Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 09 19, 5:10

Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
 Värdering av Märklin 
Författare Meddelande
Passagerare

Hej,

Har fått en del märklin av min far och undrar dels över värde och dels över konservering för fortsatt förvaring?
Dels ur säkerhetssynpunkt (stöldbegärligt?) men även vilken inomhusmiljö det kan stå i ,kallvind/inomhus/källare?

Tänkte bifoga en del bilder men storleken ställer till bekymmer då jag bara har en ipad tillhands.
Skicka mail till någon?

/Andreas

2014 02 17, 20:10
Passagerare

Lyckades lösa det med bilderna så här kommer de.

Bilagor:
image.jpg
image.jpg [ 369.5 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 326.28 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 366.67 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 374.59 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 409.13 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 394.37 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 392.84 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 416.31 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 385.08 KiB | Visad 4473 gånger ]
image.jpg
image.jpg [ 393.09 KiB | Visad 4473 gånger ]
2014 02 17, 20:58
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bästa förvaringen både säkerhetsmässigt och miljömässigt är i en bebodd (givetvis med gällande hemförsäkring) och uppvärmd bostad. Andra förvaringsutrymmen kan vara försäkringsmässiga problem och dessutom osäkert angående fukt som riskerar att förstöra både fordon och förpackningar.

SA

2014 02 17, 21:58
Passagerare

Ja, det kanske var en rolig fråga. :) Men relevant i olika grad beroende på värdet.

2014 02 17, 23:34
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

andlb skrev:
Ja, det kanske var en rolig fråga. :) Men relevant i olika grad beroende på värdet.

Rolig?

Oavsett värdet gäller mitt svar rent generellt även om loken verkar ganska slitna.

SA

2014 02 18, 2:17
VD
Användarvisningsbild

Instämmer med Svante om att grejerna ska förvaras på ett torrt och uppvärmt ställe då de tar stryk om de står kallt och fuktigt. Oisolerade vindar och källare är därför bara att glömma om man vill behålla sakerna intakta. Stöldbegärligt är sedan relativt, men jag tror inte att en vanlig pundare skulle fundera så mycket på just dessa föremål vid ett ev. inbrott. Detta då det är svårt att omsätta dessa saker i pengar och än mer sällan då på ett snabbt och för dem enkelt vis.

Frågeställningar kring värdering av Märklin poppar sen upp ganska ofta och lika ofta måste man tyvärr säga att det sällan rör sig om dyrgripar. Bara för att något råkar vara lite äldre så är det ändå inte samma sak som att det per automatik är värt något. Tyvärr verkar många förutsätta att det man har är värt stora pengar, men mycket handlar om skick, antal etc. och det mesta som finns i gömmorna hos folk är äldre startsatsgrejer som gjorts i massupplagor. Värdet ligger därför rent konkret ofta på nästan noll och inget utan det mest påtagliga värdet är oftast istället affektionsvärdet.

Ser man snabbt på bilderna här så är det treaxliga ångloket sannolikt ett sådant startsatslok. Likaså det svenska Da-loket med vagnar har sålts i stora upplagor under åren och antalet km beggad Märklin-räls som finns räcker nog nästan till månen och tillbaka. Här verkar det dock handla om en ganska komplett startsats med tillhörande askar och det kan kanske få upp priset lite. Här kan du kanske då lägga upp det på tradera eller höra av dig till Eskader som bl.a. pysslar med beggat Märklin.

2014 02 18, 9:48
Trafikchef

Bra svar av Coppas.

Det generella rådet är att om man vill sälja så lägg ut det på Tradera med bra och tydliga bilder. Gör gärna ett funktionstest och beskriv varan.

Normalt så höjer originalkartonger värdet. Alla objekten är alla tämligen vanliga och har begränsat värde.

Det svarta loket, max 100 kr (om det fungerar, lägre om det inte funkar), godsvagnar, kranvagn, 50-200 kr/st en bra dag på Tradera. Är alla vagnar Märklin? Kolla under om det finns logotype.

Persontågsatsen med brunt ellok och tre bruna vagnar är värd betydligt mer, jag gissar mellan 1000-2000 kr inklusive rälsen är ett troligt slutpris på en auktionssida, under förutsättning att loket funkar och att det inte är några delar avbrutna, samt att auktionen har bra och tydliga bilder. Persontågsatsen i sig är alltså inte särskilt ovanlig, och inte heller särskilt eftertraktad.

De som är intresserade av modelljärnväg för att skapa en modell av verkligheten tycker att ovanstående objekt helt enkelt är ointressanta. Personvagnarna är t.ex. baserade på tyska vagnar och har därför inte någon riktig svensk förebild. Brunloket är av äldre modell och dagens modell från t.ex. Roco motsvarar bättre kraven på skalriktighet osv.

En Märklinsamlare (utdöende släkte) har förmodligen redan den här satsen.

Dyrbart gammalt Märklin "hittas" väldigt sällan och det är i allmänhet från före 2:a världskriget. Därmed redan känt av ägaren, och också från öfre överklasshem.

Du får trösta dig med att bruntågssatsen i vart fall är på den övre halvan av det som brukar hittas och postas här :)

2014 02 18, 18:16
Passagerare

Toppen tack för svar. Är inte ute efter att sälja men ville ha uppfattning eftersom jag själv inte kan något mer än det jag läst och det ni säger här. Mer intressant är isåfall hur mycket plats det ska få bland mina andra samlarsaker eller hur mycket jag ska lägga på att förvalta det fortsatt.
Trodde inte att det var så dyrbart, det var startsatsen isåfall, ligger en sån SJ Startpaknung på ebay för 1150Eur och det fick mig att undra. Såg att SJ satsen verkade vara ganska sällsynt någonstans och det är ju vad min är.
Det svarta loket har oringar av gummi på ett hjulpar det ska vara tillverkat 1953-1956 vad jag kan se.

2014 02 18, 19:04
Passagerare

Såg från ett av inläggen här en annons på tradera där enbart vagnarna, visserligen 4 vagnar men inget lok eller låda med tillbehör gick för 2350kr 10 Feb..

2014 02 19, 19:07
VD
Användarvisningsbild

Kan gå så, men behöver inte utan det beror även på dagsformen på Tradera. 2350 är sedan inte kattskit, men det är inte så mycket pengar i sig heller så frågan är vilket man värdesätter mest. I många fall är det ju t.ex. svårt att sätta pris på just affektionsvärde osv.

2014 02 19, 19:12
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 10 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se