigt ur rent tekniskt (elektriskt) hänseende, men då toleranserna skiljer en aning så är det ibland inte fel att byta till hjul som är specifikt ämnade för 3R.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2012 04 01, 17:05
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
när du säger det har jag av någon outgrundlig anledning köpt vagnarna med DC-hjul!!!!
Rookie var namnet :)

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 17:18
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Sånt som händer, har gjort liknande grejer själv. :wink:

Kolla med din handlare, är vagnarna helt nya så brukar de normalt byta hjul kostnadsfritt. Kan vara att det räcker med det, men just snäva radier och långa fordon är annars ingen bra kombination rent allmänt.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2012 04 01, 17:31
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
jo jag får fara in och byta hjulen, det är inga problem.
-då jag kör med 4 Märklilnvagnar av samma typ går det backa genom kurvväxlar och vad som helst så jag får hoppas det är hjulen som är sklillanden.

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 17:43
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 23:00
Inlägg: 839
Ort: Солна
Jo, förhoppningsvis så är det bara hjulen som ställer till det.

Saken är då den att Märklins vagnar är i längdskala 1:100 medan t.ex. normalt moderna modeller från bl.a. Roco, NMJ, Ade, Acme m.fl. är i längdskala 1:87. Märklins egna vagnar är i sig ganska gamla konstruktioner och de är alltså kortare vilket är en kompromiss för att klara snävare radier.

Man märker ganska direkt skillnaden i längd genom att ställa en modern modell bredvid Märklins eller även Fleischmanns. De senare har i sin tur kompromissat vidare och har på sin nyare paxvagnar en längdskala på 1:93,5 vilket även det inte känns helt rätt.

_________________
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman


2012 04 01, 17:52
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
ok

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 18:12
Profil
VD
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 22, 15:05
Inlägg: 920
Ort: Borl
För det första så kan du kasta hjulaxlarna i soporna.
De rullar som en exenteraxel.
Köp inte heller NMJ AC hjul för de är inget bättre
Utan köp Märklinhjul 700150
Sedan bör man limma en 0,25-mm plasticard bit
som på bilden men bara på den ena boggien
Bild

_________________
Med vänlig hälsning Anders,F
______________________________
HO Märklin MM/DCC CS1 V3,0
Märklinist ja visst


2012 04 01, 18:29
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
tackar alla för hjälpen :)

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 01, 21:19
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2009 07 11, 23:41
Inlägg: 1300
Bra tips :up:

Frågan är också om man kanske skall behålla original koppelögla istället för kortkoppel när kulisstyrningen är lite av ett fake konstruktion.


2012 04 01, 21:25
Profil
Trafikledare

Blev medlem: 2007 11 30, 11:42
Inlägg: 290
Fernis skrev:
För det första så kan du kasta hjulaxlarna i soporna.
De rullar som en exenteraxel.
Köp inte heller NMJ AC hjul för de är inget bättre
Utan köp Märklinhjul 700150
Sedan bör man limma en 0,25-mm plasticard bit
som på bilden men bara på den ena boggien
Bild


Tack för detta tips om plasticard på boggierna! Jag vill, som du också rekommendera byte till äkta Märklinhjul (10 mm i diameter) till dessa vagnar ty då fungerar de utmärkt på både K- och M-räls, ned till 360 mm radie i alla fall! Och min ringa erfarenhet av C-räls säger mig i alla fall att den rälstypen är mycket "tolerantare" mot hjul av "fel" typ än de två andra Märklinsystemen (M och K alltså)
/Larsess


2012 04 03, 10:53
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
jag är borta på jobb denna vecka, men till veckan ska alla tips testas ett efter ett och sedan får jag väl göra en redovisning :)

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 04, 0:01
Profil
Tågvärd
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2008 04 13, 19:03
Inlägg: 38
Ort: Luleå
så, nu har jag satt på Märklin hjul 700150 och det verkar göra susen, inte en enda urspårning hittils :)

_________________
-ich bin ein Märkliner


2012 04 10, 13:38
Profil
Kommunikationsminister

Blev medlem: 2010 02 17, 20:15
Inlägg: 1011
NMJs DC hjul är mera anpassande för smala räls som har code 75 och 83.
Märklins räls har bredare räls och behöver bredare hjul som ligger an på hela rälsen av ytan.
Bör påpekar här också att toleransen på DC räls är extremt än på Märklins.
Därför är det lätt hänt att DC vagnar spårar ibland ur på Märklins räls.


2012 04 15, 9:07
Profil
Trafikchef
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2011 03 12, 0:56
Inlägg: 468
Bredden är faktiskt mer eller mindre den samma på de flesta hjul för DC som de Märklin kör med. Däremot så är flänshöjden väldigt olika. Jag har tagit bilder å fyra olika axlar som någon slags jämförelse.

Från vänster ser vi här först en AC axel från Hobby trade*, sedan en Hornby/Rivarossi/Lima DC axel (sitter t.ex på trepacket med Gre vagnar). Nästa är en NMJ DC axel och sist Märklins 700150.
Bild
Som synes är dessa ganska likvärdiga i bredd (förutom Hornby som är lite smalare). Flänshöjden är i stort sett likvärdig på de tre första medan Märklin axeln har avsevärt högre fläns. Hoppas det går att se skillnaden. De tre första är direkt utbytbara mot Märklin axeln. Förutom på HT:s nya MP-vagn där det inte finns utrymme för de bredare Märklin flänsarna.
Bild

*Hobby trades så kallade AC axlar är hjul med lägre DC fläns som bara har gjorts oisolerade. M.a.o ger dom samma gångegenskaper som HT:s DC hjul.

_________________
3 räls digitalt. Svenskt 30-tal till nutid.

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/


2012 04 21, 14:31
Profil
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Blev medlem: 2007 06 18, 22:15
Inlägg: 1691
Ort: Stockholm
Fernis skrev:
För det första så kan du kasta hjulaxlarna i soporna.
De rullar som en exenteraxel.
Köp inte heller NMJ AC hjul för de är inget bättre
Utan köp Märklinhjul 700150
Sedan bör man limma en 0,25-mm plasticard bit
som på bilden men bara på den ena boggien.

****
Varför bör man limma 0,25 mm plasticard? Och varför bara på ena boggien?

Undrar
HJP


2013 06 30, 20:30
Profil
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 25 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

 Nyheter mjhobby.se 

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  

 

cron

Designed by ST Software for PTF.s
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2012
phpBB SEO
[ Time : 1.187s | 13 Queries | GZIP : On ]