BIG TWIN skrev:
Läser ur Håkan Davidssons "Modelljärnväg ifrån grunden" ang service av lokmotorn. Där står det,jag citerar: Tvätta motorns kollektor med kemiskt ren bensin på en bommulspinne och när man tittar på bilden av motorn högst upp på sidan finner man att ingen pil pekar på kollektorn. Så min fråga är då, vad är kollektorn? Har jag missat något?
Nej! I vart fall inte mer än den citerade författaren själv har gjort. Det var nog lika bra att han inte försökte peka ut kollektorn på den illustration till lokmotor han valt. Av den framgår inte särskilt väl hur kolen och kollektorn skall kunna samverka om strömupptagningen till rotorn ("ankaret"). Kollektorn är den del av rotorn mot vilken kolen släpar och ger kontakt med lindningarna. Det är en liten trumma eller skiva med kopparlameller resp -sektorer till vilka lindningshärvorna är lödda. Av bilden kan man få intrycket att den borde sitta i motorns övre ända, medan närmare granskning visar motorn är konstruerad med kollektorn i nedre ändan, mot utgående axel.
Det beskrivna kol- och kollektorunderhållet förutsätter att motorn är konstruerad för att tillåta sådana ingrepp. Det är däremot inte självklart att så alltid är fallet. Det är inte alldeles ovanligt att motorn är helt omgiven av en helt sluten och "permanent" försluten kapsling. Den kan också vara av en konstruktion som helt saknar kollektor. I båda fallen kan man gå direkt till nästa stycke i underhållsinstruktionen. Om motorn däremot, likt den illustrerade har en öppen ram och demonterbara kolhållare kan den däremot gälla, och i så fall ser man utan svårighet vad som är vad.
Citera:
Sedan undrar jag om man skall smörja motorlagren som man ser på samma bild.
Motorlagren är sannolikt den mest obligatoriska smörjpunkten i ett lok som används. Däremot är det också en av de punkter man måste vara synnerligen omdömesgill vid doseringen av smörjmedlet till. Och där gäller inget annat än tunn olja i osannolikt små mängder.
Citera:
Citat 2: Gör även rent lokens strömupptagare och de strömupptagande hjulens insidor. Tar alla lok upp strömförsörjningen via hjulens insidor?
Olika skalor, fabrikat och lokkonstruktioner har sett olika lösningar på val av kontaktyta för strömupptagningen från hjulen. Både löpytan, flänstopp och hjulringsinsidan har utnyttjats. Korrekt formulering av instruktionen borde ha lämnat utrymme för olika alternativ men påpekat behovet av regelbunden och noggrann rengöring.
Citera:
Isopropylalkohol vad har man det till?
Endast fantasin sätter gränser, men kylning, rengöring och färgborttagning är vanligt. Förtäring däremot är inte att rekommendera.
Citera:
Sista frågan, kontrollera att avstånden mellan hjulen är korrekt. NMRA,s mall. Vart får man tag i den? Hej hopp jag hoppas på bra svar!
Pass t.v.