Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 09 18, 13:39

Svara på tråd  [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

faller hansen skrev:
nu har det varit lite tyst här igen hur går det med tågsta järnvägar

Hejsan!
Kul att någon ser fram emot info härifrån Tågsta. :)
Jodå, det går hyfsat. Jag är bara dålig på att skriva här men en del kan läsas på bloggen. TJ är i drift i egna lägenheten men av säkerhetsskäl förvarar jag inte tågen där. Så det blir ju inte så mycket trafik med banan på ett ställe och tågen på ett annat. Just idag har jag & en person till byggt regnskydd till min lilla bussterminal. Det ena hann dock inte bli klart så det får jag fixa senare i veckan. Det tyska dubbeldäckartåg som gästat TJ under en tid har nu åkt hem. Jag planerar att fixa nya bilder men tyvärr har jag svårt att få det gjort. Får återkomma om det lite senare. I sommras lyckades jag få möjlighet att införskaffa ett helt nytt motorvagnståg, Märklin 37735. Det kommer också på bild så snart som möjligt. Så ser det ut i dagsläget.

M. Johansson, Tågsta Järnvägar
Styrelseordförande, VD, Trafikchef, Trafikledare, Lokförare m.m.

2009 11 18, 2:12
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

okej där ser man bar att du håller ånga uppe ska bli kul med lite nya bilder dels lite runt om själva din bana och sen även på ny till skottet

//anders

The pisenTown

2009 11 18, 4:49
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Här kommer en bild på nya bussterminalen vid Tågsta Central. Terminalen bytte ju utseende efter banans flytt till min egna lägenhet. I mitten ses ett av de nya regnskydden. Det vänstra skulle egentligen också ha varit utbytt mot ett liknande som det i mitten men min hjälpreda vid byggena limmade sidorna lite konstigt så jag slopade det. Får se om jag köper nån ny sats senare. Tidigare i höstas utökades också bussflottan med tre nya bussar. Bl a den blåa i mitten och två av dom som syns till vänster.

Bild

Om ni vill jämföra med hur bussterminalen såg ut tidigare så är det bara att bläddra upp till bilderna inför senaste rivningen där den gamla bussterminalen syns.

Inom kort tänkte jag också presentera TJs senaste förvärv på fordonsfronten.

2009 12 10, 17:06
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Ny modelltågsblogg!

Jag har startat upp en ny bloggsektion under tågbaneavdelningen på hemsidan. Det är alltså min nya modelltågsblogg. Där kommer jag skriva om tågbanan och andra allmäna modelltågsnyheter. Min vanliga blogg kommer vara kvar för övriga händelser, men modelltågsnyheter skrivs, som sagt, på den nya modelltågsbloggen på hemsidan. Välkomna in.

2010 01 22, 14:22
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Har införskaffat en sats med nya regnskydd till min bussterminal. Läs mer i mj-bloggen på hemsidan.

2010 02 06, 14:49
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Nu är det dags för dom årliga fordonsöversynerna och får jag bara över tågen till egna lägenheten, där banan är, tänkte jag starta med översynsarbetet i helgen eller i nästa vecka. Jag har också sagt flera gånger att jag ska komma med en presentation av mitt nyaste motorvagnståg som jag införskaffade förra sommaren men tyvärr har det dröjt, vilket jag beklagar. Jag har lite svårt att få saker och ting gjorda men jag ska ordna detta inom kort. Läs mer modelltågsnyheter i dess egen blogg på hemsidan.

2010 03 03, 0:37
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Översynsdags!
Nu är jag igång med dom årliga fordonsöversynerna av TJs trafikfordon. Hann med några lok i dag och planerar att fortsätta med resterande fordon den närmaste veckan.

2010 03 16, 20:05
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Igår blev det lite trafik på banan. Tyvärr har översynsarbetet och trafiken hamnat lite på sidospår den senaste tiden pga sjukdomar och just nu har jag också andra viktigare saker att göra men förhoppningsvis kan det nog hända lite mer inom kort.
Dock så tycks jag ha fått problem med ett av mina RC-lok som verkar ha drabbats av överhettning eller nåt sånt. Motorn blir jättevarm efter en kort stunds körning och loket stannar upp för att sedan gå en liten bit till och stanna upp igen osv. Det har dock inte börjat ryka än som tur är, men får nog lämna in loket på kontroll.

2010 04 21, 13:51
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Nu ska det bli lite mer levande på Tågsta järnvägar. Hittills är det bara plattformarna på tågstationerna som haft figurer i form av passagerare. Men nu har jag beställt en del nya figurer som ska placeras ut på busshållplatserna, räddningsstationen samt skrotgården. Dessutom har våffelbageriet fått lite personal i form av kockar vilket ordnades av min hjälpreda. Jag ska också bygga ihop dom två nya regnskydd som ligger och väntar i sin förpackning och sedan ordna lite passagerare till dom. Ska försöka ordna lite nya bilder i nästa vecka är tanken.

Mitt orangea Rc-lok är just nu hos MJ-Hobbyexperten efter sitt värmeproblem men tydligen behövdes det bara en invändig rengöring men det överlät jag till dom att ordna då jag inte vill gå in i själva motorn.

Mer info i modelltågsbloggen på hemsidan.

2010 05 26, 11:54
Profil WWW
Lokförare

mjtag skrev:
Hejsan!
Nu ska det bli lite mer levande på Tågsta järnvägar. Hittills är det bara plattformarna på tågstationerna som haft figurer i form av passagerare. Men nu har jag beställt en del nya figurer som ska placeras ut på busshållplatserna, räddningsstationen samt skrotgården. Dessutom har våffelbageriet fått lite personal i form av kockar vilket ordnades av min hjälpreda. Jag ska också bygga ihop dom två nya regnskydd som ligger och väntar i sin förpackning och sedan ordna lite passagerare till dom. Ska försöka ordna lite nya bilder i nästa vecka är tanken.

Mitt orangea Rc-lok är just nu hos MJ-Hobbyexperten efter sitt värmeproblem men tydligen behövdes det bara en invändig rengöring men det överlät jag till dom att ordna då jag inte vill gå in i själva motorn.

Hej MJ!

Har det löst sig med ditt RC-lok? Jag har exakt samma problem med mitt RC-lok ur 26727. Tyvärr tror jag att dekodern redan har bränt så jag kommer nog införskaffa en helt ny 60760-drivning till den. Har försökt rengöra motorn flera ggr.

/Matrixen

2010 06 01, 16:32
Moderator
Användarvisningsbild

matrixen skrev:
mjtag skrev:
Hejsan!

Hej MJ!

Har det löst sig med ditt RC-lok? Jag har exakt samma problem med mitt RC-lok ur 26727. Tyvärr tror jag att dekodern redan har bränt så jag kommer nog införskaffa en helt ny 60760-drivning till den. Har försökt rengöra motorn flera ggr.

/Matrixen

Hej!
Loket är hemma igen efter sitt besök hos MJ-Hobbyexperten och provkörning har skett. Vid provkörningen gick loket utmärkt så jag hoppas det gör det även fortsättningsvis.
Det som förbryllar mig nu är om det finns ljud i loket eller inte. Det hade en högtalare som byttes ut nu under servicebesöket men något ljud får jag inte fram så jag är tveksam till om det är en ljuddecoder i loket. Mitt aktuella lok kommer från satsen "Göteborgaren" Mä 26726.

2010 06 01, 22:39
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
I dag, eller igår om man ska vara noga då klockan passerat midnatt, så blev det lite hobbyarbete med att göra banan mer levande. Det placerades ut lite figurer vid räddningsstationen, skrotgården m.m. Jag byggde också upp en simulerad järnvägsolycka avslutningsvis.
Hade tänkt ta lite bilder av detta men glömde kameran hemma så det får bli någon annan gång. Ni kan läsa detta mer utförligt i modelltågsbloggen på hemsidan.

2010 06 02, 0:35
Profil WWW
Lokförare

mjtag skrev:
Hej!
Loket är hemma igen efter sitt besök hos MJ-Hobbyexperten och provkörning har skett. Vid provkörningen gick loket utmärkt så jag hoppas det gör det även fortsättningsvis.
Det som förbryllar mig nu är om det finns ljud i loket eller inte. Det hade en högtalare som byttes ut nu under servicebesöket men något ljud får jag inte fram så jag är tveksam till om det är en ljuddecoder i loket. Mitt aktuella lok kommer från satsen "Göteborgaren" Mä 26726.

Vad märkligt. 26726 har aldrig haft ljud. De enda RC-loken som har ljud är 37415, 37414 och 37416 med MFX. Har du köpt loket begagnat så kanske någon har installerat in något annat. Det är i orginal endast en "enkel" FX-dekoder som är inbyggd. Tag gärna bilder på innanmätet när du lägger upp bilder nästa gång. I MFX-loken sitter en 21-polig dekoder på ett platina som är fastlött till motorn, strömupptagning, glödlampor och ljuddekodern som i sin tur är kopplad till högtalaren. Tyvärr inget höjdarljud...

2010 06 02, 0:51
Moderator
Användarvisningsbild

matrixen skrev:
mjtag skrev:
Hej!

Vad märkligt. 26726 har aldrig haft ljud. De enda RC-loken som har ljud är 37415, 37414 och 37416 med MFX. Har du köpt loket begagnat så kanske någon har installerat in något annat. Det är i orginal endast en "enkel" FX-dekoder som är inbyggd. Tag gärna bilder på innanmätet när du lägger upp bilder nästa gång. I MFX-loken sitter en 21-polig dekoder på ett platina som är fastlött till motorn, strömupptagning, glödlampor och ljuddekodern som i sin tur är kopplad till högtalaren. Tyvärr inget höjdarljud...

Loket, eller rättare sagt tågsatsen, är köpt via Tradera för några år sedan och enligt säljaren var satsen fabriksny. Enligt Märklins hemsida är det mycket riktigt en FX-decoder i loket. Jag förstår dock inte varför loket är utrustat med högtalare om det inte finns nåt ljud i det. :?:
Ska försöka ordna några bilder på insidan så snart som möjligt.

2010 06 02, 1:40
Profil WWW
Lokförare

mjtag skrev:
matrixen skrev:
mjtag skrev:
Hej!

Loket, eller rättare sagt tågsatsen, är köpt via Tradera för några år sedan och enligt säljaren var satsen fabriksny. Enligt Märklins hemsida är det mycket riktigt en FX-decoder i loket. Jag förstår dock inte varför loket är utrustat med högtalare om det inte finns nåt ljud i det. :?:
Ska försöka ordna några bilder på insidan så snart som möjligt.

Märkligt som sagt var.

2010 06 02, 10:36
Moderator
Användarvisningsbild

matrixen skrev:
Vad märkligt. 26726 har aldrig haft ljud. Tag gärna bilder på innanmätet när du lägger upp bilder nästa gång.

Hejsan!
Här kommer nu bilder på det oranges Rc-lokets insida. Den runda svarta saken är alltså nya högtalaren som MJ-Hobbyexperten satte in. På den tredje bilden har jag klippt in den gamla fyrkantiga högtalaren. Ser du/ni något konstigt så säg gärna till.
Tänk på att kameran inte är så jättebra på närbilder så bilderna är inte så skarpa som man skulle önska.

Bild

Bild

Bild

Bild

Inom kort kommer nya bilder på alla figurer som jag skrivit om tidigare. Dessa har nu lagts in i nästa inlägg.

2010 06 04, 19:28
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Här kommer nu bilderna som tagits på dom mer levande miljöerna efter att olika figurer placerats ut lite här och var i tisdags (1/6). Jag vet att många bilder är oskarpa men det kan jag inte göra så mycket åt. Kameran är inte den bästa. Hoppas bilderna uppskattas.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Samma dag bestämde vi oss för att göra en olycka också och byggde därför upp denna urspårning. Även här många oskarpa bilder vilket jag beklagar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Kvinnan till höger är extra orolig då hon har en anhörig i en av dom urspårade vagnarna. Personen i fråga klarade sig dock utan allvarliga skador.

Bild

Bild

Bild

2010 06 04, 22:38
Profil WWW
Lokförare

mjtag skrev:
matrixen skrev:
Vad märkligt. 26726 har aldrig haft ljud. Tag gärna bilder på innanmätet när du lägger upp bilder nästa gång.

Hejsan!
Här kommer nu bilder på det oranges Rc-lokets insida. Den runda svarta saken är alltså nya högtalaren som MJ-Hobbyexperten satte in. På den tredje bilden har jag klippt in den gamla fyrkantiga högtalaren. Ser du/ni något konstigt så säg gärna till.
Tänk på att kameran inte är så jättebra på närbilder så bilderna är inte så skarpa som man skulle önska.

Inom kort kommer nya bilder på alla figurer som jag skrivit om tidigare. Dessa har nu lagts in i nästa inlägg.

Tack för bilderna MJ!

Dekodern är orginal-Märklin. Den ser ut som den som sitter i tendern på mitt första Big Boy men den har troligen ingen motorstyrning så det kan inte vara den. Antagligen har förra ägaren haft ett annat FX-lok och slitit ut dekodern och satt in den i detta lok. Hållaren till reläet/dekodern är kraftigt modifierad, vilket syns på bild 2 och 4. Någon har filat ner hållaren till en trekant. Dessutom sitter det ett mässingsblock som distans mellan hållaren och dekodern. Det luktar hemmabygge.

Jag hade nog gjort så att jag lagt till ett lok på min loklista (ex. Mikado 37970) och sedan ändrat adressen så den stämmer överens med RC-loket. Sedan är det bara att trycka och lyssna om det kommer något ljud. Har du CS är det ju bara att aktivera funktions-knapparna och välja en symbol och om det ska vara momentan eller om den bara ska aktiveras när man trycker in knappen.

/David

2010 06 05, 11:27
Moderator
Användarvisningsbild

matrixen skrev:
Tack för bilderna MJ!

Dekodern är orginal-Märklin. Den ser ut som den som sitter i tendern på mitt första Big Boy men den har troligen ingen motorstyrning så det kan inte vara den. Antagligen har förra ägaren haft ett annat FX-lok och slitit ut dekodern och satt in den i detta lok. Hållaren till reläet/dekodern är kraftigt modifierad, vilket syns på bild 2 och 4. Någon har filat ner hållaren till en trekant. Dessutom sitter det ett mässingsblock som distans mellan hållaren och dekodern. Det luktar hemmabygge.

Jag hade nog gjort så att jag lagt till ett lok på min loklista (ex. Mikado 37970) och sedan ändrat adressen så den stämmer överens med RC-loket. Sedan är det bara att trycka och lyssna om det kommer något ljud. Har du CS är det ju bara att aktivera funktions-knapparna och välja en symbol och om det ska vara momentan eller om den bara ska aktiveras när man trycker in knappen.

/David

Ok, tack för infon. Om detta stämmer så innebär det att loket inte var fabriksnytt som angivits vid försäljningen, och det är ju ändå en känd säljare. Nåja, loket funkar i alla fall som det ska och det är huvudsaken. Med CS antar att du avser Märklins Central station men jag har bara Mobile station till banan. Kan ju prova att lägga till ett lok med ljud i och se om det händer något. Tar och provar det nån dag framöver och meddelar sedan hur det gick.

2010 06 05, 11:55
Profil WWW
Lokförare

mjtag skrev:
matrixen skrev:
Tack för bilderna MJ!

/David

Ok, tack för infon. Om detta stämmer så innebär det att loket inte var fabriksnytt som angivits vid försäljningen, och det är ju ändå en känd säljare. Nåja, loket funkar i alla fall som det ska och det är huvudsaken. Med CS antar att du avser Märklins Central station men jag har bara Mobile station till banan. Kan ju prova att lägga till ett lok med ljud i och se om det händer något. Tar och provar det nån dag framöver och meddelar sedan hur det gick.

Har faktiskt aldrig använt mig av MS. Äger ingen ens.
Tittade i mitt lok. Hållaren är inte modifierad som jag trodde. Tänkte nog på ett annat lok. Men någon har borrat ett nytt hål i den, samt gjort större hål i det befintliga skruvhålet. Så här ser mitt RC-lok ut.

Bild

Hoppas du får några trevliga ljud ur modellen! Trevliga bilder förresten!

2010 06 05, 12:54
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 17  Nästa

Nyheter mjhobby.se