Timmerhus, spåntak och väderbitet trä.

Timmerhus, spåntak och väderbitet trä.Spåntak har jag sedan en lång tid tillbaka försökt åskådliggöra i modell (skala 1:87). Jag har experimenterat en del och nu i mitt sommarhus
(tyvärr utan spåntak - eller kanske turligt nog - vem skulle annars ha tid att sitta framför datorn och spåna! -Sorry –kunde inte låta bli....)
så nu sitter jag under ett tegeltak - tvåkupiga tegelpannor.
Förr om åren hade man inte datorn med sig på sommaren, men idag har jag också det digitala arkivet med mig i en extern håddisk
(inte större än en en tom plånbok) - så här lägger jag nu ut lite erfarenheter.
Som jag berättat på önskelistan för byggdetaljer har jag för ca 4-5 år sedan kavlat ut en bit keramiklera, ca 10 mm tjock
- sedan med en kniv tryckt ned knivbladet lite snedställt där spånen ligger ”om lott” i rad efter rad,
men varannan rad får motsatt vinkel därför att regnvattnet /avrinningen ( i fullskala ) ska ske i zic-zac riktning.
När leran blivit helt torr bränns den i keramikugn, som jag använde på min arbetsplats, i ca +1000 grader.
Efter ett dygns bränning/inklusive avsvalnig, så är den hård och oförstörbar(?).
Nu kommer lite funderingar; hur gör jag sedan?
Har tänkt att utnytja det brända originalet som gjutmodell,
men vill inte skada lerverktyget – ska kunna användas många gånger.
Skulle kanske kunna pressa ned aluminium-folie eller ”Glad-pack” och gjuta /forma med någon modellmassa – Plastic Padding eller ”multiputt” - har glömt namnet.
Man skulle också kunna göra spåntak i svart/grå-brännande lera (färgen kommer fram efter bränning),
men då måste det göras i exakt storlek (med hänsyn till krympning ca 5-10 % beroende på lerans fuktighet)
och kan inte bearbetas efteråt, med risk för att taket spricker.
Här nedan ser vi den brända originalpräglingen - jämför med förebidens tak ovan. Även en infälld bildyta i svart/vitt för att visa likheten med spåntak.

Jag har provat en annan metod: ett tunt balsaflak som först åldrats/blivit väderbitet genom att penslas med en blandning av ren stålull
(ej Svinto) upplöst några dygn i ättikssprit (- för inläggning av gurka, sill m.m.) - finns i livsmedelsbutiker.
Balsaflaket blir då grått och efter en kort stund. Och därefter pressas en gummivals kraftigt över flaket mot präglingen. Resultatet ser vi här nedan.

Sedan kan ju nämnas att för att få äkta timmerväggskänsla kan olika träslag åldras/väderbitas med samma lösning. Jag har testat tunna fanér-bitar
eller sågade flak i ca 2 mm (motsvarande timmerstockar i skala 1:87) som först hyvlats eller putsas med olika grovlekar av slippapper.
Olika torra träslag får olika färgtoningar - det vacktaste i mitt tycke, blir lönn som ger en silverskimrande grå lyster.
Furu kan bli aningen gultonat - naturligtvis beroende på hur färskt, torrt m.m. utgångsmaterialet är. Har stått vid vedboden och spåntat lite prover som jag testat.
Här är en timmerkåk som har en riktig förebild. Tyvärr utan spåntak, men får jag bara tid så...och framför allt – testa själva och visa resultat.
Här en enkel byggbeskrivning.

Sedan kan även torra stadiga grässtrån/fjolårsgräs penslas med vätskan och användas till gärsgårdar m.m.
Det är nu det är sommar, så samla upp ett virkesförråd inför kommande mörka hobbykvällar.
/ LYR