Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:12

Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
 Tips avseende resin-gjutning, någon? 
Författare Meddelande
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Efter att ha legat i träda i mer än 45 år, har nu intresset för att bygga egna modeller vaknat till liv igen. Jag har väl troligen fått för mycket fritid...

Hur som helst; Jag håller på med ett byggprojekt baserat på Stockholms-nostalgi. Spårvagnstypen A29 som fram till 1964 trafikerade de södra förorterna har ju blivit lite aktuell, eftersom spårvägsmuséet äntligen låtit den enda bevarade och icke snöblåsar-ombyggda vagnen nyligen få se dagens ljus på nytt. Det har ju också länge och väl ryktats om att det skulle dyka upp en färdig H0-modell, med betoning på ordet "länge", men nu orkar i alla fall jag inte vänta längre!
("Den som väntar på någon som har gått behöver inte vänta längre", eller hur var det nu det där gamla ordspråket? :lol: )

Så nu skall det byggas, tänkte jag. Men jag vill ha flera exemplar av vagnen, och dessutom kanske det även finns ett visst "allmänintresse" för min skapelse, så att producera varje enskild vagn med hjälp av 3d-skrivaren är definitivt inte att tänka på. Därav några frågor till de medlemmar som redan skaffat sig erfarenhet av gjutning i resin (harts):

. Hur tunna delar är det praktiskt möjligt att framställa med gott resultat ur en silikonform?
    - Rekommenderat materialval, för det finns ju en hel del hartser från flera leverantörer att välja på?
    - Andra "råd och rön" som kan komma väl till pass, som ex-vis för undvikande av luftblåsor, etc?

Nedan länkar jag till några prototyp-bilder av exemplar framställda med hjälp av 3d-skivaren. Som förhoppningsvis framkommer är vagnskorgens väggar ganska tunna, närmare bestämt bara 0,7 mm, eftersom det i mitt fall är fråga om H0-skala. Den allra första vagnen byggde jag ihop och lackerade bara för att kunna bedöma helhetsintrycket någorlunda överskådligt. Men nu har jag även framställt ett förbättrat exemplar där jag lagt ner betydligt mer jobb på spackling och detaljrikedom, då jag tänkt mig använda denna som "master". Själv är jag ganska nöjd med resultatet, men huruvida jag senare lyckas med gjutningen återstår att se...

BILD NEDAN: Delar till det första exemplaret (så att säga min egen "vagn 170"), avsedd enbart som förstudie:
Bild

BILD NEDAN: Första exemplaret monterat och lackat (förutom det provisoriska taket), men som sagt avsedd enbart som förstudie:
Bild

BILD NEDAN: Mitt tredje (mer välputsade) exemplar, tänkt att förhoppningsvis kunna användas som "master" för gjutning:
Bild

Alla idéer mottages tacksamt! Jag är nog ganska övertygad om att det finns medlemmar här inne som har gett sig i kast med liknande projekt... :shock:

2016 04 06, 19:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ett spännande modellprojekt med spårvagnar, som säkert får många att hoppas på dina framgångar.
Just det tidsepoken i Stockholm är vi ännu ett antal diggare som upplevt live.
Vi har ju också fått några Jeco-Capitoler (-även de framställda i resin ...) som passar in tillsammans i gatubilden, synd bara att de tog slut så fort- men vilket visar att intresset ändå finns.
Tyvärr har jag själv inte några erfarenheter av resingjutning, men hoppas du ska lyckas!
/LYR

2016 04 07, 21:08
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

LYR skrev:
Just det tidsepoken i Stockholm är vi ännu ett antal diggare som upplevt live.
Vi har ju också fått några Jeco-Capitoler...

Ja, en Capitol (och varför inte även en Metropol) hade nog inte varit helt fel! De skulle passa väldigt ihop bra ihop med diverse A25+B25, A26/A27 och A29+B29. Kanske blir det fråga om ett typiskt "Linje 14"-tåg med A24+B23/B24 också.

Jag hade nämligen planer på att bygga upp hela gamla Frihemsplan, med den minnesvärda kiosken och alltihop, i ett litet hörn här hemma... :idea:

Lite anmärkningsvärt är det väl trots allt, att över 50 år gamla minnesbilder fortfarande sitter som om de vore fastetsade i skallen. Men frågar du mig däremot vad jag åt till lunch igår, så måste jag troligen tänka till lite innan jag kan ge dig svaret. :cry:

2016 04 07, 21:54
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Bild

Visst vore en sådan plats som Fridhemsplan en fantastiskt förebild för en modell.
Själv bodde jag på söder och då var Södermalmstorg en skådeplats för trafikapparaten och överblicken från katarinahissen var alltid storslagen.
Jag förmodar att du har ritningsunderlag även till B29:an - annars kan du kontakta mig via pm, så kan jag skicka över kopia i större upplösning.

Och du har väl också studerat den tråd här på stinsens forum som kallas "Mustang"?
länk: mustang-t3078.html

/LYR

2016 04 07, 22:58
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Jo, på den bilden var det förvisso väldigt mycket spårbundet! Och utanför bild var det då fortfarande öppet ner till T-banan också.

Jag tror nog att jag fått till min B29:a ganska hyggligt, men det är en del småsaker kvar som ger mig lite huvudbry. Främst avseende boggier och hjuldiameter. Så du får nog ett PM snart. :)

Annars så ser mitt B29 "förstudie-objekt" just nu ut på detta sätt, f.n. med finslipning av taket högst på prioritetslistan:
Bild

Sedan måste jag nog förtydliga ventilationsgallren (som ju bara förekommer på den ena långsidan) lite bättre. Just nu är de lite svåra att se.

Och visst har jag läst "Mustang"-tråden. Men tack i alla fall för tipset! :up:

2016 04 07, 23:29
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Apropå "Mustang"-tråden som nämndes...

Vad vore väl ett klassiskt Stockholms-scenario utan några Mustanger?

Gjorde därför ett försök med en egen A25:a också. Bara utskriven, hoplimmad och grundspacklad en första gång på bilderna nedan:

Bild

Bild

Denna skall också få bli "master" till en gjutform, har jag tänkt mig...

:godnatt:

2016 04 11, 1:35
Moderator
Användarvisningsbild

Ser intressant ut. Jag skulle gärna ha en mustangspårvagn att köra med på banan, fast då gärna i högertrafikutförande.
Det ser bra ut i alla fall. :-tu

Ha det bra.

2016 04 11, 14:30
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

:noterat:

Jag får väl fundera på om jag eventuellt skall ta fram den i högerutförande också, någon gång framöver. Det är tyvärr inte så enkelt som att bara "flippa" hela cad-underlaget, eftersom de båda luckorna framme vid förarhytten då hamnar på helt fel sida. Så lite måste jag i så fall rita om.

Men först och främst skall jag se om jag kan få till min gjutning. Det blir verkligen en utmaning...

:?

2016 04 12, 0:46
Moderator
Användarvisningsbild

pek54 skrev:
:noterat:

Jag får väl fundera på om jag eventuellt skall ta fram den i högerutförande också, någon gång framöver. Det är tyvärr inte så enkelt som att bara "flippa" hela cad-underlaget, eftersom de båda luckorna framme vid förarhytten då hamnar på helt fel sida. Så lite måste jag i så fall rita om.

Men först och främst skall jag se om jag kan få till min gjutning. Det blir verkligen en utmaning...

Hejsan!
Menade inte att du skulle göra det utan bara att jag skulle föredra högertrafikutförande om jag skulle köpa en sådan modell. Lycka till i alla fall.

Ha det bra.

2016 04 13, 16:05
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

mjtag skrev:
Ser intressant ut. Jag skulle gärna ha en mustangspårvagn att köra med på banan, fast då gärna i högertrafikutförande.

Stockholmsmustangerna byggdes aldrig om till högertrafik. Hela spårvägsnätet, utom Nockebybanan och Lidingöbanan (järnväg), lades ner, inför "Dagen H".
Malmömustangerna byggdes dock om, men de skiljer något i detaljer.

2016 04 14, 18:31
Moderator
Användarvisningsbild

HJP skrev:
mjtag skrev:

Stockholmsmustangerna byggdes aldrig om till högertrafik. Hela spårvägsnätet, utom Nockebybanan och Lidingöbanan (järnväg), lades ner, inför "Dagen H".
Malmömustangerna byggdes dock om, men de skiljer något i detaljer.

Tack för upplysningarna även om jag redan visste allt det där, och det var trist att det skedde. Nu ska vi inte kapa tråden här utan följa dom fina byggena vidare. :)

Ha det bra.

2016 04 14, 19:26
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

...
Så där ja...

Bara lite "finputs" kvar på A25:an, främst när det gäller luckor och fotsteg i främre änden. Sedan stundar framställningen av en gjutform i silikon. Förhoppningsvis hinner jag med det nu i helgen, som tydligen inte skall bjuda på väder av det mer tjänliga slaget för trädgårdssysslor. :(

Bestämde mig nämligen för att börja mina gjutningsförsök med just denna modell, som torde bli något mindre komplicerad att jobba med än A29:an med sina kantigare hörn. Ju mjukare kurvad "master", ju lättare borde det vara att skapa en felfri silikonform. Tror och hoppas jag, i alla fall.

För att vara på säkra sidan tog jag faktiskt fram två exemplar av A25-korgen, varav det ena nu är vitlackerat för att lättare kunna identifiera alla små missar som behöver åtgärdas. Efter sista finputset blir det även ett tunt lager klarlack ovanpå, för att inte riskera att modellen fastnar i silikonet för evigt. :?

Bild

Håll gärna tummarna, ifall jag nu kommer igång i helgen... :shock:

2016 04 15, 0:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

pek54 skrev:
...
Efter sista finputset blir det även ett tunt lager klarlack ovanpå, för att inte riskera att modellen fastnar i silikonet för evigt. :?

Håll gärna tummarna, ifall jag nu kommer igång i helgen... :shock:

Kan klarlack fungera som släppmedel, vid silikongjutning? Intressant.
Jag håller alla tummar jag har, för detta projekt :-ab

2016 04 15, 14:26
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

HJP skrev:
Kan klarlack fungera som släppmedel, vid silikongjutning? Intressant.
Jag håller alla tummar jag har, för detta projekt :-ab

Nu är det många år sedan senast jag gjorde någon avgjutning. Då handlade det om något så enkelt som att ersätta trasiga rattar på en gammal stereoförstärkare, så det krävde inte direkt något precisionsarbete den gången. Och eftersom originalet var i metall så släppte det väldigt lätt efteråt.

Det skiljer sig säkert mycket från silikon till silikon, men rent generellt påstås att inget släppmedel behövs om ytan på originalet är hyggligt blankpolerad och av sådant material att silikonet inte angriper (äter sig in) i den. Det hela förutsätter förstås också att ytskiktet (lacken) sitter ordentligt fast på modellen och att man väljer ett silikon som blir rimligt mjukt och böjbart efter härdning. I mitt fall står jag dock i valet och kvalet, så eventuellt använder jag en släppspray också, bara för att vara på den säkra sidan.

Men icke att förglömma: Mellan de olika silikon-segmenten i en flerdelad form måste man ALLTID ha någon typ av släppmedel! Silikon mot silikon binder bra, så det kan säkert bli enorma problem att få isär formen efteråt om man missar den lilla detaljen.

För detta projekt har jag tänkt mig vara så avancerad att jag framställer en 3-delad form:

1 - Tomrummet inuti vagnskorgen.
    2 - Vänster utsida av korgen, med formdelning någorlunda mitt i front respektive bakre gavel.
    3 - Höger utsida.

På så sätt hoppas jag senare få allt (ofrånkomligt) resin-gjutskägg på sådana ställen där det lätt kan slipas bort.

För övriga detaljer som tak, boggier, etc. blir det sedermera separata formar.

Och eftersom det hittills inte dykt upp några "råd och rön", så blir jag väl tvungen att använda den berömda "trial-and-error"-metoden. Och HOPPAS på att jag är inne på rätt spår...

2016 04 15, 15:38
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Lite uppdatering...

Silikonformen för A25:an blev förvånansvärt bra, för att vara det allra första försöket. Ganska detaljrik avbildning, som synes nedan, så formen är jag faktiskt helt nöjd med:

Bild

Däremot misslyckades jag kapitalt i mitt första försök att gjuta en korgsida i den! Så resultatet blev definitivt inte lyckat:

Bild

Tror att jag gjorde följande fatala fel:

1 - Jag lät materialet rinna in helt av egen kraft istället för att använda en spruta, så luft blev kvar på trånga ställen. :(
    2 - Jag tog nyfiket ut det gjutna stycket ur formen lite för tidigt, innan det hade hunnit härda helt. :shock:

Men man lär sig ju av sina misstag, sägs det. Så det kommer absolut att bli bättre framöver! Jag återkommer med lite uppdateringar...

:roll:

2016 04 25, 12:24
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ser ändå lovande ut, även om det inte flyter ut helt i formens alla tunnare delar.
Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet, men kanske kan den denna länk nedan ge någon vägledning..?
http://www.modellbus.info/resin.htm
/LYR

2016 04 25, 13:05
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Tackar för länken!

Snygga skapelser han bygger. - Verkligen!

Silikonformar och resin tycks ju i fall ha varit ett sunt och beprövat materialval. Men det kommer onekligen att ta ett bra tag innan någon kan fälla yttrandet "Weil er die Technik perfekt beherrscht" för min del... :cry:

:up:

2016 04 25, 14:11
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Det gick betydligt bättre när jag använde en spruta och injicerade hartset i formen under lite tryck. Lite fler avluftningskanaler visar sig ändå behövas, men det hela verkar trots allt gå i rätt riktning:

Bild

:-D

2016 04 26, 13:02
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det ska bli ännu mer spännande att följa ditt projekt framöver.....
Grattis! Nu börjar det ta´ sig.
/LYR

2016 04 26, 15:34
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Nu börjar jag få kläm på det!

Högre tryck vid injiceringen gav visserligen lite mer gjutskägg, framför allt i fönsteröppningarna, eftersom silikonformen är mjuk och därför spänns ut lite. Men inga luftblåsor någonstans längre. Överskottsmaterialet i fönstren är faktiskt ganska lätt att skära bort. Det räcker egentligen med bara en nålspets, för det där tunna skräpet "frasar sig" väldigt enkelt, med en konsistens som påminner om ett extremt tunt äggskal.

Resultatet av kvällens övning/gjutning:

Bild

:godnatt:

2016 04 28, 3:27
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Nyheter mjhobby.se