Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 17, 0:43

Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
 Timmer 
Författare Meddelande
Tågbefällhavare

Hej alla MJare

Har en Märklin vagn, dubbelboogie lika lång som Märklins andra vagnar (ex deras passargerarvagnar) dvs ej rigtigt 1:87 på längden, flaket är 21,5cm långt.

Den är tom...dvs ingen last, men skulle vilja lasta på lite timmer och dra efter ett av mina lok, Captrain loket som ingick I startsatsen (ett TRaxx BR186)).

Någon som har tips på var man kan hitta timmer last, hittar inget på mina vanliga affärer (Trainshop, MJ I Lulea eller MJ I V-berga)?

Eller tips på hur man relativt enklet kan göra egen timmer?

Tyvärr lyckas jag inte ladda upp bild på vagnen eftersom forumet kräver så små filer.

2014 08 11, 10:04
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Svaret är Spirea. Hittas i många förvuxna trädgårdar.

/Geranium84

2014 08 11, 16:23
Tågbefällhavare

Geranium84, torkar man "bara" grenarna då eller? Måste man inte behandla dem eller så?
Något tips på något att "förankra" lassten med, man borde ju ha något som ser ut som kedjor då eller hur?

2014 08 11, 22:18
Tågklarerare
Användarvisningsbild

Det är de grövsta stammarna man använder. Problemet är att hitta de som är raka. Efterbehandling vet jag inget om utan har bara hört detta tips från andra. Du får ta in skördade stammar och låta de torka i rumstemperatur så får du se vad som händer. Mitt tipps är att de är så välvuxna att de inte slår sig då spirea är en vedartad växt där stammarna växer till sig under många år.

Till den som funderar på att plantera spirea för framtida ändamål i sin MJ-hobby. Låt bli, det ända som hjälper är terpentin, Roundup eller ihärdigt mekaniskt bekämpande för att bli av med eländet.

Det finns flera sorters spirea. Varianter som jag tror fungerar bra är Topp-, Douglas- och Brudspirea. Toppen på Toppspireor kan torkas målas och sprutas med lack för att sedan kunna användas som lövträd på modelljärnvägen.

/Geranium84

2014 08 12, 9:04
Tågbefällhavare

Tackar för svaret & tipsen !

Frugan har några spirea buskar I vår trädgård så jag får sno där och prova (och är väll jag som får bekämpa med Rondup när hon tröttnar på dem :o )

2014 08 12, 10:56
Tågklarerare

Jag skulle inte välja spirea, eftersom den skrumpnar något när den torkar. Den ser då inte ut som timmer, utan som precis vad den är, en torr pinne.

Välj istället kvistar av hassel, som behåller form o färg även sedan de torkat.

/Arne

2014 08 12, 13:56
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 6 inlägg ] 

Nyheter mjhobby.se