Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 22:24

Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 Usla modeller 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister

Inlägg Re: Usla modeller
Jag tror vi alla lider med dig och förstår hur hemskt det är när förväntan byts i frustration och besvikelse.

Sorgligt att denna typ av tråd överhuvudtaget ska behöva finnas (i "världen som den borde vara" skulle detta givetvis aldrig ha hänt).

2009 12 04, 1:53
Trafikchef

AA-Rail skrev:
Tyvärr verkar det inte riktigt vara MJ-Hobbyexpertens syn på saken (djup suck !) :cry:

Jag måste fråga, vill inte butiken ta hand om din reklamation?

Magnus

2009 12 04, 2:05
Tågbefällhavare

Johan Molin:

Precis. Jag är inte den som tycker om att bråka, men det känns trist när man gång på gång drabbas av modeller som inte fungerar som dom ska. Jag får väl hyra en släpkärra, lasta in alla trilskande lok och köra upp dom till Sverige någongång. Det är synd att MJ-Hobbyexperten eller Tåg & Hobby inte kan öppna en liten filial i Fuzeta. Jag vet flera lediga lokaler :-D

Lillen:

Jag har bara haft mailkontakt med MJ-Hobbyexperten (det är dyrt att ringa) och flera gånger reklamerat loket och frågat hur jag ska gå till väga. Men dom har hänvisat till att dom inte fått besked från Heljan hur dom ska göra. Och sen hörde jag inget mer från dom. Lite underligt dock då Tåg & Hobby tydligen återkallade sina sålda lok och skickade dom till Danmark för åtgärd (jag kanske borde ha köpt det där så hade allt varit frid och fröjd). Jag har också mailat till Heljan om det här problemet men dom bryr sig inte om att svara. Hade jag bott i Stockholm hade jag naturligtvis åkt in med loket, men det är som jag tidigare skrivit lite småbök att sitta så långt bort från MJ-civilisationen och att skicka lok tvärs över Europa är inte något som jag är så förtjust i. Man vet aldrig vad som kan hända. Dock, dom lok jag har beställt har alltid kommit ner via post utan problem. Samtidigt firar ju min MJ-bana (ok, det har varit många olika banor genom åren) 50 år den 24 december, så det är ju lite trist att stupa på mållinjen så att säga. Ett litet jubileumståg (det första loket och dom första tre vagnarna) blir det i alla fall med champagne och bandavklippning på julafton. Lite tönt måste man ju få bara. Sen får jag se vad jag gör ...

Jag var inne på detta Forum också vill jag minnas och förhörde mig om hur man skulle kunna åtgärda F-loket och fick några bra svar och tips. Men det var ingenting som jag vågade ge mig på själv. Dessutom är det svårt att få tag på rätt material härnere. Tydligen måste man också byta hjul i löpboogien och tendern, men var får man tag på såna.
När jag köpte Kustpilen så var det också en riktigt usel modell. Jag var i kontakt med Heljan men fick bara något småsyrligt svar tillbaks så det gav inget. Jag körde på M-räls då och Heljan svarade bara att gammal och ny teknologi fungerar inte ihop - det var allt jag fick av dom. Det var därför jag tog det kostsamma beslutet att byta all M-räls till K-räls (kostade multum) för att få tågen av den "nya teknologin" att fungera bättre. Men icke sa Nicke. Trots att rälsen är 1-2 år gammal så klarar vissa nya lok inte av den. Jeco och Heljan ligger i topp på den listan.

Det är ganska märkvärdigt att lok från DC-tillverkare inte ska fungera på AC-räls. Jag antar att man sätter andra typer av hjul på sina AC-modeller, men det verkar inte hjälpa. Och i fallet med Heljans F-lok verkar det som om Heljan satt DC-hjul ÄVEN på AC-modellerna (???)

Ok, jag var ganska frusterad när jag skrev mitt första inlägg som startade den här infekterade tråden. All ilska och besvikelse som byggts upp genom åren bara exploderade en kväll. Jag vet ännu inte vad jag ska göra med min hobby egentligen. Men just nu är den "på is" på obestämd tid i alla fall

Sen om jag får återkomma till det där med Märklinist. Ok, jag började med Märklin och har kört på Märklinräls hela tiden, men jag har som sagt 27 andra fabrikat också så Märklin är i en minoritet när det gäller fordon. Och jag har vid två tillfällen haft en likströmsbana som komplement (Lima och Roco-spår) - då jag har en del likströmslok. Men tyvärr fungerar inte DC i vårt (på vintern) fuktiga klimat vilket jag också märkte med DC-banan. Det var lögn att få den att fungera. Så tyvärr fick den rivas till sist.

Dessutom har jag en liten Märklin Z-skalebana (DC) i ett soffbord (det var min fru som sett en sån på en hobbymässa och ville ha något liknande). Den är lögn att få att fungera på grund av luftfuktigheten på vintern (då vi utvinner 1-2 liter per natt i varje rum från avfuktarna som ständigt går och där man kan vrida ur kläderna på morgonen)

Till sist får jag önska alla MJ-fantataster, både AC:are och DC:are en God Jul och Ett Gott Nytt År och en önskan att vi under 2010 får modeller som FUNGERAR även på AC.

Anders A
AA-Rail
Algarve, Portugal

2009 12 04, 18:49
Trafikchef

AA-Rail skrev:
Lillen:

Jag har bara haft mailkontakt med MJ-Hobbyexperten (det är dyrt att ringa) och flera gånger reklamerat loket och frågat hur jag ska gå till väga. Men dom har hänvisat till att dom inte fått besked från Heljan hur dom ska göra. Och sen hörde jag inget mer från dom. Lite underligt dock då Tåg & Hobby tydligen återkallade sina sålda lok och skickade dom till Danmark för åtgärd (jag kanske borde ha köpt det där så hade allt varit frid och fröjd). Jag har också mailat till Heljan om det här problemet men dom bryr sig inte om att svara. Hade jag bott i Stockholm hade jag naturligtvis åkt in med loket, men det är som jag tidigare skrivit lite småbök att sitta så långt bort från MJ-civilisationen och att skicka lok tvärs över Europa är inte något som jag är så förtjust i. Man vet aldrig vad som kan hända. Dock, dom lok jag har beställt har alltid kommit ner via post utan problem. Samtidigt firar ju min MJ-bana (ok, det har varit många olika banor genom åren) 50 år den 24 december, så det är ju lite trist att stupa på mållinjen så att säga. Ett litet jubileumståg (det första loket och dom första tre vagnarna) blir det i alla fall med champagne och bandavklippning på julafton. Lite tönt måste man ju få bara. Sen får jag se vad jag gör ...

Hej,

Måste säga att det är dåligt att inte ta ansvar. Det ska vara en självklarhet. Jag känner till ditt problem med defekta modeller och avstånd. Själv kör jag US-bana och importerar allt själv. Så att skicka tillbaka saker blir inte ett bra alternativ då frakten är skrämmande tillbaka. Så jag har varit tvungen att lära mig att fixa sakerna själva. Samt att de handlar jag använder mig av verkligen står hundra procent bakom sina produkter. De som inte gör det handlar jag inte av!

Vissa betalar frakten tillbaka till USA för att fixa varan. Andra har skickat ersättare gratis bara jag tagit en bild av saken som är trasig. Reservdelar skickar de alltid gratis. Med andra ord, att välja rätt handlar är kritiskt när man handlar på långdistans som vi gör. Att de dessutom är så mycket billigare än lokala alternativ skadar inte. Nu är detta inte ett alternativ för en 3-räls svensk rallare men ändå.

Jag hoppas det löser sig men jag skulle pressa på handlarn i ditt fall att ta ansvar. Jag tycker inte att det är orimligt att begära frakten betald om det är en helt defekt vara de skickat ut.

Mvh Magnus

2009 12 04, 22:07
Tågbefällhavare

Hej Magnus

Ja, då vet du hur det är. Jag "importerar" ju också alla modeller (från Sverige och Tyskland) så man blir väldigt beroende på att saker och ting ska fungera när dom kommer. Du kan ju knappast heller kila in till handlaren i USA för att få ett lok fixat. Sen måste det väl vara betydligt högre porton mellan USA och Europa än mellan två EU-länder, så jag förstår att det blir dyrt. Du åker inte på att betala tull ? Jag har importerat andra saker (DVD och CD) från USA och då och då fastnar dom i tullen och jag måste betala tullavgift eftersom jag räknas som "importör". Och den kan ibland vara nästan lika hög som varan kostar.

Anders

2009 12 04, 22:40
Trafikchef

AA-Rail skrev:
Hej Magnus

Ja, då vet du hur det är. Jag "importerar" ju också alla modeller (från Sverige och Tyskland) så man blir väldigt beroende på att saker och ting ska fungera när dom kommer. Du kan ju knappast heller kila in till handlaren i USA för att få ett lok fixat. Sen måste det väl vara betydligt högre porton mellan USA och Europa än mellan två EU-länder, så jag förstår att det blir dyrt. Du åker inte på att betala tull ? Jag har importerat andra saker (DVD och CD) från USA och då och då fastnar dom i tullen och jag måste betala tullavgift eftersom jag räknas som "importör". Och den kan ibland vara nästan lika hög som varan kostar.

Anders

Frakten är inte så dyr som man kan tro. Ett flygpaket på 9 kilo kostar 80$ cirka. Fyller man det blir det inte mycket per lok. Walthers är också billiga. Frakten ligger på 15% vid köp över 150$ vilket är svårt att undvika. Så en byggsats för 50 dollar kostar 7.50$ i frakt. Det handlar om att lära sig vart man ska köpa sakerna och vilka saker från vilket ställe.Vilket inte är särskilt mycket anser jag. Det innebär att man ska köpa mycket för att få det riktigt billigt men det är så oerhört mycket billigare än de svenska alternativen att jag anser att det helt klart är värt besvären. Det tar ca 14 dagar att få sakerna men det tar 4 dagar från Stockholm dit jag bor om jag beställer inom landet. Och då ska jag vänta på att dem ska ta in sakerna. Ibland tar jag det via UPS eller DHL, med DHL så har jag beställt på Tisdagen och haft sakerna på Torsdagen. Senast jag köpte räls var det betydligt billigare med DHL från USA än från England.

Tullen är som med frakten, blir billigare desto mer man tar med en gång eftersom avgifterna står för en stor del vid små köp. Som jag ser det så får jag ändå betala momsen(vilket tullen egentligen är) oavsett hur jag än vrider och vänder på det. Så jag föredrar att betala mindre, få det snabbare och med enligt min erfarenhet överlägsen service direkt från USA.

Magnus

2009 12 04, 23:18
Tågbefällhavare

Hej

Och sen när dollarkursen rasar så blir det ju ännu billigare (?). Jag brukar handla lite mer från USA när dollarn rasar och mer från England när pundet dalar.
Genom att hålla koll på valutakurserna kan man tjäna en bra slant.
Jag handlade också mycket MJ från Tyskland eftersom jag då slapp växlingskurser, vi har ju bägge Euro. Ett svenskt Märklinlok kunde jag få över 1.000 kr billigare än om jag skulle köpa det från Sverige, när kronkursen var som sämst.

Anders

2009 12 05, 0:25
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3