Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 01 21, 2:09

Svara på tråd  [ 335 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Tågsta Järnvägar

Hejsan och välkomna till Tågsta Järnvägar, TJ.
Jag heter Martin, 34 år och kommer från Stockholm. Jag föredrar att folk tilltalar mig med min signatur "MJ" som också bildar ordet Modelljärnväg. Här ska jag nu berätta om tågbanan, utseende, fordon, bebyggelse m.m.

Bakgrunden till mitt modelltågsintresse
Mitt modelltågsintresse har jag fått av morfar. Han hade en tågbana bestående av Märklins M-räls som jag gillade att köra mycket med. Vi fick dock bara köra med banan under vissa tider på året. Jag övertog sedemera denna bana och den kom hem till mig.
När banan kom hem till mig behöll den sitt dåvarande utseende ytterligare en tid. I samband med omtapetsering hemma fick jag byta till ett större rum vilket gjorde att en utbyggnad av banan kunde genomföras. Tågbanan förlängdes med c:a 1 meter vilket gjorde det möjligt att köra lite längre tåg på den. Först fortsatte jag bygga ut banan med M-räls, men så introducerades C-rälsen och jag bestämde då att jag skulle gå över till den.
Under en övergångstid bestod banan av både av M & C-räls vilket möjliggjordes tack vare övergångsskenor. Till slut var ombyggnaden klar och C-rälsen hade tagit över helt och hållet. Banan byggdes dock om ett flertal gånger innan den fick det slutgiltiga utseendet. Slutresultatet blev ny räls, fordon, transformatorer & ställpultar.

Det enda som är bevarat från morfars tid är ett ånglok och detta ånglok kommer alltid bevaras. Loket klassas som "klenod" och har skrotningsförbud. Morfar har idag byggt en ny bana med Märklins M-räls och jag hjälper till att införskaffa lämpligt material som räls, fordon m.m. åt honom. Han brukar också överta saker från mig, alltså sådant jag ska slänga eller byta ut. Han har bl a övertagit mitt gamla stationshus.

Tågbanans namn & banbeskrivning, uppdaterat 160820
Banans namn är Tågsta Järnvägar, TJ.
Tågsta är banans huvudpunkt samt min stora fantasistad.
Tågbanan är idag c:a 3 meter lång, lite över 1 meter bred och byggd av Märklins C-räls i skala H0 (1:87). Banan har två slingor runt om, två stationer och en uppställningsbangård i mitten.
Huvudstationen är Tågsta central, tåc, som har tre trafikspår samt ett test- uppställnings- och förbigångsspår. Namnet Tågsta har den fått eftersom jag är järnvägsentusiast, Tåg(sta).
Tågby station, tåy, har två trafikspår.
Tågsta bangård, tsb, används för uppställning av tåg som ej går i trafik. Bangården har tre genomgående spår samt ett kortare stickspår.

Bebyggelse
Banan har en del hus och andra mindre byggnader av olika slag men inget egentligt landskap. Det finns även en hel del fordon, figurer och andra tillbehör.

Körsystem
Banan är, som sagt, byggd av Märklins C-räls. Den är f.o.m 061220 digitaliserad med Märklin Systems.

Trafiken & Epok
Trafiken på banan körs av Tågsta Järnvägar TJ. Den huvudsakliga epoken är nutid, alltså från 1960-talet och framåt. Stommen i trafiken utgörs främst av mina svenska fjärrtåg. Men även tyska tåg förekommer och ibland annat. Jag har ingen direkt trafikide utan kör lite som jag själv vill.

Kontaktledning & signaler
Signaler finns ej vid Tågsta Järnvägar.
Kontaktledning har tidigare funnits på delar av banan men blev nedmonterad och såld i samband med den banombyggnad som ägde rum under vintern 05/06. Några planer på ny kontaktledning finns ej i dagsläget då banan är digitaliserad vilket ger större körmöjligheter.

TJs Fordonspark, Uppdaterad 160820
Förteckning över TJs fordon. Se hemsidan för mer info.

3 svenska Rc-lok.
Rc3 Blått, Rc2 grönt & Rc orange.
1 Svenskt Green Cargo Re lok.
1 svenskt ellok. SJ Ue.
1 tyskt motorvagnståg
1 tyskt ånglok
10 svenska fjärrtågsvagnar, varav 3 bruna och resterande blåa.
3 tyska tvåvåningsvagnar.
3 godsvagnar, ingår i räddningståget.
Svenska godsvagnar: 1 brun SJ godsfinka.
1 kranvagn.
2 rälsrengöringsvagnar

Banombyggnad, Aug 05-Maj 06
Information om den banombyggnad som skedde under hösten/vintern 05-06.

Ombyggnad & skivbyte har skett på tågbanan från Augusti 2005 till maj 2006. Ombyggnaden av tågbanan startade i augusti 2005 då tågbanan fick en ny skiva. Tack vare den nya bredare skivan kunde huvudstationen Tågsta central byggas ut till 3 spår mot tidigare 2 samt få 2 nya uppställningsspår. I samband med ombyggnaden återkom Tågby som trafikplats igen.
Bildreportage från ombyggnaden finns på hemsidan.

Spårplan.
Se hemsidan för aktuell spårplan.

Nedan följer några gamla bilder från tågbanan. Se senare i tråden eller hemsidan/webbalbumet för nyare bilder.

Med anledning av att photobucket ändrat sina regler/priser gällande länkning till andra webbplatser så har jag stängt mitt konto på den aktuella tjänsten vilket innebär att många äldre bilder inte syns längre. Ett flertal av mina äldre bilder finns i mitt webbalbum hos Google och övriga nyare bilder samt aktuell information på mina övriga webbplatser.

Ha det bra.

2007 08 01, 19:45
Profil WWW
VD

Välkommen hit. Ser fram emot att fortsätta läsa om din anläggning.

/Jonas

2007 08 02, 12:45
Moderator
Användarvisningsbild

Välkommen hit. Ser fram emot att fortsätta läsa om din anläggning.

/Jonas

Tack, kul att det uppskattas.

Hälsningar från MJ.

2007 08 02, 15:38
Profil WWW
Biljettförsäljare

Kul att läsa om din järnväg, jag har liknande planer för en kommande anläggning.
Jag blev lite nyfiken på vad du använder för rengöringsvagn, jag kikade på Märklins hemsida, men kunde bara hitta en liten och ganska osvensk godsvagn.
Detta är snart det enda som saknas i rullande materielväg, så det vore bra med lite tips om vad man kan använda.

2007 08 06, 14:57
Moderator
Användarvisningsbild

Kul att läsa om din järnväg, jag har liknande planer för en kommande anläggning.
Jag blev lite nyfiken på vad du använder för rengöringsvagn, jag kikade på Märklins hemsida, men kunde bara hitta en liten och ganska osvensk godsvagn.
Detta är snart det enda som saknas i rullande materielväg, så det vore bra med lite tips om vad man kan använda.

Ja du, det där med rälsrengöring och liknande är en svår konst.
Jag kan inte direkt ge några bra tips men rengöringsvagnen jag använder är Märklins rälsrengöringsvagn 46042 med rengöringsanordning undertill. Om du syftar på samma vagn så stämmer det att den inte är svensk. Men ändå en bra vagn att köra runt på banan eftersom man kan koppla den efter ordinarie tåg.
Sedan brukar jag också, före varje körning, torka av hela banan med en gammal tröja (t-shirt). Bättre råd än så här kan jag inte ge.

2007 08 06, 19:00
Profil WWW
VD

Kul med fler bilder. Men jag måste påpeka att den nyinköpta resgodsvagnen inte alls är någon resgodsvagn, utan en tågvärmevagn litt S17. Resgodsvagnar var målade vita och har huvudlittera F. Men var hittade du tågvärmevagnen? Har själv letat efter en sådan.

/Jonas

2007 08 07, 13:33
Moderator
Användarvisningsbild

Kul med fler bilder. Men jag måste påpeka att den nyinköpta resgodsvagnen inte alls är någon resgodsvagn, utan en tågvärmevagn litt S17. Resgodsvagnar var målade vita och har huvudlittera F. Men var hittade du tågvärmevagnen? Har själv letat efter en sådan.

/Jonas

Hejsan!
Efter att ha kollat vagnens märkning lite noggrannare inser jag att du har rätt i att det är en tågvärmevagn. Den är märkt S17. Jag vet att resgodsvagnar var vita och färgen gjorde mig faktiskt lite fundersam när jag köpte vagnen men jag gillar den här färgen bättre än vitt och dessutom passar den bättre ihop med mina övriga vagnar. Jag tittade bara på kartongens text och aldrig vagnens när jag köpte den, så den låg alltså i fel kartong.
Vagnen hittade jag i en monter hos MJ-Hobbyexperten i Stockholm inkl ytterliggare svenska fjärrtågsvagnar från Lima.
Nu går den som resgodsvagn i alla fall. :wink:

2007 08 07, 18:10
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

/Mika

2007 08 07, 19:25
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Intressant att följa den anläggning.

/Mika

Kul att höra att mitt arbete med tågbanan uppskattas. Banan är visserligen inget mästerverk, som exempelvis Mälarviksbanan, men den duger bra för mig. :)

2007 08 07, 20:23
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Då trådar på denna typ av forum inte hamnar överst vid redigering av ursprungsinlägget, som på Modellrallarens forum väljer jag att skriva denna uppdatering som nytt inlägg.
I kväll ägnade jag någon timme åt lite tågbanepyssel. Satte upp vagnlägesskyltar, A B C, på en av Tågsta centrals plattformar så nu vet folk lättare var dom ska stå när tågen kommer in. Första vagnen stannar alltså vid A, andra vid B och tredje vid C eller tvärt om beroende på vilket hålll man kör åt. Detta är gjort för 3-vagnståg så om man kommer med ett 2-vagnståg så ska ena vagnen stanna ungefär mellan A & B och andra mellan B & C.
På lördag, 070908, planerar jag för en stor trafikdag, nämligen födelsedagstrafik då jag fyller 25 år denna vecka, och brukar fira på mitt eget sätt dvs med tät trafik på banan. Har gjort så i några år och dom första 2-3 åren gjorde jag upp en tågplan för hela dagen med fastställda lokomlopp och särskilda vagnsätt. Det blev dock inte särskilt lyckat så numera kör jag normalt med fasta tågsätt, men kopplar eventuellt till/från någon vagn så vi får se hur det går denna dag.
Morfar ska också komma upp så jag ska be honom ta med några av sina fordon så TJ får lite gästande fordon denna dag.

2007 09 04, 20:54
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

mikath skrev:
Intressant att följa den anläggning.

/Mika

Kul att höra att mitt arbete med tågbanan uppskattas. Banan är visserligen inget mästerverk, som exempelvis Mälarviksbanan, men den duger bra för mig. :)

Men det är ju det som är inspirerande; att det finns andra, på samma nivå som en själv, som sliter och har sig lite grann för skojs skull. Mälarviksbanan får jag bara prestationsångest av... den är alldeles för fin! :)

/Laffe

2007 09 08, 11:37
"mjtag", grattis till 25-årsdagen, trevlig bana du har! 8)
Lycka till som Stins/Lokförare/växlare idag!

"Långskånken" nere i "Texas" :wink:

2007 09 08, 11:48
Moderator
Användarvisningsbild

"mjtag", grattis till 25-årsdagen, trevlig bana du har! 8)
Lycka till som Stins/Lokförare/växlare idag!

"Långskånken" nere i "Texas" :wink:

Tackar. Här kommer en liten rapport från födelsedagstrafiken.
Dagen flöt på ganska bra och det har varit många gästande lokförare bl a mina yngsta kusiner som fyller 7 år i december. Mycket fordon ute på banan och vid flera tillfällen var det svårt att veta vad man skulle göra. Väldigt fullt så det har inte varit lätt att köra tågen så i bland har man verkligen fått fundera på vad man skulle göra.
Lite olyckor och incidenter har också inträffat, mest orsakade av mig själv men ingen är felfri. Bla blev det en kollision när jag körde i väg ett tåg på inneslingan utan att kontrollera alla växlar så tåget körde in på bangården och kolliderade med ett uppställt tåg. Inga allvarliga skador dock och trafiken fortsatte som planerat. Ytterliggare mindre incidenter förekom också. Det är inte lätt med tät trafik på en tågbana.
Några gästande fordon från morfar blev det dock inte för det fanns det ingen plats för.

2007 09 08, 19:25
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

2007 09 09, 17:49
Profil WWW
VD

Även jag får passa på att gratulera. Med risk för att verka tjatig, du har inga bilder från jubileumstrafiken att visa upp?

/Jonas

2007 09 09, 20:17
Moderator
Användarvisningsbild

jäkla trevlig bana du har. :lol:

Tack, kul att du gillar banan. Din är också mycket trevlig.

JB skrev:
mjtag skrev:

Även jag får passa på att gratulera. Med risk för att verka tjatig, du har inga bilder från jubileumstrafiken att visa upp?

/Jonas

Tyvärr inte, det fanns ingen tid till fotografering. Jag var ju både växlare, lokförare och framförallt tågledare. Med tanke på den stora mängd gästande lokförare var jag fullt upptagen med att instruera dom och hålla koll på trafiken. Har nog aldrig varit så mycket folk inne i mitt rum så det blev lite trångt. Jag hade knappt kommit åt att fota ändå. En trevlig dag blev det i alla fall och fullt av tågkörning.

2007 09 10, 10:02
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Har flyttat över avataren och övriga bilder till en annan uppladdninsgtjänst då den förra var usel. Så nu ska bilderna, förhoppninsgvis, synas mer och bättre.

2007 09 16, 19:36
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Jag har beslutat att genomföra en ombyggnad av tågbanans godsbangård. Godsbangården är liten och trång och fyller inte ut sin funktion som jag skulle vilja. Att ha uppställningsspår åt två håll på så lite utrymme med både kurvor och växlar är inge bra och på det sätt som jag skissat fram kommer man få till en någorlunda bra rangerbangård.

Det som kommer ske är följande. Dom tre högra växlarna på godsbangården, 14, 15 & 16 kommer tas bort och likaså spår 6 & 7 inkl växlarna 11 & 12. Den vänstra trippelväxeln vxl 10 flyttas några cm åt höger och en kort eller vanlig rak skena läggs in mellan 10 & 9. Därefter flyttas skrotgården tillbaka till sin ursprungsplats på vänstra sidan och godsmagasinet flyttas till högra sidan av stationen. I och med att skrotgården flyttats kommer spår 4 förlängas med minst en skena. Växel 13 kommer bli växel 11. Skyddsspåret & utdragsspåret, spår 5 kommer vara kvar som dom är och likaså infartsväxlarna. Detta kommer även påverka banans elsystem men det orkar jag inte gå in på nu. Denna ombyggnad kommer alltså leda till att TJ får en någorlunda bra rangerbangård med 4 lagom långa uppställningsspår samt ett utdragsspår vid växling.
Obs! Detta är min vision om hur det ska bli men det finns inga garantier att det blir så här till 100%. Förberedelser kommer göras dom närmaste dagarna.

Nedans syns dom skisser jag gjort.
Översta bilden visar banan som den ser ut i dag, mellersta bilden är hur det kommer se ut om planerna genomförs som jag tänkt och nedersta bilden är ett exempel där jag lagt in två ytterliggare växlar för eventuell rundgångsmöjlighet.

Bild

Jag kommer rapportera vidare om detta i helgen eller nästa vecka.
S=Stationshus, G=Godsmagasin & H=Skrothandel/återvinningsstation.

2007 10 03, 20:50
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Förberedelserna inför morgondagens bangårdsombyggnad fortsätter. Godsbangården är tömd på godsvagnar. Har även gjort en liten koll av elsystemet och kommit fram till att några kablar eventuellt måste dras om när en av trippelväxlarna flyttas någar cm åt höger då kablarna blir för korta. Ombyggnaden kommer fotodokumenteras.

Jag har dessutom beslutat att sälja resgodsvagnen/tågvärmevagnen från Lima. Den finns ute på Tradera just nu och det har blivit lite bud, trevligt.

Följ länken nedan till mina auktioner.
http://www.tradera.com/auktioner/mjtag

2007 10 06, 15:17
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Här kommer några bilder på bangårdsombyggnaden. Det blev inte riktigt som tänkt men ganska bra ändå och mer lättöverskådligt än tidigare. Jag har lagt in två växlar mellan spår 3 & 4 och fått till en rundgångsmöjlighet, så man kan nästan säga att godsbangården fått sin egen lilla station. Det blir heller ingen flytt av den vänstra trippelväxeln som planerades utan den får ligga kvar där den ligger.

Bild

Bild

Bild
Ett spår är tillfälligt avkortat då vi funderar på om vxl-motorerna ska bort eller inte. Personligen föredrar jag nog bort då man har mycket större friheter utan växelmotorer. Men vi får se.

Ny spårplan kommer läggas in i ursprungsinlägget så snart som möjligt.

2007 10 11, 18:40
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 335 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Nästa

Nyheter mjhobby.se