| Författare |
Meddelande |
|
DocHP
Moderator
|
 Re: Vad blir det för mat???
Johan Molin skrev: Vågar man hoppas på något med fisk?  Tyvärr, tog köttfärs ur frysen nyss men annars gillar jag fisk, gärna Harr eller Röding.
_________________ 2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25
The smaller the train - the more concentrated the fun!
|
| 2011 09 26, 23:03 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
När du skriver röding får du genast en bonuspoäng från en gammal (!) grabb som vuxit upp vid Vättern...
|
| 2011 09 26, 23:06 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Fina fisken bara för er skull (Hemmagjord remouladsås) 
_________________ "Rickard93" på Tradera
|
| 2011 09 27, 17:19 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Stod precis och kikade i kylskåpet efter något natt-aktigt att smaska på, stekte strömming tidigare idag och först nu slog det mig att jag glömt köttfärsen i kylen och dessutom glömde fota dagens strömming. Ska hänga lite post-its på kylskåpet så man kommer ihåg tråden  Ingen fler som vill dela med sig av sina kulinariska måltider? kul att titta på samtidigt som man får lite ideér för sitt eget matlagande 
|
| 2011 09 30, 0:17 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Dagens sena middag Lammfärs biffar (Kryddade med curry, spiskumin m.m..) med strimlad råstekt potatis i ugn. Tsatsiki, rödlök och blandsallad. Coca Cola är det ända rätta till detta. Mmmmmmmm 
|
| 2011 09 30, 20:50 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Testade nått nytt idag. Konserverad pizza!  Hittade detta i kylrummet på COOP i torsdags och tänkte att detta får man ju prova. Det hela bestod av en burk med tomatsås och en cylindrisk "kartong" med deg. Verkade väl sådär, men det var kanongott!  Började med tomatsåsen och sedan ett lager mozzarella, samt skinka och nyplockade trattkantareller. Detta var otroligt bra för att vara halvfabrikat. Sköljdes ner med en Newcastle Brown Ale. Kan verkiligen rekommenderas. Det hela tog slut så fort att jag inte hann ta en bild! Hejs.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2011 10 01, 20:24 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
 Re: Vad blir det för mat??? - En enkel fisk
Det är för lite fisk bland rätterna här! Bidrar därför med Dagens Fisk från mitt kök:  Kokt Pangasius i Stjärnanissås med kokt potatis och grönsaker. Grönsakerna saknas på bilden då jag alltid äter dem för sig med vinägrätt så det blir fel ihop med andra smaker, framför allt när det vankas fisk. Såsen är en vanlig vit grundsås, men gjord på vatten som vätskebas och sedan ett par matskedar helfet Créme Fraische som ger "gräddigheten". Resultatet blir en sås som smakar som en gräddsås men är betydligt mindre fet. Salt, peppar, lite citron, persilja och några stjärnanis och vips är det en bra sås till fisken. Mvh /Peter
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2011 10 02, 17:51 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
|
| 2011 10 04, 19:18 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ska det nu vara kött så får det ju vara med besked!  Bifteca fiorentina, äten i rätt stad. 1 kg kött...  Fior di sucche, fyllda med mozarella di bufala, och friterade. Om man nu inte vill äta "råa" grönsaker...  Bor man i lägenhet med takterass i Italien är man i stort sett försörjd med goda möjligheter att handla livets nödvändigheter, med ett enstaka undantag. Gamla bilder, från 2005, men ändå.
|
| 2011 10 04, 19:57 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
Några dagar sedan men gott som vanligt. 
|
| 2011 10 16, 20:43 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
H0n3 skrev: Nåja, här kommer en til, en repris på pan-pizzan med makrillfilé.
Lite mer info. Bottnen är egentligen en 3/4-dels sconesdeg gjord av 2 dl grahamsmjöl och 4 dl vetemjöl som gör den både nyttigare och lika tunn som en vanlig botten. Har man olivolja istället för margarin som matfett så blir det bara mer av nyttigheterna.
Brukar göra samma, fast med sardeller. De flesta pizzerior bakar inte "äkta" pizza med sardeller & oliver, de som gör det brukar kalla den "siciliana". Klart godaste, enligt mitt förmenande. Jag brukar använda mozzarella som ost också.
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2011 10 17, 23:25 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Håller helt med dig, inget slår sardeller och oliver, ev lite kapris också!
|
| 2011 10 17, 23:47 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Citera: Jag brukar använda mozzarella som ost också Suveränt, Magnus! Italienarna har ju också sin fina pizza "alla quattro formaggi" vilket kan innebära en massa olika saker, men mozzarella, gorgonzola och parmesan brukar ju vara med, sedan finns en massa variationer när det gäller nr fyra, alltifrån pecorino till appenzeller. Den godaste pizza jag någonsin har ätit var en enkel margherita från ett hål i väggen under tågluffning, i Rom 1974, men med en äkta buffel-mozzarella, någonting jag aldrig smakat. förut. Suveränt i all sin enkelhet! En viktig byggsten i kärleken till italiensk mat. Lycka till med ölbryggningen förresten!
|
| 2011 10 18, 0:04 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Dessvärre hann jag aldrig ta någon bild på den Laxgryta vi hade till middag i Söndags och en tom kastrull ser inte särskilt aptitretande ut så ni får se det här för era inre ögon.
Superenkelt och supergott; ett par morötter, och ett par palsternackor tillsammans med ett halvt hekto rotselleri. Alla rotsakerna strimlas i förväg. Sedan fräses morotsstrimlorna i en lagom stor kastrull tills de är precis lagom halvhårda varvid resten av rotsakerna åker i. Det får fräsa en liten stund till tills allt börjar mjukna men fortfarande har kvar en krispighet.
Då hälles ett par dl vitvin i tillsammans med lika mycket grädde (matlagningsgrädde för de som vill spara på kcal. Låt komma upp till sjudning och häll därefter i ca 5 á 6 hg laxbitar som får sjuda en 5 - 8 minuter tills de är precis genomkokta.
Krydda som dig lyster och huvudrätten är klar på en miss. Till det hela passar antingen ris eller kokt potatis.
Grönsaker förstås, i min meny i form av rårivna morötter rädisor och baljväxter (vilka man nu trivs med) fyller på.
Att dricka till passa allt från vatten till ett gott vin.
Mvh
/Peter
(Som vill slå ett slag för mer fisk på bordet.)
_________________ /Peter E. som bygger SDJ i H0 och H0n3. http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=887
|
| 2011 10 18, 18:26 |
|
 |
|
H0n3
Kommunikationsminister
|
Ahhh, ser riktigt mumsigt ut Johan! Dagens middag för vår del blev en asieninspirerad Paneng på tunnskivad kycklingfilé, och grönsaker wokade i kokosmjölk, smaksatt med röd curry. På slutet av kokningen lägger man till en färsk grovhackad paprika och sedan kokar man ris att äta till. Dessvärre glömde jag kameran vid första portionen, så det får bli en närbild på påfyllningen  Smalt och nyttigt! Mvh /Peter
|
| 2011 10 23, 20:59 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Ser väl bara hur mumsigt ut som helst! Broccoli är också en av mina absoluta favoritgrönsaker! Kan ju både stekas och kokas al dente!
|
| 2011 10 23, 21:02 |
|
 |
|
Acke
|
Det var ett tag sedan jag lade upp någon matbild här men nu kanske det är dags igen. Idag bidde det rödspätta (kanske inte så politiskt korrekt men gott) med skirat smör.På tal om smör, i alla tider har jag föredragit smör i maten och hela tiden fått ovett av en massa hälsoprofeter. Nu har vinden vänt och plötsligt råder det brist på smör pga alla LCHFare som glufsat i sig det så förhatliga smöret. Var är världen på väg? 
|
| 2011 10 26, 19:47 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Min gamla mormor använde aldrig margarin och alltid smör såväl till matlagning som bakning. Redan som ung medicinstuderande blev jag utsatt för en kemiprofessor som varnade för transomättade fetters farlighet och förespråkade smör. Det var 1976…
Fisken börjar göra sin närvaro märkbar i tråden! Äntligen!!!
Och så sent som i dag har vi ju fått nya studier som visar att SOCKER (Coca Cola och liknande...) rumsterar om bland blodfetterna och åstadkommer hjärtinfarkter, vilket inte fett gör (likaså poängteras än en gång nyttigheten i måttlig konsumtion av vin m h t hjärtat, även det en kunskap som är mer än 25 år gammal).
|
| 2011 10 26, 20:54 |
|
 |
|
DocHP
Moderator
|
Saknar kustboendet där jag bodde tidigare, då man kunde gå ner till hamnen och få sig ett par nyfångade firrar för en struntsumma lagom till lunchen. Fast nu är jag närmre ädelfisket istället, tyvärr hann jag inte med något sådant denna höst. Annars är jag stor fantast av fisk, även barnen gillar det så fiskgratänger av olika slag blir det flera gånger i veckan 
|
| 2011 10 27, 9:12 |
|
 |
|
Rickard95
Moderator
|
För att återgå till KÖTTDagens med tillbehören... 
|
| 2011 10 30, 19:22 |
|
 |
|