Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 21:55

Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Träd från Kina 
Författare Meddelande
Lokförare
Användarvisningsbild

Inlägg Träd från Kina
Är det någon som har erfarenhet av den här firman? De har tydligen brörjat med prylar till modelljärnväg. De har billiga träd. Är det någon som har köpt dessa träd? På bilderna ser de bra ut, men hur ser de ut i verkligheten?
Länken:
http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... &cPath=101

2010 01 23, 18:43
Biljettförsäljare

Inlägg Re: Träd från Kina
Hej
Det är jag som står bakom firman SwechTrading
och alltså tagit hem träd, figurer, bilar mm mm..
Firman sysslar i huvudsak med att sälja elektronikkomponenter till
riktigt låga priser och eftersom mitt elektronikintresse började för
måånga år sedan med farsans Märklin så har modelljärnvägen
alltid funnits i bakgrunden.
Då som nu så är ju allt modelljärnvägsrelaterat kostat skjortan.
Med de inköpsmöjligheter som jag nu har då min fru kommer från Kina
så har vi hittat tillverkare av modellträd mm till vettiga priser.
Produktgruppen är helt ny hos oss.

Hyperstate.
Skickar du ett PM till mig med din adress så skickar jag ett par träd som
gratisprov. :-D

m.v.h
Jonas Danielsson
Swech Trading

P.s. Kommer att hålla mig till "kommersiella presentationer"
med eventuella trådar...

2010 01 23, 22:06
Profil WWW
Kommunikationsminister

Allt är ju en fråga om skala. Träden ser ju helt ok ut, men 11 cm är lite klent för H0-skala, ok för N-skala.

Träd är förvånansvärt stora. 15 -25 cm höga är väl nivån för H0-skaleträd, med barrträd bra mycket större än så. Jag har ännu inte sett en kommersiellt producerad gran i rätt storlek för skala H0.

2010 01 23, 23:39
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tänkte precis skriva samma sak som Johan. Som småträd i trädgårdar kanske.

2010 01 24, 0:28
Profil WWW
Biljettförsäljare

Det finns fler träd som inte kommit in på sidan ännu.
Det största är 22cm högt samt 16 cm diameter.
För mitt tycke är det för stort för HO... :)

Jonas
Swech

2010 01 24, 1:03
Profil WWW
Kommunikationsminister

En vanlig björk kan bli upp till 25 m hög, vilket motsvarar över 28 cm i H0.

Den högsta gran som vuxit i Sverige och blivit uppmätt var 51 m hög, men så stora granar torde vara rariteter i dag. Men en 30 - 35 cm hög gran bör inte vara någon orimlighet. Det torde å andra sidan vara näst intill omöjligt att hitta hos någon trädtillverkare alls (utom möjligen hos någon tapper tillverkare av 0-skaleträd).

2010 01 24, 9:48
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det här med trädens höjd på en anläggning är en intressant fråga. För att ingen ska känna sig trampad på tårna och uppfatta mina åsikter som ett försök att fastslå någon objektiv sanning ska jag här yttra mig lite om hur jag resonerat på min anläggning.

Min anläggning avbildar ett område som i verkligheten är 1300 meter. Utrymmet jag förfogar över begränsar sig till 5 meter. En enkel huvudräkning visar att jag då måste trycka ihop verkligheten till en tredjedel. För att nu detta ska upplevas som någorlunda riktigt måste jag även trycka ihop perspektivet i djupled. Om jag, i denna hoptryckta verklighet, planterar 30 -35 cm höga granar kommer jag att uppleva dem som "onaturligt" höga. Jag väljer därför en kompromisslösning vad gäller granarnas höjd, enligt filosofin "Det är viktigare att det ser rätt ut än att det är rätt". När jag har besökare hemifrån, som är väl förtrogna med förebilden, brukar jag uppmana dem till hänsyslös kritik av anläggningens utformning. Ingen har hittills påpekat att jag har för låga träd.

I en annan anläggning, där alla avstånd är skalenliga, hamnar möjligen saken i ett annat läge.

Shakespeare

http://www.bylen.se
bylens@telia.com

2010 01 24, 10:28
Profil WWW
Kommunikationsminister

Givetvis en mycket klok strategi! Mitt resonemang bygger förstås på träd som placeras mitt i en miljö där hus, tåg och bilar är i H0-skala. Med Stures resonemang ska givetvis HELA verkligheten skalas ned mot bakkanten, träd och hus ska ju fortfarande vara i samma skala där.

Jag har så smala förhållanden (50 cm) att större delen av utrymmet med nödvändighet måste vara i direkt H0-skala. Undantaget är hörnan bakom Mistelås gård mot en nedskalad Alvastra klosterruin och Omberg skymtande på bakgrundskulissen.

2010 01 24, 11:34
Trafikledare

Om "Swech" kunde få sina kinesiska vänner att producera träd i HO som vore 15-22 cm höga, eller så, så tror jag nog de skulle sälja bra hos oss nordiska MJ-rallare. Bleve de dessutom något mera dämpat gröna än tidigare marknadsförda träd från Folkrepubliken så skulle det vara ännu bättre! Kan man få dem att göra björkar med rätt färg på stammen också, tro?
Då blir jag definitivt en stamkund! :-D
/Larsess

2010 01 24, 16:13
Kommunikationsminister

Jag skulle nog vilja ha kronan på verket också i så fall... 8)

2010 01 24, 16:55
Biljettförsäljare

Jag skall höra med dem om de kan fixa björkar.
Vad gäller färgsättningen så går säkert det att justera också
men måste säga att de mörkgröna är riktigt mörka...

Dessa träd används inte i Kina för MJ rallare eftersom det är ett mycket
ovanligt släkte därborta. Däremot då de bygger ett nytt bostadsområde på
ett par höghus så bygger man i regel även en utställningsmodell, främst för
att visa ev. hyresgäster hur det kommer att se ut. Och det byggs
myyyyycket därborta. De har därför inte "leksaks" utseende utan
är helt ok.

Jonas
Swech

2010 01 24, 18:14
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kolla upp vad de vanligaste träden i Sverige växer till för höjder. Det är ju bara att dela höjden i meter med 87, och multiplicera med 100 så blir måttet i centimeter.

Gran är ju lite speciell eftersom det är vårt mesta "kommersiella" träd, en skog idag är ju egentligen en konstlad "granåker" där pappers- och massaindustrin tar hand om skörden. Förmodligen får de inte växa sig fullvuxna av ekonomiska skäl. Men nog är de en 25 meter höga i alla fall, och det är 28 cm det.

Samtidigt finns det små träd. Jag har två oxlar på min tomt, de är max 10 meter höga (12 cm). Ganska vanligt träd att plantera inne i städer då de är är tuffa och klarar mycket avgaser och skräp. Rönnarna är också i de storlekarna. Det kan iofs. vara speciella parkvarianter. Men jag har för mig att de är rätt små i vilt tillstånd också. Fruktträd brukar man beskära just för att hålla dem små och möjliga att skörda utan skylift ;)
Det finns en massa förädlade lönnar också, de brukar vara små. Enar är ju inte heller alltför kralliga.

2010 01 24, 22:05
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Kolla upp vad de vanligaste träden i Sverige växer till för höjder. Det är ju bara att dela höjden i meter med 87, och multiplicera med 100 så blir måttet i centimeter.

Gran är ju lite speciell eftersom det är vårt mesta "kommersiella" träd, en skog idag är ju egentligen en konstlad "granåker" där pappers- och massaindustrin tar hand om skörden. Förmodligen får de inte växa sig fullvuxna av ekonomiska skäl. Men nog är de en 25 meter höga i alla fall, och det är 28 cm det.

Samtidigt finns det små träd. Jag har två oxlar på min tomt, de är max 10 meter höga (12 cm). Ganska vanligt träd att plantera inne i städer då de är är tuffa och klarar mycket avgaser och skräp. Rönnarna är också i de storlekarna. Det kan iofs. vara speciella parkvarianter. Men jag har för mig att de är rätt små i vilt tillstånd också. Fruktträd brukar man beskära just för att hålla dem små och möjliga att skörda utan skylift ;)
Det finns en massa förädlade lönnar också, de brukar vara små. Enar är ju inte heller alltför kralliga.

Vilka o-träliga kunskaper herrn besitter!
Man lär sig nya saker precis hela tiden på detta eminenta forum!

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 01 26, 23:29
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

The power of Google. Vem behöver allmänbildning när det finns Wikipedia, som nån uttryckte saken...

Läste, i en bok om järnvägar rentutav, att standardlängden på massaved är 3 meter. Gissa varför std-O vagnen hade 10 meter lång lastyta....eller varför svenska och finska långtradare var 24 meter istället för det mer kontinentala måttet 18 meter. Svenska och finska släpvagnar är (var) betydligt längre än sina europeiska systerfordon. Det blev till och med gnäll inom EU att svenska och finska åkare drog nytta av detta som en konkurensfördel (18 m2 mer att lasta på).

Att jag vet en del om skogsindustrin är ju inte så märkligt då jag läste till kemiingenjör på teknis i Norrköping. Sista årets utbildning var rätt inriktade mot papper- och massa, föga förvånande då det fanns (finns) tre pappersbruk i stan. Rena beställningsjobbet... Har dock inte jobbat mer än tre år inom en avnämare till massaindustrin, KFs gamla Wettex (viskosproduktion).

Nåja, det var en urspårning som heter duga. Träd. Som sagt, det finns små träd också. Sitter och tittar ut på jobbets parkering, och där står det små parklönnar som är max 5 meter höga (6 cm i 1:87), och några körsbärsträd som jag uppskattar är 7-8 meter max. Typisk fruktträdsstorlek, passar utmärkt i anslutning till villor och parker.
Finns nåt som liknar popplar också (lite svårt att se eftersom bladverket är borta), planterade, de är inte mer än 5 meter, långsmala, nästan helt utan stam. Kan vara nån specialvariant, annars blir ju popplar jättehöga.

2010 01 27, 11:58
Profil WWW
Biljettförsäljare

Det är med träd som med folk,
finns alla möjliga modeller, långa ,korta... smala...

Nåja det som är lägst i det hela är iallafall priset :-D

Jonas
Swech

2010 01 27, 13:27
Profil WWW
Trafikledare

Kommer igen med mina storleksfunderingar.
Du råkade nämna det troligaste skälet till att träden är "för korta", när du talade om användningsområdet!
En arkitektmodell är ju i "jämna skalor" 1:50, 1:100, 1:500 osv, så det är som med gamla Euromods husbyggsatser, de är i skala 1:100, och används ju tydligen till modeller av parkmark runt byggnader, ej i skogar.
Du kan nog säkert lirka in dem på litet högre modeller ändå, kan vi hoppas (15-22 cm) och vad färgen anbelangar så är det dämpade färger jag önskar mig, både i ljust och litet mörkare, inte som FALLERs träd från 1960-talet alltså som många "Kinaträd" jag hittills sett. -Vad tror du om detta, kan det gå? :?
/Larsess

2010 01 27, 18:10
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

- eller varför inte beställa några modellträd i skala 1:50, de bör väl inte vara alltför stora, kanske passar lika bra - en provbeställning?
Jag brukar ställa mig frågan vid promenader i verkligheten ("irl" som trendnissarna uttrycker det) då jag studerar ett träd; hur mågna Rc-lok kan jag stapla här på varandra intill trädet innan jag når trädets topp? Då har vi något att jämföra med.
/ LYR

2010 01 27, 19:29
Kommunikationsminister

You read my thoughts!

H0-träd brukar ofta vara lagom stora för N-skala, så då måste väl samma förhållanden gälla mellan 0- och H0-skala?

Vilket förklarar varför det hävdas att bland det svåraste att åstadkomma i vår hobby är träd i skala 0 (förutom då förstås ljud-dekoders i Z-skala...)

2010 01 27, 20:18
Biljettförsäljare

Bild

Bild

Dessa båda har fabriken i sortimentet, 20 respektive 22 cm höga.
Vid positiv respons så tar jag hem några.

Jonas
Swech

2010 01 27, 22:48
Profil WWW
Kommunikationsminister

Ek och lind? Det här ser intressant ut. Lite grälla färger bara, men det kan man väl troligen fixa till själv. Pris?

2010 01 27, 22:54
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa