Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 5:36

Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Böcker vi läst nyligen. 
Författare Meddelande
Trafikchef

Jag har just avslutat Canals of England.

Resume, riktig landsskapsinspiration.

Nu tänker jag på börja When Illness strike the leader. av Jerrold Post och RobertRobbins. :-D

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2011 02 28, 22:19
Kommunikationsminister

Härligt! Kanalboken låter som en bok jag vill skaka fram genom Bokus.

Jag har två böcker på gång samtidigt just nu:

Max Hastings: Finest Years. Churchill as warlord 1940 – 45. Analytisk pärla, och bangar inte för att beskriva den minst sagt problematiska relationen mellan Storbritannien och USA under kriget, och Roosevelts väl dolda cynism. Även hans egna medarbetare visste aldrig vad han själv tänkte och tyckte, till skillnad från Churchill, som var öppen som ett stort barn.

Det finns en anledning till att alla krigsfilmer i dag har budskapet att USA var det enda landet i världen som befriade världen från Hitler. Efter att väntat i flera år utan att vilja ta ställning, för att få den nertryckt i halsen genom att Hitler förklarade USA krig efter Pearl Harbor. Nej, det var INTE tvärtom. Dagens historieskrivning är i allt väsentligt en bekräöftelse på att "money talks". Detta är "morgonbads-boken".

Nästa:
Bill Bryson: At home. A short history of private life. Om hemmets och dess rums historia från stenåldern och framåt. Också en ljuvlig bok! Har nått fram till "the Larder" vilket bör översättas ungefär till "skafferiet".
Rekommenderas! Detta är "godnatt-boken".

Eller författarens eget credo:
"The history of the household life isn't just a history of beds and sofas and kitchen stoves, as I hade vaguely supposed it would be, but of scurvy and guano and the Eiffel Tower and bedbugs and body-snatching and just about everything else that has ever happened.
Houses aren't refuges from history, They are where history ends up."
Trevlig och njutbar julklappsbok!

När jag inte sysslar med "brushing up my Danish" förstås genom att faktiskt försöka läsa alla artiklar i tidningen "Banen" från senaste året...

2011 02 28, 22:55
VD
Användarvisningsbild

Har massa oläst i hyllorna, bl.a. en hel del från Svensk militärhistoriskt bibliotek, men ibland så hinner man ju ta sig lite tid. Snöade senast in på två skildringar som nästan hörde ihop då de mycket detaljerat beskriver två s.k. andliga riddarordnars uppgång och fall. Först avverkade jag nämligen då »Tempelriddarna och korstågen till det Heliga landet« av Piers Paul Read samt »Tyska Orden – Nordens korsriddare« av William Urban. Dessförinnan var det istället flyghistoria som gällde, dels från VK1 och senare mera från det kalla kriget i lite blandad kompott.

Hann före min djupdykning i riddatidens ideal i rask takt dra igenom »Richthofen’s Cirkus – Jagdgeschwader Nr 1« av Greg van Vyngarden samt »Lockheeds’s Blackworld skunk works – The U2, SR-71 and F-117« och »Combat legend – SR-71 Blackbird« som bägge är av Paul Crickmore. Hade även kvar Modelltåg 10 sen i julas som som jag nu mera pliktskyldigt bläddrade igenom till slut. Det är i alla fall skörden den senaste månaden. Nu har jag istället två faksimilutgåvor av amerikanska Prince Valiant, Volume 1, 1937+1938 samt Volume 2, 1939+1940 som väntar på lite bläddring, men arbetet kommer å andra sidan först så… :mrgreen:

2011 02 28, 23:54
Kommunikationsminister

Läser två böcker samtidigt. Ivans krig - om röda armén under WWII och How to build Tamiya's 1:32 Spitfire mk IXc and mk VIII.

Före detta var det Dambuster av Michael Tamelander.

2011 03 01, 18:53
Trafikchef

På bokrean just nu finns en 2,5 kilos limma-räls-tyngd som heter "Klassiska Bilar" för 129:-.

Där finns en bild och några hundra ord för ett antal bilmodeller framförallt efter 40-talet. Det enda jag saknar är en Aero Minor. ;)
Men där finns AbarthFiat595 byggd på 500:an, Allard JR, Amphicar, Austin Gypsy, Berkely 322, Bond Bug, Bristol Beaufighter, Bugatti med rälsbussmotor, Cisitalia 202, Daihatsu Compagno, Daimer Dart, EMW 327 (Vam fan lurade i Sjövall/Wahlöö att EMV var en exklusiv sportbil?), Fairthorpe Atom, Otto Vu (Fiat), Gutbrod Superior, En trave daimerlar och jaguarer (hustomten i mekverkstan har faktskt ägt en D-type) och en egen SS-sektion, Hino Contessa, Lloyd600, Marcos GT, Besserwisser Tg500, Muntz Jet, Panhard CD, Reliant Regal, Renault Colaire Praire, Saab 99, Siata Daina, Skoda 1101, Steyr 50, Tatra 603 (Som faktiskt vann lagtävlingen ett år på Nurburgrings 72-timmars), Toyota Sports 800, Trabbi, Triumph Stag (Yeich!), Tucker, Vespa 400, VW Hebmuller, Volvo PV445 Duett, Wartburg sport, Wolsley Hornet, Zis 110 och Zundapp Janus .
500 sidor med ca två bilar per sida. Köp!

Annars har jag just läst John Jeromes "Truck" för andra gången på 20 år, och den sista. Jag kommer att läsa Brock Yates "Sunday Driver" för 10:e snart.

2011 03 01, 21:40
Profil YIM
Kommunikationsminister

Alltså var är Fiat Sport Coupén någonstans? :roll:

2011 03 01, 21:56
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Senaste böckerna jag läst är dels Ian Rice´s "Small Shelf layouts" och "Architectural renderings for Art & Design" (typ bibel....) sedan har jag (igen) läst "Hitler, Stalins hemliga dossier" av H. Eberle och M. Uhl.
Troligen det bästa som skrivits i ämnet :-D

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 03 01, 22:01
Profil YIM WWW
VD
Användarvisningsbild

Jisses....här läsaer man också "flera böcker samtidigt"...trodde nästan bara det var jag som var så läsivrig!
Just nu är det Operation Mincemeat av Ben Macintyre som är kvällsboken.
Annant tid ägnas åt arbetsrelaterad litteratur "Vilse i skolan".

Kan rekommendera sidan http://www.boktipset.se för inspiration.
Bokrea är det/var det ju också, ska bara hitta tiden att beställa lite för in till stan hinner man ju f-n aldrig!

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2011 03 01, 22:21
Profil WWW
Trafikchef

Johan Molin skrev:
Alltså var är Fiat Sport Coupén någonstans? :roll:

Sidan 181, under 850, i fjärde spalten, utan bild.

2011 03 01, 22:47
Profil YIM
Kommunikationsminister

Re Fiat 850 Sport Coupé: Aha! Då kanske det är värt att köpa boken trots allt... 8)

Och Fetrock: Om "The man who never was" I presume. Jo jag har faktiskt redan läst den. Och ikväll har man på TV2 haft ett program som bygger på en tredje bok jag läser f.n.: Christopher Andrew: The Defence of the Realm. The authorized History of MI5. Också en fantastisk bok när man väl orkar tränga in i den (den bjuder ett visst initialmotstånd).

MI5:s Chief Interrogator under 2 vkr, namnet har jag glömt, var en hårdkokt kille som började med att tala om för de fångna tyska spionerna att de var som småkryp i hans ögon och inte vatten värda. Han introducerade dock en grundregel: Motståndarna får aldrig vidröras fysiskt, m.a.o. aldrig någonsin vara i närheten av fysisk tortyr. Inte av några människovänliga känslor utan helt enkelt för att en bekännelse avlagd under fysisk tortyr var överhuvud taget ingenting värd. Tydligen ett credo som kvarlever till våra dagar.

2011 03 01, 23:04
Trafikchef

Det är ett välkänt faktum (Som LiftarensGTG började) att en person som utsätts för tortyr inte kommer att säga sanningen utan det som han tror att hans torterare vill höra. Så mycket är tuffa tag värt.

-Har du fiender? Bra! Det betyder att du stått upp för någonting, någon gång i ditt liv! / W.Churchill

2011 03 01, 23:09
VD
Användarvisningsbild

På tal om tortyr (som ju tråden inte handlar om!) kan jag rekommendera filmen "Unthinkable" som visar vad fysisk tortyr kan ge för info.
Eller inte ge.
Hemsk film men sevärd.

It's all the same to me

2011 03 02, 9:30
Profil WWW
Tågvärd

Intressant läsning runt om. Själv avslutade jag just Going Postal av Terry Prattchett och håller nu på med Fusiliers - How the British lost America but learned to fight av Mark Urban samt Bibeln och arkeologin av Hans Furuhagen.

Apropå underrättelsetjänst se gärna http://svtplay.se/v/2342510/dokumentar__den_brittiska_underrattelsetjansten_mi5
/Peter

2011 03 02, 12:25
VD
Användarvisningsbild

Kollade nattduksbordet där "kommande böcker att läsa" ligger...
Lena Einhorn´s Handelsresande i liv, Zarah Ghahramani´s Mitt liv som förrädare, krigskorrespondenten Osmar White´s Segrarnas väg & långt där nere ligger Ben Shepard´s Befrielsen av Bergen Belsen.
Enormt upplyftande litteratur man ägnar sig åt...

It's all the same to me

2011 03 02, 12:45
Profil WWW
Kommunikationsminister

Peter: Tack för länken, precis det tv-program (och den bok!) jag refererade till!

Vargas Llosas Bockfesten hör också till påbörjade böcker, för övrigt. Många på en gång...

2011 03 02, 13:04
Trafikchef
Användarvisningsbild

Graffen skrev:
Senaste böckerna jag läst är dels Ian Rice´s "Small Shelf layouts" och "Architectural renderings for Art & Design" (typ bibel....)

Är det denna? http://www.amazon.com/Architectural-Ren ... 0471289396

Johan Stenson

2011 03 02, 13:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Johan S skrev:
Graffen skrev:
Senaste böckerna jag läst är dels Ian Rice´s "Small Shelf layouts" och "Architectural renderings for Art & Design" (typ bibel....)

Nej, den här är lite äldre, det är ju en schysst hjärngymnastik att läsa den :-D
http://www.betterworldbooks.co.uk/rendering-standards-in-architecture-and-design-id-0442226705.aspx
Ska man jobba med perspektivritning på frihand utan datorer så är den ju outstanding!

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2011 03 02, 13:43
Profil YIM WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Graffen skrev:
Johan S skrev:
Graffen skrev:

Nej, den här är lite äldre, det är ju en schysst hjärngymnastik att läsa den :-D
http://www.betterworldbooks.co.uk/rendering-standards-in-architecture-and-design-id-0442226705.aspx
Ska man jobba med perspektivritning på frihand utan datorer så är den ju outstanding!

Att läsa om hur man konstruerar perspektiv och försöka förstå utan att rita samtidigt brukar gå åt helvete ganska snabbt... Tack för bokstipset!

Johan Stenson

2011 03 02, 14:56
Kommunikationsminister

Iain Rice är alltid intressant, inte minst för oss som gillar små bibanor. I min hylla finns också Light Railway Designs, som jag också uppfattar som mycket inspirerande. Det blir ju lite OT eftersom det är något år sedan jag läste den, men den kan varmt rekommenderas. Går tydligen fortfarande att få tag på via Bokus. OBS! Helt och hållet svartvit dock.

2011 03 02, 16:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

På Bokbörsen har jag inhandlat "Spirit of St Louis". Öppnas i kväll! Härligt!

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 03 02, 17:04
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se