Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 23, 6:45

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Hultmanvagnar 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Det finns just nu några Hultman-vagnar på eBay men de betingar typ 2000 kr så jag börjar fatta att det handlar om speciella samlarvagnar.

Är själv ute efter 2 men lär väl inte ha råd även om de dyker upp. Jag har inte sett dem till salu på nätet så länge jag minns.

Någon som kan berätta mer om Hultman? Dvs. allt?

Eftertraktade - Hultman?
Bild

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2013 02 17, 19:18
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Hultman är någon form av missbruk för den urspårade märklinisten. Om det handlar om serieproducerade svenska vagnar så överträffas Hultman bara av Pocher och då handlar det inte längre om Märklin. Tidsmässigt skiljer de båda erorna 25 år i tiden.

Allt jag vet om Hultman kan man finna i
http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=163
Du borde kvalificera dig för att äga en sådan bok. Ut och leta, men om du inte kan hålla dig så skall jag skriva ner allt som finns i denna bok om Hultmans historia. Ja vi skall inte överdirva det handlar om en halv boksida.

/Geranium84

2013 02 17, 20:01
Tågklarerare
Användarvisningsbild

http://www.tradera.com/inramad-affisch-fran-hultmans-industri-hultmanvagnar-auktion_180721_176378255

Något jag hittat :-ab

OBS endast avhämtning :!:

/Geranium84

2013 03 02, 22:00
VD
Användarvisningsbild

Hittade lite info på nätet men sidan verkar vara gammal
http://hem.fyristorg.com/bwh/page2.html

Märklinist ja visst

2013 03 02, 22:19
Trafikchef

Geranium84 skrev:
Hultman är någon form av missbruk för den urspårade märklinisten. Om det handlar om serieproducerade svenska vagnar så överträffas Hultman bara av Pocher och då handlar det inte längre om Märklin. Tidsmässigt skiljer de båda erorna 25 år i tiden.

Allt jag vet om Hultman kan man finna i
http://www.trainshop.se/n/productinfo.php?product=163
Du borde kvalificera dig för att äga en sådan bok. Ut och leta, men om du inte kan hålla dig så skall jag skriva ner allt som finns i denna bok om Hultmans historia. Ja vi skall inte överdirva det handlar om en halv boksida.

/Geranium84

Att gämföra Pocher och Hultman är inte rättvist.
Pocher tillverkade Svenska modeller hyggligt bra för att vara på 50-60talet. Dessa med förebild från verkligheten.
Hultman: Tryckte vad som helst på standard Märklin vagnar av billigaste sort. Ingen av Hultmansvagnarna är modeller och saknar i nästan alla fall förebild.
De är som modeller att betrakta som skräp i Märklinkartong.
BJ

PS. se länk nedan för info om "svenska" Märklinvagnar
http://www.lekohobby.com/

2013 03 07, 1:18
Profil WWW
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Jag var kanske slarvig i min formulering. Jag tycker om både Hultman och Pocher mer än mycket annat. Pocher håller jag dock högst så det var ingen skugga riktad mot dem. För att ytterligare förtydliga min inställning så har jag med ålderns rätt lärt mig att uppskatta det naivistiska i utformningen av mj-modeller.

/Geranium84

2013 03 09, 23:33
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

BJ skrev:
Hultman: Tryckte vad som helst på standard Märklin vagnar av billigaste sort. Ingen av Hultmansvagnarna är modeller och saknar i nästan alla fall förebild.
De är som modeller att betrakta som skräp i Märklinkartong.
BJ

Nja, det där var väl väldigt hårda ord och onödigt överdrivna - i alla fall i vissa fall - i mitt tycke! Jag har haft ett par exemplar av OK-tankvagnen på bilden nedan, som i mitt tycke gott kan klassas som modell (egentligen Märklins artnr 4644, en med tanke på att den har sina rötter i 60-talet i alla fall jag inte betraktar som "skräp" utan som en rätt bra modell av en tysk Aral tankvagn - låt vara att Hultman-utförandet kanske saknade verklig förebild på de svenska järnvägarna):
Bild

Köpte dem för tiotalet år sedan för runt en tusenlapp stycket och sålde dem några år senare för ungefär samma summa.

2013 03 15, 10:23
Tågvärd

Allting går att sälja med mördande reklam :)

2013 03 21, 11:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

HEJ HEJ

Skräp o skräp... det berors väl på. För min del kan MJ-hobbyn gärna inkludera stora inslag av fantasi, allt behöver inte vara som i skala 1:1. Den friheten är väl ganska viktig - man får göra och tycka vad man vill, i princip.

PS Om inga bilder visas, t ex nedan - ja då är helt enkelt min egen server nere - det händer, inte ofta men i alla fall.... :=)

Bild
Bild

2013 03 21, 12:11
VD
Användarvisningsbild

Iofs. men här handlar det ändå lite om det som Maxieboy anger, dvs. detta blir en form av "kom och köp konserverad gröt". Visst blir alla saliga på sin fason, men samtidigt måste man nog ändå samtidigt som utomstående få förundras lite över hur märkeshypen kan göra att helt ordinära vagnar, mer eller mindre tagna ur lågprissortimentet, blir efterfrågade som samlarföremål bara för att någon petat dit lite udda märkning och dekalering.

Påminner lite om Hans Lindströms teckning med en konstnär som står uppflugen på en stege och pinkar på en stor canvasduk... medan några kollegor avundsjukt tittar på och en muttrar... – Å de han signerar får han ännu mera betalt för. Alltså att oavsett vad så betyder namnet i vissa fall allt och helt ovidkommande av vad det är som säljs. :mrgreen:

2013 03 21, 17:30
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se