Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 16, 13:44

Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Tips avseende resin-gjutning, någon? 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Det ser mycket lovande ut.
Enligt bilden mycket bra och att endast finputs behövs.
En spännande fortsättning att se fram emot - för att inte tala om vilka utmaningar och projekt du kan förverkliga framöver.....
Lycka till!
/LYR

2016 04 28, 12:56
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
@LYR -> Tack för de uppmuntrande orden!

Jag var ju bara tvungen att se ett helhetsintryck nå´n gång... :shock:

Dock värt att notera:

- För att slippa genomlysning i de tunna väggarna drog jag på svart färg på insidan tills vidare.
    - Dessvärre hade jag helt slut på vit lack att lägga ovanför midjelinjen, så där syns det gjutna råmaterialet.
    - Taket (som här är 3d-utskrivet) ligger nu bara löst ovanpå vagnskorgen.
    - Boggierna (tillika bara 3d-utskrivna ännu så länge) sitter inte heller fast.

Bild

Hur som helst; Jag är ganska nöjd med resultatet så här långt, även om det förvisso ALLTID finns utrymme för förbättringar. Men jag tror jag lyckats lära mig något roligt på sista tiden i alla fall.

Tänk om dessa material och metoder hade funnits förra gången jag byggde en A25:a, för c:a 47 år sedan! Den byggde jag då i skala 1:45, mestadels i papp, trä och metall, med komplett inredning och belysning. Fortfarande står den här i bokhyllan, där både strålkastaren och 4:an i nummerkrukan lyser upp hyllplanet så vackert när jag sätter i kontakten. Det märkliga är att under tiden jag nu jobbade med min aktuella modell, så dök det ofta upp väldigt klara minnen från förr. Kändes nästan som om det var igår, trots att det onekligen runnit mycket vatten under broarna sedan den gången...

:?

2016 04 29, 0:49
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Aktuell status:

Klar med det mesta på A25:an nu. Det är egentligen bara taket som måste fixas till, så att jag får dit en riktigare bygel, samt en del detaljer för takstegen och inte minst belysning i nummerkrukan. Plus lite allmänt småplock att sätta dit på vagnen i övrigt, som stötfångare, växelspett, vindrutetorkare och koppel. Inredningen får däremot vänta tills vidare.

Bild

Bild

Sedan är det nog äntligen dags att ta mig an A29:an, med mina nyförvärvade kunskaper...

:godnatt:

2016 05 01, 2:51
Moderator
Användarvisningsbild

Ser riktig snygg ut. :-tu

2016 05 01, 14:31
Profil WWW
Trafikledare

Otroligt fint resultat!
Spännande att följa din utveckling av dessa modeller! Att A 25 råkar vara min favoritspårvagn gör ju inte saken sämre!
Har du övervägt att göra några byggsatser till försäljning av Mustang eller A 29? Gå då gärna ut med det. Det är säkert fler än jag som skulle vara intresserade!
Ser fram emot att läsa mer om dina framsteg!
/Larsess

2016 05 13, 11:25
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

Larsess skrev:
...
Har du övervägt att göra några byggsatser till försäljning av Mustang eller A 29?
...
/Larsess

TACK!

Och jodå, visst har jag haft allvarliga funderingar på det, i synnerhet efter diverse uppmuntrande tillrop som jag fått på några olika forum. Men jag vill helst förfina min framställningsprocess lite mer först. Det finns fortfarande utrymme för en del förbättringar... :?

Men förr eller senare så kan det nog bli tillverkning i lite större kvantitet, även om jag nu inte siktar på någon storskalig massproduktion. Ännu så länge har jag dock inte ens pejlat marknaden, men jag inser ju helt klart att den existerar.

Låt mig få återkomma med besked! - Det har varit lite stillestånd i projektet de senaste veckorna, p.g.a. en utlandsresa som kom i vägen. Men nu kämpar jag vidare igen...

:datastrul:

2016 05 13, 17:24
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Den aktuella vagnhallen i bokhyllan just nu:

Bild

Och ett annat foto nedan, "mest för upplysning", så att säga; Visserligen absolut ingen rättvis bild p.g.a. total avsaknad av skyltning i nummerkrukan samt väldigt taskiga ljusförhållanden som gav en del konstiga skuggeffekter:

Bild

(Måhända en liten aning överambitiöst, men bara för att det faktiskt visade sig vara praktiskt genomförbart... :lol: )

:foto:

2016 05 16, 18:25
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nej då, inte alls överamitiöst - tvärtom så väcker du nostalgiska minnen, som inspirerar till utmaningar för ett rikare gatuliv till modellmiljön.
/LYR

2016 05 16, 18:39
Moderator
Användarvisningsbild

Riktigt snygga vagnar.

Ha det bra.

2016 05 19, 19:10
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
TACK!

Förutom den tidigare avbildade sektionen "vagnhallen" här hemma i bokhyllan, så finns det annan sektion jag kallar "vagnverkstaden". I den står det ett och annat alster som tills vidare bara är halvfärdigt. Ett exempel:

Bild

Bild

Men det är en modell som får vänta ett tag till på sin tur, även fastän dess förebild faktiskt är äldre än A25:an. Jag passade bara på att CAD'a, printa och grovslipa den vagnskorgen när jag ändå hade ångan uppe med att bygga ihop B25:an.

Otvivelaktigt har ju även de gamla hederliga A24 och B24 en viss nostalgi-faktor, dock inte tillnärmelsevis lika hög som de andra vagnarna på min prioritetslista. Men eftersom dessa typer var vanligt förekommande på linje 14, så de har trots allt sin självklara plats på det mini-Fridhemsplan som jag planerar att bygga upp i sinom tid.

Många silikonformar blir det... :roll:

2016 05 20, 0:32
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack för att du nu också släpper in oss i vagnverkstaden!
Du ser ut att ha kommit upp på en högre kvalitetsnivå av produktionen....det bli ont om svängrum med alla gjutformar....
Att växla mellan de äldre A24/B24 och mustangen A25/B25 ger nog bra erfarenheter, som utvecklar möjligheterna....
Fortsättningen framöver svindlar - spänningen är olidlig!
/LYR

2016 05 20, 1:22
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Sakta men säkert går det framåt även i "vagnverkstaden". En B24-korg som stått där och väntat i några dagar har nu fått sitt tak grovslipat och börjar snart bli klar för avgjutning:

Bild

Bild

Däremot måste jag tyvärr göra om min tidigare visade "master" för A24:an. Det blev dessvärre ett pinsamt fel på gavlarnas proportioner, p.g.a. ett undermåligt kopierat ritningsunderlag som fick just gavlarna att framstå som alldeles för smala. Mycket var måttsatt på ritningen jag använde, men tråkigt nog inte den detaljen. Det var i samband med framställningen av B24:an som jag upptäckte "Vad fasen??? - Gavelbredden skiljer ju över 2 mm mellan ritningarna i skala 1:87". Surt! :twisted:

Innan jag visste vad som var rätt och vad som var fel hade jag absolut ingen lust att börja CAD:a taket... :cry:

Tänk vad ett besök på Spårvägsmuséet kan vara värdefullt! Där kunde jag med hjälp av måttband verifiera att jag till slut hade hittat de korrekta måtten. :up:

-------------------------

Övriga händelser i närtid:

På söndag hoppas jag till slut få den efterlängtade möjligheten att kunna jämföra min A29:a med dess förebild, då vagn 170 äntligen skall ut och röra på sig under Spårvägens Dag här i Stockholm. Så snart jag kunnat verifiera att jag inte har missat några vitala detaljer, kommer färdigställandet av gjutformen för den modellen att få min högsta prioritet.

(Får ni syn på en tämligen spinkig och påtagligt gråhårig "resignerad gentleman" beväpnad med en Canon EOS, som frenetiskt svärmar runt vagn 170 där inne i stan på söndag, så kan det med stor sannolikhet vara jag...)

2016 05 25, 0:17
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Nu i söndags fick jag äntligen möjlighet till en riktig närstudie av taket på A29:an:

Bild

Så nu kunde jag till slut göra en del små nödvändiga rättningar i CAD-programmet:

Bild

Inom kort kommer det nu att hända stora saker med det projektet! :-tu

/Pehr

2016 05 31, 11:09
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Med ditt genuina intresse för förebilderna i kombination med kunskaper om konstruktionsprojektering,
så kan spårvagnsmodellerna med hög detaljåtergivning bli något som tidigare aldrig förekommit.
Jag önskar dig all framgång med gjutning och eventuell framtida försäljning..... !
/LYR

2016 05 31, 12:21
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
"Händer det något med A29:an?" var en fråga jag nyligen hörde...

- Jodå, men jag har fördjupat mig i diverse tidsödande detaljer!

Ett par bilder följer nedan.

Först fönsterbågarna till fronten, utskrivna med 3d-skrivaren. De har nu fått en så väsentlig detalj som vindrutetorkare! En jämförelse mellan gammal och ny utskrift kan ses nedan, där jag även använt en (alltför grov) silver-tuschpenna för att framhäva torkarna. Men på grund av detaljens ringa storlek krävdes det dock en hel del laborerande med skrivaren och dess mer avancerade inställningar, innan jag fick fram ett resultat som jag blev nöjd med:

Bild

Sedan en 3d-utskrift av det nya och mer detaljerade taket, med en ihålig nummerkruka avsedd för montering av en inbyggd lysdiod. Ännu så länge i ganska rått och oslipat skick, med bara ett tunt lager zinkfärg ovanpå, för att lättare kunna se alla små defekter. Och sådana finns det som synes gott om. Allt sådant måste naturligtvis fixas innan detta blir en bra 'master' för avgjutning:

Bild

Det finns alltså mycket mer att göra innan jag är helt nöjd. A29:an måste bara bli helt perfekt innan jag börjar gjuta några delar!

:?

2016 07 03, 16:13
Moderator
Användarvisningsbild

Trevligt att det går framåt. Lycka till med fortsättningen.

Ha det bra.

2016 07 04, 12:20
Profil WWW
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Hmmm...

Jag kollade just igenom hela denna tråd och upptäckte att ett inlägg som jag nästan kan begå ed på att jag tidigare hade publicerat, trots allt tycks saknas! Måhända missade jag helt enkelt att trycka på "Skicka"-knappen, eller så var det något annat som kom emellan och distraherade mig så att glömskan tog överhanden.

Hur som helst; Det handlade om ett annat alster som står och väntar i "vagnverkstaden", fortfarande i ett ganska rått och obehandlat skick.

Redan som liten lärde jag mig ett specifikt yttre kännetecken för just denna spårvagnstyp, nämligen de stora blaffiga ventilationsgallren på vagnskorgens vänstersida. När dessa galler svepte förbi ögonen då vagnen bromsade in vid hållplatsen blev alltid besvikelsen lika stor. Då visste jag redan att "diggarplatsen" saknades och att spårvagnsresan därför skulle bli mycket tråkigare! Som bekant hade ju A27 en förhatlig rak vägg där framme vid förarhytten... :twisted:

Här är den i alla fall, väldigt "rå" ännu så länge, som sagt:

Bild

Jag såg för övrigt den enda "överlevande" förebilden, vagn 500, inne på Spårvägens Dag i år. Egentligen en ganska deprimerande syn, för jag kan inte med gott samvete påstå att den tycks ha blivit särskilt väl omhändertagen, tyvärr. Helt slut i fjädringen, sades det, så den kunde därför inte ta några passagerare. Och så saknar den också vissa inredningsdetaljer, som bl.a. ett antal av de vertikala stängerna i bakänden. Lacken på den delvis buckliga plåten är måhända ganska OK om man betraktar vagnen på lite avstånd, men på närmare håll blir dessvärre mitt helhetsomdöme att den nu är ett ganska slutkört vrak! Den stod i princip också bara som ett levande lik där ute vid Alkärret, efter att endast ha varit ute på linjen och visat upp sig en enda gång. Trist... :cry:

Nåja, min modell kommer så småningom att avbilda vagnen som den såg ut i sina glansdagar. Men det får faktiskt vänta ett tag till, för just nu ligger hela mitt fokus på A29:an.

2016 07 06, 1:14
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Visst är den rå, men vilken spännande sommarföljetong du har startat!
Den blir säkert en långkörare som kommer att fängsla oss stockholmsnostalgiker och modellentusiaster....
Du fyller hallen med många vagnstyper - myckar högt underhållningsvärde!
/LYR

2016 07 06, 9:19
Biljettförsäljare
Användarvisningsbild

.
Misströsta inte, nu är jag tillbaks från semestern!

Nyss hemkommen fick jag för mig mjukstarta mina spårvagnsprojekt. Jag började faktiskt med att gräva fram lite gamla saker i källaren, från min MJ-tid i unga år för sådär ett halvt sekel sedan. "Den som spar han har" heter det ju. Och förvisso är källaren proppfull med gamla prylar, så till den milda grad att man får ta sig fram i snitslad bana. En och annan läspaus blev det dock när jag gick igenom fornlämningarna, i synnerhet när jag plötsligt hittade ett nummer av serietidningen '91:an' från 1966. Och tillika när 1963 års upplaga av postorderkatalogen från 'Hobbyförlaget Borås' uppenbarade sig i en gammal låda... :shock:

Men utgrävningen resulterade till slut i bl.a. en ny spårläggning i "vagnhallen" här hemma i bokhyllan:

Bild

Sedan fick jag för mig att skylta upp A25/B25-tåget också, för det såg ju så fördömt tomt ut i nummerkrukan och de övriga skylthållarna tidigare:

Bild

Lite suddiga bilder visserligen, men ändå. Nostalgifaktorn känns otvivelaktigt ganska hög för en gammal Stockholmare.

Men nu börjar det bli dags att kladda ner köket med diverse kemikalier igen, och äntligen förfärdiga alla de gjutformar som hamnade på väntelista när jag stack på semester och släppte allt!

Det kommer mera...

8)

2016 08 14, 14:49
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Självklart ska du få ha semester och kunna hämta ny energi inför höstens kladd-orgier i köket som kan resultera i nya gjutningar, med vibbar av Stockholms-nostalgi… - en spännande höst att se fram emot.
/LYR

2016 08 14, 18:41
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Nyheter mjhobby.se