Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 10 20, 7:47

Svara på tråd  [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Iblandade fordon: Green Cargo Rc-lok (Märklin 37412) och motorvagn ”Herrljungaexpressen” (Mä 34262).

Söndag 080224 inträffade en kollision på TJ mellan ett loktåg draget av Rc-lok samt motorvagn (Herrljungaexpressen). Motorvagnen gick i trafik på inneslingan och loktåget på ytterslingan. Tågen gick i motsatt riktning för att åstadkomma tågmöten. Kollisionen inträffade på högra sidan av banan på ytterslingan.

Motorvagnen, som gick på inneslingan, kom ut på ytterslingan precis framför loktåget och en frontalkollision inträffade. Anledningen till detta beror på en dubbel korsningsväxel som låg fel vilket gjorde att motorvagnen körde ut på ytterslingan. Direkt efter kollisionen stoppades all trafik och dom inblandade fordonen togs ur trafik för att genomgå en skadekontroll. Även banan på platsen kollades.

De enda skador som uppstod var ett böjt koppel på motorvagnen vilket byttes omgående. Strax därefter återupptogs trafiken igen med alla fordon.

Vid trafiktillfället kördes tågen av två personer, jag och morfar, men detta skedde snabbt och ingen av oss hann reagera och stoppa tågen. Vid tillfället har minst två punkter ur TJs regelverk inte följts. Bristande uppmärksamhet samt utebliven kontroll av lagd tågväg.

M. Johansson
Jourhavande olycksutredare TJ.
Tågsta 080302

2008 03 02, 22:01
Profil WWW
Hoppas att det här inte får alvarliga påföljder... Jag tänker närmast på din morfar! :mrgreen:
Hälsar Janne c

2008 03 02, 22:47
Moderator
Användarvisningsbild

Hoppas att det här inte får alvarliga påföljder... Jag tänker närmast på din morfar! :mrgreen:
Hälsar Janne c

Olyckor är alltid allvarliga och jag klandrar oss båda, vi är lika sega i huvudet båda två. :roll:
Jag vill poängtera att olycksrapporten ovan inte är nåt skämt utan det har hänt.

2008 03 02, 23:30
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

I fall ni inte tittat in på min nya hemsida, MJs Nätstation, är ni välkomna att göra det. Har precis lagt in de två bildreportage från tågbanan som fanns på förra hemsidan. Alltså från stationshusbygget och stora banombyggnaden. Det är alltså inga nya bildreportage. Reportaget från banombyggnaden har dock kompletterats med två nya bilder som inte visats tidigare. Välkomna in. Se länk nedan.

2008 03 15, 19:11
Profil WWW
Herregud jag trodde faktiskt att denna story var i den mindre skalan!
Hälsar Janne C

2008 03 15, 20:30
Moderator
Användarvisningsbild

Herregud jag trodde faktiskt att denna story var i den mindre skalan!
Hälsar Janne C

Får jag fråga vad du menar?

2008 03 15, 21:54
Profil WWW
Nä nu vet jag varken ut eller in! Vad hände igentligen? Dog morfar på riktigt heller har olyckan bara hänt i någon fantasivärld, Som jag trodde i början? Lite kryptiskt det hela, tycker jag och sänder härmed en hälsning från Janne C

2008 03 15, 22:00
Moderator
Användarvisningsbild

Nä nu vet jag varken ut eller in! Vad hände igentligen? Dog morfar på riktigt heller har olyckan bara hänt i någon fantasivärld, Som jag trodde i början? Lite kryptiskt det hela, tycker jag och sänder härmed en hälsning från Janne C

Vad snackar du om nu. Skulle morfar bli skadad för att två modellok krockar. :?

2008 03 15, 22:04
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

mjtag skrev:
jan claesson skrev:

Vad snackar du om nu. Skulle morfar bli skadad för att två modellok krockar. :?

Ja, man vet ju aldrig! :wink:

/Rikard

Visst, men morfar mår bra och han finns här på forumet också fast han har inte riktigt lärt sig att skriva inlägg. Nåja, nu lämnar vi detta och återgår till TJ. :)

2008 03 15, 23:07
Profil WWW
Men gud vad skönt! Men hur gick det med modelloken?
Hälsar Janne igen :shock:

2008 03 15, 23:16
Moderator
Användarvisningsbild

Men gud vad skönt! Men hur gick det med modelloken?
Hälsar Janne igen :shock:

Svaret har du i olycksrapporten på förra sidan men jag citerar den info som är aktuell nu.
Citat:
De enda skador som uppstod var ett böjt koppel på motorvagnen vilket byttes omgående. Strax därefter återupptogs trafiken igen med alla fordon.

Vid sådana här tillfällen får man se vilken bra kvalitet det trots allt är på modellerna fast det är ju inget man vill hålla på och testa. :roll:

2008 03 16, 0:50
Profil WWW
Väldigt impad av din hemsida, du måste verkligen ha lagt ner en herrejösses massa jobb på denna!
Mvh Janne C

2008 03 16, 0:58
Moderator
Användarvisningsbild

Väldigt impad av din hemsida, du måste verkligen ha lagt ner en herrejösses massa jobb på denna!
Mvh Janne C

Jag tackar för det. Egentligen inte så mycket som man tror. Jag har ju utgått från en färdig mall men byggt upp själva sidan och sedan flyttat över det mesta av infon från förra hemsidan men visst ligger det en hel del jobb bakom detta.

2008 03 16, 10:44
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Tänkte ge en liten lägesrapport i fall ni tror att MJ-verksamheten lagts ned. Inte ännu men kan vara på väg. Igår hade jag morfar här och det var första gången på flera veckor som jag körde med tågen och inte har jag gjort några, sedan länge planerade, vagnöversyner heller men det ska jag ta tag i så fort som möjligt. Kan dock hälsa att tågen gick bra.

Står just nu i valet & kvalet då jag inte kan bestämma om banan ska vara kvar eller inte. Den tar mycket plats och jag bryr mig inte så mycket om den just nu men samtidigt har jag lagt ner mycket tid & pengar för att den skulle få det utseende den har idag. Sedan har det också att göra med nya bostaden, om den ska få följa med dit vilket är väldigt osäkert just nu. Måste fortsätta fundera på detta för jag vet inte vad jag ska göra nu. Kanske ska bli en återfallsrallare eller nåt sånt. Alltså lägga ner MJ-hobbyn nu och återuppta den om c:a 20 år eller så. Frågar jag vad ni tycker kommer ni väl säga att jag ska ha kvar den, men som sagt så vet jag inte vad jag ska göra just nu. Men ett beslut måste tas.

Dagsläget är följande.
I går kväll tog jag bort 3 växelmotorer från banan. Se inte detta som ett nedläggningstecken nu dock utan jag funderar också på att slopa hela elsystemet och sköta all växelomläggning för hand. Gillar inte kabeldjungeln under banan och föredrar manuell växelomläggning. Får se om resten ryker också. En av vxl-motorerna köpte morfar direkt och de övriga två kommer också läggas ut till försäljning, dock först när min egen dator kommer tillbaka från verkstaden. Mina två svenska 80-talsvagnar från Roco kommer också säljas då jag anser att dom är för långa och inte passar på banan. Egentligen är Märklins 60-talare också för långa men får vara kvar tills vidare.
Några nya bilder har jag tyvärr inte just nu men jag tänkte eventuellt göra några korta filmklipp med digitalkameran och sedan lägga ut på Youtube men det får vänta tills jag får tillbaka min dator från verkstaden.

En annan tanke jag haft en tid är att frångå H0-skalan och göra en bana i någon mindre skala som N exempelvis. Funderar vidare på detta.

Men banans framtid måste beslutas snart, får se vad jag kommer fram till.
Hej så länge!

2008 08 09, 17:58
Profil WWW
VD

Klart du ska fortsätta med MJ. Om du inte har plats för den nuvarande banan finns det ju andra alternativ. MMM-moduler kanske?

/Jonas

2008 08 09, 18:11
Moderator
Användarvisningsbild

Klart du ska fortsätta med MJ. Om du inte har plats för den nuvarande banan finns det ju andra alternativ. MMM-moduler kanske?

/Jonas

Visst finns det andra alternativ, och jag är intresserad av att prova på modulbygge men det tar ju också plats. Som jag sagt tidigare, hade jag bara mer utrymme och bättre ekonomi skulle jag kunna göra mycket mer med MJ-Hobbyn. :roll:

2008 08 09, 18:14
Profil WWW
VD

Tid, plats och pengar. De vanliga bristvarorna. Moduler kräver ju viss plats för förvaringen, men tar mindre plats än en hel modelljärnväg. Med en stationsmodul kan man ju idka viss rangering på egen hand samtidigt som modulträffar ger möjlighet att köra långa tåg långa sträckor. MMM har ju även viss trerälsverksamhet, även om jag inte vet hur många som bygger trerälsmoduler.

Mindre skala är ju också ett alternativ. Tar ju också upp mindre plats, även om man förlorar en del i detaljeringsgrad och så. En kompromiss är ju smalspår. Samma storlek på prylarna, men snävare radier och kortare fordon.

/Jonas

2008 08 10, 17:32
Moderator
Användarvisningsbild

Tid, plats och pengar. De vanliga bristvarorna. Moduler kräver ju viss plats för förvaringen, men tar mindre plats än en hel modelljärnväg. Med en stationsmodul kan man ju idka viss rangering på egen hand samtidigt som modulträffar ger möjlighet att köra långa tåg långa sträckor. MMM har ju även viss trerälsverksamhet, även om jag inte vet hur många som bygger trerälsmoduler.

Mindre skala är ju också ett alternativ. Tar ju också upp mindre plats, även om man förlorar en del i detaljeringsgrad och så. En kompromiss är ju smalspår. Samma storlek på prylarna, men snävare radier och kortare fordon.

/Jonas

Plats & pengar är mina största problem. Tid har jag någorlunda, i alla fall i dagsläget. Funderar mycket på hur man skulle kunna ordna nån form av MJ-Anläggning i nya bostaden. Kanske kan bli en hyllbana eller nåt. Jag har inte gett upp tankarna ännu. Ska mäta, kolla lite rälsmått och annat för att se om man kan få in en någorlunda bra MJ-bana där. Smalspår är inte aktuellt, håller mig nog till normalspår. Drömmen är att kunna bygga en ganska stor bana med minst två stationer i vardera änden och en bangård någonstans. Det är ungefär som jag har nu men det är så tråkigt att bara köra runt & runt hela tiden. Som sagt, funderar vidare men jag ska undersöka vad man kan göra efter att ha fått ordning i nya bostaden. En fördel med mindre skala är ju att kunna bygga större banor på mindre utrymme. Hade jag N i stället för H0 på nuvarande skivan skulle banan vara mycket större.

2008 08 10, 21:18
Profil WWW
Trafikchef
Användarvisningsbild

Jag har tittat igenom dina inlägg och du kör Märklin, har en hel del fina modeller, bla den mycket snygga motorvagnen, blå-beiga samt en del annat. Så du tycks ha investerat en del redan. Visst kan det bli dyrt med hobbyn, fast man får väl avstå en del annat för sin hobby.
Jag föreslår, att du ritar upp din tänkta bana på målarpapp, i 1:1, med de kåkar som du har på plats, så ser du hur mycket som får plats utan att det ser konstigt ut. Visst, jag började också med att bygga längs väggarna, och antingen blir det punkt-till-punkt med en vettig trafikidé eller så samma tanke fast rundbana. Jag skall inte göra mig till tolk hur du ska bygga, men det är förbaskat kul att köra trafik, med laster än hit än dit. Så planera stationerna noga. Underlag till banan kan vara tjock plyfa, spånplatta eller cellplast. Lägg kork under rälsen, köpes absolut billigast från Eslövs korkfabrik, de levererar till närmaste postställe och har bra sortiment. Sedan är det bara att skära till. Vill du dämpa vibrationerna från lok mm kan du lägga in bitar av skumplast eller gammal heltäckningsmatta i ramverket så blir det tystare.
Det ska bli intressant att följa dina inlägg och se hur det blir. Lycka till, ge inte upp och köp från brädgårdar och andra firmor så får du ner priserna. Sand att balasta tar man i sandtag i skogen eller diken. När det torkat limmar man det med vitlim och det sitter, mkt billigare än Woodland scenic och mer realistiskt också. Shoot man! :!:

2008 08 10, 21:44
Moderator
Användarvisningsbild

Jag har tittat igenom dina inlägg och du kör Märklin, har en hel del fina modeller, bla den mycket snygga motorvagnen, blå-beiga samt en del annat. Så du tycks ha investerat en del redan. Visst kan det bli dyrt med hobbyn, fast man får väl avstå en del annat för sin hobby.
Jag föreslår, att du ritar upp din tänkta bana på målarpapp, i 1:1, med de kåkar som du har på plats, så ser du hur mycket som får plats utan att det ser konstigt ut. Visst, jag började också med att bygga längs väggarna, och antingen blir det punkt-till-punkt med en vettig trafikidé eller så samma tanke fast rundbana. Jag skall inte göra mig till tolk hur du ska bygga, men det är förbaskat kul att köra trafik, med laster än hit än dit. Så planera stationerna noga. Underlag till banan kan vara tjock plyfa, spånplatta eller cellplast. Lägg kork under rälsen, köpes absolut billigast från Eslövs korkfabrik, de levererar till närmaste postställe och har bra sortiment. Sedan är det bara att skära till. Vill du dämpa vibrationerna från lok mm kan du lägga in bitar av skumplast eller gammal heltäckningsmatta i ramverket så blir det tystare.
Det ska bli intressant att följa dina inlägg och se hur det blir. Lycka till, ge inte upp och köp från brädgårdar och andra firmor så får du ner priserna. Sand att balasta tar man i sandtag i skogen eller diken. När det torkat limmar man det med vitlim och det sitter, mkt billigare än Woodland scenic och mer realistiskt också. Shoot man! :!:

Hejsan!
Jag tackar för alla förslag även om jag inte riktigt förstod allt. Sådana avancerade byggen gör jag inte. Så mycket trämaterial består inte banans grund av idag. Största skivan är ju bara en träskiva med några underläggsplankor under och gräsmattor pålimmade. Jag gillar trafik bäst, alltså att köra med tågen och inte att bygga. Med kork antar jag att du inte avser korkar som sitter på flaskor väl. Jag ger mig heller inte ut och plockar sand m.m. ute, det vill jag inte ha på banan. Att få tag på skivor är inget större problem då jag har en släkting som jobbar på just en brädgård varifrån min senaste skiva kom i samband med den tidigare banombyggnaden. Just nu är det lite svårt att få saker gjorda när jag inte har min egen dator men jag ska, som sagt, göra upp lite skisser snart och se vad jag kan ordna i nya bostaden. Jag återkommer om det.

2008 08 13, 22:39
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Nästa

Nyheter mjhobby.se