Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 21:27

Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
 Tegelväggar 
Författare Meddelande
VD

Inlägg Tegelväggar
Hej

Jag var och fotade lite i Tibro för några dagar sedan.
Stationshuset är i tegel och jag såg att bruket mellan tegelstenarna stack ut istället för att bruket låg längre in mellan stenarna.

Hur gör man om man vill ha det likadant i en modell?
Tänkte nog använda plasticcard med tegelstruktur men kan inte minnas att jag sett sådana som ¨sticker ut¨.

Mvh UB

2010 07 21, 7:21
Biljettförsäljare

Inlägg Re: Tegelväggar
Hej ub
Ett sätt skulle kunna vara att man gör en silikonavgjutning av en standardrelief eller kanske en egentillverkad relief. I avgjutningen gjuter man sedan nya väggar i tex gips och på så sätt iverterar reliefen. Det var en tråd för ett tag sedan som handlade mycket om just gipsavgjutningar men då, om jag minns rätt, gällde det vägbanor. Men det borde funka även för väggar. Kanske kan man istället för gips använda någon araldit. Vet inte om silikonen släpper från araldit? Kanske någon annan i forumet som vet.

2010 07 21, 12:05
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tompa skrev:
Hej ub
Ett sätt skulle kunna vara att man gör en silikonavgjutning av en standardrelief eller kanske en egentillverkad relief. I avgjutningen gjuter man sedan nya väggar i tex gips och på så sätt iverterar reliefen. Det var en tråd för ett tag sedan som handlade mycket om just gipsavgjutningar men då, om jag minns rätt, gällde det vägbanor. Men det borde funka även för väggar. Kanske kan man istället för gips använda någon araldit. Vet inte om silikonen släpper från araldit? Kanske någon annan i forumet som vet.

Nä... om du gjuter av en normal vägg i silikon och gjuter en ny vägg i den får du ju en likadan vägg som den du startade med.
Du måste gå ett varv till med ännu en gjutform för att få det inverterade resultatet. Största problemet med detta är att gjuta silikon mot silkon... man måste vara minst 110%-igt noga med släppmedel för att silikonen inte ska hugga "i sig själv"

SA

2010 07 21, 19:36
Biljettförsäljare

Svante, du har helt rätt!!!
:lol: kan inte låta bli garva åt mig själv!!
Men först gör man en gipsavgjutning av standard reliefen, sen en silikonavgjutning, och därefter de riktiga väggarna. Då borde man kunna få det att släppa ok.
En annan metod på avjutningar beskrivs i grannforumet med vitlimsformar
http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=6551&title=gipsvgar

2010 07 21, 19:55
Trafikchef
Användarvisningsbild

Du kan ju bara använda de första avgjutningarna/"formarna" som väggar? :roll:
Eller är jag helt ute och åker dressin nu? :oops:

2010 07 22, 6:57
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

adde_johansson skrev:
Du kan ju bara använda de första avgjutningarna/"formarna" som väggar? :roll:
Eller är jag helt ute och åker dressin nu? :oops:

Du har helt rätt! Men man får nog göra lite bearbetning på fogarna för att de ska se bra ut.
Jag hade nog gjort en gipsgjutning av originalväggen, bearbetat den och sedan gjutit en silikonform att gjuta de "färdiga" väggarna i.
Det är ju en del pyssel att gjuta med gips och gjuta med silikonformar och få det bra, men se min tråd för mer info:
http://www.stinsensforum.se/board/reinholds-bryggeri-i-h0-t6016.html

Min Hemsida:
Airbrush FX
Min Blog:
M-K & E
Bild

2010 07 22, 10:31
Profil YIM WWW
Kommunikationsminister

Hur man pussel ihop mellan delar? Bli stämmer inte skarvar på mitten väggar. Hörn väggar går bra. Bör ha ut tegel och in tegel. Hur ska jag beskriv det? Utliggare o. inliggare? vet ej rätt ord.
Annars besvär skrapa eller fila bort tegel mitten väggen. Syns inte bra skarvar. Förstå vad jag menar?

2010 07 22, 12:15
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Är inte fogar som "buktar ut" ganska mycket tunnare än de vanliga inåtbuktande fogarna?

Norrköpingskontoret på firman där jag jobbar ligger i ProNova-huset i Norrköping, f.d. Tuppens Väveri, som är några tegelkåkar som jag skulle tro är från 1880-talet. De har den typen av murbruksfogar. Tegenstenarna har också väldigt "blanka" ytor.

Bild på ett av husen, under delen med svart plåttak är det ett nybyggt garage, det teglet ser annorlunda ut och det är "vanliga" fogar på det.
Bild

2010 07 22, 13:33
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Kan det röra sig om 5-10 mm i fullskala? Vad blir det i H0? 0,06-0,11 mm? Mitt tips är att inte bry sig, det kommer inte att synas.

Och rapporterar om banan i lugn och ro här:
http://kullamannen.blogspot.com/

2010 07 22, 16:53
Kommunikationsminister

Håller nog med Bjarne här, och det gäller åt andra hållet också! Jag minns att vid uppmätningar av byggnader hamnade jag så gott som alltid på 7 cm från överkanten på en tegelrad till överkanten på nästa. Skarvarna blir obetydligt små i jämförelse, och de flesta "plastflak" med tegelskarvar inritsade skulle väl ha murbruksskåror som i skala 1:1 skulle bli åtminstone 5 cm djupa – vilket väl ingen skulle tolerera i verkliga livet...

2010 07 22, 18:01
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Nej, det kanske är försumbart.

Kan man rista en form? I bryggeritråden var det ju nån som ristade in murforagna i byggnadens mur. Om man istället ristade formen, negativet, så får ju gjutningen murfogar som sticker ut.

Kan inte nån lägga ut lite bilder på olika murförband, med en liten text om när/var/hur de användes?

2010 07 22, 18:41
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Magnus63 skrev:
Kan inte nån lägga ut lite bilder på olika murförband, med en liten text om när/var/hur de användes?

Kanske inte så mycket när/var/hur men åtminstone några bilder finns längst ner på denna sida:
http://www.dinbyggare.se/communicate/ar ... px?id=5191

2010 07 22, 19:03
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Angående de Tompa och Svantes teoretiska tankeexperiment om avgjutningar av (tegel-)väggar vill jag bidra med följande förslag (om jag nu är tillräckligt klar i huv´et efter en öl 2,8% med efterföljande solbestrålning.) Denna metod resulterar i negativa avgjutningar – alltså tvärtemot originalformen, som önskades för att få utpressat murbruk mellan tegelstenarna.

> Lägg på ett tunt lager av vaselin på en tegelvägg i plast/köpvägg. Om någon detalj blir obehandlad så kan nästa moment få gjutningen att fastna.

> Lägg därefter på en blandning av modellgips. Armera med fuktad gasbinda, men undvik ställen där avgjutningen skall delas eller bearbetas med verktyg.

> Efter ca 20 min. kan anrättningen lossas varsamt från formen/originalet.

> Skulle nu strukturen bli lite för grov – slipa lätt ned de grövsta utstickarna.

> Väderbit (skita ner) med tunna utspädda vattenbaserade färger- hellre flera lager än ett tjockt täckande. Använd också (efter torkning) torra pastellkritor och träkol (gräv i utegrillen men undvik kvarglömda fläskfilèer.)

> Proceduren kan upprepas om igen om mer byggmateriel erfordras.

> Skulle skador ske i avgjutningen så kan detta skyllas på :
1. Eftersatt underhåll.
2. Mycket illa renoverat fyndobjekt.
3. Rivningkåk.
4. Fornminne.

/ LYR

2010 07 22, 19:53
VD
Användarvisningsbild

Jag tror att vi är ett gäng här som tillsammans & med framgång skulle kunna skriva en bok om tegel i precis ALLA dess former..!

To build is to live BLOGGEN: http://www.123minsida.se/collinstacity/

You win some you lose some
It's all the same to me

2010 08 09, 18:52
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 14 inlägg ]