Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 22:25

Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
 Utbruten statistikdiskussion från - En möjlig lösning ... 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Utbruten statistikdiskussion från - En möjlig lösning ...
Tråden har delats ifrån "En möjlig lösning ..." då denna kom att handla mer ingående om statistik än ursprungsfrågan.
// Moderator

----------------------------------------

DocHP skrev:
Detta har vi sett genom att sidvisningarna ökar när det uppdateras MJ, men ökar och snabbt faller igen när det uppdateras "mellan-raderna-snack".
Den där formuleringen förstår jag inte riktigt. Kan du utveckla den lite?

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 11 07, 16:59
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Inlägg Re: En möjlig lösning ...
Sture Bylén skrev:
DocHP skrev:
Detta har vi sett genom att sidvisningarna ökar när det uppdateras MJ, men ökar och snabbt faller igen när det uppdateras "mellan-raderna-snack".
Den där formuleringen förstår jag inte riktigt. Kan du utveckla den lite?

Såg själv att den var lite luddig :)

När en tråd uppdateras, vi kan ta din bantråd t.ex.
När du uppdaterade tidigare i helgen med din modul i ett par inlägg så kunde man se en konstant kurva av ökande visningar under en viss tid direkt efter uppdateringen av tråden.
När samma tråd igen uppdaterades, men det talades om annat än din direkta bana så var den kurvan inte en kurva längre utan ett isberg, ökning av visning från början som dalade väldigt fort.

Med kunskap om surfvanor och internet i överlag är min tolkning som sådan att när du uppdaterar med något för den breda massans intresse, så återkommer de löpande för att se vad mer som skett.
Men när det handlar om annat så klickar de in och återkommer inte på samma sätt som när uppdateringarna är direkt om banan.
Förmodligen ett antagande om att uppdateringar som följer handlar om samma sak.

Detta på intet sätt sagt att jag finner det ointressant, detta är bara vad siffrorna talar om.
Det finns även i vissa trådar ökningar tvärtom, d.v.s. när det sker något orelaterat men de är promillen till antalet.
Statistiken säger inte heller vem som gör dessa besök, målgrupp eller ens om de är svenska besökare utan enbart räkning av visningar i relation till innehåll.

Notera också att detta exempel inte säger något om just din tråd, jag tog ett tillfälle (om 5 inlägg och 60min statistik) och enbart en analys som exempel. Min statistik tittar på andra trådar än just bantrådarna.

2R H0 is my game - Bygger i övrigt 1:24/1:25

The smaller the train - the more concentrated the fun!

2011 11 07, 17:13
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

DocHP skrev:
Byggtipsen ska såklart inte bort ifrån de egna bantrådarna, men de kan även placeras under t.ex. Mitt Bygge för att ge publicitet åt bygget för de som hör till de 90% jag beskrev i första raden, som tyvärr missar mycket.
Jag såg att min anläggningstråd hade 59 000 besök. Man blir ju lite nedslagen om det är så att 90% av dessa så att säga "vänt i dörren" därför att tråden inte bara innehåller "fakta" och bygganvisningar. :(

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2011 11 07, 22:16
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Sture Bylén skrev:
DocHP skrev:
Byggtipsen ska såklart inte bort ifrån de egna bantrådarna, men de kan även placeras under t.ex. Mitt Bygge för att ge publicitet åt bygget för de som hör till de 90% jag beskrev i första raden, som tyvärr missar mycket.
Jag såg att min anläggningstråd hade 59 000 besök. Man blir ju lite nedslagen om det är så att 90% av dessa så att säga "vänt i dörren" därför att tråden inte bara innehåller bygganvisningar. :(

Det är över en period av 2 år, i snitt. Det krävs ganska mycket förändring idag för att rubba siffran. antalet besök säger inget mer än att någon klickat på länken.

Du blandar ihop två inlägg, de 90% jag hänvisar till handlar inte om din tråd (eller någon annans), då den inte är bevakad längre tid än 60min utan andra trådar i fakta-delarna som varit indexerade dygnet runt i just nu 27 dagar där vi ser en 89,9% "vändning i dörren" när det drar iväg off-topic i lite längre skala än ett oskyldigt inlägg.
(t.ex. lok, vagnar etc, var kanske lite olyckligt att ha dessa två meningar på samma rad.)

Vad gäller din tråd rörde statistiken 5 av 2700+ inlägg kollat under 60min, mindre än 0,2 procent av trådens innehåll alltså.
Så dra inga slutsatser av detta hurvida din tråd är populär eller inte. (förutom att i 0,2% av din tråd gillade merparten av besökarna din bana mer än det övriga snacket).

2011 11 07, 22:29
Moderator
Användarvisningsbild

KristerB skrev:
Det där är näst intill obegripligt även för en normalbegåvad! Vad jag förstår så skall Sture Bylén akta sig för att dra förhastade slutsatser om hans tråd är populär eller inte. Ja, förutom då de 0,2 % av hans tråd som gillade merparten av besökarna än övriga snacket, vad som nu menas med det! :?

Med vänlig hälsning
Krister

Sture bad om förytdligande vad gäller statistiken.
Jag tog då ett exempel från en plats han känner till väl, sin egen bantråd.
exemplet var enbart som exempel för att visa hur statistiken fungerar och inte påvisa varesig om besökarna gillar eller ogillar hans innehåll, den är för kort period för att bedöma någonting över huvud taget.
Sture tog detta olyckligtvis som någon fakta över hans tråd och missade poängen med funktionsbeskrivningen, vilket jag i det inlägg du citerar försökte tillrättalägga.

Om någon tycker det är krångligt kan jag försöka fixa lite grafer och bilder.

2011 11 07, 22:51
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

KristerB skrev:
Det där är näst intill obegripligt även för en normalbegåvad! Vad jag förstår så skall Sture Bylén akta sig för att dra förhastade slutsatser om hans tråd är populär eller inte. Ja, förutom då de 0,2 % av hans tråd som gillade merparten av besökarna än övriga snacket, vad som nu menas med det! :?

Med vänlig hälsning
Krister

Jag håller med Rikard, det där var banne mig inte lätt att bena ut.

2011 11 07, 22:55
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Tråden är nu delad, klockan är lite för mycket men jag ska återkomma med mer detaljerat hur det fungerat och ge några mer konkreta exempel där statistiken rullat i mer än en knapp timme.

2011 11 07, 22:59
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 7 inlägg ]