Vad är detta för en bil ?
| Författare |
Meddelande |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
 Re: Vad är detta för en bil ?
H0n3 skrev: Bildutsnittet du gjorde och som jag trodde visade på Morris Minor är ju då inte helt galet ändå. Den största skillnaden (om jag kommer ihåg rätt) är att bakre fönstrets stolpe nog var lite mer lodrät än den på bilden. Minorn var överhuvud taget lite "ihoptryckt" jämför med Magnetten ungefär som om den lånat lite style fråm Ford Prefektens (4 ståplatser). Men sedan är utsnittet väldigt likt också en Minor vill jag nog tycka, men överbevisa mig! (det ska nog inte vara så svårt  ) Visst finns det likheter mellan Minorn och Magnetten, men även en hel del skillnader (dörrhandtagens utformning och placering t ex). Nu har jag ingen bild på en 4-dörrars Minor ur samma vinkel som Magnetten, men jag slänger in nedanstående som referens:  Och som en jämförelse repeterar jag bilden på MG:n:  När jag ändå är igång så slänger jag med en helbild på en "Dåffe" också, här hann ju LYR före mig för denna hade jag tänkt köra en gissningstävlan på någon detalj ifrån .... 
_________________ Also sprach der
|
| 2011 10 22, 9:57 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Mölle-Mats skrev: När jag ändå är igång så slänger jag med en helbild på en "Dåffe" också, här hann ju LYR före mig för denna hade jag tänkt köra en gissningstävlan på någon detalj ifrån ....  Just det exet (tror jag) såg jag på E18 framför mig när jag skulle svänga av i Bålsta, jag tog nästa avfart för att hinna kolla.. Fast det är ingen långfärdsbil direkt, inge ljudisolering och lågt växlad. Den är ganska nybyggd.
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2011 10 22, 11:27 |
|
 |
|
Stefan S
Kommunikationsminister
|
_________________ KLEINBAHN, Ein österreichisches Erzeugnis von bleibendem Wert, ausbaufähig-robust-preisgünstig. Ûberzeugen sie Sich selbst!
|
| 2011 10 22, 17:57 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Arne Lindgren skrev: Mölle-Mats skrev: När jag ändå är igång så slänger jag med en helbild på en "Dåffe" också, här hann ju LYR före mig för denna hade jag tänkt köra en gissningstävlan på någon detalj ifrån .... Just det exet (tror jag) såg jag på E18 framför mig när jag skulle svänga av i Bålsta, jag tog nästa avfart för att hinna kolla.. Fast det är ingen långfärdsbil direkt, inge ljudisolering och lågt växlad. Den är ganska nybyggd. Då har den i alla fall gjort en lite längre tur, för jag fotade den på Sofiero Classic i Hälsingborg i maj 2008.
|
| 2011 10 23, 9:14 |
|
 |
|
Arne Lindgren
Trafikchef
|
Mölle-Mats skrev: Arne Lindgren skrev: Mölle-Mats skrev: När jag ändå är igång så slänger jag med en helbild på en "Dåffe" också, här hann ju LYR före mig för denna hade jag tänkt köra en gissningstävlan på någon detalj ifrån .... Just det exet (tror jag) såg jag på E18 framför mig när jag skulle svänga av i Bålsta, jag tog nästa avfart för att hinna kolla.. Fast det är ingen långfärdsbil direkt, inge ljudisolering och lågt växlad. Den är ganska nybyggd. Då har den i alla fall gjort en lite längre tur, för jag fotade den på Sofiero Classic i Hälsingborg i maj 2008. Fel av mig, det var inte samma. Det var den här. Men han var på väg från Gelleråsen till stholm när jag såg honom. det är ju en bit. Körde med hörselkåpor. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6 ... c&start=84Det finns två rejsiga doffar. 
_________________ Arne Lindgren arne_lindgren@yahoo.com
|
| 2011 10 23, 16:25 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Dags för en ny liten tankenöt: 
|
| 2011 10 23, 23:37 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Utan att först kolla på nätet, så känns minnesvibbarna som den större BMW:n från 50-talet.....eller? / LYR
|
| 2011 10 24, 13:27 |
|
 |
|
3R AC
Trafikchef
|
Kände också det. "Barock ängeln".
|
| 2011 10 24, 17:07 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
LYR skrev: Utan att först kolla på nätet, så känns minnesvibbarna som den större BMW:n från 50-talet.....eller? / LYR 3R AC skrev: Kände också det. "Barock ängeln". Jajamensan, ni har helt rätt! BMW 502 är den officiella modellbeteckningen.  Men vad har vi här då? 
|
| 2011 10 24, 17:21 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Kan det vara en Austin Healy Sprite frogeye?
Hejs.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2011 10 24, 17:38 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Lenke skrev: Kan det vara en Austin Healy Sprite frogeye? Ja, här kom rätt svar med blixtens hastighet!
|
| 2011 10 24, 17:51 |
|
 |
|
Lenke
Trafikchef
|
Det är en av mina favoritbilar. Kan inte slita mig när jag ser dom på Tjolöholm! Och det blir ännu bättre i detta klippet från Topgear! http://www.youtube.com/watch?v=sNK2fYTltswHejs.
_________________ Finska sämskskinn! Det sämska som finsk! (Charles Ingvar "Sickan" Jönsson)
|
| 2011 10 24, 18:01 |
|
 |
|
tomas johnsson
Konduktör
|
 Jag hoppas att jag blir ursäktad om jag kastar in en "till salu" i denna tråd, men eftersom det har direkt bäring på tidigare inlägg... För många projekt och för lite tid gör att jag bestämt mig för att avyttra en bil. Det är en MG Midget 1961 som behöver en ny ägare. Villkoren är enkla: Under förutsättning att en spekulant köper alla de reservdelar som jag samlat ihop under åren av mig (och det är många!) så får man bilen på köpet! Enkelt, eller hur. Man måste älska att svetsa, men MÄNGDER av plåt följer med. Motordelar, gummilister, you name it! Det är ju ingen riktig Frogeye, men precis samma konstruktion. En tidid Midget har 948cc motor, kvartselliptiska bakfjädrar, "smooth-case"växellåda, inga sidorutur (bara side-screens), inga yttre dörrhandtag etc. etc. Intresserad? Hör av er!
|
| 2011 10 24, 19:26 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Den här hittade jag på ett annat Forum där jag också "fjantar omkring", som har en snarlik tråd som denna, och undrar nu om någon vet vad detta är?  Den ser liksom bekant ut men ändå inte, kanske mest för att den ser ut som en "gatukorsning" mellan en VW Jetta I (själva grundkarossen), FIAT 127 (dörren), tidig BMW 3-serie (bakre sidorutan) och Mercedes-Benz "kompakt" från skiftet 60/70-tal (bakljusen). Tankarna gick i riktning LADA Samara sedan (om det nu funnits något slikt!?!), men efter lite googlande så kan jag nog slå fast att det inte är det trots allt (fr a är dörrhandtaget fel). Men att det är någon gammal "Ossie" som formgivits av en kommunistisk kommitté öster om den forna järnridån känns inte som någon högoddsare. Själv har jag alltså inte en aning om vad det är egentligen, men välkomnar förstås alla gissningar (för det måste givetvis utredas vad det är!!!  )
|
| 2011 10 26, 18:01 |
|
 |
|
3R AC
Trafikchef
|
Kanske en Yugo?
|
| 2011 10 26, 18:16 |
|
 |
|
Gromitt
VD
|
Mölle-Mats skrev: Den här hittade jag på ett annat Forum där jag också "fjantar omkring", som har en snarlik tråd som denna, och undrar nu om någon vet vad detta är?  Den ser liksom bekant ut men ändå inte, kanske mest för att den ser ut som en "gatukorsning" mellan en VW Jetta I (själva grundkarossen), FIAT 127 (dörren), tidig BMW 3-serie (bakre sidorutan) och Mercedes-Benz "kompakt" från skiftet 60/70-tal (bakljusen). Tankarna gick i riktning LADA Samara sedan (om det nu funnits något slikt!?!), men efter lite googlande så kan jag nog slå fast att det inte är det trots allt (fr a är dörrhandtaget fel). Men att det är någon gammal "Ossie" som formgivits av en kommunistisk kommitté öster om den forna järnridån känns inte som någon högoddsare. Själv har jag alltså inte en aning om vad det är egentligen, men välkomnar förstås alla gissningar (för det måste givetvis utredas vad det är!!!  ) Jag blev så nyfiken på denna så jag var tvungen att ta reda på vad 17 det är för bil och MM är inne på rätt spår med Fiat 127. Det är inte någon öststatsbil utan kommer från väster, det är en brasiliansk bil vid namn Fiat Oggi som i princip är en sedanversion av Fiat 127. http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Oggi/stefan
|
| 2011 10 26, 18:57 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Gromitt skrev: Mölle-Mats skrev: Den här hittade jag på ett annat Forum där jag också "fjantar omkring", som har en snarlik tråd som denna, och undrar nu om någon vet vad detta är? ... Den ser liksom bekant ut men ändå inte, kanske mest för att den ser ut som en "gatukorsning" mellan en VW Jetta I (själva grundkarossen), FIAT 127 (dörren), tidig BMW 3-serie (bakre sidorutan) och Mercedes-Benz "kompakt" från skiftet 60/70-tal (bakljusen). ... Jag blev så nyfiken på denna så jag var tvungen att ta reda på vad 17 det är för bil och MM är inne på rätt spår med Fiat 127. Det är inte någon öststatsbil utan kommer från väster, det är en brasiliansk bil vid namn Fiat Oggi som i princip är en sedanversion av Fiat 127. Ah, man tackar! Då var jag inte helt snett ute i alla fall, även om jag hamnade på "fel" sida järnridån (och det stora vattnet) med den geografiska bestämningen. I Sydamerika har det dock uppstått väl så många "udda" varianter av gamla västeuropeiska (och därtill även Nordamerikanska) bilmodeller som i "det forna" öst!
|
| 2011 10 26, 23:07 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Och vad har vi här då? 
|
| 2011 10 27, 10:13 |
|
 |
|
Vierundviertzig
Tågvärd
|
Det ser ut som en NSU Sport Prinz........
// Vierundvierzig
|
| 2011 10 27, 10:17 |
|
 |
|
Mölle-Mats
Kommunikationsminister
|
Vierundviertzig skrev: Det ser ut som en NSU Sport Prinz........ Nix, det är det inte!
|
| 2011 10 27, 10:19 |
|
 |
|