| Författare |
Meddelande |
|
Rickard95
Moderator
|
 Re: Vad som händer i forum?
Hej cgn1954. (Och övriga) Vi sitter JUST NU i moderator gruppen och diskuterar detta ärende du tagit upp. Vi skall försöka lösa detta inom kort till allas belåtenhet. Vi beklagar om det blivit lite besvärligt i vissa lägen och skall försöka hitta en lösning som faller alla i smaken.  Mvh Rickard
_________________ "Rickard93" på Tradera
|
| 2012 02 14, 20:04 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
clas skrev: Blir jag sur på forumet och vill lämna det och i samband med detta raderar innehållet i alla mina inlägg bryter jag sönder sammanhanget i berörda trådar och kan i värsta fall få dessa att bli delvis obegripliga. Här har vi en mycket god anledning till att redigerings möjligheten fick en tidsbegränsning. Tyvärr är detta något vi råkat ut för och vill förhindra att det händer igen. Vi tittar som sagt på tiden som redigeringsmöjligheten skall finnas kvar och hoppas vi kan komma fram till en lösning som fungerar väl. Mvh Rickard
|
| 2012 02 14, 20:14 |
|
 |
|
le train
Konduktör
|
cgn1954 skrev: HEJ HEJ bermod skrev: Varför ska man ha en gräns på 60 min??  Ex.vis på grannforumet SvMj kan man ändra sen flera dar tillbaks,det händer ju med jämna mellanrum att det man skriver har blivit helt fel,inget unikt, tycker nog att en ändring är befogat. bermod Å hör sen! Själva äganderätten kan jag stå ut med men då ska man inte kalla oss medlemmar vilka är helt utan någon som helst möjlighet att påverka den egna texten. Hör äganderätten ihop med vem som pröjsar stället? Korttänkt om inte annat... Reglerna: §14. Ingen medlem äger sina trådar eller inlägg. Forummedlemmar som begärt utträde eller utesluts har ingen rätt att kräva att tidigare skrivna texter raderas. Medlemmens bilder och annat upphovsrättskyddat material som publiceras är undantagna, om ej annat angetts i inlägget eller i bilden.Varför ska det vara så svårt att se att om jag vill bidra med nåt bra så vill jag inte att det ska vara fel - eller hur? Sen finns det alltid missbruk bland några idioter som sabbar för den lilla frihet för oss andra som kanske finns kvar men det finns idioter överallt. Ni har helt rätt! Jag tycker också att man ska ha rätt att redigera sina inlägg hur länge som helst, , , man kan ju ångra sig för att man skrev något dumt eller felaktigt. Jag förstår att de som brukar skriva många inlägg här på Stinsen nu har dragit till Mötesspåret.
_________________ Mvh/ le train
|
| 2012 02 14, 22:33 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
Jag tycker att det skall vara en tidbegränsning på hur länge efter att man skrivit ett inlägg som man får ändra i det. Om man har problem med detta kanske man skulle fundera på om det inte vore bra att man tänkte igenom vad man skriver istället för att häva ut sej saker som man ångrar och inte vill stå för.
Forum som jag skriver mycket på som Landgången och Flashback har en tidsgräns, på Landgången är den bara några minuter och den är inte speciellt lång på Flashback heller och tidgränsen finns av skäl som tagit upp i tidigare inlägg i den här tråden.
Stefan
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2012 02 14, 22:42 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
le train skrev: Ni har helt rätt!
Jag tycker också att man ska ha rätt att redigera sina inlägg hur länge som helst, , , man kan ju ångra sig för att man skrev något dumt eller felaktigt. Jag förstår att de som brukar skriva många inlägg här på Stinsen nu har dragit till Mötesspåret. En av anledningarna till att det sattes en tidsgräns för redigering var i samband med att "några" (Långt ifrån alla) av dem som valde att sluta att skriva på stinsen började sabotera trådar. Tidigare har det inte varit ett problem och därför fanns ingen tidsbegränsning. Men när man respektlöst mot andra medlemmar på stinsen börjar radera foton och information i inlägg i syfta att sabotera så fanns det en anledning att se över funktionen och dess längd. Redigerings möjligheten kommer att ändras till 1 vecka inom det närmsta. Mvh Rickard
|
| 2012 02 14, 22:58 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Att det finns tidsbegränsning på att redigera inlägg som gjorts tidigare är snarare regel än undantag, det finns närapå överallt. Skulle man hitta ett inlägg som man skrivit tidigare och är lite galet kan man ju alltid skicka PM till admin och be att det redigeras, det finns inget som säger att lagt kort ligger om det kan motiveras varför inlägg ska redigeras. Vi har stött och blött anledningarna mot varandra och anledningarna till att man skulle vilja redigera ett inlägg som skrevs för 3-4 månader sedan är ytterst få och sällsynt förekommande. Att folk ödslar sin energi och tid på att försöka sabotera är desto större. Regler och sådant som bestäms på Stinsen revideras löpande, tips liknande dessa är superbra för det lyfter fram något som kan tas upp för diskussion av ledningen 
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2012 02 14, 23:04 |
|
 |
|
le train
Konduktör
|
Rickard95 skrev: Redigerings möjligheten kommer att ändras till 1 vecka inom det närmsta.
Mvh Rickard
Ja, det är bra, men bäst vore att längre fram öppna helt för redigering, när allt förhoppningsvis har lugnat sig.
_________________ Mvh/ le train
|
| 2012 02 14, 23:21 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
En begränsning hur långt som helst bakåt tycker jag inte man ska ha,men ett par/tre dygn känns för min del helt okey,och någon sabotering har väl inte förekommit på forumet sen en bra tid tillbaka,nu kör vi med nya friska inlägg. bermod
|
| 2012 02 14, 23:24 |
|
 |
|
mjtag
Moderator/Bitr Admin
|
Redigeringstiden för nya inlägg har nu ändrats till 10080 minuter, med andra ord en vecka.
Detta gäller tills vidare så får vi se hur det blir framöver.
Ha det bra.
_________________ M.v.h Martin. Är jag en dålig människa? Bestäm själv. Besök gärna min blogg eller hemsida
|
| 2012 02 14, 23:34 |
|
 |
|
cgn1954
Trafikledare
Blev medlem: 2009 10 15, 16:40 Inlägg: 292 Ort: Tyresö, Stockholm
|
HEJ HEJ En vecka är ok, men det skulle räcka med 2-3 dar som nämnts. Jag går alltid tillbaka o kollar ett längre inlägg, typiskt dagen efter (som kanske initialt tar 45 minuter att fixa) för jag tycker det ska vara rätt innehåll och håller högt att en viss kvalitet utifrån personliga krav ska man ha. Varför bidra med skrotinnehåll? Att det saboteras och är grinigt i stugorna visar bara på småsinthet  dels hör det inte hemma i modelljärnvägssammanhang, dels visar det bara på att puckon ständigt ställer till det för alla andra så en fånigt massa regelverk behövs. Inte bara på Stinsen tyvärr.
_________________ Bästa Hälsningar /CGN

|
| 2012 02 15, 10:13 |
|
 |
|
Sweden
Trafikchef
|
Varför straffa alla för vad några få gör?
Ja det kan man ju undra över? Det stinker urusel konflikthantering lång väg. Tar väl fem sekunder innan detta inlägg är redigerat eller raderat eftersom allt numera tystas ner på Stinsen. Go figure.
Ren idioti att ta bort redigera-knappen
Japp. Och det står jag för.
Varför?
Jag har t.ex. skrivit en artikel-serie om SJs 1960-talspersonvagnar. Varje vagn har fått sin egen tråd. I varje tråd ligger huvudinformationen i första posten. Varför? För att folk lätt ska hitta det intressant och väsentliga på en gång istället för att behöva plöja igenom hundratals sidor och tusentals poster. Detta är något som Stinsen har grava problem med i och med posterings-maffian. Om ny information och nya bilder eller länkar till bilder dyker upp, gammal information kan behöva korrigeras och likså stavfel, ska man då sprida ut allt detta i en uppsjö med sidor och poster hur fan ska då folk hålla reda på allt? Poängen är att informationen ska ligga i den första posten för att folk lätt ska hitta det intressanta och allt det andra snacket i efterföljande poster.
Men det är ju "jag" det förstås.
Mina bidrag till Stinsen...
...är det slut med. Jävla trams bara att sabba för alla andra.
Schweden - Das hint under.
_________________ R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.
|
| 2012 02 15, 17:50 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Ja du Lasse (Sweden) Jag vet inte om du har läst eller förstått det som har skrivits i de tidigare inläggen i tråden. Rickard95 skrev: En av anledningarna till att det sattes en tidsgräns för redigering var i samband med att "några" (Långt ifrån alla) av dem som valde att sluta att skriva på stinsen började sabotera trådar. Tidigare har det inte varit ett problem och därför fanns ingen tidsbegränsning. Men när man respektlöst mot andra medlemmar på stinsen börjar radera foton och information i inlägg i syfta att sabotera så fanns det en anledning att se över funktionen och dess längd. Mvh Rickard
Kommer du ihåg denna tråden Lasse? Profeten, Pastorn och deras Apostlars Officiella gnäll-t Den har du själv totalsabbat och är ett lysande exempel på varför det ibland kan behövas en spärr. clas skrev: [Blir jag sur på forumet och vill lämna det och i samband med detta raderar innehållet i alla mina inlägg bryter jag sönder sammanhanget i berörda trådar och kan i värsta fall få dessa att bli delvis obegripliga. Jag tycker tonen i ditt inlägg känns onödigt hård och orättvis. Sweden skrev: Jävla trams bara att sabba för alla andra.
Tycker du att vi sabbar för andra när vi förhindrar att några personer saboterar trådar?? Du kunde enkelt be mig om hjälp att uppdatera dina trådar fram tills dess att vi löst problemet med redigerings möjligheterna. Förstår inte varför du varje gång något inte passar dig skall ta fram Krokodil tårarna.Mvh Rickard
|
| 2012 02 15, 18:23 |
|
 |
|
bermod
Kommunikationsminister
|
Jag har lovat grabbarna att jag tänker inte lämna forumet,utan ska försöka att fortsätta med att lägga in byggtrådar med bilder i mina just uppstartade byggen ,ett är en bra bit på väg som ni kanske sett och ett startade jag i förrgår,och hjälps vi alla åt med en liten grej så tror jag att det kommer igång som vanligt igen utan förhoppningsvis en massa käbbel.Personligen så kommer mina byggtrådar att läggas upp här och på SvMj-forumet. bermod
|
| 2012 02 15, 19:28 |
|
 |
|
Sweden
Trafikchef
|
Rickard, Rickard, Rickard...
...frågasätt inte min intelligens är du snäll. Tack på förhand.
Jodå. Eftersom ni säger att ni "ser" vilka som besöker forumet fast de inte är inloggade så borde ni ha sett att jag häckar här dagligen men utan att skriva något. Jag loggar till och med in ibland. Jag har "aldrig" sagt att jag ska avsluta mitt medlemskap här på Stinsen bara att jag har "slutat att bidra" till forumet av uppenbara skäl.
Så med andra ord hänger jag med i vad som sägs, har sagts och kommer att sägas.
Jodå. Jag vet "precis" vad jag har "gjort" och "inte gjort". Om "du minns" så saboterade "vissa herrar" den populära tråden om NMJs 1960-talspersonvagnar samt en massa annat för en massa andra utan märkbara åtgärder. En av dem är den ökände huvudmannen bakom forumet "Urspårat - Mötesplatsen för kvalificerat svammel & nonsens". I vanlig Stinsen-anda så gjordes det inte så speciellt mycket åt dessa herrar till självutnämnda MJ-gudar och deras anhängare. Så... Jag ledsnade på tramset med dem och tog bort min tråd plus några till.
Gud förbjude! Samla lynch-mobben! Sweden till hängning!
Det bör påpekas att alla andra poster jag har gjort är intakta. Jag har kvar original-texten inklusive formatering så om du vill kan du få återställa mina raderade poster.
Ja du tycker att jag är kall och hård. Men bra konflikthantering är inte att tysta ner det hela och försämra för alla andra. Punkt slut. Bra konflikthantering är att ta reda på vad problemet är, och det vet vi alla seriösa MJ-rallare och samlare vad det är eller rättare sagt vilka, sedan prata om det, men det har ju aldrig gått med dessa gökar, och sedan lösa problemet, vilket bara har inneburit att det hela tystats ner och försämringar för alla seriösa. Go figure. Därför är jag hård i mina ord. Ni tar med silkeshandskar på de som är det verkliga problemet.
Ja jag kunde ha bett dig ja. Tror knappast att du har haft tid med det också då du också har familj och ett privatliv förutom rollen som moderator på Stinsen. Kan säga att det t.ex. är en jävla massa jobb med artikelserien om SJs 1960-talspersonvagnar. Dessutom så vill jag sköta om mina egna trådar på mitt sätt.
Krokodiltårar?
Det märks att du inte har en endaste aning om vem och vad jag är. Your loss, my gain.
Schweden - Down Over. Erhm... Down Under.
_________________ R.J. (Kurt Russell) MacReady i John Carpenter's The Thing: "Crazy Swedes..."
God vän till "Lekstugan" på Stinsen Forum since 1985.
|
| 2012 02 15, 23:00 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Nu tänker jag inte göra en stor sak av detta.
Men för oss som var med när det blev besvärligt vid årsskiftet så har det gått åt riktigt mycket tid till att aktivt moderera och förhindra sabotage, tid som jag hellre lagt på min familj och vänner. Vi hoppades att allt skulle lugna ner sig när de som saboterade hade en ny plattform att vända sig till. Visst, det lugnade ner sig och det var rena semestern för oss men redan efter en vecka då Stinsen inte självdog som några hoppats på så började man aktivt sabotera på Stinsen igen. I detta läge hade vi stoppat redigerings möjligheten och då blev det istället inlägg som gjorde det mer eller mindre olustigt att besöka eller ta del av det som skrevs på Stinsen.
När det gäller din tråd som vi refererat till så var det på de gamla moderatorernas tid. Att man inte tog tag i det då kan jag inte svara för men jag håller med dig. Det kunde skötts bättre.
Jag tyckte du var hård och orättvis. Kall är du inte. Och när du hänvisar till konflikthanteringen så skulle det kännas bättre för oss om man inte brände av samtliga skottsalvor i 1.a inlägget utan i stället ger oss chansen att förklara varför vi gjort dessa förändringar vilket jag också förklarade i inläggen före. Vi sitter nu och jobbar på en uppdatering av forumet som kanske om det faller väl ut kan ge tillbaks möjligheten för dig att kunna redigera dina inlägg. På denna punkt kan jag inte lova något men kommer jobba på det då jag uppskattar dina trådar mycket. Det som hänt har tagit mycket privat tid samt så jobbar vi aktivt på att lösa de olika saker som gjort forumet sårbart. Jag har själv valt att lägga den tid det tagit och vet att när allt är klart så kommer det inte krävas i närheten av så mycket tid.
Mvh Rickard
|
| 2012 02 15, 23:56 |
|
 |
|
Moderator
Moderator
|
Denna tråd låses tillsvidare då den återigen kommit att handla mera om forumets skötsel. Den sortens frågor har (som det oxå står i reglerna) en tendens att spåra ur snabbt och dra ner stämningen på forumet. Vi hänvisar återigen till att allt sådant som rör forumets drift- och skötsel med fördel tas via pm, e-post eller motsvarande.
_________________ //Stinsens forumledning
|
| 2012 02 16, 8:30 |
|
 |
|