|
|
Bli medlem •
FAQ
• Sök • Logga in
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 4 inlägg ] |
|
Tankar om ett nyligen begånget brott
| Författare |
Meddelande |
|
Göran T
Trafikchef
|
 Tankar om ett nyligen begånget brott
Kan inte låta bli men måste få ge min personliga syn på det som hänt i Skövde. Jag var aktiv i föreningen på 1980-talet och har under en lång tid varit i högsta grad passiv och mina insatser de senaste 15 – 20 åren på Skövdeanläggningen har varit lika med noll. Ändå reagerar jag oerhört starkt på det som har hänt och trots att min förhållandevis lilla insats avseende tillverkning av rullande materiel, så känner jag mig oerhört ledsen över det som hänt. Vetskapen att det sitter en annan människa och tittar på mina modeller som jag byggt med adress WNJ känns mycket olustig.
Inbrottet i Skövde är en skymf och en skamlig handling och som visar en total respektlöshet mot alla oss som bygger modeller och det som har hänt är svårt att fatta. Lite mässingsplåt motsvarar inte några större ekonomiska värden men det arbete och all den möda som småningom resulterar i en DEVA-motorvagn eller ett ånglok går egentligen inte att mäta i pengar. Den som har gjort detta har orsakat stor skada, inte bara för att modeller motsvarande 30 års gemensam medlemsproduktion försvunnit, även förtroendet och generositeten att visa och dela med sig blir, efter en sådan här händelse hotad.
Dock är det så att vi som håller på med hobbyn har ett stort behov av att dela med oss av våra mj-upplevelser. Modelljärnväg är en social hobby där mycket av tjusningen ligger i erfarenhetsutbytet modellbyggare emellan. Till den hör också en hederskodex som finns outtalad ibland oss och som hävdar rätten till ”modellens okränkbarhet”, om jag får uttrycka mig lite tillspetsat. Alltså: man plockar inte i någon annans modeller. Framför allt, man snor inte någon annans modeller!!!!!
Tillverkningen av en modell är en långsam process (i alla fall för mig) och ett hantverk. Under byggtiden pågår mycket sinnesrörelser, man hinner tänka på många olika saker, många debattprogram på P1 hinner avlyssnas och en och annan konsert i P2. Detta gör att förhållandet till varje enskild modell blir mycket personligt. Dessa upplevelser är inget som en tjuv får med sig utan är fortfarande var och ens suveräna egendom och, tack och lov stöldsäkra. Icke för ty, modellerna är borta rent fysiskt och saknaden efter dem är stor.
Huruvida Bankalas skall anordnas i fortsättningen får givetvis medlemmarna i Skövde-klubben själva besluta. Men om det blir av tänker jag att det år 2008 kanske är mer aktuellt än någonsin att återinföra det gamla ”modelltvånget” och att också verkligen mena det! Inträdesbiljetten bestod för länge sedan av att varje besökare skulle ha med sig en modell med mj-anknytning, gärna egentillverkad (köpa modeller kan vem som helst), allt med tanke på det ovan nämnda erfarenhetsutbytet. Då - på 1980-talet - då jag själv var aktiv i Skövde så var den sociala kontrollen stor; alla i klubben visste vilka som var besökare på Bankalaset.
Jag vet inte när eller om detta ”modelltvång” någonsin har upphört men att det finns massor av besökare som kommer ”tomhänta” det vet jag. Denna liberala hållning är kanske också tänkt att lyfta andra till att börja bygga genom ett inspirerande besök i Skövde. Det som varit rätt tänkt har blivit fel: någon har grovt missuppfattat det hela. Att tro att den som i veckan plockat modellerna i Skövde befunnit sig på något av de senaste årens Bankalas är ingen djärv gissning och blotta tanken på att det kan förhålla sig så känns mycket sorglig!
Göran Tholin
f.d medlem i Skövde Modellsällskap.
|
| 2007 10 12, 14:24 |
|
 |
|
Bo
VD
|
Hej Göran.T
Mitt första besök i Skövde samt på bankalset var i år.
Och både känner och förstår dina tankegångar.
Så att Skövde gänget blöder förstår jag med full respekt.
När bitterheten har lagt sig så kommer det sorliga att bli mer påtagligt.
Detta du beskrev med den tid som upplevs i det dola i en uppbyggnad av både anläggning och modeller, tog jag fasta på.
Mycket fint beskrivet av det vi kanske aldrig tänker på.
Hoppas att gänget återhämtar sig.
Ska inte gå in på några ord om vad oftast bitterhet leder in på, då detta inte är omtyckt i forumet.
Men jag som intresserad MJ utövare, kan bara hålla med dig i allt vad du skriver.
Vänl Bo
|
| 2007 10 12, 14:41 |
|
 |
|
hennke85
Tågklarerare
|
I detta mörker så måste man ändå bemöda sig med att se ljuset i tunneln.
Inte för att jag roas, snarare tvärtom, av att WNJ har haft påhälsning men jag är glad att tjuvarna verkar hållt sig till att "bara" (vet att det inte är något bra ord men jag hittar inget bättre) stjäla, särskilt eftersom det i många fall också förekommer ren vandalism i samband med inbrott för en del tjuvar nöjer sig inte med att plocka det dom vill ha, de ska också slå sönder det som är kvar, vilket inte verkar vara fallet nu om jag har läst rätt.
Jag hoppas verkligen att WNJ fortsätter med både banan och de berömda bankalasen, för banans storhet ligger ju inte bara i den rullande materielen utan i den miljö som skapats.
För WNJ är ju ett modellandskap, där det råkar ligga en järnväg som någon utryckte sig i en artikel om föreningen i nån av Jangrös böcker.
/Urban Åkesson
|
| 2007 10 13, 0:24 |
|
 |
|
tubrik
Trafikchef
|
lär ju vara beställningsjobb via den stölden så.
_________________ JTJ och LGB nörd. DE vill säga smalspårstokg.. :D Lite tågtokig.
|
| 2008 03 18, 17:01 |
|
 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 4 inlägg ] |
|