Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:42

Svara på tråd  [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
 Hobbyshoppen 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nu har Hobbyshoppens hemsida blivit uppdaterad http://www.hobbyshoppen.se/kop.asp?kat= ... at=jvgmod2
bermod

2011 08 24, 21:06
VD

Många intressanta artiklar, vilka ligger bakom denna sida månne?
Är dom seriösa?
Levererar dom snabbt?
Hur som helst ser det spännande ut.

2011 08 24, 21:12
Trafikledare
Användarvisningsbild

Tågklareraren skrev:
Många intressanta artiklar, vilka ligger bakom denna sida månne?
Är dom seriösa?
Levererar dom snabbt?
Hur som helst ser det spännande ut.

Är inte det samma personer som ligger bakom SSJ/Skanex? Eller är jag helt ute och cyklar? Är det för övrigt inte den sida som mer än ett år "varit på gång att öppna nästa vecka" men det har dragit ut på tiden?

2011 08 24, 21:43
VD

Ajdå, då kanske man ska avvakta lite tills man får höra lite mer om hur dom sköter det här...

2011 08 24, 22:14
Trafikchef
Användarvisningsbild

Med tanke på...

...Max Larssons track record så förvånar det mig att han ens nämns i MJ-kretsar. Mest förvånande är dock att folk handlar av honom. :roll:

Sweden - The One... And Only.

God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter.

2011 08 25, 4:45
Profil ICQ
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ska vi ha en tävling om vem som gissar mest rätt på hur länge sidan är i drift? Eller kanske hur kort tid...

SA

2011 08 25, 22:42
VD
Användarvisningsbild

Intressant lösning med att driva försäljningen som en ideell förening.

2011 08 25, 22:53
Trafikchef
Användarvisningsbild

DocHP skrev:

Ja hur funkar ett sånt upplägg egentligen? Det var ett tag sen jag läste affärsekonomi...

När en dröm om modulära byggen i 2-räls med Appalacherna som förebild...

http://www.svegsmjklubb.se/

2011 08 25, 22:58
Trafikledare
Användarvisningsbild

DocHP skrev:

Varit skulle problemet ligga med det?
Det är handlar väl bara om vad syftet med föreningen är samt hur eventuell vinst hanteras.

2011 08 26, 22:31
Tågklarerare

1956 skrev:
Är det en fråga eller ett påstående?

Det är väl ett konstaterande. Hur så, dvs varför undrar du det?

2011 08 26, 23:44
Kommunikationsminister

Ja, och varför undrar du?

2011 08 27, 8:56
VD
Användarvisningsbild

Beeblebrox skrev:
DocHP skrev:

Det är handlar väl bara om vad syftet med föreningen är samt hur eventuell vinst hanteras.

Problem?
Nejdå, jag tyckte det var en speciell lösning bara då reglerna är som de är och produkterna har rätt höga priser så blir det mycket slantar i en ideell förening.
Därav ordet intressant :)

2011 08 27, 9:24
Trafikledare
Användarvisningsbild

DocHP skrev:
Beeblebrox skrev:
DocHP skrev:

Problem?
Nejdå, jag tyckte det var en speciell lösning bara då reglerna är som de är och produkterna har rätt höga priser så blir det mycket slantar i en ideell förening.
Därav ordet intressant :)

Reglerna säger att om det är fråga om ideelt arbete och vinsten stannar kvar i föreningen så är det inga problem. Alltså kan inte de som arbetar ta ut pengar för sitt arbete. Det finns även någon passus som säger att omfattningen inte får vara för stor på verksamheten heller. I alla fall inte utan att det blir komplicerat, det går men då kan det komma ifråga om att föreningen inte är ideel längre och då kan det bli andra problem. Jag kan inte de exakta lydelserna av bestämmelserna men detta är väl ungefär innebörden i alla fall.

För att det skall bli mycket pengar krävs ju dock att man levererar något också...

2011 08 27, 10:03
Lokförare

Beeblebrox skrev:
DocHP skrev:

Intressant frågeställning, har denna eller deras tidigare "föreningar" haft någon verksamhet eller syfte, har det blivit någon vinst? och hur har den i så fall annvänts?
I den förra föreningen fanns det om jag mins rätt en hemsida och några bilder på en motorvagn som skulle renoveras, blev det något mera än bilder?
Dom kan ju ha en riktig verksamhet någonstans.

2011 08 28, 22:36
Trafikchef
Användarvisningsbild

3R AC skrev:
DocHP skrev:

Ja hur funkar ett sånt upplägg egentligen? Det var ett tag sen jag läste affärsekonomi...

Du bildar en förening, reggar en domän på ett webbhotell och beställer prylar från ett avlägset land. Pengarna från försäljningen stoppar du i egen ficka. Om/när Skatteverket intresserar sig för dig avvecklar du föreningen. Det finns då inga räkenskaper, inga protokoll, inga bankkonton eller annat besvärande. Sedan ligger du lågt ett halvår medan du med jämna mellanrum lovar att butiken inom kort ska öppna igen, och kunderna som väntar på beställda varor får veta att just deras paket förmodligen var med bland de som postades för en stund sedan...

2011 08 29, 13:43
Trafikchef
Användarvisningsbild

DocHP skrev:

Storleken på slantarna har inte så mycket med saken att göra, så länge allt sköts snyggt. Jag har varit medlem i en ideell förening med ett femsiffrigt antal medlemmar, en åttasiffrig omsättning och ett tvåsiffrigt antal anställda. Föreningen ägde flera företag, varav minst ett hade en sjusiffrig omsättning. Allt i enlighet med lagen.

2011 08 29, 13:51
Trafikchef
Användarvisningsbild

Beeblebrox skrev:
Reglerna säger att om det är fråga om ideelt arbete och vinsten stannar kvar i föreningen så är det inga problem. Alltså kan inte de som arbetar ta ut pengar för sitt arbete. Det finns även någon passus som säger att omfattningen inte får vara för stor på verksamheten heller. I alla fall inte utan att det blir komplicerat, det går men då kan det komma ifråga om att föreningen inte är ideel längre och då kan det bli andra problem. Jag kan inte de exakta lydelserna av bestämmelserna men detta är väl ungefär innebörden i alla fall.

För att det skall bli mycket pengar krävs ju dock att man levererar något också...

Det finns ingenting som hindrar att en förening anställer en medlem för att sköta t ex försäljning eller administration. Dock kräver det att föreningen betalar arbetsgivaravgift och att den anställde betalar inkomstskatt, så rent ekonomiskt finns det inget att vinna på den lösningen jämfört med en egen firma.

Sedan kan man även "trolla" med ersättningar. I t ex en idrottsförening kan man tänka sig att alla funktionärer får milersättning (lustigt nog även de som inte har bil), de som bygger en ny läktare får ersättning för slitage på kläder och verktyg, de som står i korvmojen får ta hem det som blir över, de som sitter i kassan på hemmamatcherna blir bjudna på inträdet på bortamatcherna, varje år gör styrelsen en "studieresa" med övernattning på hotell, o s v.

2011 08 29, 13:55
VD
Användarvisningsbild

NerdBoy skrev:
DocHP skrev:

Storleken på slantarna har inte så mycket med saken att göra, så länge allt sköts snyggt. Jag har varit medlem i en ideell förening med ett femsiffrigt antal medlemmar, en åttasiffrig omsättning och ett tvåsiffrigt antal anställda. Föreningen ägde flera företag, varav minst ett hade en sjusiffrig omsättning. Allt i enlighet med lagen.

Jag menade mer på att kostnaden ska ju tillbaka in i föreningen, med en sådan omsättning och dessutom inriktning på MJ så var jag mest nyfiken på vad sådana summor används till för att främja föreningens syfte.
Klart det finns föreningar som har höga omkostnader i sin verksamhet.

2011 08 29, 14:31
Trafikchef
Användarvisningsbild

DocHP skrev:
Jag menade mer på att kostnaden ska ju tillbaka in i föreningen, med en sådan omsättning och dessutom inriktning på MJ så var jag mest nyfiken på vad sådana summor används till för att främja föreningens syfte.

Jag vet inte hur länge du har hängt med i MJ-svängen, men om du söker på "skanex" så kommer du se att det inte alls är säkert att föreningen verkligen har något syfte, annat än att dra in stålar till en enskild person.

2011 08 29, 20:15
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

NerdBoy skrev:
DocHP skrev:

Jag vet inte hur länge du har hängt med i MJ-svängen, men om du söker på "skanex" så kommer du se att det inte alls är säkert att föreningen verkligen har något syfte, annat än att dra in stålar till en enskild person.

Varför hålla på och rota i gamla saker jag har pratat med personenn i fråga på ett antal gånger den sista veckan där han har ringt från Dubai,så låt han få en chans att svara här eller om jag ska lägga in en kommentar när vi förhoppningvis träffas när han kommer hem inom snar tid,vill också poängtera att jag är inte på nått vis inblandad i hoppyshoppen men känner personen sen länge.
bermod

2011 08 29, 20:55
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 72 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Nyheter mjhobby.se