|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|
Transformator till skala TT
| Författare |
Meddelande |
|
chase
Passagerare
|
 Transformator till skala TT
Hej, jag är ny här på forumet och har en fråga jag hoppas någon har svar på. Jag hittade ingen tråd för TT-skalan så jag prövar spörsmålet här... Jag har planer att såsmått börja bygga en anläggning i skala TT, och till en början tänker jag handla hos Conrads via nätet. Men jag undrar; det är väl likström man driver TT-loken med, finns det nåt särskilt viktigt att tänka på vid valet av transformator, annat än volten då? (och att den lämnar likström förstås)
|
| 2011 11 10, 18:52 |
|
 |
|
Berra
Tågklarerare
|
 Re: Transformator till skala TT
Varför inte börja med ett startset ? http://www.modellbahnshop-lippe.com/produkt/Tillig/4-3-0-1486-002001-0-0-2-4-2-0-grp-se-p-0/produkt.htmlAnnars, ja det är likström om det gäller analog körning. Men överväg att köra digitalt. Tror att det mesta nytillverkat även i TT är förberett för dekoder/finns med dekoder från fabrik. PS, kul att du valt TT skala. Den verkar vara på frammarch i Tyskland och rent storleksmässigt vettig.
_________________ Berra Som är aktiv inom, 16 mm scale 32 mm spårvidd 0-gauge (3räls) US H0 US, svenskt, Tyskt 0n30 Svenskt och US H0e Svenskt H0n3 Svenskt 00 Brittiskt 0 =1/43 Brittiskt
|
| 2011 11 10, 20:14 |
|
 |
|
chase
Passagerare
|
 Re: Transformator till skala TT
Tack för svar!
Fint med länken, då kan man ju köpa direkt från Tyskland och komma undan billigare, nice:-) Ja, skalan verkar i det närmaste idealisk om man ser till att man får plats med ganska mycket på liten yta, och utan att göra alltför mycket avkall på detaljer på anläggningens delar. Nackdelen, vad jag förstått när jag läst runt lite, är väl bristen på nordiska lok och vagn-modeller, men å andra sidan så verkar ju TT-skalan vara i ökande runt om i Europa så det kan ju bli bättre på den fronten vad det lider...
Sen det här med Digitalt eller inte, så lutar det nog en aning åt det digitala, trots allt, ju mer jag läser om det ju mer övertygad blir jag. Jag ska läsa in mig ännu lite bättre en tid, sen får det bli inköp av en startsats. Kul!
|
| 2011 11 11, 17:08 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 3 inlägg ] |
|