Johan Molin:
Precis. Jag är inte den som tycker om att bråka, men det känns trist när man gång på gång drabbas av modeller som inte fungerar som dom ska. Jag får väl hyra en släpkärra, lasta in alla trilskande lok och köra upp dom till Sverige någongång. Det är synd att MJ-Hobbyexperten eller Tåg & Hobby inte kan öppna en liten filial i Fuzeta. Jag vet flera lediga lokaler
Lillen:
Jag har bara haft mailkontakt med MJ-Hobbyexperten (det är dyrt att ringa) och flera gånger reklamerat loket och frågat hur jag ska gå till väga. Men dom har hänvisat till att dom inte fått besked från Heljan hur dom ska göra. Och sen hörde jag inget mer från dom. Lite underligt dock då Tåg & Hobby tydligen återkallade sina sålda lok och skickade dom till Danmark för åtgärd (jag kanske borde ha köpt det där så hade allt varit frid och fröjd). Jag har också mailat till Heljan om det här problemet men dom bryr sig inte om att svara. Hade jag bott i Stockholm hade jag naturligtvis åkt in med loket, men det är som jag tidigare skrivit lite småbök att sitta så långt bort från MJ-civilisationen och att skicka lok tvärs över Europa är inte något som jag är så förtjust i. Man vet aldrig vad som kan hända. Dock, dom lok jag har beställt har alltid kommit ner via post utan problem. Samtidigt firar ju min MJ-bana (ok, det har varit många olika banor genom åren) 50 år den 24 december, så det är ju lite trist att stupa på mållinjen så att säga. Ett litet jubileumståg (det första loket och dom första tre vagnarna) blir det i alla fall med champagne och bandavklippning på julafton. Lite tönt måste man ju få bara. Sen får jag se vad jag gör ...
Jag var inne på detta Forum också vill jag minnas och förhörde mig om hur man skulle kunna åtgärda F-loket och fick några bra svar och tips. Men det var ingenting som jag vågade ge mig på själv. Dessutom är det svårt att få tag på rätt material härnere. Tydligen måste man också byta hjul i löpboogien och tendern, men var får man tag på såna.
När jag köpte Kustpilen så var det också en riktigt usel modell. Jag var i kontakt med Heljan men fick bara något småsyrligt svar tillbaks så det gav inget. Jag körde på M-räls då och Heljan svarade bara att gammal och ny teknologi fungerar inte ihop - det var allt jag fick av dom. Det var därför jag tog det kostsamma beslutet att byta all M-räls till K-räls (kostade multum) för att få tågen av den "nya teknologin" att fungera bättre. Men icke sa Nicke. Trots att rälsen är 1-2 år gammal så klarar vissa nya lok inte av den. Jeco och Heljan ligger i topp på den listan.
Det är ganska märkvärdigt att lok från DC-tillverkare inte ska fungera på AC-räls. Jag antar att man sätter andra typer av hjul på sina AC-modeller, men det verkar inte hjälpa. Och i fallet med Heljans F-lok verkar det som om Heljan satt DC-hjul ÄVEN på AC-modellerna (???)
Ok, jag var ganska frusterad när jag skrev mitt första inlägg som startade den här infekterade tråden. All ilska och besvikelse som byggts upp genom åren bara exploderade en kväll. Jag vet ännu inte vad jag ska göra med min hobby egentligen. Men just nu är den "på is" på obestämd tid i alla fall
Sen om jag får återkomma till det där med Märklinist. Ok, jag började med Märklin och har kört på Märklinräls hela tiden, men jag har som sagt 27 andra fabrikat också så Märklin är i en minoritet när det gäller fordon. Och jag har vid två tillfällen haft en likströmsbana som komplement (Lima och Roco-spår) - då jag har en del likströmslok. Men tyvärr fungerar inte DC i vårt (på vintern) fuktiga klimat vilket jag också märkte med DC-banan. Det var lögn att få den att fungera. Så tyvärr fick den rivas till sist.
Dessutom har jag en liten Märklin Z-skalebana (DC) i ett soffbord (det var min fru som sett en sån på en hobbymässa och ville ha något liknande). Den är lögn att få att fungera på grund av luftfuktigheten på vintern (då vi utvinner 1-2 liter per natt i varje rum från avfuktarna som ständigt går och där man kan vrida ur kläderna på morgonen)
Till sist får jag önska alla MJ-fantataster, både AC:are och DC:are en God Jul och Ett Gott Nytt År och en önskan att vi under 2010 får modeller som FUNGERAR även på AC.
Anders A
AA-Rail
Algarve, Portugal