Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 18, 13:28

Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
 Gammalt eller nytt? 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej.
Som helt nybliven modelljärnvägsentusiast vänder jag mig till detta forum i hopp om att få några enkla, generella svar på mina frågor och eventuella råd.

Svärfars nedmonterade tåganläggning har kommit fram i dagsljuset fram efter att ha varit nedpackad i snart 50 år. Jag sitter nu med en stor uppsättning av skenor (ref. 3600), signaler (ref. 466), sju lok (t.ex. SK800?, SE800?) och vagnar (ref. 3xx) från 50-talet och tidigt 60-tal. Allt av märket Märklin.

Till svärfars minne, och hustruns belåtenhet, planerar jag nu att bygga en enkel bana längs två väggar, motsvarande Plexibanan som jag fann på nätet. Jag vill kunna programmera ett, om möjlig två, svenska tågset så de startar och stannar vid vissa tidpunkter och också om möjligt kunna styra några växlar och signaler.

Kan jag på något sätt använda mig av det jag redan har till mitt förfogande eller är det bästa att sälja av det mesta och köpa nytt? Jag uppskattar att tyska eBay- och Tradera-värdet på alla delar tillsammans uppgår till drygt 15.000 kronor.
Vilken skala är ett föredra N eller H0, utrymmet är inget problem? Vilka hård- och programvaror rekommenderas? Något ytterligare speciellt att tänka på?

Med tack på förhand och med vänlig hälsning
JanJ

2019 05 01, 21:45
Passagerare

Hej...
Kul......
Loken är ju analoga fungerar dom sälj inte. Fungerar dom inte går det att renovera..
Vagnarna sälj inte
Och varför ?? Du kommer att ångra dig kanske inte idag men än annan dag..
Trafon har säkert en plåt hölje.. Livsfarlig Kasta den inget värde..
skaffa en blå trafo i plast på typ Tradera kostar mellan 100kr till 400kr..
Rälsen vet inte.. JAG skulle byta ut rälsen till c-räls eller k-räls finns att köpa nytt..

Det är ju lite så att det är digitalt som gäller idag men att bygga om dina lok till digitalt kostar..(om det går)

Beskriv lite hur du tänke bygga din hyllbana..

Är det en mindre bana så tycker jag att du skaffar M-räls 52xx på tradera..

// MJ-Tompa

///MJ-Tompa

2019 05 02, 11:33
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 2 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se