Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2019 08 20, 14:39

Svara på tråd  [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa
 Tågsta Järnvägar TJ. 
Författare Meddelande
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Tänkte ge en liten hobbyrapport. Sommaren är ju normalt lågsäsong för MJ-Hobbyn, men inte hos mig. Här arbetas det på för fullt. Denna vecka blev en del av mina nya figurer utplacerade på banan och dessutom orsakade jag en trafikolycka. Det sista kanske inte lät så kul men jag har i alla fall byggt upp en olycka med två krockade bilar. Ska försöka återkomma med bilder senare.
Modifieringsarbetet med nya containerbilen pågår. Mindre målningsarbete har påbörjats.

I övrigt så är jag ännu inne på tanken att utnyttja hörnen. Uppe i banans högra hörn ligger Trafikverkets banförråd och på dom vänstra hörnen har jag ju den nyligen tillkomna Campingen.
Men jag har ett hörn kvar nere till höger och frågan är nu vad det ska bli där. Efter mycket funderande så har det framkommit förslag på hotell, villa med trädgård, hobbybutik, annan butik och bensinmack. Frågan är nu vad jag ska välja. Vad tycker ni?

Ha det bra.

2014 07 17, 16:22
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej :-tu
Har du foto och ytmått på hörnet ?

2014 07 17, 18:03
Moderator
Användarvisningsbild

plzeta skrev:
Hej :-tu
Har du foto och ytmått på hörnet ?

Hejsan!
Har tyvärr ingen bild på det aktuella hörnet tillgänglig just nu men jag lägger in en bild på övre högra hörnet i stället med Trafikverkets området på. Spegelvänd bilden lodrätt, alltså upp och ner så får man samma utrymme som här. Jag har mätt lite grann och det passar bra att få in en byggnad som är c:a 15x12-13 cm om jag inte minns fel och även någon mindre bod på c:a 5-7 cm på både längd och bredd.
Allra helst skulle jag vilja bygga en bussdepå men det är det för lite plats för.

Bild

Jag välkomnar förslag på vad det ska bli där. Troligtvis något av det jag nämnde i mitt förra inlägg eller så blir det bara något vanligt hus av något slag. :roll:

Ha det bra.

2014 07 17, 19:31
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej.
Är det något som säger att du måste ha allt med. ?
Dvs man kan tänka sig en väg som går igenom på tvären. Vid den kan du ha en mack eller bussdepå ut mot hörnspetsen.
Man kan ana resten av väg och anläggning. Jag försöker undvika tänka i räta vinklar.
Det ger bästa effekt.

Ska grubbla lite mer åt dig.

mvh :-ab

2014 07 17, 19:46
Moderator
Användarvisningsbild

plzeta skrev:
Hej.
Är det något som säger att du måste ha allt med. ?
Dvs man kan tänka sig en väg som går igenom på tvären. Vid den kan du ha en mack eller bussdepå ut mot hörnspetsen.
Man kan ana resten av väg och anläggning. Jag försöker undvika tänka i räta vinklar.
Det ger bästa effekt.

Ska grubbla lite mer åt dig.

Hejsan!
Nej, det är inget som säger att allt måste vara med. Just när det gäller bussdepå vill jag dock ha ett större område för detta med både administrationsbyggnad och uppställningsplatser för bussar så det blir nog inte aktuellt här.

Det som ligger närmast till hands är nog antingen en butik eller bensinmack och sedan kan man föreställa sig att det går en väg rakt igenom på något sätt. Det är ju samma som med campingen att man får tänka sig att den delen av campingen man ser är en del av en större camping.

Ha det bra.

2014 07 17, 20:02
Profil WWW
Trafikledare
Användarvisningsbild

Hej igen.
Tror en bra idé är att gå högt.
Mycket bygge på liten yta. Tänkte på min betongsilo.
Lade ut den i en ytterhörna. Kan vara en idé.
Sådan firma genererar en del trafik både på räls och väg.
Kunder, leveranser och olika förnödenheter till fabrikens tillevrkning.
Litet elskåp, våg och staket mm kan man lägga till.
Kolla in foto jag fixade lite snabbt.

Kanske en mack vid en diagonal väg funkar också.

Bilagor:
Filkommentar: Hörnan
corner-1.jpg
corner-1.jpg [ 42.86 KiB | Visad 13925 gånger ]
2014 07 17, 21:06
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Det ser bra ut.

Jag tror jag börjar komma fram till något. Funderar på om man kan kombinera butik med bensinmack. Har hittat en trevlig liten butik hos MJ-Hobby. Den skulle nog passa bra i hörnet och sedan kan man köpa in en bensinmack och sätta pumparna utanför och så får man tänka sig att det går en väg där i mellan.

Något sådant kanske det kan bli. Själva inköpen kommer dock dröja minst 1 1/2-2 veckor när jag fått in pengar igen. Får fundera lite till, men jag gärna emot fler förslag också.

Ha det bra.

2014 07 17, 22:00
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Tänkte ge en liten kort hobbyrapport så här i sommarvärmen, även om den mesta tiden går åt till att dricka och svalka sig så gott det går just nu.

Det blev lite gjort igår i alla fall. Min hjälpreda målade containerbilen så den har fått sina gula fält på sidorna och framtill nu. Kanske inget proffsjobb men det blev ändå bra. Den är färdig nu kan man säga, det återstår bara att limma fast flakdelen på dragbilen vilket kommer ske inom kort.
Min nya vita turistbuss fick sina dekaler enligt samma princip som den förra och är nu officiellt en Swebus den också.
Nästa sak som återstår är att foliera en av mina polisbilar så den får det lite nyare utseendet. Återkommer till detta senare.

Jag har nu, i stort sett, bestämt mig om innehållet på det nedre högra hörnet som som jag nämnt i tidigare inlägg. Efter mycket, mycket funderande så lutar det åt att det blir en butik och bensinmack på platsen.

Ha det bra.

2014 07 23, 13:25
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!

Som nämndes i förra inlägget blir det alltså livsmedelsbutik och bensinmack på det nedre högra hörnet. Tanken är också att det skulle vara en parkeringsplats till, men det kommer nog inte få plats så det får man låtsas är utanför kanten eller så.

Nu startar förprojekteringen kan man säga. Butik och bensinmack är beställda så dom närmaste veckorna blir det bygge av dessa och när dom är klara så börjar arbetet med själva utformningen av hörnet så får vi se hur det blir. Jag återkommer med rapporter med jämna mellanrum.

Jag har även gjort en liten korrigering av min spårplan. Se hemsidan.

Ha det bra.

2014 07 25, 12:46
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Fläkten går för fullt här hemma men en liten bildrapport ska man väl kunna få ut. Tisdagen denna vecka genomfördes i MJ-hobbyns tecken och det blev både körning med fem tågsätt och en hel del fotografering. Jag har nu laddat upp ett flertal nya bilder från banan.

Bild
Vi börjar med en översiktsbild över större delen av mitten av banan. Ovan i bild på bangården och vid Tågby stn syns tre av dom tåg som gick i trafik under dagen. Förutom dessa kördes det även med min tyska motorvagn samt ångtåg men dessa hade packats ned när bilderna togs och fick därför inte vara med.

Bild
Här har vi det nu aktuella nedre högra hörnet som inom kort ska bebyggas med bensinmack och livsmedelsbutik.

Bild
Här har vi det som ska till hörnet. Gatupratare, alltså reklamskyltar, finns ju utanför var och varannan butik m.m. så det kunde passa bra här och var tänkte jag. Monteringen av dessa nya byggnader beräknas påbörjas inom en vecka.

Bild
Växelgatan till höger om stationen har flyttats ut ett steg åt höger för att förbättra tågföringen och säkerheten vid stationen. Den trippelväxel som låg på spår 1 har ersatts av en vanlig högerväxel men för att bibehålla uppställningsspåret närmast räddningsstationen insattes en ny vänsterväxel där i stället. Även växlarna på andra sidan stationen kommer flyttas ut ett steg, men åt andra hållet då förstås. :roll:

Bild
Här är den nya containerbilen som genomgått lite modifieringar. Det som gjorts är att några gula fält har målats dit på flakdelen, eller vad det nu kallas, ett gult fält har målats på fronten samt blåljusen på hyttaket har ersatts av röda blinkljus i stället.
Blinkljusen är fejk och kan inte lysa på riktigt.

Bild
Ojdå, här har det inträffat en trafikolycka där två bilar har frontalkolliderat. En av bilarna har tydligen hållit för hög hastighet och fått sladd. Alla inblandade klarade sig dock. En fick åka till sjukhus för kontroll men fick senare åka hem.

Bild
Den nyare turistbussen har nu också fått Swebusdekaler enligt samma princip som den tidigare bussen.

Bild
Här har vi en bilist som inte uppmärksammat parkeringsreglerna och får nu böter. På den aktuella platsen får endast fordon tillhörandes posten och bussgods parkera.

Bild
Hos posten- och bussgodsombudet arbetas det för fullt för att alla försändelser ska komma fram.

Hoppas bilderna uppskattas och ytterligare några nya bilder finns i webbalbumet, under övriga mj-bilder, samt på hemsidan.

Ha det bra.

2014 08 07, 0:01
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Dags för en rapport om det högra hörnet.

Både bensinmacken och butiken är nu färdigbyggda och i vanlig ordning har vi även modifierat lite genom att lägga till flera detaljer utvändigt. Det handlar då om bord, stolar, postskyltar m.m. Tyvärr verkar jag dock haft dålig koll på utrymmets mått och byggnadernas mått också för den delen. Båda byggnaderna får inte plats i hörnet och knappt ens bara macken, så det blir nog butiken som kommer hamna där som det ser ut nu. Får starta med lite stadsplanering nu för att reda ut vart macken ska ligga. Har ingen direkt utsedd plats för den men däremot lite idéer om vart den kan ligga. En tanke är att den skulle kunna placeras bredvid kontorshuset om man rensar bort trafikolyckan och tar bort det kortare uppställningsspår som finns där. Det ryms ändå inte så mycket tåg på dessa korta uppställningsspår. Får fundera på detta.

Under byggets gång tyckte jag att båda modellerna var väldigt lika vilket märktes på byggnaderna men även på dess bruksanvisningar. Det visade sig ganska snabbt att butiken till macken och den separata affären är samma typ av byggnad. Det är alltså i grunden samma modell. Det som skiljer är färgen på väggarna samt utedetaljer men i övrigt är det samma grundmodell. Jag är dock inte helt nöjd vad gäller byggbeskrivningen utan tyckte den var lite dålig. En jobbig detalj var att delarna, som man byggde med, saknade nummer. Dom var numrerade men numret stod på ett separat papper vilket jag märkte senare under byggets gång. Detta var en dålig lösning tycker jag då man ibland fick gissa sig till vilka delar som skulle vara vart. Nu var det ingen omöjlighet men jag uppskattar inte denna lösning. Jag är tveksam till om jag ska införskaffa fler modeller från Auhagen framöver.

Jag har nu också flyttat ut den vänstra växelgatan vid huvudstationen ett steg utåt, i detta fall åt vänster. Dock så har jag brist på vänsterväxlar så trippelväxeln på platsen fick ligga kvar i sitt nya läge medans dess tidigare plats övertogs av en vanlig högerväxel ut mot spår 4. Trippelväxeln har nu alltså utfart åt vänster och rakt fram medans det till höger sitter en stoppbock. Kan se lite lustigt ut men det får det göra tills nya växlar är införskaffade.

Sedan har jag också haft ett litet målningsprojekt också. Jag har sett hur andra användare målat stoppbockar gula för att dom ska se lite mer "svenska" ut så nu ville jag prova det också. Jag tror nog att jag öste på lite för mycket färg i början men jag tyckte den tog sig dåligt. Trots att jag även har en hjälpreda som kan det här med måleri så känns inte resultatet helt lyckat men samtidigt var det första gången och några svarta prickar är väl inte hela världen, eller hur?
Den gula stoppbocken har fått en plats på banan i alla fall men huruvida fler stoppbockar ska målas gula blir en senare fråga.

Ska försöka ordna bilder vid lämpligt tillfälle.

Ha det bra.

2014 08 27, 22:30
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Har lite höstsnuva just nu men en liten slutrapport om senaste projektet, högra hörnet, kan jag ge i alla fall. Trots detta så har det blivit lite hobbyarbete utfört under gårdagen samt ett besök hos Trainshop för inköp av några nya bilar samt växlar.
Nya macken och butiken är ju färdigbyggda nu och det blev butiken som fick det högra hörnet. Kanske kompletterar med någon lite bod eller liknande där också senare. I annat fall får resterande ytan vara parkeringsplats tills vidare. Det enda som återstår är att fixa egna dekaler till butiken vilket jag glömt, men det ska göras nu under veckan.
Macken har fått en placering till vänster på banan, där kontorshuset stod. Kontorshuset har flyttat lite till höger samtidigt som jag fick rensa bort trafikolyckan samt ta bort det kortare uppställningsspår som fanns på platsen. Det gjorde ändå ingen större nytta. Det blev en bra lösning i alla fall.

Jag skrev inledningsvis att jag varit hos Trainshop och köpt växlar, i detta fall vänsterväxlar, så jag kunde byta ut trippelväxeln vid vänstra växelgatan mot en vanlig vänsterväxel vilket nu är gjort. Det känns bra nu när båda växelgatorna intill huvudstationen har flyttats ut ett steg åt vardera hållet. Det gör att jag får längre plattformsspår och att fjärrtågen kan stå hinderfritt vid stationen utan att blockera några växlar vilket också gör tågföringen säkrare och bättre.
Bilder kommer vid senare tillfälle.

Ha det bra.

2014 09 10, 14:15
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Detta inlägg skulle ha innehållit bilder men då mobilen envisas med att ta så stora bilder så får jag återkomma om detta när jag lyckats få fart på vanliga kameran.

Som tidigare meddelats är det senaste projektet, högra hörnet, i stort sett avslutat. Det blev livsmedelsbutik där och den har nu också kompletterats med figurer, kunder, skyltar, reklam och dekaler. Den har fått namnet MJ:s Livs. Kort och bra tycker jag.
Jag missbedömde tyvärr måtten på hörnet, så bensinmacken fick sin placering på banans vänstra del och kontorshuset fick flytta lite på sig. Detta står det ju om i förra inlägget också så jag behöver inte gå in på detaljerna igen.

Annat som skett är att jag tagit bort ett av dom högra kortare uppställningsspåren vid stationen för att få lite mer plats för mina utryckningsfordon. Man har knappt någon nytta av så korta uppställningsspår så då kan dom lika gärna tas bort. Ett spår fick vara kvar och jag har lyckats förlänga det med en kortare böjd skena där räddningståget kan stå.

Några nya vägfordon har också tillkommit. Bl a en ny befälsbil från räddningstjänsten. Visserligen hade jag redan en bil märkt räddningsledare men det är alltid bra med en reservbil, och den nya är dessutom något modernare och snyggare.
Det har även tillkommit två nya lastbilar som beställts på uppdrag av skrotgården då dom vill utöka sin transportkapacitet som inte räcker långt med deras äldre mindre transportbilar. Allra helst vill dom köra skrottransporterna på järnväg och det finns ju även ett omlastningsspår för detta ändamål, men då Tågsta Järnvägar inte bedriver någon godstrafik i skrivande stund är detta inte möjligt. TJ har dock planer på att återuppta godstrafiken men detta kan ske tidigast vintern/våren 2015. Jag får återkomma om detta vid senare tillfälle.

Ska försöka ordna bilder så snart som möjligt med vanliga kameran.

Ha det bra.

2014 10 23, 21:03
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

En julhälsning från Tågsta. Har använt bilden tidigare men orkar inte göra någon ny.

Bilagor:
tj_vinter_.jpg
tj_vinter_.jpg [ 8.62 KiB | Visad 12869 gånger ]

2014 12 22, 1:46
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Efter, ovanligt, lång projekteringstid så har jag idag gjort ett sedan länge planerat inköp till tågbanan. Oftast brukar det gå snabbt att projektera saker/projekt för egen del och i denna mindre skala till skillnad från verkligheten där man tycks kunna projektera hur länge som helst ibland utan att något faktiskt händer.
I detta fall handlar det alltså om en gångbro. Kanske inte världens viktigaste sak men jag har velat ha en sådan sedan länge men haft svårt att hitta en bra plats på banan för den. Jag tror jag har lyckats nu i alla fall. Tanken är alltså att den ska placeras över spåren på högra delen av banan vid räddningsstationen och nya livsmedelsbutiken i högra hörnet. Jag hade tur och hittade en väldigt bra detaljbild med måtten på bron när jag googlade efter bilder och i söndags genomfördes en del mätningar på banan för att se hur den passade in och samma kväll beställdes den.
Enligt info ska den kunna gå över fyra spår, men i det fallet avses nog spår utan banvall och med kortare spåravstånd. Med c-rälsen går det precis med tre spår. Vi får se hur det blir när den är färdigbyggd hur den kommer placeras.
Nu är den i alla fall inköpt och jag passade på att köpa några figurer också som går i trappor.

Om någon undrar vad jag köpt för gångbro kan ni klicka på länken nedan.
http://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=073&pid=FA%20120179

Ha det bra.

2015 01 20, 20:22
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Den nya gångbron blev byggd och kom på plats tidigare i veckan och det var på håret att den fick plats. Just nu är jag lite osäker på placeringen av räddningsstationen efter gångbrons tillkomst men det får jag titta på också. Ska försöka ordna bild vid lämpligt tillfälle.

Ha det bra.

2015 01 30, 2:12
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Lite hobbypyssel har det blivit den här veckan. Har försett banan med lite fler reklamskyltar och lagt till fler detaljer på kontorshuset, bl a övervakningskameror. Några kontorstillbehör verkar jag dock aldrig få så det är nog dags att ge upp nu. Först väntade jag ett halvår på grejer från Preiser och nu har jag väntat i över ett halvår på andra grejer från Viessmann, men det tycks inte komma något därifrån heller. Frågar om detta varje gång jag kommer till MJ-Hobbyexperten men får samma svar varje gång, att dom inte hört något.
Har inte modelltillverkarna någon som helst kundservice så dom inte kan svara på ett mejl om en produkt. Man kan undra om kunderna är viktiga för dom eller inte? Jag har ju en hel del grejer så jag får väl göra mina egna kontorsmöbler om det inte kommer några.

Den nya gångbron gör god nytta så folk kan komma över spåren och bort till livsmedelsbutiken.

Ha det bra.

2015 02 20, 17:54
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Tänkte ge en liten hobbyrapport i den mån jag kan. Har begränsad tillgång till nätet för tillfället då min dator är kaputt och just nu befinner sig på annan plats hos en person som jag hoppas kan få lite liv i den igen. Jag har dock möjlighet att låna andras datorer så lite text kan jag i alla fall ge, men tyvärr inga bilder.

Jag hade en tanke att införskaffa några nya godsvagnar nu under våren och återuppta godstrafiken för bl a transporter till skrotgården men då min ekonomi är mycket ansträngd i dagsläget så läggs detta på is tills vidare. Vi får se när det kan bli av.
I övrigt så har det nu gått lite mer än 1.5 år sedan jag köpte kontorshuset och än så länge har jag inte sett röken av några kontorstillbehör vare sig från Preiser eller Viessmann. Någon kundservice tycks dom heller inte ha när dom inte kan besvara enkla produktfrågor, enligt uppgift. Dom kanske inte vill ha kunder helt enkelt, det känns nästan då. Jag får ge upp kontorstillbehören och improvisera i stället med dom grejer som jag har.

Senaste nytt skrivs på bloggen.
Ha det bra så länge.

2015 05 10, 13:31
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Skulle gärna vilja se lite rapporter från andras banor, så kom igen med vad ni har. :-ab

Själv har jag nu gett upp, och då avser jag väntandet på kontorstillbehören till kontorshuset. Först väntade jag ett halvår på grejer från Preiser och nu har jag väntat i över ett år på grejer från Viessmann men det kommer inget därifrån heller. Kundservicen tycks dom ha rationaliserat bort när dom inte klarar av att svara på enkla produktförfrågningar från sina beställare. Vill dom inte ha kunder, tydligen inte?

Nu har jag i alla fall plockat bland dom saker jag har hemma och knåpat ihop egna kontorsmöbler och i dagsläget pågår arbetet med att komma fram till hur möbleringen ska se ut. Vi får se var det slutar.

Ha det bra.

2015 06 07, 15:29
Profil WWW
Moderator
Användarvisningsbild

Hejsan!
Efter att ha väntat i över 1½ år på kontorstillbehör från Preiser/Viessmann har jag nu gett upp och färdigställt ovanvåningen i kontorshuset med egengjorda kontorsmöbler. Det blev två arbetsplatser på vardera sidan om entrén.
I övrigt så har jag äntligen en ny dator men samtidigt har jag blivit förkyld för tillfället men tanken är att återkomma med någon bild inom kort, om någon är intresserad av att se detta.

Ha det bra så länge.

2015 07 02, 11:56
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 336 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17  Nästa

Nyheter mjhobby.se