| Författare |
Meddelande |
|
ub
VD
|
 Tegelväggar
Hej
Jag var och fotade lite i Tibro för några dagar sedan. Stationshuset är i tegel och jag såg att bruket mellan tegelstenarna stack ut istället för att bruket låg längre in mellan stenarna.
Hur gör man om man vill ha det likadant i en modell? Tänkte nog använda plasticcard med tegelstruktur men kan inte minnas att jag sett sådana som ¨sticker ut¨.
Mvh UB
|
| 2010 07 21, 7:21 |
|
 |
|
Tompa
Biljettförsäljare
|
 Re: Tegelväggar
Hej ub Ett sätt skulle kunna vara att man gör en silikonavgjutning av en standardrelief eller kanske en egentillverkad relief. I avgjutningen gjuter man sedan nya väggar i tex gips och på så sätt iverterar reliefen. Det var en tråd för ett tag sedan som handlade mycket om just gipsavgjutningar men då, om jag minns rätt, gällde det vägbanor. Men det borde funka även för väggar. Kanske kan man istället för gips använda någon araldit. Vet inte om silikonen släpper från araldit? Kanske någon annan i forumet som vet.
_________________ Söderåsens MJ - Min anläggning
|
| 2010 07 21, 12:05 |
|
 |
|
Svante Andersson
Kommunikationsminister
Blev medlem: 2007 06 18, 23:21 Inlägg: 1298 Ort: On the foothills of the headlines!
|
Tompa skrev: Hej ub Ett sätt skulle kunna vara att man gör en silikonavgjutning av en standardrelief eller kanske en egentillverkad relief. I avgjutningen gjuter man sedan nya väggar i tex gips och på så sätt iverterar reliefen. Det var en tråd för ett tag sedan som handlade mycket om just gipsavgjutningar men då, om jag minns rätt, gällde det vägbanor. Men det borde funka även för väggar. Kanske kan man istället för gips använda någon araldit. Vet inte om silikonen släpper från araldit? Kanske någon annan i forumet som vet. Nä... om du gjuter av en normal vägg i silikon och gjuter en ny vägg i den får du ju en likadan vägg som den du startade med. Du måste gå ett varv till med ännu en gjutform för att få det inverterade resultatet. Största problemet med detta är att gjuta silikon mot silkon... man måste vara minst 110%-igt noga med släppmedel för att silikonen inte ska hugga "i sig själv" SA
_________________ "Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip."
|
| 2010 07 21, 19:36 |
|
 |
|
Tompa
Biljettförsäljare
|
Svante, du har helt rätt!!!  kan inte låta bli garva åt mig själv!! Men först gör man en gipsavgjutning av standard reliefen, sen en silikonavgjutning, och därefter de riktiga väggarna. Då borde man kunna få det att släppa ok. En annan metod på avjutningar beskrivs i grannforumet med vitlimsformar http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=6551&title=gipsvgar
_________________ Söderåsens MJ - Min anläggning
|
| 2010 07 21, 19:55 |
|
 |
|
adde_johansson
Trafikchef
|
Du kan ju bara använda de första avgjutningarna/"formarna" som väggar? Eller är jag helt ute och åker dressin nu? 
_________________ Med en schysst plywoodskiva slår man världen med häpnad.
|
| 2010 07 22, 6:57 |
|
 |
|
Graffen
Kommunikationsminister
|
adde_johansson skrev: Du kan ju bara använda de första avgjutningarna/"formarna" som väggar? Eller är jag helt ute och åker dressin nu?  Du har helt rätt! Men man får nog göra lite bearbetning på fogarna för att de ska se bra ut. Jag hade nog gjort en gipsgjutning av originalväggen, bearbetat den och sedan gjutit en silikonform att gjuta de "färdiga" väggarna i. Det är ju en del pyssel att gjuta med gips och gjuta med silikonformar och få det bra, men se min tråd för mer info: http://www.stinsensforum.se/board/reinholds-bryggeri-i-h0-t6016.html
_________________ Ars pro pecunia Min MJ-sida: RR Information central Min Hemsida: Airbrush FX Min Blog: M-K & E
|
| 2010 07 22, 10:31 |
|
 |
|
alsum
Kommunikationsminister
|
Hur man pussel ihop mellan delar? Bli stämmer inte skarvar på mitten väggar. Hörn väggar går bra. Bör ha ut tegel och in tegel. Hur ska jag beskriv det? Utliggare o. inliggare? vet ej rätt ord. Annars besvär skrapa eller fila bort tegel mitten väggen. Syns inte bra skarvar. Förstå vad jag menar?
|
| 2010 07 22, 12:15 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Är inte fogar som "buktar ut" ganska mycket tunnare än de vanliga inåtbuktande fogarna? Norrköpingskontoret på firman där jag jobbar ligger i ProNova-huset i Norrköping, f.d. Tuppens Väveri, som är några tegelkåkar som jag skulle tro är från 1880-talet. De har den typen av murbruksfogar. Tegenstenarna har också väldigt "blanka" ytor. Bild på ett av husen, under delen med svart plåttak är det ett nybyggt garage, det teglet ser annorlunda ut och det är "vanliga" fogar på det. 
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 07 22, 13:33 |
|
 |
|
Bjarne Petersen
Kommunikationsminister
|
Kan det röra sig om 5-10 mm i fullskala? Vad blir det i H0? 0,06-0,11 mm? Mitt tips är att inte bry sig, det kommer inte att synas.
_________________ Uppdaterar med mj-bilder här: http://picasaweb.google.se/Kullasnickaren
Och rapporterar om banan i lugn och ro här: http://kullamannen.blogspot.com/
|
| 2010 07 22, 16:53 |
|
 |
|
Johan Molin
Kommunikationsminister
|
Håller nog med Bjarne här, och det gäller åt andra hållet också! Jag minns att vid uppmätningar av byggnader hamnade jag så gott som alltid på 7 cm från överkanten på en tegelrad till överkanten på nästa. Skarvarna blir obetydligt små i jämförelse, och de flesta "plastflak" med tegelskarvar inritsade skulle väl ha murbruksskåror som i skala 1:1 skulle bli åtminstone 5 cm djupa – vilket väl ingen skulle tolerera i verkliga livet...
|
| 2010 07 22, 18:01 |
|
 |
|
Magnus63
Kommunikationsminister
|
Nej, det kanske är försumbart.
Kan man rista en form? I bryggeritråden var det ju nån som ristade in murforagna i byggnadens mur. Om man istället ristade formen, negativet, så får ju gjutningen murfogar som sticker ut.
Kan inte nån lägga ut lite bilder på olika murförband, med en liten text om när/var/hur de användes?
_________________ Finns även på Svenskt MJ Forum, Smalspårsfrämjandet och Mötesspåret unders samma signatur.
|
| 2010 07 22, 18:41 |
|
 |
|
clas
Trafikchef
|
Magnus63 skrev: Kan inte nån lägga ut lite bilder på olika murförband, med en liten text om när/var/hur de användes? Kanske inte så mycket när/var/hur men åtminstone några bilder finns längst ner på denna sida: http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=5191
| 2010 07 22, 19:03 |
|
 |
|
LYR
Kommunikationsminister
|
Angående de Tompa och Svantes teoretiska tankeexperiment om avgjutningar av (tegel-)väggar vill jag bidra med följande förslag (om jag nu är tillräckligt klar i huv´et efter en öl 2,8% med efterföljande solbestrålning.) Denna metod resulterar i negativa avgjutningar – alltså tvärtemot originalformen, som önskades för att få utpressat murbruk mellan tegelstenarna.
> Lägg på ett tunt lager av vaselin på en tegelvägg i plast/köpvägg. Om någon detalj blir obehandlad så kan nästa moment få gjutningen att fastna.
> Lägg därefter på en blandning av modellgips. Armera med fuktad gasbinda, men undvik ställen där avgjutningen skall delas eller bearbetas med verktyg.
> Efter ca 20 min. kan anrättningen lossas varsamt från formen/originalet.
> Skulle nu strukturen bli lite för grov – slipa lätt ned de grövsta utstickarna.
> Väderbit (skita ner) med tunna utspädda vattenbaserade färger- hellre flera lager än ett tjockt täckande. Använd också (efter torkning) torra pastellkritor och träkol (gräv i utegrillen men undvik kvarglömda fläskfilèer.)
> Proceduren kan upprepas om igen om mer byggmateriel erfordras.
> Skulle skador ske i avgjutningen så kan detta skyllas på : 1. Eftersatt underhåll. 2. Mycket illa renoverat fyndobjekt. 3. Rivningkåk. 4. Fornminne.
/ LYR
|
| 2010 07 22, 19:53 |
|
 |
|
fetrock
VD
|
Jag tror att vi är ett gäng här som tillsammans & med framgång skulle kunna skriva en bok om tegel i precis ALLA dess former..!
_________________ Richard "Fetrock" Ramstedt Collinsta City - Somewhere in America
To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/
You win some you lose some It's all the same to me
|
| 2010 08 09, 18:52 |
|
 |
|