Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar Aktuellt datum och tid: 2012 05 23, 14:38

Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
 Syskon till Trix litt Sa? 
Författare Meddelande
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Inlägg Re: Syskon till Trix litt Sa?
Svenne här fick du en massa info. från en mästerbggare.
bermod

2011 11 29, 22:36
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Uncurbed skrev:
Svenne-här finns lite bilder på mitt bygge av Perlmodells Sa.Tycker du ska satsa på Perls byggsats :)
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... pic=1797.0
/Martin

Tack Martin!

Jag har din byggberättelse om S1:an i gott minne. Och följde den så långt jag mäktade. Nog är det lockande att ta efter den här gången också. Men jag har så mycket annat ofärdigt/halvfärdigt (och nu koketterar jag med min ålder (77) igen) att jag får börja hushålla med projekten.

Får se vilket spår jag hamnar på.

2011 11 29, 22:52
Profil WWW
VD
Användarvisningsbild

Tack Svenne och Bertil.
Förstår att åldern spelar ett spratt när man ska bygga..själv är min tid för MJ knaper med en vild två åring här hemma :-D Satsa på det du känner är rätt för dig.
/Martin

2011 11 29, 22:58
Profil WWW
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Håller med Svenne att åldern får styra litet av projektern nuförtien även om jag ligger några år efter dig blir 69 nästa gång men har fått problem med ögonen på sistone väntar svar på en röntgen, får väl övergå till lite större skalor anars. :-D
bermod

2011 11 29, 23:04
Trafikledare

Stefan S skrev:
Är inte chassit från det här schweiziska loket Eb 3/5?

Principiellt kan det nog vara samma, notera dock att rörelsen (slidstyrningen) skiljer.

Jag har forskat lite i det här eftersom jag ett tag var väldigt förtjust i både S/Sa och det tyska lok som Märklin använt underredet från.

Någon gång på 80-talet släppte Märklin Württembergiska T5, sedemera BR 75.0 (notera att BR 75 täcker alla f d länderbahnlok med axelföljd 1'C1', där de olika varianterna skiljer en hel del i utförande), i ganska ljusgrön 'länderbahn'-lackering, som artikelnummer 3312. De släppte lite senare även en DB-variant, 3313. Båda två fanns även i likströmsutgåvor (Hamo), som nummer 8312 och 8313. I princip är det underredet till dessa lok som använts till S/Sa. Dock är det en del skillnader.
  • 3312/3313/8312/8313 har blanka hjul och rörelse istället för svärtade, dessutom är rörelsen grövre än på S/Sa.
  • 3312/3313/8312/8313 etc har två axlar fjädrade på ena (icke-kugghjuls-) sidan, S/Sa har stela axlar. Jag vet inte om det egentligen ger någon förbättring dock.
  • Hamoutgåvorna (8312/8313) har den klassiska Fleischmannska kontaktknappen undertill (urtaget syns fortfarande på S/Sa).
  • 8312/8313 har ingen egentlig strömupptagning på löpvaggorna vilket Trix Sa har; i princip så är det en ensidig upptagning på jordsidan på löpvaggorna, men ingen speciell ledningsdragning för det.
  • 3312/3313/8312/8313 har den klassiska trepoliga DCM-motorn i motsats till S/Sa som har högeffektdrivning med 5-polig motor. Den trepoliga går dock att byta ut mot den fempoliga genom utbyte av delar (som jag har för mig finns som hel sats också).

Märklin gjorde också fler varianter:
  • 3413 är en fransk utgåva av 3313, helt svart, med svarta hjul och rörelse (osäker på om det är grov eller fin rörelse på den, tror det är det tidigare).
  • 3412 är lackerad i grå 'fotografietsning'. Enligt utsago så rullade det faktiskt ett lok i den här lackeringen i ett helt år. Smäckrare rörelse och svärtade hjul.
  • 33121 i nästan helgrön länderbahnlackering, smäckrare rörelse och svärtade hjul som på S/Sa (ja, hjulen är alltså rödmålade, men metallytorna är svärtade)
  • 37132 modernare utgåva av 3313, dvs DB-lackering, men med smäckrare rörelse och svärtade hjul.
  • 37133 specialutgåva med ångtorn avsett för användning som stationär ånggenerator (men loket går att köra med ändå).

Ingen av dessa släpptes i Hamo/Trix-utgåva.

Sen finns det även den nämnda Eb 3/5:an, där rörelsens utförande skiljer, som finns både som Märklin (AC, art.nr 37131) och Trix (DC, art.nr. 22567) samt S/Sa. Den enda Trixvarianten (DC) av S/Sa är den som finns i satsen 21264, med tre trävagnar, medan Märklin gjorde tre AC-varianter, två i samma sorts sats som trixsatsen, samt ett löst lok littera S (art.nr. 37134) som inte har den röda linjeringen.

Angående hjulstorleken så beror det alltså på att man tagit ett underrede från ett annat lok. Det lär dock finnas ett S-lok-variant (vars exakta littera och nummer jag inte minns) som faktiskt hade mindre drivhjulsdiameter och som alltså motsvaras väl av Märklins modell. Finns någon som littererat om och superdetaljerat en Märklinmodell och ställt ut; tror den bjöds ut till försäljning också.

Jag skaffade mig en gång en likströms-S genom att skaffa ett 37134 (Märklin S) och en Trixsats (21264), och flytta delar mellan loken; sen sålde jag det resulterande AC-loket. För att få rätt nummer på buffertbalkarna utan att lackera om var man dock tvungen att plocka ner loket i sina beståndsdelar. Inte speciellt svårt och behövdes inga speciella verktyg, men var pilligt. Svårast är att få kvartningen rätt så att loket rullar obehindrat; man får testa innan man monterat på motor så att det verkligen rullar lätt. Slutresultatet blev alltså ett Trix-S med 'högeffektmotor' samt ett Märklin-S med trepolig motor och dekoder.

Bild

Håller dock med om att det är något med modellen som inte signalerar 100% S-lok. Vet inte om det är just drivhjulsdiametern, eller att det borde vara mer detaljerat (svenska lok har i allmänhet inte mycket detaljer, speciellt om man jämför med tyska lok som många gånger verkar överbelamrade med rör och cisterner, speciellt i senare DB-utgåvor). Roligt med ett helsvenskt ånglok från en storserietillverkare dock, det är vi sannerligen inte bortskämda med!

Slutligen: Brawa har gjort en hel hög med BR 75.0 i superdetaljerat utförande. Vet inte om det på något sätt går att använda till S, förmodligen stämmer inte drivhjulsdiametern, och det är bättre att använda ett BR 64 som underrede om man är inne på de tankarna. Men det är ett mycket vackert lok ändå; WNJ hade ett tag en försvenskat T5:a (Hamo 8312) som 'importerat' lok, och helt fel ser det inte ut i originalutförande heller på en svensk bana.

2011 11 30, 11:36
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Tack Ricard!

Nu föll alla bitar på plats. :up: Då återstår det väl bara för JECO att ta fram det "rätta" S/Sa-loket i färdigt skick. :-ab

2011 11 30, 14:34
Profil WWW
Biljettförsäljare

Jag upptäckte idag fredag 9 december -11 att MJ Hobbyexperten rear ett eb 3/ SBB för 1382 kr och modellen annonseras som "samma modell som svenska Sa". Hur sant eller nära det är får andra bedöma men priset är ju inte avskräckande.

2011 12 09, 23:17
Kommunikationsminister
Användarvisningsbild

Ja, det ser ju prisvärt ut. Men för mig är det nog för komplext att utgå från ett AC-lok.

2011 12 09, 23:39
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2