Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2018 10 20, 12:44

Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
 Vändskiva 
Författare Meddelande
Lokförare

Sitter här och spånar över min spårplan och har en fråga ang vändskivor. Har egentligen inte tänkt att ha någon vändskiva men tanken har slagit mig och här har jag ett par frågor som jag hoppas jag kan få svar på. Jag kommer att använda Minitrix och Roco som spår men ingen av dom har ju någon vändskiva i sitt sortiment. Ja, M-trix hade väl nån konstig sak för ett gäng år sedan men den är inaktuell. Så då är ju frågan: om man får tag i en F-mann eller Arnold till ett bra pris funkar dom ihop med mitt spårval? Min nästa fråga är väl lite knepigare att förklara för er hur jag menar,men hur mycket plats tar egentligen en vändskiva med tillhörande ringloksstall typ minst sex portar kanske nio med tillhörande spår med besandningsanläggning, undersökningsspår, kolning, dieseltank ställe för att få det hyfsat "skalenligt"? Då säger väl vän av ordningen, men mät och mixtra själv. Nej, jag tar en genväg och frågar er som har erfarenhet, ni som har byggt ett som man säger på tyska Bahnbetriebwerk för att jag har en känsla av att det tar en hyfsad plats. Vill då tillägga att bordets mått är 120x120 men där jag också har tänkt mig att ha en bakgrund av staden i bakkant och att det i nederkant kommer att löpa fyra spår (dom skall gå vidare ut på anläggningen. Vad kan dom ta för plats ca: 15 cm tror jag) och ska väl då också säga att detta bord är det vänstra av tre bord och då det största och det är väl där man ska ha vänskivan om man nu skall ha någon. Hoppas på fiffiga svar för jag tror att det är i det här läget som jag är i nu, som dom största misstagen går att undvika med eran hjälp! :-ab
Mvh

2012 07 17, 18:34
Tågvärd

Inget vidare gensvar, hoppas det löste sig för dig änndå. Blev det något, har du några bilder?

2013 12 10, 16:09
Passagerare

Du kan använda Pecos skiva, den tar mindre plats, den är 15 cm. Nackdelen med denna skiva är att den är i byggsats och att den behöver en polvändare. Men den är billig, pris c:a 300:-. Polvändare behöver Du också till Fleischmanns handdrivna skiva, som tar en hel del plats, även om sjölva spåret i den bara är c:a 15 cm. Du kan också ersätta de bortre rundgångsväxlarna med en skiva, då får Du automatiskt loket vänt, samtidigt som Du gör rundgång. Där kan Du samtidigt anlägga ett rundstall eller bara utomhus uppställningsspår. Detta var vanligt i Tyskland. Vid dem kan Du ha kolgårdar, vattenhästar, mm lull-lull som hör dit, samt ett litet hus där lokstationschefen sitter. Detta var bara några tankar. Jag försöker själv att få in en lokstation på ett minimalt utrymme. Detta kan svälla till att bli hur stort som helst, använder Du ex vis Heljans rundstall, ja då bli det STORT. Lycka till med bygget!
Hälsningar, Uffe Landin, blivande lokstationschef i Rövamåla

2013 12 22, 0:17
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 3 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se