Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 07 16, 12:17

Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
 Ny MMM sektion? 
Författare Meddelande
Tågvärd

Nu har jag fått ordning på lösenord och annat efter datorcrash och tänkte börja stinsenvistelsen med att kolla intresset efter en ny MMM-sektion.

Det är helt enkelt så att vi är några personer i Dalarna som har intresserat sig för modulbygge. Det ligger helt ärligt i sin linda och har kanske börjat i fel ände med STORA möjligheter till utrymme och träffar i våra trakter. Dvs stor lokal finnes med alla dess möjligheter, stort intresse finnes, men fler aktörer skulle vara roligt. Vad säges om denna idé och kanske en framtida större träff på våra breddgrader med hugade intressenter från vårt långa land?

Vi befinner oss i Dalarnas hjärta, Leksand, och kanske då mer lämpligt att kalla oss SMM :wink:
Nu har jag kanske inget mer konkret att komma med denna gång, men återkommer senare med fortskridna planer. Till dess kan vi ha kommit igång med våra egna moduler och kan visa att vi menar allvar.

Men denna tråd är mer en uppmaning att stötta, uppmuntra, och kanske medverka till detta. Även om ni har några frågor om detta projekt så försöker jag att svara på det. Cs på modulträff i Gävle! :-D

Mvh Mats G

2009 09 20, 15:57
Tågklarerare

Som sittande i Fjärdhundraland, mitt i mellan Stockholm och Dalarna (Lite längre tilll Leksand dock) tycker jag att det låter intressant.

0-gauge (3räls) US
H0 US, svenskt, Tyskt
0n30 Svenskt och US
H0e Svenskt
H0n3 Svenskt
00 Brittiskt
0 =1/43 Brittiskt

2009 09 20, 21:01
Tågvärd

Underbart :-D ! Min fru kommer från Dalbyn (Furudal), min svåger bor i Leksand, många vänner i Borlänge/Falun område. Så Du kan räkna med mig att komma med några moduler i framtida modul träff. Blir detta då DMM (DalarnaModulMöte) eller SMM (SiljanModulMöte)?
Mvh
SethO

2009 09 21, 8:37
Tågvärd

Det låter toppen!
Välkommen. :-D

2009 09 21, 22:01
Lokförare

Trevligt initiativ !

SMM var fyndigt :-D

http://www.mj-magasinet.se

2009 09 22, 10:24
Biljettförsäljare

Hej Mats.

Utmärkt initiativ att starta SMM. Det kan vara lika bra att börja med stor lokal och erbjuda möjlighet till modulmöte med mest utifrån kommande moduler. Det roliga är ju, när vi kan köra trafik på en stor bana, träffas och ha trevligt. En lokal modul att starta byggandet kring kan vara bra. Sedan hittar de intresserade kringboende dit och det kan bli mindre lokala träffar.

Vägen från Västerås är inte värst lång; jag kommer!

Hälsar Anders W.

2009 09 24, 20:46
Tågvärd

Låter som om det här kommer kunna bli riktigt bra.
Funderar även på ett datum som man skulle kunna ha som återkommande varje år. Lite som Gävle. "Den XX är det dags för Leksandsträffen, va trevligt!"
När tror ni att det skulle vara lämpligt?
Lite fundering bara.
Mvh Mats G

2009 09 24, 21:39
Biljettförsäljare

Mats Gudmundson skrev:
Låter som om det här kommer kunna bli riktigt bra.
Funderar även på ett datum som man skulle kunna ha som återkommande varje år. Lite som Gävle. "Den XX är det dags för Leksandsträffen, va trevligt!"
När tror ni att det skulle vara lämpligt?
Lite fundering bara.
Mvh Mats G

Låter som ett bra förslag!
Nu har modulandet i Sverige inte kommit så långt utan ligger fortfarande i sin linda. Men jag tror att på sikt så bör man ha lite olika inriktning på träffarna.
MMM har ju haft 2 större "visningskörningar" per år (Tekniska muséet, Stockholm och Järnvägsmuséum Gävle). Den sistnämnda har hittills "krockat" rejält med FREMOs höst/skandinavien-träff.

Med olika inriktning så avser jag bl a:
- visningskörning a la MMM i Gävle
- trafikspel+visning a la FREMO Oslo (strikt NSB/SJ 50-tals-tema)
- trafikspel utan publik men med deltagare (t ex FREMO-träffen i Rendsburg med tema Skandivien 60-tal)
- US -körning i någon form
- N- eller H0-skala
Personligen tror jag att man vinner mer på ett bestämt tema än att ha en träff där "alla ska köra sitt överallt". Ska man bemanna en bana och ha en tät trafik så går det åt en hel del folk - och på sikt så tror jag att man måste bort från "kravet" på egen (stations)-modul och eget tåg utan man låter folk komma som de är och hjälpa till.

2009 09 25, 17:29
Tågvärd

Det kanske är rätt tänkt, men jag tror vi får börja med "komma-och-kör-grejen" innan vi har funnit vår nisch och tidpunkt. Det kan ju bli tomt eller kaos, vi kommer försöka styra upp detta på bästa möjliga dala-vis, men vi är rookies och tar emot alla förslag och idéer tacksamt.
Om det visar sig att vi klara detta och folk (dvs ni) sluter upp så ämnar vi försöka ha publika körningar. Bla pga att vi har tillgång till en fin fin lokal med alla bekvämligheter (kafé, massa toaletter, internetcafé, besöks- och last -ingång, PA, parkering mm.) Vad jag vill säga med detta är att vi har förutsättningarna, resten är upp till oss :)

Mvh Mats G

2009 09 26, 0:21
Trafikledare
Användarvisningsbild

Jag vill gärna bli en del av detta trevliga tillskott i hobbyn då jag bara bor ca 6 mil från Leksand.
/ Magnus

2009 09 26, 1:15
Profil WWW
Tågvärd

De e klart du ska va en del av! :-D
Jag kommer skriva mer under denna punkt när det börjar hända saker...

"När hjulen börjar snurra - Då kommer allt i rullning"
Vänligen Mats G

2009 09 26, 11:46
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 11 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se