Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 22, 19:05

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Vet ni hur man skall göra för att ta bort trälim 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Jag har limmat rälser fast med trälim och det var väldigt onödigt.. Blir det svårt att lossna rälser när trälim är så gammal?? Många år sedan jag limmade och ska jag prova att droppa med vatten så blir trälim lös eller har ni bättre förslag??

2013 02 15, 2:32
Trafikledare

Hej.

På min förra anläggning använde jag mig också av trälim för att lägga balasten. Sitter stenhårt.

Dock vid rivningen var det stört omöjligt att få upp grejerna hela. I mitt fall valde jag att kassera det som låg limmat. Vatten kan fungera, jag skulle fokusera på att försöka rädda växlarna.

2013 02 15, 11:52
Trafikchef
Användarvisningsbild

Håkan Y skrev:
jag skulle fokusera på att försöka rädda växlarna.
Något jag försöker fokusera på redan vid rälsläggningen: tar det försiktigt med lim och ballast vid dessa. Ett annat skäl till detta är att undvika att de rörliga delarna limmas fast eller hindras av ballast. Samt att växlar kan gå sönder. När det händer är det ju en klar fördel om ett byte kan ske någorlunda enkelt. (Är medveten om att ovanstående knappast är till hjälp för Rikard just nu, men kanske när han skall återanvända räddat spårmaterial.)

Vatten har rekommenderats i annan tråd (möjligen i annat forum), men har (ännu) inte provat detta själv. Min erfarenhet av "torrivning" är att räls i bitar (sektionsräls) inte är fullt så omöjligt att rädda som flexräls, sitter väl fast lite bättre i "sliperstaketet". Men det mesta har jag fått slänga.

2013 02 15, 13:59
Trafikchef
Användarvisningsbild

Dräll på vatten med lite diskmedel i och vänta ett par timmar.

2013 02 16, 10:44
Lokförare

Ljummet eller varmvatten löser allt snabbare, lite diskmedel ger ett visst rostskydd om det är plåträlsen
Väl borttaget, lägg att i diskhon, diska med diskmedel och varmtvatten ( gäller förstås enbart rälsdelar UTAN el prylar)

Har gjort det flera gånger

Med vänlig hälsning,
Fredrik

2013 07 28, 9:34
Tågbefällhavare

Jag har lyckats lossnat räls o det gick bra. Men det var jobbigt o jag använde hobbykniv... Inga räls gick sönder tack o lov... jag använder vatten o lite med yes i... vatten ska vara varmt för det lossnar bättre har jag märkt...

2013 11 25, 12:39
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se