Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 22:28

Svara på tråd  [ 1109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 52, 53, 54, 55, 56
 Vad är detta för en bil ? 
Författare Meddelande
Trafikchef
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Vad är detta för en bil ?
Rover P6 är helt rätt, och det var en 3500 om jag minns rätt. Röd. Det var hans andra röda P6:a, därefter blev det en brun SD1:a. Den var inte riktigt lika snygg... :wink:

2011 12 17, 21:02
Trafikledare
Användarvisningsbild

Det var motorn från en sådan jag stoppade ner i en MGB vilken maskin det blev helt helt underbar. :up:

Man får vara glad att man fyller år,
betänk alternativet

2011 12 17, 21:45
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

TuveB skrev:
I såfall den mer korrekta benämningen P6, Rover 3500 fanns även som SD1. P6 fanns även med andra motorer. Håller med om att det liknar en P6.

Här höll jag på att göra bort mig och skriva att modellbeteckningen 3500 även fanns på den tidigare och större modellen "P5" - för GM´s tidigare lilla lättmetalls-V8 från Buick Special/Pontiac Tempest/Oldsmobile F-85 hamnade även under huven på den modellen (har själv lånat en sådan av en kompis en gång ...).

Men sedan så dubbelkollade jag (för omväxlings skull) med google och kom då fram till att den gick under beteckningen 3.5 litre (eller alternativt 3½ litre), se även http://en.wikipedia.org/wiki/Rover_P5!

2011 12 17, 21:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Draken Puff skrev:
Det var motorn från en sådan jag stoppade ner i en MGB vilken maskin det blev helt helt underbar. :up:

Ja, MGB GT V8 såldes ju även från fabrik kring mitten av 70-talet, och sedan när man på nytt "blåste liv" i MG-märket vid början av 90-talet så "relanserades" ju MGB V8 men nu med roadster-karossen.

Men det mest imponerande motormontaget i en MGB som jag skådat i en motortidskrift (tyvärr inte i. r. l. dock) var en engelsman som lyckats "knö ner" en Jaguar V-12:a i motorrummet! Där var det trångt ... :shock:

2011 12 17, 21:52
Trafikledare
Användarvisningsbild

Det finns en till med V 12 katt i motorrummet i härnösand. Vi har kört tillsammans på mittlandsbanan under tiden som ägaren var banansvarig. Det blev ofta jämt lopp då jag vann på lägre vikt i nosen. Jag kunde hålla högre ingångsfart i kurvorna då min inte understyrde. Min bil blev 11 kg lättare med lättmetall åttan än med orginalspisen. En underbar maskin som jag tyvärr inte har kvar längre.

Man får vara glad att man fyller år,
betänk alternativet

2011 12 17, 22:19
Trafikchef

Mittsverigebanan? Vet du vad den har för status idag?
Jag skulle gärna ta en testvända på just den banan när Caprin blir klar, och bjuda en kompis däruppe på en åktur. Kör man banträffar fortfarande?
*s*
Sen dök ett minne upp. Mölle-Mats och jag talade faktiskt, för en evighet sen, om att V8-konvertera en MGBGT för långdistansracing. Och dom praten blev dessutom starten på mitt eget rejsande.

2011 12 17, 22:38
Profil YIM
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Arne Lindgren skrev:
... Sen dök ett minne upp. Mölle-Mats och jag talade faktiskt, för en evighet sen, om att V8-konvertera en MGBGT för långdistansracing. Och dom praten blev dessutom starten på mitt eget rejsande.

Oj vad du minns - just det med att MGB V8 diskuterades har jag lyckats glömma ... :oops: Däremot har jag ett kristallklart minne av min vision om en högerstyrd Jaguar XJ 6 series I (fick man för sk-t och ingenting i England på den tiden), lackad British Racing Green med Union Jack målad på motorhuven - skulle ha varit ett stilfullt rejsåk på Mantorp!!! :-D

2011 12 18, 1:43
Trafikchef

Berra skrev:
Här får ni något nytt att gissa på.
Bild

Den är ju mysko.. en reflex och ett backljus(?) i olika vinkel. Och den vita lampan ser väldigt original ut med kromranden.
Reflexen kan ju vara en eftermontering efter lagändring, eller vid importen.
Om det vita ljuset har en röd lampa.. då måste man ha en extra reflex som ger rött ljus.
I så fall borde det vara en ganska udda bil.
Ingen blinkers. Då borde den vara så gammal att den har sån där utfällningpil.
Franska gener.. Talbot?

2011 12 18, 13:16
Profil YIM
Trafikchef

Arne Lindgren skrev:
Men den här då.
Bild
Och bara så ni vet, första gissningen är med 98% sannoliket fel. *evil*

2011 12 30, 13:37
Profil YIM
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 1109 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 52, 53, 54, 55, 56