| Författare |
Meddelande |
|
NOHABFSG
Lokförare
|
 Var bor vi = Ort
I varje tråd så finner vi likasinnade genom kommentarer, åsikter m.m.. Som jag ser det är en hobby fullt ut inte bara en sysselsättning för ensamarbete hemma utan också en möjlighet att bredda kretsen likasinnade genom personliga möten. Visst finns det många träffar och en del MJ-klubbar men att hitta fler som vi kan dela vår hobby med är inte alltid så lätt. Speciellt inte för oss som bor utanför storstadsregionerna. Jag skulle kunna skriva mer i ämnet men vad jag vill föreslå är att vi alla fyller i vilken kommun vi bor i dvs. begreppet "plats". Visst finns det risker i samhället och på communities med öppen information. Mj är stöldbegärligt etc. men risken att uppge kommun borde vara liten - eller åtminstone ange storstaden eller landskapet man tillhör. På Småländska Höglandet har vi sedan snart 2 år dragit igång en liten mj-klubb Höglandets Modellrallare. Klubben har medlemmar i alla åldrar med vitt skilda kunskaper inom mj liksom den digitala mj-världen. Medlemmarna är allt från fåtöljrallare till baninnehavare med full datasyrd automatdrift. Alla skalor och driftsystem - men vi har kompisar att prata mj med varannan vecka på klubbmötena. Klubbanan, ej färdig, är en liten transportabel 3,6x1,2meters Märklin 3R C-räls. Vi håller på att skapa en hemsida för att nå utmen den fungearr inte riktigt än. Men hur hittar vi fler intresserade och hur kan de hitta oss? En idé för att med forumens hjälp bredda kontaktytorna inom vår älskade hobby MJ! Att ange sin kommun är en idé.
|
| 2011 04 15, 8:11 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
 Re: Var bor vi = Ort
Vi bor i Norra Norrland. Vi brukade träffa 3 eller 4 gånger om året. Vi åkte till Luleå och Umeå samt Skellefteå. Vi visade olika modell lok och vagnar. En del hade anläggningen. Svårt hyra rummet och vi tveksam. Tycka som jobbigt åka dit varje vecka eller en gång veckan. Kanske vi har inte råd hyra rum för MJ gruppen. Dom diskutera varandra och jag sitta i skamvrå. Jag vet inte vad dom pratade om. Ju inte synd om mig.
|
| 2011 04 15, 9:19 |
|
 |
|
tubrik
Trafikchef
|
Ja de är faktiskt svårt de där med att veta vart man har alla. Ja skulle bli glad om de var fler i mitt närområde. Men de håller sig lite tysta oftast. Vet att de finns en i ljusdal som håller på med LGB. Men här hemma så får man vara glad att man har ett lite eget intresse 
_________________ JTJ och LGB nörd. DE vill säga smalspårstokg.. :D Lite tågtokig.
|
| 2011 04 15, 10:06 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Det kanske t om vore av godo för forumet om det var obligatoriskt.
För övrigt är förstås Moth Virgin = Mal-mö.
|
| 2011 04 15, 10:31 |
|
 |
|
NOHABFSG
Lokförare
|
Johan! Jag har alltid trott Du bodde i typ Gränna, kaxholmen eller dyligt med Ditt intresse för Vättern. Moth-mö - det hade jag inte kommit på. Piprökare är ju trevliga hehe!. Jag röker själv pipa. Vi utstrålar sådan lugn och harmoni säger även damer som normalt inte gillar rökare. Det är psykologi. //Björn
|
| 2011 04 15, 10:40 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Dessutom brukar det hävdas att piprök luktar gott till skillnad från ospinne-rök. Men smaken är ju delad som sagt. Det var ju bra att jag dechiffrerade bostadsorten! Men å andra sidan klappar mitt hjärta starkt för min uppväxts Östergötland (Motala), och trots att jag tycker mycket om Malmö som stad kommer jag aldrig att betrakta mig som något annat än össchötte...
|
| 2011 04 15, 10:51 |
|
 |
|
torsten
VD
Blev medlem: 2010 10 25, 17:56 Inlägg: 802 Ort: någonstans i Norden
|
Johan Molin skrev: Det kanske t om vore av godo för forumet om det var obligatoriskt.
För övrigt är förstås Moth Virgin = Mal-mö.  Molin, du är en gåtans man - nu återstår att få veta vad menas med "Väktare vid livets port"  PS Lite pip- och cigarrökning då och då är inget att skämmas för, dvs om man inte utsätter sina lok för röken 
_________________ Tågintresserad - SJ 70/80-tal - Mobile Staion 1 - c-räls
|
| 2011 04 15, 13:20 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Basically handlar det om att se till att små barn kommer till världen på ett säkert och bra sätt...
|
| 2011 04 15, 13:26 |
|
 |
|
torsten
VD
|
Johan Molin skrev: Basically handlar det om att se till att små barn kommer till världen på ett säkert och bra sätt... Du menar barnmorska / jordemor? så du kan mycket väl ta hand om små "ömtåliga saker" Psst Vår "käre" Le Moderateur inser vel snart vår listiga komplott att i smyg förvandlant denna tråd till den fruktadet "Ej ämnesrelaterade...", så att den kommer troligen också att låsast tv 
|
| 2011 04 15, 13:33 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Nja, manliga barnmorskor växer inte på träd... Men tyvärr behövs ibland en och annan doktor tillhands som sysslar med sådant också.
Fast uttrycket "Väktare vid livets port" är en av våra kära förlossningsbarnmorskor, Mona, som har myntat, för många år sedan. Detta om Malmö således...
Det här påminner lite vagt om en tråd jag startade under "Ej ämnesrelaterat", nämligen "Varudeklaration för lilla mig..." Den tror jag har varit helt oförarglig med lite glada glimtar om olika faiblesser i form av datorer, mobiltelefoner, favoritmat och -dryck mm.
Skulle man inte kunna flytta den till "Välkommen till Stinsen", den fungerar väl lika bra om inte bättre här, med en presentation av oss (som så vill)?
|
| 2011 04 15, 14:06 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
NOHABFSG skrev: Men hur hittar vi fler intresserade och hur kan de hitta oss? En idé för att med forumens hjälp bredda kontaktytorna inom vår älskade hobby MJ! Att ange sin kommun är en idé.
Och jag kan inte heller i detta forum förstå den egentliga meningen med detta tjat om forumdeltagares hemvist. Min bostadsort är känd för tillräckligt många av deltagarna på detta forum och grannforumet. Lägg till detta Postvagnens och Järnvägshistoriskts deltagare så blir det så många att jag inte har råd att bjuda alla på pizza eller kebab. Fast... en början kanske kan vara att ha sitt rätta namn istället för ett meningslöst alias! SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2011 04 15, 19:10 |
|
 |
|
småländska-rallare
Trafikledare
|
Bor i planet mars namn på stad är Stinsen kör modelljärnväg..
|
| 2011 04 15, 19:29 |
|
 |
|
ubbehuggkubbe
Trafikledare
|
Jag var minsann skåning (Lund) fram till hösten-59.Bor dock numera i "Crime Village",dvs en bonnig avkrok i Vallentuna kommun norr om Kungliga Huvudkommunen,som i officiella sammanhang heter Brottby.
|
| 2011 04 15, 20:44 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Snacka om en tråd som har hamnat långt ifrån ursrunget. nidom
|
| 2011 04 15, 20:53 |
|
 |
|
torsten
VD
|
Johan Molin skrev: Nja, manliga barnmorskor växer inte på träd... Men tyvärr behövs ibland en och annan doktor tillhands som sysslar med sådant också.
Fast uttrycket "Väktare vid livets port" är en av våra kära förlossningsbarnmorskor, Mona, som har myntat, för många år sedan. Detta om Malmö således...
Det här påminner lite vagt om en tråd jag startade under "Ej ämnesrelaterat", nämligen "Varudeklaration för lilla mig..." Den tror jag har varit helt oförarglig med lite glada glimtar om olika faiblesser i form av datorer, mobiltelefoner, favoritmat och -dryck mm.
Skulle man inte kunna flytta den till "Välkommen till Stinsen", den fungerar väl lika bra om inte bättre här, med en presentation av oss (som så vill)? Tjenare, Hr. Doktorn! (Det är betryggande att träffa en rökande läkare, även om man själv nästa slutat helt med denna leda ovana) 
|
| 2011 04 15, 21:42 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Tjena själv, Molnets Broder! Jag vidarebefordrade mitt förslag till moderator, som förvisso har läst det dock utan kommentar tillbaka. Synd, jag har ganska tillräckligt på arbetet med att maila chefer som aldrig vill svara. Hoppas det är tillfälligheter som gör att det råkar vara så på forumet just precis nu.
Många av de flitigare kan vi förstås direkt krita upp på rätt ort. Att Nidom är fastvuxen i klämbältets Örebro har väl inte undgått så många.
Jag tycker fortfarande att "varudeklarationstråden", som vad jag kan se är en komplett trevlig och oskyldig dito med fördel kunde flyttas till "Välkommen till Stinsen", vilket också skulle i viss mån ersätta önskemålen i denna tråd. Känns lite dumt att gräva ned sig i en "parallelltråd". Ska dock inte tjata mera. Vill forumets styresmän begrava detta med tystnad så får jag dra mina egna slutsatser av det.
|
| 2011 04 15, 23:24 |
|
 |
|