Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 22:25

Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 Usla modeller 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Inlägg Usla modeller
Härmed utnämner jag Heljans F 1200 till en av dom sämsta lokmodellerna någonsin. Det är otroligt att en tillverkare år 2009 inte lyckats tillverka en modell som fungerar utan att spåra ur. Märklin hade löst problemet med fjädrande löphjul som förhindrar urspårning redan på mitten av 1950-talet. Ännu på 2000-talet finns det tillverkare som inte klarat av detta tämligen enkla problem. Idag betalar vi tusentals kronor för rent SKIT ! Lokmodeller som måste byggas om för att överhuvudtaget kunna användas. Vi skulle aldrig acceptera en produkt som inte fungerar till 100% om det gällde något annat, men i MJ-världen är det tydligen fritt fram. Tillverkarna lägger ner mycket möda på att modellerna ska vara så lika förebilderna som möjligt och vara rikt detaljerande, men kvalitet och driftsäkerhet läggs åt sidan. Jag har nu efter att spenderat massvis av pengar på en rad lok som bara varit till stora besvikelser och åter hamnat i sina kartonger, tröttnat på MJ och lagt ner min hobby (som jag haft sedan 1959). Det är inget kul när man bara drabbas efter den ena besvikelsen efter den andra. Banan står nu och dammar igen. Jag har också tröttnat på att försöka få ordning på dessa modeller. Heljan, som ansvarade för dom två största flopparna, ovan nämna F-loket och Kustpilen, svarar inte ens på mail. Inte ens mail från den handlare där jag köpte F-loket - vilket tydligen tyder på att Heljan också struntar i sina återförsäljare. Man kan undra om Heljans "affärsidé" går ut på att prångla ut som mycket värdelösa modeller som möjligt och strunta helt i vad kunderna tycker. Även andra fabrikat har uppenbara kvalitetsproblem och många modeller är dåligt testade innan dom släpptes på marknaden, vilket har resulterar i ombyggnader, som inte gjort gångegenskaperna mycket bättre. Även på vagnsidan verkar det som om gångegenskaper är något sekundärt. Flera vagnar jag köpt spårar ur utan synbar anledning. Visst är det kul med en vacker modell av ett lok - men den ska banne mig fungera också. Och i MJ-världen finns tydligen inte dom kraven. Vi kunder får istället själva försöka rätta till problemen och när till och med MJ-tidningar kommer med artiklar hur man "bygger om sin xxx-modell", då undrar man om inte botten är nådd. För oss som inte är skickliga modellbyggare så blir det istället att känna sig blåst och sätta upp den dyra modellen i ett vitrinskåp. Man frågar sig varför tillverkarna överhuvudtaget sätter motor i loken när dom ändå inte kan hålla sig på spåret. Och istället för att satsa på kvalitet och väl utprövade modeller som fungerar till 100% ska man proppa in en massa digitalt blaha-blaha som ger köparen ännu mer huvudbry och som heller inte fungerar till 100%.
Nej, nu har jag tröttnat på MJ och lämnar den här hobbyn efter 50 år. :evil:

2009 12 01, 15:58
VD

Inlägg Re: Usla modeller
Hej

Vad kör du på för räls och med vilka radier?

Vad är det som inte funkar när det gäller det digitala?

Mvh UB

2009 12 01, 16:21
Lokförare

Min gammla Märklinbana den bara fungerar, generation efter generation..........

2009 12 01, 16:38
Trafikchef

1956 skrev:
AA-Rail skrev:
Härmed utnämner jag Heljans F 1200 till en av dom sämsta lokmodellerna någonsin. Det är otroligt att en tillverkare år 2009 inte lyckats tillverka en modell som fungerar utan att spåra ur. Märklin hade löst problemet med fjädrande löphjul som förhindrar urspårning redan på mitten av 1950-talet.......:evil:

Varför då inte helt enkelt köpa Märklin istället, valet är ju fritt!

/Rikard

Jag gör så, köper bara Märklin till det som ska trafikera hemmabanan.
Men jag kan hålla med AA-Rail om att det är frustrerande för köparen om en tillverkare säljer en variant av ett lok som avses gå på Märklinräls och sedan inte klarar det.
Mitt val att endast ha Märklins eget rullande materiel på min bana grundar sig helt och hållet på ovan nämnda faktum.

2009 12 01, 17:27
Trafikchef

Hej,

Rikards svar är ju....inte vidare klarsynt. Han är tillhör väl Märklinhatarna och försöker med arrogans och skånsk dryg :-D attityd såga AA-rails inlägg.

Givetvis skall modellerna vara "väl fungerande", i annat fall får ju producenten upplysa att de inte klarar vissa krav. Tyvärr verkar ju mj-rallare vara ett eget släkte, dvs de anses OK eller t o m fint att hålla på att pyssla med modellen för att den skall klara en kurva eller en växel, vilket egentligen får anses skrattretande.

Jag kör både treräls digitalt och N-skala digitalt och har en hel del "specialmodeller" som väl får anses vara egna eller andras hybrider och då får man ju ha andra krav avseende gång och funktion jämfört med serietillverkning av produkter av etablerade företag.

/Hans

2009 12 01, 17:50
Konduktör

köp märklin saker det är därför jag bara köper märklin det hände jag köpt som inte är märklin i rullande mat är blå personvagnar från hornby som skulle pasaa just det första kurvradien åker den ut fast jag bytte hjul till märklin funkar oftasr att bytta hjul ett tips bara

2009 12 01, 17:59
VD

Varför lägga av med hobbyn för att Heljans F-lok och Kustpil är tveksamma konstruktioner? Det allra mesta fungerar väl trots allt skapligt? Själv köpte jag en gång en sprillans ny TV som inte gick att starta och inte slutade jag upp med att titta på TV för det?

Stefan

2009 12 01, 18:20
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

hanlof skrev:
Hej,

Rikards svar är ju....inte vidare klarsynt. Han är tillhör väl Märklinhatarna och försöker med arrogans och skånsk dryg :-D attityd såga AA-rails inlägg.

Givetvis skall modellerna vara "väl fungerande", i annat fall får ju producenten upplysa att de inte klarar vissa krav. Tyvärr verkar ju mj-rallare vara ett eget släkte, dvs de anses OK eller t o m fint att hålla på att pyssla med modellen för att den skall klara en kurva eller en växel, vilket egentligen får anses skrattretande.

Jag kör både treräls digitalt och N-skala digitalt och har en hel del "specialmodeller" som väl får anses vara egna eller andras hybrider och då får man ju ha andra krav avseende gång och funktion jämfört med serietillverkning av produkter av etablerade företag.

/Hans

Rikards svar är definitivt klarsynt... jomenvisst.

Vad vissa Märklinister vägrar att inse är att den totala bakåtkompatiblitet de kräver av ANDRA tillverkare än Märklin inte är något som ger bättre modeller. Snarare tvärt om!
Skulle någon tillverkare ge ut en loktyp som inte finns hos Märklin gnäller de i högan sky tills den stackars tillverkaren ger med sig och på något vis konverterar sin modell att gå på ett system det inte är designat för i grunden. Och detta leder oftast till usel funktion på allt annat än rakspår i 3-r.

I det här fallet är det mycket bättre att de Märklinister som verkligen vill ha något tillverkat utanför Göppingen gör konverteringen själva... för de vet ju bäst hur allt ska vara!

SA

PS: Herrar moderatorer... mitt inlägg är bara ett svar i samma tonfall som hanlofs. Det var inte Rikard som började häva ur sig diverse otidigheter utan enbart krasst konstaterade vad de flesta riktiga Märklinister från början har insett... vänsterprassla inte. Kör enbart Märklin ty allt annat ger problem. Men sedan hanlofs svar... ja, det bör ju bedömas på ett sakligt sätt. Och ska mitt inlägg modereras bort bör även hanlofs gå direkt i papperskorgen.

2009 12 01, 18:29
Trafikchef

Sintra,

Vad är en Märklinist? Definiera det. Det är ju meningen att det "begreppet" skall vara nedsättande givetvis. Vad är du själv?

Bakåtkompabilitet ja...att loken skall klara Märklins C- eller K-skenor är inte för mycket begärt. Det är givetvis felkonstruktioner bakom av såväl Heljan som JECO avseende treräls-lok, som åtminstone JECO ganska lätt fixade till och tog sitt ansvar, exempelvis el- F-loket.

Att loken skall klara vissa krav har inte med Märklin att göra, eller om man är "Märklinist". Då får producenten tydligt speca exakt vad loket klarar av avseende kurvradier och växlar och så får därefter konsumenten fatta sitt beslut. Är det så svårt att begripa?

/Hans

2009 12 01, 18:43
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det är en skön känsla att säga hos mig finns det inte något varken lok eller vagnar eller tillbehör som det står Märklin på. :lol:
nidom

2009 12 01, 18:46
Trafikchef

Hej,

På min N-bana...har jag givetvis inga Märklin-prylar. På trerälsbanan har jag numera bara ett Märklin-lok kvar (T44) plus tre stolpvagnar och så räls och styrenhet förstås. Resten andra märken. Är man "Märklinist" då? :roll:

Jag är i alla fall stolt över att inte vara en inskränkt mj-nörd, låst till exempelvis tvåräls. Det finns tyvärr en hel del sådana typer.

M v h Hans

2009 12 01, 18:56
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Pliiiiiiis gubbar - dra inte igång den fundamentalistiska hatdebatten pro/con Märklin nu igen ... Båda systemen har sina för- resp nackdelar och beroende på det förstnämnda övertygade förespråkare - låt nu var och en vara salig på sin tro utan att kasta sk-t på denne ifall du råkar tillhöra förespråkarna av det andra alternativa systemet.

Sedan så tror jag alls inte att broder Rikard är Märklin-hatare bara för att han byggt sin fina anläggning baserad på tvårälssystemet, han har ju vid flera tillfällen visat här på Forum att han även har Märklin-grejer liggande i sina gömmor och även kom in i hobbyn efter att han började "leka" med Märklin-tåg i barnaåren!

Väldigt trist att höra att du broder AA-Rail där nere i den portugisiska sommarnatten blvit så besviken på dina Heljan-lok att du överväger att överge hobbyn helt. Låt oss hoppas att detta bara är en tillfälligt dåligt överlagt beslut i stundens affektion, som går över med tiden - för nog vore det väl synd att vända denna trevliga hobby ryggen helt bara för att det finns vissa produkter som inte lever upp tilll förväntningarna.

Jag har själv köpt t o m två ex av Heljans ång-F i trerälsutförande (det ena var dessutom den "uppgraderade" versionen med utbytta hjulaxlar mm), men eftersom jag redan innnan läst alla spaltmil som skrivits om dess mediokra köregenskaper på MJ-Forumen så var mina förväntningar inte speciellt högt ställda på användbarhet - och de "infriades" också! Det ena loket är åter avyttrat, men det andra har hamnat i vitrinen där det verkligen pryder sin plats - för det är förbålt sk-tsnyggt!!!

Sedan kan jag väl även framhålla att det inte är bergssäkert att lok från Göppingen alltid fungerar klanderfritt på Märklin-räls heller! Under min "digitala epok" för ett antal år sedan så hade jag ambitionen att avspegla den tyska Weimar-republiken i mellankrigstiden på en anläggning, och en av de lokmodeller som jag då ville exponera stort var det bayerska S 3/6 - sedemera DRG BR 18.4. Märklin har ju gjort en hel drös versioner av detta loket i olika färgsättning genom åren, och jag hade nog ett ex av varje när det var som "värst". De senare varianterna från 90-talet och framåt klarade dock inte av att köra genom växlarna i Märklins M-räls i normalradien utan att de främre löphjulen spårade ur, så jag fick ta det drastiska beslutet att basera hela denna anläggning på parallellspårskretsen.

PS! Om man nu skulle vända en företeelse ryggen p g a urusla produkter så borde väl IT-branschen stå i fokus! Tänk om våra modelltåg vore lika otillförlitliga som Windows eller diverse applikationer på webben ... :evil: Och nu gav jag väl er fundamentalistiska Mac-förespråkare en gratis straffspark mot öppet mål, va? :P DS!

2009 12 01, 19:04
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

nidom skrev:
Det är en skön känsla att säga hos mig finns det inte något varken lok eller vagnar eller tillbehör som det står Märklin på. :lol:
nidom

Saxade detta från granntråden:

nidom skrev:
Detta kom igår ett Trix S-lok med tre tillhörande trävagnar,köpt på eBay.de :-D
nidom

Bild

Sicken tur att det står "Trix" och inte "Märklin" på Märklins tvåräls-varianter, eller hur? :P

2009 12 01, 19:22
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Mölle-Mats skrev:
nidom skrev:
nidom

Saxade detta från granntråden:

nidom skrev:
Detta kom igår ett Trix S-lok med tre tillhörande trävagnar,köpt på eBay.de :-D
nidom

Sicken tur att det står "Trix" och inte "Märklin" på Märklins tvåräls-varianter, eller hur? :P

Mats man har väl med åren lärt sig vad som ska stå på kartongen :P :P :P
nidom

2009 12 01, 19:40
Tågbefällhavare

"Varför lägga av med hobbyn för att Heljans F-lok och Kustpil är tveksamma konstruktioner? Det allra mesta fungerar väl trots allt skapligt? Själv köpte jag en gång en sprillans ny TV som inte gick att starta och inte slutade jag upp med att titta på TV för det?"

Det är inte bara dessa två lok. Jag kan göra en lång lista. Lasers B6-vagn där hjulen hoppade av redan i kartongen, deras tillika godsvagn som inte var byggd att ens rulla på spår, Paa Sporets B6-vagnar som inte klarar Märklins växlar, Jeco´s F-lok som fortfarande - trots två ombyggnader, inte uppför sig som det ska, Jeco´s Ra-lok där plogarna slets bort därför att dom inte klarade Märklins korsväxel och fastnade i mittpiggarna (tillika Heljans TMX och TMY-lok som har samma problem), Heljans och NMJ´s svenska personvagnar som inte fungerar tillfredställande på K-räls och definitivt inte genom växlar. Roco´s Dm3 som heller inte uppför sig på K-räls, Jeco´s T44 som inte klarar Märklins korsväxlar, Jeco´s Bt som var felkonstruerad och inte klarade kurvor då kåpan tog emot lokkorgen ... osv

Ska det vara så svårt att tillverka en AC-modell som fungerar på K-räls. Måste jag som konsument byta hjulaxlar på varenda vagn jag köper som inte är Märklin ? Då borde i så fall AC-hjul följa med vagnen om nu DC-hjulen inte fungerar.

Och varför kör jag då inte på C-räls, kanske någon frågar sig. Två orsaker. Den är FUL. Och dessutom fungerar Märklins äldre lok inte på C-räls då flänsarna slår i sliprarna. Det är som att köra på en tvättbräda.

Det här är inte bara problem för stunden, det här är åratals av frustation. Och nu har jag fått nog !!!! Det är inget kul längre. Branschen har själva lyckats förstöra en fin hobby.

2009 12 01, 19:55
VD

Ja, oavsett vilken väg man väljer så är det tröstlöst när saker och ting inte uppför sig som förväntat.

Stefan

2009 12 01, 20:05
Moderator
Användarvisningsbild

Det största hotet mot Mj Hobbyn är inte modeller som fungerar mindre bra. Det största hotet är väl de som utövar hobbyn. Så jävla svårt att kommunicera med varandra utan att det blir små smygande gliringar. Kan vi inte försöka att skippa detta munhuggeri. Det är ju snart "hjul".

Tycker det är synd att 3 räls rallarna skall behöva dras med dessa problem som uppenbarligen finns... (AA-Rail Beskriver sitt problem med 3- räls) Det finns ju inte så många allternativ. 1 är för oss alla att låta bli att förboka och springa ner och köpa modellen samma dag som den hamnar i hyllan. Låt någon annan köpa/prova modellen först och gör en utvärdering som senare kan presenteras på Modellrallaren som exempel. I alla fall när det gäller specialmodeller för den svenska marknaden i första hand. I AA-Rails fall kan det varit det sista som fick bägaren att rinna över. Ibland tröttnar man och med all respekt så är det ok att tröttna.

Gemenskap är en stor stöttesten. Det är inte kul att leka/köra med modelltåg själv... kanske 10 min??? Det är inte kul att tävla... om man är ensam. Fotbollsmatch med bara 1 lag???

När det går trögt så kan det vara skönt att få stöd i stället för en massa gliringar forumsmedlemmar i mellan...

Ett litet förslag från min sida till AA-Rail är kanske att sälja det man har (kanske behålla något man verkligen gillar) och börja om på ny kula och detta kanske i gemenskap med andra, kanske en i förening??? det är alltid lättare om man är fler som har samma problem :-D
Det är lättare att gråta mot någons axel :(

2009 12 01, 20:40
Moderator
Användarvisningsbild

Hur som helst skall man inte betala för saker som inte fungerar... man lämnar tillbaks och får pengarna tillbaks.

Läs noga på vilka garantier tillverkaren lämnar...

¤ 3 års reklamationsrätt på varor köpta av privatpersoner för privat bruk.

¤ 6 månaders regeln. Om en vara går sönder eller inte uppför sig som tillverkaren sagt och inte tillverkaren kan påvisa att du som brukare har varit vårdslös eller på annat sätt kan ha orsakat felet är det att betrakta som att felet fanns där när varan var ny.

¤ 2 försök att åtgärda felet. Tillverkaren har 2 försök på sig att åtgärda felet så kunden blir nöjd. Därefter annses tillverkaren förbrukat sin rätt och kunden skall kunna reklamera varan/häva köpet och få pengarna tillbaks.

¤3 http://www.arn.se

2009 12 01, 20:48
Trafikchef

Hej AA-Rail!

Déjà vu tänker jag när jag läser igenom den här tråden. Har för mig att du startade en liknande diskussion för några år sedan i Modellrallarens forum.

De flesta av oss MJ-rallare är väldigt glada över dagens stora och växande utbud av svenska modeller. Det vi köper fungerar oftast bra, även om det ibland finns detaljer som kunde vara bättre, som t ex koppelinfästningen på Heljans 30-talsvagnar. Det är sällan en modell bedöms vara ett totalfiasko. Närmast har väl Heljan kommit med sitt F-lok, där många exemplar inte fungerar bra, oavsett strömsystem. F-lokets låga kvalitet är dock ett undantag, inte en regel.

De flesta på forumen med intresse för svenska modeller tycks bygga och köra 2-räls. Det finns dock en hel del Märklinrallare som köper svenska modeller från andra tillverkare och är nöjda med dessa.

Du använder K-räls som är ett ganska gammalt rälssystem med tvära växlar och kurvor. Det togs fram på den tiden när ingen tillverkare gjorde personvagnar med skalenlig längd. Jag antar att andra tillverkare än Märklin enbart testar sina 3-rälsmodeller på deras C-räls. Jag kan ha förståelse för att du inte vill byta räls, men detta faktum i sig innebär en begränsning. Med detta som bakgrund följer två förslag som kan göra dig till en lyckligare MJ-rallare:

1) Köp bara produkter från Märklin. Det kommer nog att dyka upp något enstaka fordon som inte fungerar OK på din anläggning, men det mesta kommer att fungera perfekt. Sälj allt icke-Märklin på Tradera.

2) Var beredd att själv göra enklare modifieringar på det som inte fungerar enligt dina krav. Köp en uppsättning Märklinhjul så att du kan byta ut orginalhjulen på t ex Paa Sporets SJ-vagnar. Kolla in konstruktionen och infästningen av plogen på Jeco Ra-lok och se hur du bäst kan modifiera den så att den inte tar emot i växlarna etc.

Välj alternativ 1) eller 2), inte båda.

Lycka till med modelljärnvägshobbyn!

2009 12 01, 21:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Hela den här diskussionen (och alla liknande tidigare, och kommande), är i sig självt ett enda stort och tungt argument för att inte välja Märklin när man går in i den här hobbyn. Den som gör det blir låst till Märklin. Inget annat fungerar ju bra nog på Märklinrälsen.

2009 12 01, 23:32
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa